Korkein hallinto-oikeus kielsi hakkuut Helsingin Pajamäessä

”Raide-Jokerin uusin käänne: Korkein hallinto-oikeus kielsi hakkuut Helsingin Pajamäessä – Todennäköisesti merkittäviä vaikutuksia koko projektiin
Määräys hakkuukiellosta Patterimäessä on voimassa kunnes hallinto-oikeus on ratkaissut valitukset tai toisin määrännyt.” – –
https://yle.fi/uutiset/3-10889719
https://yle.fi/uutiset/3-10784700
Vastaavassa tilanteessa Jyväskylässä rakentaja ehti kaataa puut liito-orava-alueelta, vaikka K-S Ely-keskus vasta käsitteli asiaa. Avovankila nousee Jyväskylän parhaimmalle ulkoilu-, kulttuuri- ja virkistysalueelle Tourujoen rantaan, keskelle kaupunkia.
Hyvä ja aiheellinen välipäätös KHO:sta tämän Raide-Jokerin puiden kaadon kohdalta.
Ilmoita asiaton viesti
Tunteeko Oksiala-Mäki-Petäjä Helsingin asiat niin hyvin että voi perustellusti pitää KHO:n välipäätöstä hyvänä ja aiheellisena? Mitkähän ovat Oksiala-Mäki-Pitäjän perustelut asiaa koskevalle mielipiteelleen?
Ilmoita asiaton viesti
Mäki-Petäjä tuskin tietää asiat niin hyvin kuin KHO itse päätyessään välipäätöksen antamiseeen.
https://www.sll.fi/uusimaa/2019/07/23/kho-rj/
X
Ilmoita asiaton viesti
Esalle # 2:
En tunne Helsingin asioita ”niin hyvin”, että osaisin liito-oravan tarkkuudella asioita siellä ajatella, mutta siksi sanon, että tämä oli hyvä välipäätös KHO:lta, jotta asianosaiset tutkisivat e n s i n liito-oravatilanteen ja muutenkin YVA- ja SOVA-arvioisivat hankkeen ennen kuin puut todellakin kaatuvat.
Itse jos saisin säätää kaavoitusta, maankäyttöä ja rakentamista koskevia lakeja, määräisin velvoittavalla lailla tällaisten hankkeiden alkumetreillä tehtäväksi perusteellisen YVA- ja SOVA-arvioinnin.
Tämä olisi kaikkien etu ja tulisi lopulta halvemmaksi kuin vuosikausia kestävät valitusprosessit, jotka kuormittavat turhaan oikeusjärjestelmäämme ja tulevat todella kalliiksi. Kai nuokin eurot on laskettu infran ja asumisen hintoihin – juristit kun eivät ole ainakaan pienempi palkkaisia kuin konsultit, jotka YVA- ja SOVA-arviointeja tekevät.
Ilmoita asiaton viesti
Näin vain viivästytetään rakentamista ja viivästys kulut lopulta maksaa veronmaksaja.
Ilmoita asiaton viesti
Tuollainen luonnontilan säilöminen heikentää koko luonnonsuojelua. Se on saman tyyppistä hölmöilyä kuin aikoinaan Helsingissä Talin golf-alueen lahojen koivujen suojelu. Pakko ne oli lopulta kataa, kun kävivät varallisiksi ihmisille. Piha- ja puistoalueita pitää hoitaa jatkuvan kasvun periaatteella. Lahoavat ja ylisuuret puut pitää poistaa ja ajoissa istuttaa uusia tilalle. Siten pihat ja puistot pysyvät koko ajan turvallisina ja luonnon mukaisempinakin.
Ilmoita asiaton viesti
Nii ja UPM investoi Urugyauhun jätti metsäsellu investoinnin. Näin voi käydä, että metsäteollisuus investoikin muuaalle ja Suomi menettää työpikat ja tulot ja millä sitten eletään.
Median mukaan investointi on 2.4 miljardia ja investoinilla on huomattava merkitys maan talouteen Uruguaussa. Suurin metsäteollisuutemme investointi
Ilmoita asiaton viesti
Teollisuus voi alkaa investoimaan muuallekin kuin Suomeen. Me sitten syömme pettuleipää ja kait käpyjä kansallispuistoista, vai????Tai jos alamme elämään luontaitaloudessa polkupyörän kanssa vai???Toivotaa parasta silti
Ilmoita asiaton viesti
Kyllähän tuo haiskahtaa pahasti Nimbyilyltä. Siirtolapuutarha-, golf- ja raviharrastajat eivät vain halua lisää rakentamista pikku paratiisiinsa, ja luontoväkihän nyt on aina valmis kahlitsemaan itsensä motokoneeseen.
Ilmoita asiaton viesti
no luontoväki painottaa suojeluakin, ongelma onkin siinä, että väestö kasvaa ja ruokaa tarttetaan, saavutetuista hyvinvoinnista kait on nyt vaikea luopua. Esim kaikki käyttää metalleja jne.Kait vai?
Ilmoita asiaton viesti
Meillä on YVA-laki tällaisia Raide-Jokerin kaltaisia tilanteita varten. Miksi sitä ei noudateta?
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2017/20170252
Ilmoita asiaton viesti
Asiasta ihan toiseen:
Haluatko osallistua EU-tason kuulemiseen ”Yhteisen kalastuspolitiikan mukaiset kalastusmahdollisuudet vuonna 2020” -teemasta? Osallistu täällä:
https://ec.europa.eu/info/consultations/fishing-op…
Kuulemisasiakirja:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/HTM…
Ilmoita asiaton viesti
Oksiala-Mäki-Petäjä, liito-oravaan liittyen olen ihmetellyt Jyväskylän Seppälänkankaalle viime talvena hakattua kymmenien hehtaarien aukkoa aina kun ajan Laukaasta Jyväskylään. Ilmeisesti tuolla alueella ei ollut liito-oravia eikä niiden papanoita, kun yhtään kirjoitusta tahi kannanottoa en ole Keskisuomalaisesta lukenut. Se tuntuu varsin oudolta, kun pienistäkin hakkuista, jos niiden alueilta on ” löydetty ” papanoita, nousee ja on noussut hirveä haloo. Tästä suuraukosta ei haloota ole nostettu vaikka Jyväskylän kaupunginvaltuustossa taitaa olla enemmistö vihreitä.
KIRSI, saisitko joltakin jyväskyläläiseltä vihreältä valtuuteltulta vastauksen hiljaisuuteen.
Ilmoita asiaton viesti
Arvo, katsopa näistä linkeistä:
http://syke.maps.arcgis.com/apps/webappviewer/inde…
Tästä myös lisätietoja:
https://www.ymparisto.fi/fi-FI/Asiointi_luvat_ja_y…
Tässä YVA-päätökset K-S Ely:n alueella:
https://www.ymparisto.fi/fi-FI/Asiointi_luvat_ja_y…
Ilmoita asiaton viesti
Arvo, löydätkö täältä etsimäsi? Enempää en osaa nyt auttaa:
https://core.ac.uk/download/pdf/39967473.pdf
…ja mitä tulee Jyväskylän kaupunginvaltuuuston päätöksiin, niin eivät luottamushenkilöt ole lainkaan ”kuusaalla” siitä, mistä milloinkin päättävät – kun eivät ole sitä paremmin kaavoitusta, rakentamista ja maankäyttöä työkseen tekevät viranomaisetkaan Jyväskylässä ja Keski-Suomessa… helppoa on lobbareilla saada hankkeet läpi Keski-Suomessa…
Ilmoita asiaton viesti
Arvo, olisiko tämä kyseessä? Eipä ole Keskisuomalainen asiasta tainnut mitään kertoa… Vai oletko huomannut?
http://www3.jkl.fi/kaavoitus/kaava.php/id/914
Arvo, tällä ko. alueella on kyllä p a l j o n k i n suojeltavia luontoarvoja, ks. sivut 31 – 32 alla:
http://www2.jkl.fi/kaavakartat/64_002/64_002_selos…
”Lausunto
Itäisen Palokärjen asemakaavan laajennus- ja muutosehdotuksesta
D/1603/10.02.03.01/2016
Asian valmistelija Pasi Huotari, puh. 014 266 5171
Suunnittelualue sijaitsee Seppälänkankaalla Laukaantien itäpuolella. Alue rajoittuu idässä rautatiealueeseen, etelässä koilliseen kehätievaraukseen, pohjoisessa Laukaan rajaan ja lännessä Laukaantiehen. Alue on pääosin Jyväskylän kaupungin omistuksessa. Kaavoitettavan alueen kokonaispinta-ala on noin 205 hehtaaria, josta asemakaavan laajennusta noin 165 hehtaaria.
Lähtökohdat
Kaavan tavoitteena on turvata teollisuus- ja yritystonttien tarjonta tulevina vuosina. Kaavalaajennusalue sisältää mm. varauksen yhdistettyjen kuljetusten terminaalille Äänekosken radan varrella. Alueen maankäytön suunnittelu kytkeytyy myös Koillisväylään ja Laukaantien parantamissuunnitelmaan.
Itäisen Palokärjen alue on Jyväskylän kaupunkiseudun merkittävin uusi yritysalue lähivuosien aikana. Yhdessä jo olemassa olevien ja lähialueille suunniteltujen yritysalueiden kanssa Jyväskylän ja Laukaan rajalle muodostuu seudullisesti ja maakunnallisesti merkittävä elinkeinoalue.
Yritysaluekokonaisuuden sijainti Jyväskylän kaupunkirakenteessa ja seudullisessa aluerakenteessa on hyvä ja Koillisväylän
rakentamisen jälkeen erinomainen.
Asemakaavan muutos- ja laajennusluonnos
Laukaantien varrella kaava toteutuessaan täydentää kaupunkikuvaa, muualla
muodostetaan uutta kaupunkiympäristöä. Mittakaavaltaan pienimuotoisempi ja
kaupunkikuvaltaan vaativampi rakentaminen sijoittuu Laukaantien läheisyyteen kaupallisesti otollisimmille alueille. Paljon tilaa vaativampi toiminta sijoittuu kaava-alueen itäosaan Koillisväylän tuntumaan.
Suojelualueet
Alueella on vajaan 10 hehtaarin kokoinen yksityismaan luonnonsuojelualue ja noin 2 hehtaarin kokoinen erityisesti suojeltavan piilosammaleen esiintymä. Laukaantien varressa on myös luonnonmuistomerkkinä rauhoitettu mänty. Suojelualueet on merkitty kaavaan SL ja SL-1 -merkinnöillä ja luonnonmuistomerkki säilytettävä puu -merkinnällä.
Arvokkaiksi luontokohteiksi on luontoselvityksissä todettu alueen eteläosasta ikääntynyt kuusivaltainen sekametsäkuvio, metsäkortekorpi, saniaiskorpi ja paikallisesti arvokas luonnontilainen suo. Kohteet on merkitty kaavakarttaan luo-1 alueina. Liito-oravabiotoopit sijoittuvat suojelualueille ja VL- aluille. VL- alueet mahdollistavat myös liito-oravan liikkumisen kaava-alueen läpi.
Asemakaavan ympäristövaikutukset
Asemakaava niveltyy hyvin olemassa olevaan yhdyskuntarakenteeseen ja tarjoaa luontevan teollisuusalueen jatkumon olemassa olevaan teollisuusalueeseen.
Haasteellinen on kaava-alueen kallioinen topografia, joka voi lisätä jossain määrin rakentamiskustannuksia. Kallioalueita pyritään hyödyntämään käyttämällä kaava-alueelta saatavaa kalliomursketta alueen rakentamisessa.
Teollisuuskortteleiden välisiä viherkäytäviä hyödyntämällä voidaan alueen tulva- ja hulevedet ohjata Ankeriasjärven suuntaan ilman merkittäviä vesistövaikutuksia.
Hulevesistä on annettu myös korttelikohtaisia imeyttämis- ja puhdistamismääräyksiä, joilla vesistövaikutuksia vähennetään Ankeriasjärveen.
Suojelualueet on huomioitu kaavassa tehtyjen luontoselvitysten ja lausunnoissa annettujen palautteiden pohjalta.
Rautatiealueen (LR) itäpuolella on melunsuojausmerkintä, jolla varmistetaan, että uuden terminaalin rakentamisessa huomioidaan meluntorjunta Ankeriasjärven suuntaan.
Asemakaavan hyväksyy kaupunginvaltuusto. Kaavaan liittyvää aineistoa on nähtävillä kaavoituksen internet-sivuilla osoitteessa:
http://www3.jkl.fi/kaavoitus/kaava.php/id/914
Ympäristöjohtaja Pietarisen ehdotus
Rakennus- ja ympäristöjaostolla ei ole huomauttamista Itäisen Palokärjen asemakaavan laajennus- ja muutosehdotuksesta.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.”
Ilmoita asiaton viesti
Ottakaa nuoret oppia, kuinka yhdysmerkkiä käytetään! Keski-Suomen ELY-keskus, hallinto-oikeus, liito-orava-alue, kaava-alue, laajennus- ja muutoehdotukset, teollisuus- ja yritystontit, imeyttämis- ja puhdistamismääräykset, SL1-merkintä, SOVA-arviointi, Raide-Jokeri, golf- ja raviharrastajat, EU-taso ynnä muuta. Piste i:n päällä: Oksiala-Mäki-Petäjä.
Ööööö… mikäs se asia olikaan? Ai joo, infraprojektin tyssääminen tietyn jyrsijälajin esiintymiseen. Pääkaupungin kotkotuksia taas!
Ilmoita asiaton viesti
Tuomo, onko sinulla joku ongelma nimeni kanssa?
Jos Oksiala menee naimisiin Mäki-Petäjän kanssa ja Oksiala haluaa yhdistelmä nimen, niin siitä tulee silloin Oksiala-Mäki-Petäjä. Yksinkertaista.
Jaksaako joku vielä ihmetellä nimeäni? Ilmoittautukaa! 😉
Ilmoita asiaton viesti
”Tuomo, onko sinulla joku ongelma nimeni kanssa?”
– Ei.
Ilmoita asiaton viesti
Kirsi, lämmin kiitos ansiokkaasta selvityksestä.Alue on nimenomaan Laukaantien itäpuolella.Näinhän se on, että kun kaupunki haluaa laajentua niin ei siinä luontoarvot paljon paina olipa vallassa mitkä puolueet tahansa. Viherkäytävät teollisuuskortteleiden välille. Kaunista tekstiä, mutta nyt alue on kuitenkin yhtä hiekkakenttää.
Ilmoita asiaton viesti
Arvo, näinhän se juuri Jyväskylässä menee… 🙁 Hyvin surullista. Seuraavaksi tapahtuu iso vahinko kun yliopiston ja Seminaarimäen kulttuurihistorialliset arvot tuhotaan yli-innokkaalla täydennysrakentamisella.
”Oletko koskaan nähnyt kauniin kaupungin…”
Ilmoita asiaton viesti