Eikö ylimpiä laillisuusvalvojia koskekaan Hallintolain 7 a luvun oikaisuvaatimusmenettely ja oikaisun kiireellisyys?

Suomen tulee kiireellisesti selventää ylimpiä laillisuusvalvojia koskevaa sääntelyään. Tavallisella lailla ei voida PL 110,2 §:n mukaan kaventaa oikeuskanslerin eikä oikeusasiamiehen toimivaltaa, vaikka Hallintolain 4,2 § niin tekeekin ja (5.7.2019/808) Laki oikeudenkäynnistä hallintoasioissa sen myös sallii.

Ks.

 

6.6.2003/434

Hallintolaki

4 §

Soveltamisalan rajaukset

Tätä lakia ei sovelleta lainkäyttöön, esitutkintaan, poliisitutkintaan eikä ulosottoon. Lakia ei sovelleta myöskään sotilaskäskyihin eikä muihin tehtävän tai muun toimenpiteen suorittamista koskeviin hallinnon sisäisiin määräyksiin.
Tämän lain säännöksiä ei sovelleta ylimpien laillisuusvalvojien harjoittamaan laillisuusvalvontaan, ellei erikseen toisin säädetä.
3 momentti on kumottu L:lla 9.5.2014/368.

Lähde

5.7.2019/808

Laki oikeudenkäynnistä hallintoasioissa

3 §

Suhde muuhun lainsäädäntöön

Jos muussa laissa on tästä laista poikkeavia säännöksiä, niitä sovelletaan tämän lain asemesta.

4 §

Määritelmät

Tässä laissa tarkoitetaan:

1) viranomaisella valtion virastoa ja laitosta, hyvinvointialueen ja hyvinvointiyhtymän viranomaista, Ahvenanmaan maakunnan viranomaista, kunnallista viranomaista, itsenäistä julkisoikeudellista laitosta sekä muuta julkista hallintotehtävää hoitavaa; (29.6.2021/639)

2) lainvoimalla viranomaisen ja hallintotuomioistuimen päätöksen pysyvyyttä siten, että siihen ei enää voida hakea muutosta säännönmukaisin muutoksenhakukeinoin oikaisuvaatimuksen määräajan tai valitusajan päätyttyä tai sen vuoksi, että päätökseen ei saa vaatia oikaisua tai hakea muutosta valittamalla.

Lähde

11.6.1999/731

Suomen perustuslaki

110 §

Oikeuskanslerin ja oikeusasiamiehen syyteoikeus ja tehtävien jako

Syytteen nostamisesta tuomaria vastaan lainvastaisesta menettelystä virkatoimessa päättää oikeuskansleri tai oikeusasiamies. Nämä voivat ajaa syytettä tai määrätä syytteen nostettavaksi myös muussa laillisuusvalvontaansa kuuluvassa asiassa.

Oikeuskanslerin ja oikeusasiamiehen välisestä tehtävien jaosta voidaan säätää lailla, kaventamatta kuitenkaan kummankaan laillisuusvalvontaa koskevaa toimivaltaa.

Lähde

Ajantasainen Hallintolain 4,2 § ei vain kavenna ylimpien laillisuusvalvojien toimivaltaa, vaan se poistaa sen kokonaan!

Eikö ylimpiä laillisuusvalvojia koskekaan esim. oikeudenmukainen oikeudenkäynti ja Hallintolain 7 a luvun (11.6.2010/581) oikaisuvaatimusmenettely ja oikaisuvaatimukselle asetettu käsittelyn kiireellisyys? Huom. PL 21 § ja 22 §.

Edellä olevasta Perustuslain 110,2 §.stä voinee päätellä, että Hallintolain 4,2 §:llä (vain ns. tavallisella perustuslakia alemman tasoisella lailla) ei voida kaventaa kummankaan eli oikeuskanslerin ja oikeusasiamiehen laillisuusvalvontaa koskevaa toimivaltaa.

AOK:n sijaisen minulle v. 2024 antama kantelupäätös tulee mitätöidä, jossa hän rajaa lainvastaisesti HL 4,2 §:llä oikeuskanslerin laillisuusvalvontaa koskevaa toimivaltaa ja tekee sen perustelematta päätöstään HL 44 §:n mukaisesti; ja sen jälkeen OKV ilmoittaa minulle, että se vain arkistoi kanteluni, niihin vastaamatta.

Miten asian näkee oikeusasiamies?

Katson, että myös oikeuskanslerille ja oikeusasiamiehelle jätettyjen kanteluiden ja niihin annettujen kantelupäätöksen kohdalta tule voida tehdä hyvän hallinnon ja oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin mukaisena Hallintolain 7 a luvun mukainen oikaisuvaatimus ja vaatia sen käsittelyä kiireellisenä ja vaatia annettu oikaisuvaatimuspäätös perusteltuna.

Tämä turvaisi HL 50 §:n (1 – 4 kohdat) mukaista asiavirheen oikaisua (mm. selvittämättä jätetyt asiat) hakevan kantelijan PL 20 §, 21 § ja 22 § mukaisen oikeusturvan ja se takaisi myös oikaisuvaatimuksen kiireellisen käsittelyn.

Resurssiviisautta päätösten tekoon

Lisäksi näin toimien puretaan tuomioistuinten valtaisaa jutturuuhkaa, kun samoissa asioissa ei välttämättä tarvita enää uusia pitkällisiä vuosikausia kestäviä oikeudenkäyntejä – tai jopa kokonaan toisen kokonaisen tuomioistuinjärjestelmän läpikäyntiä – aikaisempien Hallintolain 44 § vastaisten päätösten selvittämiseksi:

44 §

Päätöksen sisältö

Kirjallisesta päätöksestä on käytävä selvästi ilmi:

1) päätöksen tehnyt viranomainen ja päätöksen tekemisen ajankohta;

2) asianosaiset, joihin päätös välittömästi kohdistuu;

3) päätöksen perustelut ja yksilöity tieto siitä, mihin asianosainen on oikeutettu tai velvoitettu taikka miten asia on muutoin ratkaistu; sekä

4) sen henkilön nimi ja yhteystiedot, jolta asianosainen voi pyytää tarvittaessa lisätietoja päätöksestä.

Annettaessa suullinen päätös asianosaiselle on ilmoitettava, miten asia on ratkaistu, ja selostettava ratkaisun perustelut.

Lähde

 

 

 

 

 

 

 

 

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu