EIT:n mukaan 9 artiklan mukaista ajatuksen-, omantunnon- ja uskonnonvapautta ei ollut loukattu (Jehovan todistajat)
—
Ks. tänään 9.5.2023 annettu
”Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen tuomio henkilötietojen käsittelyä koskevassa asiassa” (ulkoministeriön tiedote)
Euroopan ihmisoikeustuomioistuin (EIT) on 9. toukokuuta 2023 antanut tuomion henkilötietojen käsittelyä koskevassa asiassa. EIT:n mukaan Euroopan ihmisoikeussopimuksen (EIS) 6 (oikeus oikeudenmukaiseen oikeudenkäyntiin) ja 9 artiklaa (ajatuksen-, omantunnon- ja uskonnonvapaus) ei ollut loukattu. – –
- EIT ei nähnyt, miten suostumuksen pyytäminen voisi haitata valittajayhteisön uskonnonvapauden perusolemusta.
–
Tässä em. EIT:n päätös:
CASE OF JEHOVAH’S WITNESSES v. FINLAND
(Application no. 31172/19)
—
”Euroopan
Ihmisoikeussopimus”
https://www.echr.coe.int/documents/convention_fin.pdf
Ilmoita asiaton viesti
—
Vrt. ko. EIT:n päätöstä alla olevaan KHO:n 23.2.2017 antamaan ”Muu päätös 763/2017” -päätökseen (Uskonnon ja elämänkatsomustiedon opetusta koskeva valitus)
– -”Hallinto-oikeus toteaa, että perus- ja ihmisoikeuksien ytimeen kuuluu uskonnonvapaus. Uskonnonopetus ei saa pyrkiä käännyttämiseen ja valtion on huolehdittava siitä, että opetusta ja koulutusta annetaan objektiivisella, kriittisellä ja pluralistisella tavalla (ks. Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen ratkaisu Folgero ym. v. Norja, 29.6.2007).
Lainsäädännöllinen järjestelmä lähtee toisin sanoen siitä, että uskonnonopetus ja uskonnon harjoittaminen ovat kaksi eri asiaa. Mikäli uskonnon opetus kuitenkin sisältäisi uskonnon harjoittamiseksi katsottavia piirteitä, tulisi oppilaan kirkkokuntaan kuulumisestaan riippumatta voida kieltäytyä osallis- tumasta tällaisiin tilaisuuksiin. Hallinto-oikeus ei ole kuitenkaan toimivaltainen arvioimaan ja valvomaan opetuksen tosiasiallista sisältöä. Koska uskonnonopetuksessa ei ole lainsäädännöllinen järjestelmä huomioiden kyse uskonnon harjoittamisesta ja uskonnon opetuksen tulee olla uskonnon harjoittamisesta irrallista, velvollisuus osallistua oman uskonnon opetukseen ei hallinto-oikeuden näkemyksen mukaan rajaa oikeutta uskonnonvapauteen. Viranhaltijan päätös ei ole myöskään kansainvälisten perus- ja ihmisoikeussäännösten eikä lapsen oikeuksien sopimuksen vastainen.” – –
https://www.kho.fi/fi/index/paatoksia/muitapaatoksia/muupaatos/1487671978519.html
—
Huom. edellä KHO:n ”Muu päätös” -perusteluissa [Itä-Suomen hallinto-oikeus] perustelee, että ”Hallinto-oikeus ei ole kuitenkaan toimivaltainen arvioimaan ja valvomaan opetuksen tosiasiallista sisältöä.”
EIT on Jehovan todistajien kohdalla katsonut olevansa ”toimivaltainen” arvioimaan sen, ”miten suostumuksen pyytäminen voisi haitata valittajayhteisön uskonnonvapauden perusolemusta”.
Tarkemmin tuntematta tapausta, kuka/mikä taho ylipäätään on ”toimivaltainen” arvoimaan jonkun ”yhteisön uskonnonvapauden perusolemusta”
Vaikeita kysymyksiä.
Uskonnonvapauden ja uskonnon harjoittamisenkin kohdalla pitäisi yhdenvertaisesti noudattaa yhteisiä tietosuojalakeja ja EU:n yleistä tietosuoja-asetusta kaikkien uskontoa harjoittavien yhteisön jäsenten oikeuksia ja etua ajatellen; ja siten suostumuksen pyytäminen (jokaiselta, jonka nimi ja perhesuhteet ko. listoihin aiotaan kerätä) tulisi olla pakollista. Mutta kuka tätä asiaa meillä Suomessa valvoo? (vrt. Yhdenvertaisuuslaki 18 § ja tuleva 1.6.2023 voimaanastuva muutos; lainkäyttötoiminta. Ks. myös KHO:2019:155, alla:)
KHO:2019:155
Yhdenvertaisuuslaki – Syrjintä – Valvonta – Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunnan toimivalta – Avoimien ovien päivän järjestelyt ylimmissä tuomioistuimissa – Pääsyn estyminen tilaisuuksiin
– – ”Korkein hallinto-oikeus katsoi, että yhdenvertaisuuslain 18 §:n 3 momentin tarkoituksena oli rajata valvontatoimivallan ulkopuolelle tuomioistuinten sellaiset toimet, jotka liittyvät niiden erityiseen tehtävään tuomiovallan käyttäjinä. Perustuslain 3 §:n 3 momentissa säädetty tuomioistuinten riippumattomuus ei edellyttänyt, että yhdenvertaisuuslaissa tarkoitettujen valvontaviranomaisten valvontatoimivallan rajaus tulisi ulottaa koskemaan tuomioistuinten kaikkea toimintaa ja siten lainkäyttötoimintaa laajemmalle.” – –
https://www.kho.fi/fi/index/paatokset/vuosikirjapaatokset/1575974175597.html
Ilmoita asiaton viesti
—
HE 19/2014 vp
”Hallituksen esitys eduskunnalle yhdenvertaisuuslaiksi ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi”
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/HallituksenEsitys/Documents/he_19+2014.pdf
–
Ajantasainen (30.12.2014/1325)
Yhdenvertaisuuslaki
4 luku
Valvonta
18 § (20.12.2022/1192)
Valvontaviranomaiset
Tämän lain noudattamista valvovat yhdenvertaisuusvaltuutettu, yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunta sekä työsuojeluviranomaiset.
Tämän lain noudattamista työelämässä valvovat yhdenvertaisuusvaltuutettu ja työsuojeluviranomaiset. Mainittujen viranomaisten tehtävistä ja toimivaltuuksista säädetään lisäksi yhdenvertaisuusvaltuutetusta annetussa laissa (1326/2014) ja työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta annetussa laissa (44/2006).
Eduskuntaan ja eduskunnan toimielimiin tämän lain säännöksiä valvonnasta sovelletaan vain, jos kysymys on eduskunnan tai sen toimielimen toiminnasta viranomaisena tai työnantajana.
Tämän lain säännöksiä valvonnasta ei sovelleta tasavallan presidentin, valtioneuvoston yleisistunnon, valtioneuvoston oikeuskanslerin eikä eduskunnan oikeusasiamiehen toimintaan.
Tämän lain säännöksiä valvonnasta ei sovelleta tuomioistuinten ja muiden lainkäyttöelinten toimintaan, jos kysymys on niiden lainkäyttötoiminnasta.
L:lla 1192/2022 muutettu 18 § tulee voimaan 1.6.2023. Aiempi sanamuoto kuuluu:
18 §
Valvontaviranomaiset
Tämän lain noudattamista valvovat yhdenvertaisuusvaltuutettu, yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunta sekä työsuojeluviranomaiset.
Eduskuntaan ja eduskunnan toimielimiin tämän lain säännöksiä valvonnasta sovelletaan vain, kun kysymys on eduskunnan tai sen toimielimen toiminnasta viranomaisena tai työnantajana.
Tämän lain säännöksiä valvonnasta ei sovelleta tasavallan presidentin, valtioneuvoston yleisistunnon, tuomioistuinten ja muiden lainkäyttöelinten eikä valtioneuvoston oikeuskanslerin ja eduskunnan oikeusasiamiehen toimintaan.
https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2014/20141325
Huomaa edellä olevasta Yhdenvertaisuuslain 18 §:n kohdasta se, mikä on tällä hetkellä voimassa olevaa lainsäädäntöä ja mikä tulee voimaan muutaman viikon päästä eli 1.6.2023.
Ilmoita asiaton viesti
—
1192/2022
Helsingissä 20.12.2022
”Laki
yhdenvertaisuuslain muuttamisesta”
https://finlex.fi/fi/laki/alkup/2022/20221192
Ilmoita asiaton viesti
—
Välillä erityistä suojaa tarvitsevat uskonnon harjoittajat, uskonnon opettajat, uskontoa opiskelevat koululaiset ja opiskelijat, välillä vammaiset ja välillä esim. potilas- ja lääkevahinkopotilaat, joita ei kuitenkaan katsota ”vammaisiksi” ja välillä muut syrjintää koskevat ihmisryhmät.
Ks. esimerkkinä vammaisia koskeva Kuntaliiton antama 7.10.2022 lausunto, joka koskee Yhdenvertaisuuslain 15 §:n kohtuullisia mukautuksia koskevaa sääntelyä:
”Lausunto eduskunnan sivistysvaliokunnalle 7.10.2022 (567/03.01.01/2022) Maria Salenius, Jarkko Lahtinen, Minna Antila HE 148/2022 vp Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi yhdenvertaisuuslain muuttamisesta ja siihen liittyviksi laeiksi.”
– – ”Kohtuulliset mukautukset
Esityksessä ehdotetaan yhdenvertaisuuslain 15 §:n kohtuullisia mukautuksia koskevaa säännöstä ehdotetaan muutettavaksi siten, että kohtuulliset mukautuksen voivat kuntia ja muita viranomaisia koskien koskea myös sisällöllisiä muutoksia eli viranomaisen palvelun sisältöä. Sen vuoksi pykälän 1 momentin muotoilu ehdotetaan nykyisen viranomaisissa asioinnin sijaan muutettavaksi siten, että vammaisella henkilöllä on nimenomaisesti mahdollisuus saada myös viranomaisen palveluita. Perustelujen mukaan erityisesti viranomaisen palvelun sisällölliset kohtuulliset mukautukset tulisivat kysymykseen palvelun järjestämistavan sopivuutta koskevassa harkinnassa. Lisäksi perusteluissa todetaan, että velvollisuus kohtuullisiin mukautuksiin ei rajoitu vain tilanteisiin, joissa vammainen henkilö on pyytänyt kohtuullista mukautusta, vaan velvollisuus on olemassa myös silloin, kun mahdollisen kohtuullisiin mukautuksiin velvoitetun olisi tullut ymmärtää, että henkilöllä on vamma, joka saattaa edellyttää kohtuullisten mukautusten tekemistä, jotta poistettaisiin esteet hänen oikeuksiensa käyttämisellä. Säännökseen 2 momenttiin ehdotetaan lisättäväksi myös korostus, jonka mukaan mukautusten kohtuullisuutta arvioitaessa otetaan ensisijaisesti huomioon vammaisen henkilön tarpeet.
Ehdotettu kohtuullisten mukautusten epäämistä koskevan syrjintäperusteen muutos on kuntien kannalta merkittävä. Kuntaliiton näkemyksen mukaan määritelmä ”voi saada viranomaisen palveluita” on sekä lainsoveltajan että syrjintäsuojan kannalta liian avoin ja siten ongelmallinen oikeusvarmuuden näkökulmasta. Säännös aiheuttaa merkittävää epävarmuutta lain soveltamistilanteissa.
Riippuen siitä, minkälainen sisältö kohtuullisille mukautuksille jatkossa annetaan, ne voivat myös aiheuttaa suuria kustannuksia kunnille ja muille viranomaisille. Kuntaliitto toivoo esityksen perusteluihin edelleen lisää konkreettisia esimerkkejä kohtuullisista ja kohtuuttomista mukautumista, jotta kohtuullisten mukautusten rajat tulevat esille.
Kuntaliitto katsoo, että esitystä tulee arvioida vielä tarkemmin myös kuntien perustuslaissa turvatun itsehallinnon näkökulmasta. Perustuslain mukaan kuntien tehtävistä tulee säätää lailla ja valtion tulee korvata kunnille uudet ja laajenevat tehtävät rahoitusperiaatteen ja rahoituslainsäädännön mukaisesti täysimääräisenä.” – –
https://www.kuntaliitto.fi/lausunnot/2022/he-1482022-vp-hallituksen-esitys-eduskunnalle-laiksi-yhdenvertaisuuslain
—
Kuntaliiton lausunto ajankohtaisena korostaa, että meidän tulee saada ”lisää konkreettisia esimerkkejä kohtuullisista ja kohtuuttomista mukautumista, jotta kohtuullisten mukautusten rajat tulevat esille.”
Ilmoita asiaton viesti
—
Ks. 28.4.2023 annettu KHO:2023:38 -vuosikirjapäätös
Perusopetus – Maksuton koulukuljetus – Vuoroasuminen – Yhdenvertaisuus – Oppilaan terveydentila – Tarvittavat kohtuulliset mukautukset – Mukautusten taloudellinen rasite
https://www.kho.fi/fi/index/paatokset/vuosikirjapaatokset/1682501238348.html
Ilmoita asiaton viesti