EIT:n mukaan yksilön yksityiselämään puuttumisen tulee perustua kansalliseen lakiin (KHO:2024:105)

 

Mikä on Suomessa yksityishenkilön, kuluttajan, potilaan ja muutoksenhakijan oikeusturva ja perusoikeudet vastaanottaessaan yllättäviä viranomaispuheluja tai muita suoria yhteydenottoja tai yksityisviestejä, joissa yhteydenoton perustetta ei ole tarkoin laissa  perusteltu eikä hän puhelun vastaanottajana tiedä omista perusoikeuksistaan tällaisessa yhteydenotossa?

Tuleeko yksityishenkilön antaa puhelimessa mitään tietoja, vaikka puhelimessa olisi oikea viranomainen ja yhteydenotto   s a a t t a a  liittyä meneillään olevaan muutoksenhakuun, hoitotoimenpiteeseen tai valvonta-asiaan?  

Saako poliisi soittaa rikoksesta epäillylle tai voiko esim. KHO:n palveluksessa oleva virka- tai toimihenkilö (esim. hallinto-oikeustuomari) soittaa muutoksenhakijalle, ja tehdä sen ilman, että puhelun saanut tulee koskaan tietäneeksi puhelun lain mukaista perustetta tai muuta perustetta soitolle?

Voiko näin toimia myös julkinen terveydenhuolto – tai yksityinen sote-toimija, jolle on siirretty julkista merkittävää valtaa puhelun saavan hoidossa?

Miten em. puheluja vastaanottava yksityishenkilö voi tietää omista perus- ja tietosuojaoikeuksistaan, jos hänelle ei niistä missään vaiheessa kerrota   e n n e n  ko. puhelinyhteydenottoa tai ennen muuta yhteydenottoa?

Miten tällaisia puheluja vastaanottanut yksityishenkilö voi koskaan toteennäyttää, että puhelun soittaja on vaikuttanut odottamattomalla soitollaan ja hänen saamillaan tiedoilla soiton vastaanottajan oikeusasemaan ja oikeusturvaan?

Miten puhelun vastaanottanut voi osoittaa, että viranomainen, toimihenkilö tai muu (esim. yksityinen sote-toimija) on tullut puhelimessa saamillaan tiedoilla esteelliseksi tai muutoin rikkonut ilmeisellä tavalla lakia hänen asiansa käsittelyssä, jos siitä syntyy kiistaa tai muita väitteenvaraisuuksia (PL 10 §)?

Ks. KHO:2024:105

– – Luottamuksellisen viestin suoja ja sen rajoittaminen Euroopan ihmisoikeussopimuksen kannalta

(24) Euroopan ihmisoikeussopimuksen 8 artiklan 1 kappaleen mukaan jokaisella on oikeus nauttia yksityis- ja perhe-elämäänsä, kotiinsa ja kirjeenvaihtoonsa kohdistuvaa kunnioitusta. Saman artiklan 2 kappaleen mukaan viranomaiset eivät saa puuttua tämän oikeuden käyttämiseen, paitsi kun laki sen sallii ja se on välttämätöntä demokraattisessa yhteiskunnassa kansallisen ja yleisen turvallisuuden tai maan taloudellisen hyvinvoinnin vuoksi, tai epäjärjestyksen tai rikollisuuden estämiseksi, terveyden tai moraalin suojaamiseksi, tai muiden henkilöiden oikeuksien ja vapauksien turvaamiseksi.

(25) Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on katsonut, että yksityiselämään puuttumisen perustuminen 8 artiklan 2 kappaleessa tarkoitetuin tavoin lakiin edellyttää ensinnäkin, että sille on jokin peruste kansallisessa laissa. Toiseksi kyseisen lain on oltava riittävän helposti asianomaisen henkilön saatavissa tarkoittaen, että kansalaisen on voitava saada olosuhteisiin nähden riittävä tieto tiettyyn tilanteeseen sovellettavista säännöistä. Kolmanneksi lain täytyy olla riittävän selkeä. Tämä ei tuomioistuimen mukaan tarkoita sitä, että lain soveltamisesta olisi ennakkoon täysi varmuus, mutta kansalaisen on kuitenkin oltava kykeneväinen olosuhteisiin nähden kohtuullisissa määrin ennakoimaan tietystä toiminnasta mahdollisesti aiheutuvat seuraukset. Lain tulee ihmisoikeustuomioistuimen mukaan näin ollen täyttää tietyt laatuvaatimukset (quality of the law) ollakseen sopusoinnussa yleisen oikeusvaltioperiaatteen (rule of law) kanssa (tuomio 25.3.1983 Silver ym. v. Yhdistynyt kuningaskunta, 86–88 kohta ja tuomio 2.8.1984 Malone v. Yhdistynyt kuningaskunta, 66–67 kohta). – – (tekstin tummennukset ja linkit tässä omia)

– – (33) Korkein hallinto-oikeus toteaa, että muutoksenhakijan osalta esitutkintaan johtamattomien yksityisviestien käyttäminen irtisanomisen perusteena edellyttää, että laissa on säädetty riittävän selvästi niistä tilanteista ja olosuhteista, joissa työnantajana oleva viranomainen voi hyödyntää edellä kohdissa 6–7 kuvatulla tavalla hankittuja yksityisviestejä. Virkamiehen tulee kyetä lain perusteella riittävällä tavalla ennakoimaan, voiko hänen työnantajallaan joissain tilanteissa olla mahdollisuus puuttua hänen luottamuksellisen viestinsä suojaan. – –

Lähde

 

 

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu