Eri hyvinvointialueiden hoitopolkuja vertailemalla ja asiakaspalautteita keräten ja parhaimmat käytännöt bencmarkaten

 

Poikkesitko hoitopolulta, loppuivatko voimasi – tai rahasi? (Kuva: clip art)

Jatkan ihmettelyä yhdessä Jouni Saarenpään ja Katriina Kajanneksen Puheenvuoro-blogien kanssa.

Alla suora lainaus Jouni Saarenpään blogiin jättämästäni kommentista:

”Kyllä jotakin pitäisi tehdä ja nopeasti:

Esim. Jyväskylässä on nyt siirrytty ns. tiimimalliin, jossa tietty tiimi toimii Kyllön tk:ssa (siis oikalta nimeltään nykyisin Jyväskylän kaupungin sairaalassa) jonkinlaisessa usemman lääkärin ja sairaanhoitajan tiimissä (jotka on numeroitu: tiimi 1 ja ilmeisesti tiimi 2 jne.)

Jos asiakas on kontaktissa omassa asiassaan ensin sähköisen Omaoloarvio-lomakkeen kautta ja/tai Kyllöön puhelimitse ja yrittää saada apua noin viikon – kahden sisällä puolikiireellisenä. Sen jälkeen hän asioi samassa asiassaan OmaKs- tai/ja Hyvis.fi -palveluiden kautta.

Sen jälkeen asia pomppii jotenkin hallitsemattomasti vähän siellä sun täällä ja asiakas ohjataan ottamaan Fimlabista kokeita ja hän soittelee niiden tuloksista sinne sun tänne.

Lopulta hänet kutsutaan Kyllön tk:seen ns. odotusaulan ”keltaiselle alueelle” ja hetken päästä ehkä ”vihreälle alueelle” – vai olisiko hänen tullutkin poiketen etukäteen saaduista keltaisen alueen ohjeista mennä ”vihreälle alueelle” ..

Odotettuun hänelle varattua aikaa puoli tuntia, tunnin, jopa ylikin – hän tällä kertaa tapaa (ehkä) lääkärin joka keräilee tarvittavia tavaroita mukaansa, koska hänellä ei ole vakiohuonetta..

Asia jää tämän tiimilääkärikäynnin jälkeen edelleen selvitettäväksi. Kuinkahan monta kontaktia tässä tuli, joita asiakas joutui asiassaan ottamaan – ja vieläkään se ei tullut kuntoon, vaan selvittelyt asioissa jatkuvat..

Ai niin, jossakin välissä hän sai lisäksi pyytämänsä palvelusetelin, jonka turvin hän olisi voinut mennä muutamalle etukäteen osoitetulle yksityiselle yleislääkärille (vain pienen yhteiskunnan maksaman euromääräisen tuen avulla); mutta asiat eivät olleet kovin yksinkertaisia (tarvitsisvat erikoislääkäriä ja leikkaavaa lääkäriäki) hän valitsi kuitenkin julkisen terveydenhuollon.

Onko nyt tilanne se, että ennen se, mikä hoidettiin parilla hoitokontaktilla ja laboratoriotestillä, tarvitsee nyt kymmenisen eri tapahtumaa/kontaktia, joissa potilaan tulee jaksaa, osata ja voida toimia eri vaiheissa oikein, jotta hän pysyisi tarkkaan mitoitetulla hoitopolulla loppuun asti ja tulisi vaivoissaan hoidetuksi?

Entäpä jos tämä lähes 80-vuoden ikäinen esimerkkihenkilö ei itse pystykään pysymään tällä kapealla ja mutkittelevalla hoitopolulla, miten hänen sitten käy..

Em. tapaus on aito esimerkki viimeisen kuukauden sisältä Jyväskylän Kyllön tk:ssa.

Miten muualla maassamme? Olisi hyvä saada verrata eri hyvinvointialueiden erilaisia hoitopolkuja keskenään. Ja kehittää niitä toimivimmiksi asiakaspalautteita keräten ja parhaimmat käytännöt bencmarkaten (oma suomennos: mallista parhaimmat käytännöt ottaen).”

Kielikello.fi:

”benchmarking”

Sanalle benchmark on etsitty suomalaista vastinetta kauan. Sen suomentaminen yhdellä sanalla ei ole helppoa. Erään sanakirjan mukaan benchmark on suomeksi vertailujohtaminen. Kyse on kuitenkin pikemminkin analyysimenetelmästä kuin johtamistavasta. Tähän perustuvia termiehdotuksia ovat esimerkiksi esikuva-analyysi, vertailuanalyysi ja valioanalyysi. (Benchmarkia on käsitelty myös Tekniikan Sanastokeskuksen Terminfo-lehden numerossa 5/95). Verbiä ”benchmarkata” ei ole pidetty suositeltavana.

 

 

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu