Erika Keski-Korhonen nosti lastensuojeluasioissa SIB eli Social Impact Bond vaikuttavuusinvestoimisen tarkasteluun. Hienoa!

 

”Jos SIB -sopimuksessa määritetyt, mitattavat hyvinvointitavoitteet saavutetaan, kunta tai kaupunki säästää kustannuksia lähtötilanteeseen verrattuna”

SIB eli Social Impact Bond on yksi vaikuttavuusinvestoimisen muoto

– -”SIB eli Social Impact Bond on yksi vaikuttavuusinvestoimisen muoto. Se on kunnalle mahdollisuus toteuttaa perheiden hyvinvointia edistävää työtä yksityisen sektorin rahoituksella. Jos SIB -sopimuksessa määritetyt, mitattavat hyvinvointitavoitteet saavutetaan, kunta tai kaupunki säästää kustannuksia lähtötilanteeseen verrattuna. Tästä säästöstä se maksaa osan SIB-rahastoon. Julkinen sektori maksaa siis vain saavutetuista tuloksista. SIB-malli soveltuu etenkin vaikuttavan edistävän ja ehkäisevän toiminnan resursoimiseen.” – –

Lähde

Huomaa edellä ”Jos SIB -sopimuksessa määritetyt, mitattavat hyvinvointitavoitteet saavutetaan, kunta tai kaupunki säästää kustannuksia lähtötilanteeseen verrattuna.” Miten edellä oleva ”lähtotilanne” määritetään? Ja kuka sen määrittää/ päättää?

Muistankin, että tällaistahan suunniteltiin työllisyyspalveluihin jo vuosia sitten ja nyt löysin tämän:

– – TEM:n tavoitteena on saada 3000 työnhakijaa hankkeen palveluiden piiriin viiden vuoden aikana. Asiakkaat valitaan ensin orientaatiojaksoon satunnaisotannalla TE-toimistoittain. Tälle joukolle tarjotaan vapaaehtoisuuteen perustuvaa mahdollisuutta osallistua hankkeen palveluihin.

Työllisyys-SIB -hankkeen vaikuttavuus saadaan selville vertaamalla palveluihin osallistuvien toteutuneita palkkatuloja taustatekijöiltään samankaltaisten työttömien joukolle ennustettuihin palkkatuloihin. TEM maksaa sijoittajille tulospalkkioita vain, jos palveluihin osallistuvien työttömien työllistymisen myötä kertyvä palkkasumma on suurempi kuin verrokkiryhmän ennuste.

Tiedot palkkasummista saadaan vuosittain verohallinnolta.

SIB-mallin hienous on, että valtio hankkii suoritteiden sijaan vaikuttavuutta. Valtion raha liikkuu vasta, kun tulokset on todennettu, työministeri Jari Lindström kommentoi. – – (tummennus oma)

Ks. Pitkäaikaistyöttömien työllistymiseen apua vaikuttavuusinvestoinneista työ- ja elinkeinoministeriö -tiedote lähdelinkistä, (julkaisuajankohta 29.3.2019 7.57)

Lähde

TEM:in virkamiehet osaisivat luultavasti antaa selvittelyapua myös Erikan peräämistä SIB-Lasten kohdalla puuttuvista tilinpäätöstiedoista, vastuuhenkilöistä ym. kun heillä on ilmeisesti tiedossaan myös se, mitä tällä SIB-systeemillä on saavutettu 3000 työllistettävän kohdalla ja miten nämä SIB-organisaatiot kunnissa ja kauoungeissa ihan käytännössä toimivat?

Ihmettelen kuitenkin sitä, kuka voi kerätä näitä em. 3000 työllistettävän henkilön palkkatietoja vertailuun huomioiden työttömien/ rekisteröityjen tietosuojaoikeudet, koska eri rekisteritietojen yhdistämiseen tulisi olla asiakkaan etukäteen antama tietoinen suostumus, että hänestä kerättyjä palkkatietoja yhdistellään niin, että henkilötiedot samalla tunnistetaan ja niiden perusteella tehdään arvioita ja päätöksiä ko. SIB-järjestelmän tuottavuudesta ja maksettavista palkkioista..

Ks. aiheeseen liittyen muutaman päivän takainen

KHO:2023:56-vuosikirjapäätös

– – (30) Yleisen tietosuoja-asetuksen 5 artiklassa on säädetty yleisistä periaatteista, joita on noudatettava kaikessa asetuksen soveltamisalaan kuuluvassa henkilötietojen käsittelyssä. Artiklan 1 kohdan a alakohdan mukaan henkilötietoja on käsiteltävä lainmukaisesti.

(31) Yleisen tietosuoja-asetuksen 6 artiklassa on säädetty siitä, mitkä henkilötietojen käsittelyperusteet ovat lainmukaisia. Henkilötietojen käsittely voi olla lainmukaista vain, jos sille on kyseisessä artiklassa säädetty peruste. Käsittelyperusteen olemassaolo ei kuitenkaan yksinään tee käsittelystä lainmukaista. Henkilötietojen käsittelyssä on sen lisäksi noudatettava 5 artiklassa säädettyjä vaatimuksia, muun ohella artiklan 1 kohdan c alakohdassa säädettyä minimointiperiaatetta.

(32) Unionin tuomioistuin on useissa ratkaisuissaan lausunut, että henkilötietojen käsittelyn on yhtäältä oltava mainitun asetuksen 5 artiklassa ilmaistujen periaatteiden mukaista ja toisaalta täytettävä saman asetuksen 6 artiklassa luetellut edellytykset (mm. C-439/19, tuomion kohta 96 sekä yhdistetyt asiat C-511/18, C-512/18 ja C-520/18, tuomion kohta 208) – – (tummennukset omia)

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu