EU:n yleinen tietosuoja-asetus henkilötietojen käsittelyssä vaatii, että vähintään yksi 6 artik. 1 kohdan edellytyksistä täyttyy
Mistä voit tietää, oletko joutunut rikoksen uhriksi? Mistä voit tietää, onko henkilökohtaisia terveystietojasi käsitelty ilman lupaasi tai ilman suostumustasi; tai onko terveystietojasi hyväksikäytetty siten, että Sinulle on aiheutunut siitä rikosvahinkolailla korvattavia vahinkoja? (Kuva: clip art)
—
Ks. ajantasainen (29.12.2005/1204) Rikosvahinkolaki.
—
Oikeusministeriön julkaisuja 2023:7
Mietintöjä ja lausuntoja
Sivu 27:
- EU:n yleinen tietosuoja-asetus asettaa edellytykset henkilötietojen käsittelyn lainmukaisuudelle. Asetuksen mukaan käsittely on lainmukaista ainoaan silloin, kun vähintään yksi asetuksen 6 artiklan 1 kohdan edellytyksistä täyttyy. Lisäksi tietosuoja-asetuksen 9 artiklassa säädetään erikseen erityisiin henkilötietoryhmiin kuuluvien tietojen käsittelystä ja 10 artiklassa rikostuomioihin ja rikkomuksiin liittyvien henkilötietojen käsittelystä. Asetuksen 9 artiklan mukaan erityisiä henkilötietoryhmiä ovat esimerkiksi terveyttä koskevat tiedot. Erityisiin henkilötietoryhmiin kuuluvien tietojen käsittely on asetuksen mukaan kielletty, ellei käsittelyyn sovellu jokin 9 artiklan 2 kohdan poikkeuksista. [tummennukset omia]
- Rikostietojen käsittely puolestaan on 10 artiklan mukaan sallittua vain viranomaisen valvonnassa tai silloin, kun se sallitaan unionin oikeudessa tai jäsenvaltion lainsäädännössä, jossa säädetään asianmukaisista suojatoimista rekisteröidyn oikeuksien ja vapauksien suojelemiseksi.
—
—
Anna oma lausuntosi ”Rikosvahinkolain uudistaminen; työryhmämietinnöstä” – lausuntopyynnön diaarinumero VN/5107/2022.
Vastausaika päättyy jo 10.5.2023. Tästä pääset suoraan Lausuntopalvelu.fi -palveluun.
—
Erikoisia vapautuksia pk- ja mikroyrityksille asiassa, ks alla. Kuka määrittelee esim. henkilötietojen käsittelytoimien ”säännöllisyyden”, tai tässä asiayhteydessä olevat asianomaisten henkilöiden ”oikeudet” tai ”vapaudet” tai miten määritellään ”arkaluonteiset tiedot” kullekin asianomaiselle hänen tilanteessaan
”Jos yritys on pk-yritys tai vielä pienempi yritys, sen ei tarvitse pitää rekisteriä käsittelytoimista, jos se
– ei tee käsittelytoimia säännöllisesti
– ei toteuta toimia, jotka vaikuttavat asianomaisten henkilöiden oikeuksiin tai vapauksiin
– ei käsittele arkaluontoisia tietoja tai rikosrekistereitä.
https://europa.eu/youreurope/business/dealing-with-customers/data-protection/data-protection-gdpr/index_fi.htm
—
Ks. alla
KOMISSION SUOSITUS, annettu 6 päivänä toukokuuta 2003, mikroyritysten sekä pienten ja keskisuurten yritysten määritelmästä (tiedoksiannettu numerolla K(2003) 1422), ETA:n kannalta merkityksellinen teksti)
(2003/361/EY)
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/PDF/?uri=CELEX:32003H0361
—
Ilmoita asiaton viesti
—
”SME definition
Small and medium-sized enterprises (SMEs) represent 99% of all businesses in the EU. The definition of an SME is important for access to finance and EU support programmes targeted specifically at these enterprises.
What is an SME?”
—
Konekäännös edellisestä:
”Pk-yrityksen määritelmä
Pienet ja keskisuuret yritykset (pk-yritykset) muodostavat 99 prosenttia kaikista EU:n yrityksistä. Pk-yrityksen määritelmä on tärkeä rahoituksen ja erityisesti näille yrityksille suunnattujen EU-tukiohjelmien saannin kannalta.
Mikä on pk-yritys?”
https://single-market-economy.ec.europa.eu/smes/sme-definition_en
Ilmoita asiaton viesti
—
Ks. myös EUROOPAN PARLAMENTIN JA NEUVOSTON DIREKTIIVI 2002/58/EY, annettu 12 päivänä heinäkuuta 2002, henkilötietojen käsittelystä ja yksityisyyden suojasta sähköisen viestinnän alalla (sähköisen viestinnän tietosuojadirektiivi)
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/PDF/?uri=CELEX:32002L0058
—
Toinen juuri avattu lausuntopyyntö:
Anna lausuntosi ”Lausuntopyyntö sähköisen viestinnän palveluista annetun lain muutoksenhakusäännösten muutostarvetta koskevasta arviomuistioluonnoksesta. Lausuntopyynnön diaarinumero VN/24866/2022 alla olevan linkin kautta 15.6.2023 mennessä:
Tausta
Oikeusministeriö valmisteli hiljattain hallituksen esityksen (HE 93/2022 vp.), jonka tavoitteena oli muuttaa kerralla useiden erityislakien yleislaista poikkeavia muutoksenhakusääntöjä mahdollisimman pitkälti yleislain mukaisiksi niin, että muista viranomaispäätöksistä kuin valtioneuvoston yleisistunnon päätöksistä valitettaisiin hallinto-oikeuteen eikä suoraan korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Hallituksen esitys hyväksyttiin eduskunnassa ja muutoslait tulivat voimaan 1.3.2023.
SVPL:n muutoksenhakusäännökset eivät sisältyneet näihin lakimuutoksiin. Liikenne- ja viestintäministeriö katsoi, että kyse ei olisi vain muutoksenhaun teknisestä siirrosta tuomioistuimelta toiselle, vaan muutostarve ja muutosten vaikutukset tulisi arvioida perusteellisemmin kuin olisi ollut mahdollista oikeusministeriön lakihankkeen yhteydessä.
https://www.lausuntopalvelu.fi/FI/Proposal/Participation?proposalId=5a0d5bca-016f-47f1-ab54-bf9c9307abd9
Ilmoita asiaton viesti
—
Kuka/mikä taho silloin valvoo etuasi, jos et edes tiedä joutuneesi rikoksen uhriksi?
Vrt. esim. Vastaamon 30 000 – 40 000 asianomistajaa, joista ehkä 1/4 ei ole tehnyt rikosilmoitusta tai ei edes lainkaan tiedä koko ”vastaamohässäkästä” omalta kohdaltaan, koska on saattanut olla ehkä ulkomailla ja ei saa tietoa asiassa; ollut sairaana, ei omaa nettimahdollisuutta, sanomalehtiä ym. Mutta hän voi myöhemmässä elämässään joutua tietomurrossa saatujen henkilötietojensa vuoksi hyväksi käytetyksi, uhkailluksi tai kiristetyksi.
Miten ns. EU:n ”uhridirektiivi” voi auttaa ja onko Suomen lainsäädäntö ajan tasalla uhrin suojaamisessa ja vahinkojen korvaamisessa?
—
”Mikä on rikosuhridirektiivi?”
”Direktiivi 2012/29/EU (”uhridirektiivi”) säätää rikoksen uhrien oikeuksista koskien heille annettavaa tietoa, tukea ja suojelua sekä heidän osallistumistaan rikosoikeudellisiin menettelyihin. Uhridirektiivissä on 32 EU:n jäsenvaltioita velvoittavaa artiklaa jaettuna kuuteen lukuun” – –
https://www.riku.fi/palvelut/ohjaa-asiakkaasi-rikun-palveluun/mika-on-rikosuhridirektiivi/
—
”RIKOSUHRIDIREKTIIVIN LAINMUUTOSTEN TÄYTÄNTÖÖNPANO RIKOSPROSESSISSA”
https://www.riku.fi/content/uploads/su_file/1728__Yhteenveto_lainmuutoksista_kaaviona_2016.pdf
Ilmoita asiaton viesti
—
”Miksi on tärkeää ohjata rikoksen uhri jatkoapuun”
– – ”Uhrin selviytymisen kannalta on tärkeää, että hänet kohtaavilla viranomaisilla ja muilla auttajilla on riittävästi tietoa ja ymmärrystä rikoksen uhriksi joutumisen seurauksista ja vaikutuksista. Auttajan näkemys rikoksen vakavuudesta tai uhrin voinnista ei saa vaikuttaa avun tarjoamiseen. Uhrille tulisi aina tarjota jatkoapua.” – –
https://www.riku.fi/palvelut/ohjaa-asiakkaasi-rikun-palveluun/miksi-on-tarkeaa-ohjata-rikoksen-uhri-jatkoapuun/
Ilmoita asiaton viesti
—
Ks. alla 4.5.2016 Euroopan unionin virallinen lehti L119 ja sivut 45 – 46:
”Oikeus vastustaa henkilötietojen käsittelyä ja automaattisesti tehtävät yksittäispäätökset”
21 artikla
Vastustamisoikeus
1. Rekisteröidyllä on oikeus henkilökohtaiseen erityiseen tilanteeseensa liittyvällä perusteella milloin tahansa vastustaa häntä koskevien henkilötietojen käsittelyä, joka perustuu 6 artiklan 1 kohdan e tai f alakohtaan, kuten näihin säännöksiin perustuvaa profilointia.
Rekisterinpitäjä ei saa enää käsitellä henkilötietoja, paitsi jos rekisterinpitäjä voi osoittaa, että käsittelyyn on olemassa huomattavan tärkeä ja perusteltu syy, joka syrjäyttää rekisteröidyn edut, oikeudet ja vapaudet tai jos se on tarpeen oikeusvaateen laatimiseksi, esittämiseksi tai puolustamiseksi.
2. Jos henkilötietoja käsitellään suoramarkkinointia varten, rekisteröidyllä on oikeus milloin tahansa vastustaa häntä koskevien henkilötietojen käsittelyä tällaista markkinointia varten, mukaan lukien profilointia silloin kun se liittyy tällaiseen suoramarkkinointiin.
3. Jos rekisteröity vastustaa henkilötietojen käsittelyä suoramarkkinointia varten, niitä ei saa enää käsitellä tähän tarkoitukseen.
4. Viimeistään silloin, kun rekisteröityyn ollaan yhteydessä ensimmäisen kerran, 1 ja 2 kohdassa tarkoitettu oikeus on nimenomaisesti saatettava rekisteröidyn tietoon ja esitettävä selkeästi ja muusta tiedotuksesta erillään. [tummennus oma]
5. Tietoyhteiskunnan palvelujen käyttämisen yhteydessä ja sen estämättä, mitä direktiivissä 2002/58/EY määrätään, rekisteröity voi käyttää vastustamisoikeuttaan automaattisesti teknisiä ominaisuuksia hyödyntäen.
6. Jos henkilötietoja käsitellään tieteellisiä tai historiallisia tutkimustarkoituksia tai tilastollisia tarkoituksia varten 89 artiklan 1 kohdan mukaisesti, rekisteröidyllä on oikeus henkilökohtaiseen tilanteeseensa liittyvällä perusteella vastustaa häntä itseään koskevien henkilötietojen käsittelyä, paitsi jos käsittely on tarpeen yleistä etua koskevan tehtävän
suorittamiseksi.”
—
”22 artikla
Automatisoidut yksittäispäätökset, profilointi mukaan luettuna
1. Rekisteröidyllä on oikeus olla joutumatta sellaisen päätöksen kohteeksi, joka perustuu pelkästään automaattiseen käsittelyyn, kuten profilointiin, ja jolla on häntä koskevia oikeusvaikutuksia tai joka vaikuttaa häneen vastaavalla tavalla merkittävästi.
2. Edellä olevaa 1 kohtaa ei sovelleta, jos päätös
a) on välttämätön rekisteröidyn ja rekisterinpitäjän välisen sopimuksen tekemistä tai täytäntöönpanoa varten;
b) on hyväksytty rekisterinpitäjään sovellettavassa unionin oikeudessa tai jäsenvaltion lainsäädännössä, jossa vahvistetaan myös asianmukaiset toimenpiteet rekisteröidyn oikeuksien ja vapauksien sekä oikeutettujen etujen suojaamiseksi; tai
c) perustuu rekisteröidyn nimenomaiseen suostumukseen.
3. Edellä 2 kohdan a ja c alakohdassa tarkoitetuissa tapauksissa rekisterinpitäjän on toteutettava asianmukaiset toimenpiteet rekisteröidyn oikeuksien ja vapauksien sekä oikeutettujen etujen suojaamiseksi; tämä koskee vähintään oikeutta vaatia, että tiedot käsittelee rekisterinpitäjän puolesta luonnollinen henkilö, sekä oikeutta esittää kantansa ja riitauttaa päätös. [tummennus oma]
4. Edellä 2 kohdassa tarkoitetut päätökset eivät saa perustua 9 artiklan 1 kohdassa tarkoitettuihin erityisiin henkilötietoryhmiin, paitsi jos sovelletaan 9 artiklan 2 kohdan a tai g alakohtaa ja asianmukaiset toimenpiteet rekisteröidyn oikeuksien ja vapauksien sekä oikeutettujen etujen suojaamiseksi on toteutettu.”
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/PDF/?uri=CELEX:32016R0679
Ilmoita asiaton viesti
—
Anna aiheeseen liittyvä lausuntosi myös alla olevaan juuri avattuun lausuntopyyntöön:
”Rikosprosessin sujuvoittamista arvioineen työryhmän muistio. Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/24963/2022”. Vastaukset pyydetään 31.8.2023 mennessä.
https://www.lausuntopalvelu.fi/FI/Proposal/Participation?proposalId=52b414f7-4fb1-498e-9113-8890920097c0
Ilmoita asiaton viesti
–
Ks. tuoreet EU-oikeuden linjaukset (lähde Alma Talentin uutiskirje):
Asia C‑200/21 – Ennakkoratkaisupyyntö – Kuluttajansuoja – Direktiivi 93/13/ETY – Kuluttajasopimusten kohtuuttomat ehdot – Täytäntöönpanoperusteena olevan luottosopimuksen pakkotäytäntöönpanomenettely – Täytäntöönpanon vastustaminen – Kohtuuttomien ehtojen valvonta – Tehokkuusperiaate – Kansallinen lainsäädäntö, jonka mukaan täytäntöönpanotuomioistuin ei voi valvoa ehdon kohtuuttomuutta, kun kuluttajalle vastustamista varten annettu määräaika on päättynyt – Sellaisen yleisen vanhentumattoman kanteen olemassaolo, joka mahdollistaa sen, että pääasiamenettelyn tuomioistuin suorittaa tällaisen valvonnan ja määrää pakkotäytäntöönpanon keskeyttämisestä – Olosuhteet, jotka eivät tee unionin oikeudessa annettujen oikeuksien käyttöä käytännössä mahdottomaksi tai suhteettoman vaikeaksi – Vaatimus vakuudesta, jonka kuluttajan on asetettava täytäntöönpanomenettelyn keskeyttämiseksi
—
Asia C‑300/21 – Ennakkoratkaisupyyntö – Luonnollisten henkilöiden suojelu henkilötietojen käsittelyssä – Asetus (EU) 2016/679 – 82 artiklan 1 kohta – Oikeus korvauksen saamiseen vahingosta, joka aiheutuu kyseisen asetuksen vastaisesta tietojenkäsittelystä – Korvauksen saamista koskevan oikeuden edellytykset – Pelkkä mainitun asetuksen vastaisuus ei riitä – Mainitusta rikkomisesta on aiheuduttava vahinkoa – Tällaisesta käsittelystä aiheutuvan aineettoman vahingon korvaaminen – Kansallisen säännöksen, jossa tällaisen vahingon korvaamisen edellytykseksi asetetaan tietyn vakavuuskynnyksen ylittyminen, yhteensopimattomuus unionin oikeuden kanssa – Säännöt, joiden perusteella kansalliset tuomioistuimet määrittävät vahingonkorvaukset
—
Asia C‑487/21 – Ennakkoratkaisupyyntö – Henkilötietojen suoja – Asetus (EU) 2016/679 – Rekisteröidyn oikeus saada tutustua käsiteltäviin henkilötietoihinsa – 15 artiklan 3 kohta – Jäljennöksen toimittaminen tiedoista – Jäljennöksen käsite – Tietojen käsite
—
Asia C‑60/22 – Ennakkoratkaisupyyntö – Luonnollisten henkilöiden suojelu henkilötietojen käsittelyssä – Asetus (EU) 2016/679 – 5 artikla – Käsittelyä koskevat periaatteet – Vastuu tietojenkäsittelystä – 6 artikla – Käsittelyn lainmukaisuus – Hallintoviranomaisen laatima turvapaikkahakemukseen liittyvä sähköinen asiakirja-aineisto – Välittäminen toimivaltaiselle kansalliselle tuomioistuimelle sähköisen postilaatikon välityksellä – 26 ja 30 artiklan rikkominen – Yhteiskäsittelyn vastuunjakoa koskevan järjestelyn puuttuminen ja käsittelytoimia koskevan selosteen ylläpitämisen laiminlyönti – Seuraukset – 17 artiklan 1 kohta – Oikeus tietojen poistamiseen (”oikeus tulla unohdetuksi”) – 18 artiklan 1 kohta – Oikeus käsittelyn rajoittamiseen – Lainvastaisen käsittelyn käsite – Kansallinen tuomioistuin ottaa sähköisen asiakirja-aineiston huomioon – Rekisteröidyn suostumuksen puuttuminen”
https://www.almatalent.fi/kategoria/juridiikan-ja-talouden-uutiset/
Ilmoita asiaton viesti