Jari-Pekka Vuorelan toivomuksesta avaan uuden blogin kaksoismaakuntalaisuuden, MAL-alueiden ja turvapaikanhakijoiden yhteydestä

 

Kaksoismaakuntalaisuus mahdollistettava uusien hyvinvointialueiden lanseerauksen yhteydessä ja vaikkapa aluksi vain parin vuoden mittaisen kokeilun kautta

Vastasin Jari-Pekalle:

– – ”MAL-sopimukset tulisi todellakin kuopata – pysyvästi ja syvälle – ja aloittaa uudelleen keskustankin hylkäämä aluepolitiikka ts. sellainen aluepolitiikka, joka huomioi muitakin kuin vain pääkaupunkiseudun ja suurimpien kaupunkialueiden kehitystä.

Tuoreen Kuntatekniikka 18.8.2021 verkkoartikkelin mukaan ”MAL-sopimusten tavoitteet saivat kyytiä keskustan puheenjohtajalta – Kuntaliiton varatoimitusjohtaja näkee sopimusten edistävän ilmastotyötä”

Keskustan on ihan pakko alkaa jälleen hoitamaan alueitaan uuden maakuntahallintomallinkin vuoksi.

Itse en ole ymmärtänyt alun alkaenkaan sitä, että Suomi ja sen lukuisat pk-kunnat ja -kaupungit ovat salinneet nämä suurille kaupungeille sorvatut ja eriarvoistavat MAL-sopimukset sekä näiden muutamien suurten kaupunkien/kuntien kevennetyt rakentamismääräykset..

Nyt tästä em. tuloksena on sijoitusasuntojen ylitarjontaa, joiden ylivuotoa ruvetaan esim. Jyväskylässä ohjaamaan turvapaikanhakijoille tarjottaviksi vuokra-asunnoiksi ja turvapaikkakeskuksia laukkautetaan samaan aikaan.

Nyt jos saamme vuoden 2015 kaltaisen uuden pakolaiskriisin, niin Suomiko sijoittaa ko. pakolaiset Suomen tyhjiin sijoitusasuntoihin, jotta sijoittajille MAL-sopimusten yhetydessä annetut ”kabinettisopimukset” saadaan täyttymään..

Miksi ei  s u o m a l a i s i a  asunnottomia voida ensin asuttaa näihin tyhjillään oleviin sijoitusasuntoihin?.. Mikä oikeus muista maista tulleilla pakolaisilla on mennä suomalaisten pitkään ilman asuntoa olleiden edelle tässä asuntojonossa? Miten perustuslakimme tässä kohdin toteutuu?..”

Lähde

+2

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu