Jari-Pekka Vuorelan toivomuksesta avaan uuden blogin kaksoismaakuntalaisuuden, MAL-alueiden ja turvapaikanhakijoiden yhteydestä

 

Kaksoismaakuntalaisuus mahdollistettava uusien hyvinvointialueiden lanseerauksen yhteydessä ja vaikkapa aluksi vain parin vuoden mittaisen kokeilun kautta

Vastasin Jari-Pekalle:

– – ”MAL-sopimukset tulisi todellakin kuopata – pysyvästi ja syvälle – ja aloittaa uudelleen keskustankin hylkäämä aluepolitiikka ts. sellainen aluepolitiikka, joka huomioi muitakin kuin vain pääkaupunkiseudun ja suurimpien kaupunkialueiden kehitystä.

Tuoreen Kuntatekniikka 18.8.2021 verkkoartikkelin mukaan ”MAL-sopimusten tavoitteet saivat kyytiä keskustan puheenjohtajalta – Kuntaliiton varatoimitusjohtaja näkee sopimusten edistävän ilmastotyötä”

Keskustan on ihan pakko alkaa jälleen hoitamaan alueitaan uuden maakuntahallintomallinkin vuoksi.

Itse en ole ymmärtänyt alun alkaenkaan sitä, että Suomi ja sen lukuisat pk-kunnat ja -kaupungit ovat salinneet nämä suurille kaupungeille sorvatut ja eriarvoistavat MAL-sopimukset sekä näiden muutamien suurten kaupunkien/kuntien kevennetyt rakentamismääräykset..

Nyt tästä em. tuloksena on sijoitusasuntojen ylitarjontaa, joiden ylivuotoa ruvetaan esim. Jyväskylässä ohjaamaan turvapaikanhakijoille tarjottaviksi vuokra-asunnoiksi ja turvapaikkakeskuksia laukkautetaan samaan aikaan.

Nyt jos saamme vuoden 2015 kaltaisen uuden pakolaiskriisin, niin Suomiko sijoittaa ko. pakolaiset Suomen tyhjiin sijoitusasuntoihin, jotta sijoittajille MAL-sopimusten yhetydessä annetut ”kabinettisopimukset” saadaan täyttymään..

Miksi ei  s u o m a l a i s i a  asunnottomia voida ensin asuttaa näihin tyhjillään oleviin sijoitusasuntoihin?.. Mikä oikeus muista maista tulleilla pakolaisilla on mennä suomalaisten pitkään ilman asuntoa olleiden edelle tässä asuntojonossa? Miten perustuslakimme tässä kohdin toteutuu?..”

Lähde

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu