K-S:n Ely ja Arja Koistinen: Ei ole YVA-direktiivin mukaista, että 297 km pituiselle voimajohdolle annetaan 5 päivää lausuntoaikaa!
Keskisuomalainen-lehti uutisoi voimajohtoreitin lausuntopyynnöstä paperilehdessä vasta tänään 3.3.2023. Kenen vastuulla on hankkeen tiedotus?
—
Fingrid Oyj suunnittelee Metsälinjan vahvistamiseen liittyvää 400 + 110 kilovoltin (kV) voimajohtohanketta. Voimajohtoreitin pituus on noin 297 kilometriä. Uusi voimajohto sijoittuu 252 kilometrin osuudella nykyisen 200 kV voimajohdon paikalle, ja nykyisen voimajohdon rinnalle 45 kilometrin osuudella. Asutusta tai luonnonsuojelukohdetta kiertävissä teknisissä vaihtoehdoissa voimajohto sijoittuu lyhyelti uuteen maastokäytävään. Tarkasteltava voimajohtoreitti sijoittuu usean kunnan alueelle lähtien Pohjois-Pohjanmaalta Vaalasta Nuojuankankaan sähköasemalta ja päättyen Keski-Suomeen Laukaan Vihtavuoren sähköasemalle. Voimajohtoreitille sijoittuvat kunnat ovat: Vaala, Siikalatva, Haapavesi, Kärsämäki, Haapajärvi, Reisjärvi, Pihtipudas, Kinnula, Kivijärvi, Karstula, Saarijärvi, Multia, Uurainen, Äänekoski, Laukaa, Jyväskylä.
Hanke tarvitaan kantaverkolle asetetun käyttövarmuusvaatimuksen turvaamiseksi, kun sähkönsiirtotarve kasvaa.
—
Tarkasteltava voimajohtoreitti
YVA-menettelyssä tutkittavat reittiosuudet ovat seuraavat:
Reittiosuudella A-B (Nuojuankangas-Haapajärvi) uusi voimajohto sijoittuu nykyisen 220 kilovoltin voimajohdon Petäjävesi-Nuojua paikalle. Teknisenä vaihtoehtona Haapajärven Kuusaassa on Hirsinevan luonnonsuojelualueen kierto uudessa maastokäytävässä (A-B1). Voimajohdon sijoittuessa purettavan voimajohdon paikalle johtoalueen laajennus on pinta-alallisesti vähäinen, ollen koko osuudella noin 44 hehtaaria.
Reittiosuudella B-E (Haapajärvi-Multia) uusi voimajohto sijoittuu nykyisen 220 kilovoltin voimajohdon paikalle ja nykyisen 400 kilovoltin voimajohdon rinnalle, sijoittuen sen länsipuolelle. Voimajohdon sijoittuessa purettavan voimajohdon paikalle johtoalueen laajennus on pinta-alallisesti vähäinen, ollen koko osuudella noin 42 hehtaaria.
Reittiosuus E-F (Multia-Laukaan Pukkipohja) noudattaa nykyisen 400 kilovoltin voimajohdon Vihtavuori-Alajärvi reittiä sijoittuen pääosin sen rinnalle, nykyisen voimajohdon pohjois-/itäpuolelle. Asutusta kiertävinä teknisinä vaihtoehtoina tarkastellaan Uuraisten Niinijärvellä (E-F1) nykyisen voimajohdon ja uuden voimajohdon sivuttaissiirtoa sekä Uuraisten Hirvikylän Heinäsuolla (E-F2) sekä Laukaan Iso Ahvenlammella (E-F3) voimajohdon sijoittamista uuteen maastokäytävään.
Reittiosuudella F-G (Laukaan Pukkipohja-Vihtavuori) uusi voimajohto rakennetaan nykyisten kahden 110 kilovoltin voimajohtojen itäpuolelle, näiden rinnalle. Rajajärven Jaakkolassa tarkastellaan asutusta kiertävää teknistä vaihtoehtoa (F-G1).
Voimajohdon sijoittuessa nykyisen voimajohdon rinnalle johtoalueen laajennus on pinta-alallisesti laajempi kuin muilla reittiosuuksilla ollen reittiosuuksilla E-G yhteensä noin 184 hehtaaria.
Natura-arvioinnit
Luonnonsuojelulain (1096/1996) 65 §:n mukaiset Natura-arvioinnit laaditaan YVA-menettelyn yhteydessä seuraaville kohteille:
- Hirsinevan Natura 2000 -alue (FI1000056, SAC-alue)
- Multarinmeri – Harjuntakanen – Riitasuo Natura 2000 -alue (FI0900065, SAC/SPA-alue)
Natura-tarvearvioinnit on laadittu neljälle kohteelle (arviointiohjelman liite 3):
- Lotakonsuo Natura-alue (FI0900001, SAC)
- Julmatlammit – Kitukorven Natura-alue (FI0900017, SAC)
- Etelä-Sydänmaan Natura-alue (FI1000011, SAC)
- Veneneva – Pelson Natura-alue (FI1101002, SAC/SPA).
Arvioinnin johtopäätöksenä on todettu, ettei varsinaiseen luonnonsuojelulain mukaiseen Natura-arviointiin ole tarvetta kyseisten Natura-alueiden osalta.
Ympäristövaikutusten arviointiohjelma
Arviointiohjelma (pdf)Avautuu uuteen ikkunaan
Liite 1. Karttalehdet 1–44 (mittakaava 1:20 000) (pdf)Avautuu uuteen ikkunaan
Liite 2. Vaikutuksen merkittävyyden arvioinnissa käytettävät kriteerit (pdf)Avautuu uuteen ikkunaan
Liite 3. Natura 2000 -alueita koskevat tarvearvioinnit (pdf)Avautuu uuteen ikkunaan
Kuulutus (pdf)Avautuu uuteen ikkunaan
Lausuntopyyntö arviointiohjelmasta (pdf)Avautuu uuteen ikkunaan
Yhteysviranomaisen lausunto (pdf) -tulee myöhemmin
Kuulutus ja arviointiohjelma ovat nähtävillä 6.2.2023 – 8.3.2023 Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen verkkosivulla www.ely-keskus.fi/kuulutukset/keski-suomi sekä hankkeen ympäristöhallinnon verkkosivulla www.ymparisto.fi/metsalinjanvahvistaminenYVA.
Lisäksi painettuun kappaleeseen voi tutustua seuraavissa paikoissa aukiolojen mukaan:
Vaalan kunta, Vaalantie 14, Vaala
Siikalatvan kunta, hallintokeskus, Pulkkilantie 4, Pulkkila
Haapaveden kaupunki, Tähtelänkuja 1, Haapavesi
Kärsämäen kunta, Haapajärventie 1, Kärsämäki
Haapajärven kaupunki, Kirkkokatu 2, Haapajärvi
Reisjärven kunta, Reisjärventie 8A, Reisjärvi
Pihtiputaan kunta, Keskustie 9, 44801 Pihtipudas
Kinnulan kunta, Leenantie 2, Kinnula
Kivijärven kunta, Virastotie 5 A, Kivijärvi
Karstulan kunta, Virastotie 4, Karstula
Saarijärven kaupunki, Sivulantie 11, Saarijärvi
Multian kunta, Multianraitti 3, Multia
Uuraisten kunta, Virastotie 4, Uurainen
Äänekosken kaupunki, Hallintokatu 4, Äänekoski
Laukaan kunta, Laukaantie 14, Laukaa
Keski-Suomen ELY-keskus, Cygnaeuksenkatu 1, Jyväskylä
Yleisötilaisuus
Hankkeen yleisötilaisuus pidetään etäyhteydellä 15.2.2023 klo 17.30 -19.30. Kysymyksiä voi kirjoittaa tilaisuuden aikana tai jo ennen tilaisuutta osallistumislinkin kautta. Kysymykset näkyvät vain tilaisuuden järjestäjille ja niihin vastataan esitysten jälkeen. Tilaisuus tallennetaan ja tallenne on katsottavissa kahden viikon ajan.
Osallistu tilaisuuteen tästä https://event.prospectumlive.com/yva-yleisotilaisuus-1502.
Lausunnot ja mielipiteet
YVA-ohjelmaa koskevat lausunnot ja mielipiteet tulee toimittaa viimeistään 8.3.2023 osoitteeseen kirjaamo.keski-suomi@ely-keskus.fi tai Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus, PL 250, 40101 Jyväskylä (viitteenä KESELY/548/2022).
Yhteysviranomaisen lausunto arviointiohjelmasta on nähtävillä kuukauden kuluttua lausunnon antamiseen ja mielipiteiden esittämiseen varatun määräajan päättymisestä tällä verkkosivulla.
—
Lausuntopyyntö 1 (2) KESELY/548/2022
1.2.2023
Jakelun mukaan
Viite
Laki ympäristövaikutusten arviointimenettelystä (252/2017), Ympäristövaikutusten arviointiohjelma, Fingrid Oyj, Metsälinjan vahvistaminen välillä Vaala Nuojuankangas – Laukaa Vihtavuori, 400+110 kV voimajohtohanke
Lausuntopyyntö
—
Keski–Suomen elinkeino–, liikenne– ja ympäristökeskus (ELY–keskus) varaa teille tilaisuuden antaa lausuntonne ympäristövaikutusten arviointiohjelmasta (YVA–ohjelma, laki ympäristövaikutusten arviointimenettelystä 252/2017), joka koskee Fingrid Oyj:n Metsälinjan vahvistamista välillä Vaala Nuojuankangas – Laukaa Vihtavuori, 400+110 kV voimajohtohanke.
Tarkasteltava voimajohtoreitti sijoittuu usean kunnan alueelle lähtien Pohjois–Pohjanmaalta Vaalasta Nuojuankankaan
sähköasemalta ja päättyen Keski–Suomeen Laukaan Vihtavuoren sähköasemalle.
Voimajohtoreitille sijoittuvat kunnat ovat: Vaala, Siikalatva, Haapavesi, Kärsämäki, Haapajärvi, Reisjärvi, Pihtipudas, Kinnula, Kivijärvi, Karstula, Saarijärvi, Multia, Uurainen, Äänekoski, Laukaa, Jyväskylä.
Arviointiohjelma ja sitä koskeva kuulutus ovat nähtävillä 6.2.2023 – 8.3.2023 ELY–keskuksen verkkosivulla www.ely–keskus.fi/kuulutukset/keski–suomi ja hankkeen ympäristöhallinnon verkkosivulla
Painettuun kappaleeseen voi tutustua kuulutuksesta ilmenevissä paikoissa. Hankkeen yleisötilaisuus pidetään etäyhteydellä 15.2.2023 klo 17.30 –19.30. Osallistumislinkki on hankkeen ympäristöhallinnon verkkosivulla
—
Lausunto pyydetään toimittamaan nähtävilläoloaikana ensisijaisesti sähköisenä viimeistään 8.3.2023 osoitteella kirjaamo.keski–suomi@ely–keskus.fi tai Keski–Suomen elinkeino–, liikenne– ja ympäristökeskus, PL 250, 40101 Jyväskylä. Viitteenä pyydetään mainitsemaan KESELY/548/2022.
Lisätietoja yhteysviranomaisen yhteyshenkilö Arja Koistinen, p. 0295 024 760, etunimi.sukunimi@ely–keskus.fi.
Tämä asiakirja on sähköisesti hyväksytty viraston sähköisessä asianhallintajärjestelmässä. Asian on ratkaissut limnologi Arja Koistinen.
Jakelu
- Vaala
- Siikalatva
- Haapavesi
- Kärsämäki
- Haapajärvi
- Reisjärvi
- Pihtipudas
- Kinnula
- Kivijärvi
- Karstula
- Saarijärvi
- Multia
- Uurainen
- Äänekoski
- Laukaa
- Jyväskylä
- Digita Oyj
- Energiavirasto
- Finavia Oyj
- Fingrid Oyj
- Fintraffic Liikenteenohjausyhtiö
- Ilmatieteen laitos
- Jyväskylän seudun ympäristöterveys
- Kainuun ELY–keskus
- Kainuun liitto
- Kajaanin kaupunki
- Keski–Suomen liitto
- Keski–Suomen lintutieteellinen yhdistys
- Keski–Suomen museo
- Keski–Suomen Pelastuslaitos
- Lapin ELY–keskus, Pohjois–Pohjanmaan kalatalousviranomainen
- Liikenne– ja viestintävirasto, Traficom
- Luonnonvarakeskus
- Länsi– ja Sisä–Suomen aluehallintovirasto
- Metsähallitus (luonto)
- MHY Siikalakeus
- MHY Rokua–Paljakka
- MHY Keski–Suomi
- MTK Keski–Suomi
- MTK Pohjois–Suomi
- Museovirasto
- Oulujokilaakson luonto
- Oulunkaaren ympäristöpalvelut
- Pohjoisen Keski–Suomen ympäristötoimi
- Pohjois–Pohjanmaan ELY–keskus
- Pohjois–Pohjanmaan liitto
- Pohjois–Pohjanmaan lintutieteellinen yhdistys
- Pohjois–Pohjanmaan luonnonsuojelupiiri
- Pohjois–Pohjanmaan museo
- Pohjois–Pohjanmaan pelastuslaitos
- Pohjois–Savon ELY–keskus, Keski–Suomen kalatalousviranomainen
- Pohjois–Suomen aluehallintovirasto
- Puolustusvoimat, 3. Logistiikkarykmentti
- Suomen luonnonsuojeluliiton Keski–Suomen piiri
- Suomen luonnonsuojeluliiton Pohjois–Pohjanmaan piiri
- Suomen Metsäkeskus
- Suomen riistakeskus, Keski–Suomi, Pohjois–Pohjanmaa
- Suomenselän lintutieteellinen yhdistys
- Säteilyturvakeskus
- Työ– ja elinkeinoministeriö
- Väylävirasto
—
Lausunto sähköisenä viimeistään 8.3.2023 osoitteella kirjaamo.keski–suomi@ely–keskus.fi tai Keski–Suomen elinkeino–, liikenne– ja ympäristökeskus, PL 250, 40101 Jyväskylä
Viite mainittava: KESELY/548/2022.
Lisätietoja antaa limnologi Arja Koistinen K-S:n Ely-keskus, p. 0295 024 760, etunimi.sukunimi@ely–keskus.fi
https://www.ymparisto.fi/metsalinjanvahvistaminenYVA
Ilmoita asiaton viesti
—
Ks. US-blogi 16.4.2022
”EU-komissio moittii Suomen YVA-lainsäädännön olevan puutteellista myös sähkölinjojen ja kaasun siirtoputkien lupamenettelyiden osalta”
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kirsiomp/eu-komissio-moittii-suomen-yva-lainsaadannon-olevan-puutteellista-myos-sahkolinjojen-ja-kaasun-siirtoputkien-lupamenettelyiden-osalta/
Ilmoita asiaton viesti
—
HE 165/2003
”Hallituksen esitys Eduskunnalle tiedon saannista, yleisön osallistumisoikeudesta sekä muutoksenhaku- ja vireillepano-oikeudesta ympäristöasioissa tehdyn yleissopimuksen hyväksymisestä ja laiksi sen lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta sekä laeiksi eräiden ympäristön käyttöön vaikuttavien hankkeiden käsittelystä lunastusmenettelyssä ja ydinenergialain muuttamisesta”
– – ”Muutoksenhakuoikeuden käyttäminen edellyttää sinänsä valitusoikeutta, josta säädetään yleisesti hallintovalitusten osalta hallintolainkäyttölaissa ja kunnallisvalitusten osalta kuntalaissa. Sopimuksen tarkoittamissa ympäristöhankkeissa valitusoikeudet perustuvat lisäksi erityissääntelyyn, jossa on otettu huomioon myös ympäristö- ja luonnonsuojelujärjestöjen valitusintressien turvaaminen näiden järjestöjen toimialoilla ilmenevien ympäristövaikutusten suhteen. Näissä sääntelyissä ei ole mitään kansalaisuusvaatimuksia. Syrjimättömyyskielto on kirjattu useisiin kansainvälisiin ympäristösopimuksiin, kuten Pohjoismaisen ympäristönsuojelusopimuksen (SopS 74—75/1976) 3 artiklaan, valtioiden rajat ylittävien ympäristövaikutusten arvioinnista tehdyn yleissopimuksen 2 artiklan 6 kappaleeseen ja teollisuusonnettomuusyleissopimuksen 9 artiklaan (SopS 26/2000). Lisäksi OECD on antanut asiasta vuonna 1977 erillisen suosituksen (OECD Recommendation on the Implementation of a Regime Equal Right to Accession and Non-Discrimination in Relation to Transfrontier Pollution, C (77) 28 Final (1977)).
4 artikla. Ympäristöä koskevan tiedon saanti. Yleissopimuksen 4 artiklan 1 kappaleen mukaan sopimuspuolten tulee varmistaa, että viranomaiset antavat ympäristöä koskevat tiedot yleisön käyttöön pyydettäessä ja niin, ettei pyynnön esittäjän tarvitse osoittaa asian koskevan häntä. Tieto tulee antaa pyydetyssä muodossa, elleivät viranomaiset perustellusti katso, että tiedon esittäminen toisessa muodossa olisi aiheellista tai jos tietoa ei jo ole yleisön saatavilla toisessa muodossa.
Kappaleen määräyksiin soveltuvat julkisuuslain 9 §:n 1 momentti sekä 13, 14 ja 16 §. Julkisuuslain 9 §:n säännösten nojalla jokaisella on oikeus saada tieto julkisesta asiakirjasta. Julkisuuslain 13 §:n mukaan asiakirjapyyntö on riittävästi yksilöitävä, jotta viranomainen voi selvittää, mitä asiakirjaa pyyntö koskee. Pyytäjän ei sen sijaan tarvitse selvittää henkilöllisyyttään eikä perustella pyyntöään, jollei tämä ole tarpeen viranomaiselle säädetyn harkintavallan käyttämiseksi tai sen selvittämiseksi, onko pyytäjällä oikeus asiakirjaan. Pyydettäessä tieto salassa pidettävästä asiakirjasta tai viranomaisen henkilörekisteristä taikka muusta asiakirjasta, josta tieto voidaan luovuttaa vain tietyin edellytyksin, tiedon pyytäjän on yleensä ilmoitettava tietojen käyttötarkoitus sekä muut tietojen luovuttamisedellytysten selvittämiseksi tarpeelliset seikat. Julkisuuslain 14 ja 16 §:ssä määritellään tarkemmin asiakirjan antamismenettely ja antamistavat.
Viranomaiselle toimitetut valvontatiedot ja muut tiedot toiminnan harjoittamisesta ovat julkisuuslain tarkoittamalla tavalla pääosin julkisia. Julkisuuslaissa on muun ohella lähtökohtana, että asiakirjat, jotka sisältävät tietoja yksityistä elinkeinotoimintaa koskevasta seikasta, ovat salassa pidettäviä, jos tiedon antaminen aiheuttaisi elinkeinonharjoittajalle taloudellista vahinkoa. Mainittu vahinkoedellytykseen perustuva salassapito ei kuitenkaan estä tiedon antamista kuluttajien terveyden tai ympäristön terveellisyyden suojaamiseksi tai toiminnasta haittaa kärsivien oikeuksien valvomiseksi merkityksellisistä tiedoista. Ympäristönsuojelulain 109 §:n 1 momentissa on lisäksi korostettu toiminnan harjoittamista koskevien tietojen julkisuutta säätämällä, että toiminnan päästö- ja tarkkailutiedot sekä ympäristön laatutiedot eivät ole salassa pidettäviä.” – –
https://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2003/20030165
Ilmoita asiaton viesti
—
Em. lausuntopyynnössä kerrotaan, että Luonnonsuojelulain (1096/1996) 65 §:n mukaiset Natura-arvioinnit laaditaan YVA-menettelyn yhteydessä seuraaville kohteille. Näin ei käsittääkseni voida nyt toimia:
– Hirsinevan Natura 2000 -alue (FI1000056, SAC-alue)
– Multarinmeri – Harjuntakanen – Riitasuo Natura 2000 -alue (FI0900065, SAC/SPA-alue)
—
Tämä em. suunnitelma Natura-alueiden laatimiseksi (Hirsineva, Multarinmeri, Harjuntakanen, Riitasuo) voimajohtoreitin suunnittelun ja YVA:n yhteydessä kertoo sen, että vuoden 2018 tammikuun 20. päivästä lähtien, jolloin KHO epäsi virallisesti valituslupahakemuksen, ”rullaavaan” 1.12.2017 hyväksyttyyn maakuntakaavaan ei ole laillisesti kaavavalmistelussa valmisteltu Natura-arviointeja ja niiden päivityksiä, kuten ko. 1.12.2017 hyväksytystä K-S;n maakuntakaavasta jätetyssä Jyväskylän alakaupungin asukasyhdistys ry:n valituslupahakemuksessa KHO:lle oli kerrottu vaadittaessa asiassa valituslupaa.
KHO ei Natura-alueiden, hiljaisten alueiden, soranottolaueiden ym. puuttuvasta päivittämisestä ym. Jyväskylän alakaupungin asukasyhdistys ry:lle valituslupaa myöntänyt Tourujokikunnostusta, Rise-avovankilaa (Ramoninsiltaa) ja Kankaan uuden asuinalueen rakentamista, Lohikosken purkua, pohjapadon rakentamista ym. Tourujoen ns. Makkaramutkan LS-alueen luonnonsuojelua ym. jokivarren yhtä aikaa vireillä olevia hankkeita koskien ja nyt voimassa olevaan 1.12.2017 hyväksyttyyn K-S:n maakuntakaavaan ei oltu esim. 2,7 km:n pituisella Jyväskylän Tourujoella laissa vaadittuja Natura-arviointeja ja -päivityksiä tehty lainkaan.
Ja siten niitä ei ole ollut minkään Natura-alueen kohdalla K-S:n maakuntakaavassa, koska uusi 1.12.2017 hyväksytty K-S:n maakuntakaava teknisesti kumosi edellisen K-S:n maakuntakaavan ja mitkään ennen K-S:n maakuntakaavassa olleet maakuntakaavamerkinnät eivät juridisesti ole siirtyneet lainkaan uuteen 1.12.2017 hyväksyttyyn K-S:n maakuntakaavaan(!).
Siten nykyinen 1.12.2017 K-S:n maakuntakaava on lainsuojaton mm. kaikkien puuttuvien Natura-alueiden, hiljaisten alueiden ja soranottoalueiden kohdalta.
Tämä kannattaa nyt huomioida, jos/kun joku asianosainen, jota tämä voimajohtohanke nyt erityisesti koskee tai saman alueen luonnonsuojeluyhdistys, jonka alueelle voimajohto ihan käytännössä tulee ja alueella on Luonnonsuojeludirektiivillä suojeltavia lajeja tai Punaisen kirjan suojeltavia luontotyyppejä.
Mielestäni koko K-S:n kaavoitusväki tulisi laittaa yhteiselle kaavojen laadintakurssille, jossa voisi opiskella ja palauttaa mieliin tärkeitä maakuntakaavoitusta koskevia oikeudellisia periaatteita sisältäviä maakuntakaavoituksen pohja- ja lähtötilannesääntelyä ohjaavia ohjeita ja lakeja ”Maakuntakaavan oikeusvaikutukset” -oppaan ansiokasta tekstiä seuraten:
– – ”Mikäli suunnittelun yhteydessä käy ilmi, että maakuntakaavassa esitetty vaihtoehto ei ole enää ajan tasalla, ratkaisu tilanteeseen on haettava maakuntakaavaa muuttamalla. Viranomaisvaikutuksen johdosta
on muutoinkin tärkeää, että maakuntakaava pysyy ajan tasalla.” – –
Lähde:
Ympäristöministeriö
Alueidenkäytön osasto Elokuu 2002
Auvo Haapanala, Paavo Mikkonen, Jukka Reinikainen
”Maakuntakaavan oikeusvaikutukset” (elokuu 2002)
– Maakuntakaavan sisältö ja esitystapa
– Osallistuminen ja vaikutusten arviointi maakuntakaavoituksessa
– Maakuntakaavamerkinnät ja -määräykset
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/162824/Opas%207%20Maakuntakaavan%20oikeusvaikutukset.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Ilmoita asiaton viesti
—
Em. Lausuntopyynnössä mainitaan lisäksi näin:
– – ”Natura-tarvearvioinnit on laadittu neljälle kohteelle (arviointiohjelman liite 3):
– Lotakonsuo Natura-alue (FI0900001, SAC)
– Julmatlammit – Kitukorven Natura-alue (FI0900017, SAC)
– Etelä-Sydänmaan Natura-alue (FI1000011, SAC)
– Veneneva – Pelson Natura-alue (FI1101002, SAC/SPA).
Arvioinnin johtopäätöksenä on todettu, ettei varsinaiseen luonnonsuojelulain mukaiseen Natura-arviointiin ole tarvetta kyseisten Natura-alueiden osalta.” – –
—
Tätä arviointia, jossa todetaan, että ”Natura-arviointiin ole tarvetta kyseisten Natura-alueiden osalta”, ei ole vielä tehty laillisesti ja lainvoimaisesti alueen kaikkien kuntien asukkaiden kanssa vuorovaikutteisessa maakuntakaavaehdotuksen ja -luonnoksen valmisteluprosessissa.
Siten tämän voimajohtoreitin tullee odottaa, että K-S:n laadittavana oleva maakuntakaava ja K-S:n 2040 maakuntakaavasuunnitelma on lainvoimainen.
Ilmoita asiaton viesti
En tiennytkään, että Vihtavuoren ruutitehdas laajentaa tuotantoaan niin kovasti, että pitää hätäisesti kasvattaa sähkönsiirtokapasiteettia pohjoisesta eli Norjasta ja Ruotsista. Mutta onhan Suomi sodassa pääministerimme mukaan.
Ilmoita asiaton viesti