Kelalta tiedote, että ajanvaraus verkossa uudistuu syksyllä.. Uudistus helpottaa puhelin- ja palvelupisteasiointia
Kela kertoo tulevasta uudistuksesta, että
– – ”Jos sinulla on paljon selvitettävää, ajanvaraus on hyvä tapa hoitaa asiat kerralla kuntoon. Palvelemme ajanvarauksella puhelinpalvelussa ja palvelupisteissä. Verkossa voit itse varata vain puhelinaikoja.
Tarvittaessa voimme puhelinpalvelussa tai palvelupisteellä varata sinulle käyntiajan palvelupisteelle.” – –
Ks. myös
”Chattirobotti Kela-Kelpo vastaa kysymyksiin ja ohjaa eteenpäin”
https://www.kela.fi/chattirobotti
Ilmoita asiaton viesti
Tässä myös vinkkinä ”Oikeaan kuntoutukseen, oikeaan aikaan – Kela kehittää uusia toimintamalleja sairaaloiden kanssa
Kelan ja erikoissairaanhoidon väliseen yhteistyöhön etsitään uusia malleja, joilla asiakkaan kuntoutuspolkua voidaan sujuvoittaa. Turun suunnalla Kela sairaalassa -projektista on kertynyt hyviä kokemuksia.” – –
https://elamassa.fi/yleinen/kela-sairaalassa-projektissa-kehitetaan-uusia-toimintamalleja-sairaaloiden-kanssa/?utm_source=uutiskirje&utm_medium=email&utm_campaign=Terveysinfo
Ilmoita asiaton viesti
Ei kiitos enää yhtään enempää yksinkertaistamisia, helpottamista, sujuvoittamista, asiakaspalvelun parantamista, ym. automatisointia. Tahtoo olevan synonyymeja sanoille hakaloituminen, monimutkaistuminen, vaikeutuminen, enemmän itsensä palvelemista, ym.
Muistan 90-luvun, kun asiat tulivat hoidetuksi helposti ja nopeasti virastoissa, pankeissa ja muissa palvelupaikossa, vaikka ei ollut kuin kynä ja paperi käytössä.
Ilmoita asiaton viesti
Ensin vietiin palvelu verkkoon työ itse tehtäväksi, sitten botit aiheutti sen, ettei saadut vastaukset liity esitettyihin kysymyksiin millään tavalla. Mitähän seuraavaksi.
Ilmoita asiaton viesti
Heikki, totta. Automatisaatio vie suuren osan nykyisistä työpaikoista. Ja näiden automatisaation vuoksi työttömäksi jääneiden työttömien asiat käsitellään automatisoidusti tai työttömän oman palvelun kautta netissä.. Automatisaatio ruokkii siis itse itseään.
Kun ennen vanhaan ihmiset pyörittivät papereita ja kirjoiteltiin kynillä, niin he olivat tarpeellisia koko systeemille, mutta nyt ei niin enää ole, koska automatisaatio ja digitalisaatio vie työpaikat.
Kelan palveluiden vieminen pois kuntatasolta heikensi niiden saatavuutta niiltä, jotka eivät pysy mukana tässä automatisaatiossa ja kaiken ”netistymisessä”.
Siksi tarvitaan paluuta takaisin puhelin- ja palvelupisteasiointeihin.
Itse näen tämän ko. Kelan uudistuksen hyvänä – terveenä paluuna hieman taaksepäin tässä hurjassa kehityksessä 🙂
Ilmoita asiaton viesti
”Siksi tarvitaan paluuta takaisin puhelin- ja palvelupisteasiointeihin.”
Ongelma?
Ilmoita asiaton viesti
Juhani, ei siis ole mielestäni lainkaan ongelma, vaan parannus niille, jotka eivät voi tai osaa hoitaa asioitaan itsenäisesti vain Kelan sähköisten palveluiden kautta.
Ilmoita asiaton viesti
Aika ajoin vastailen Kela-kertussa mainiten hankkimani oikeuden paatokset. Lopputulos: Kele poistaa antamani vastaukset sivuiltaan. Hyva!
Ilmoita asiaton viesti
On huonoa ja varsin outoa, jos Kela hylkii hankkimiesi päätösten julkaisemista sivuillaan. Sinun pitää julkaista niitä täällä US:n Puheenvuorossa, jotta muutkin saavat apua vastaavissa tilanteissa.
Liitän tähän linkin Kela-Kerttuun, josta itse en ollut kuullutkaan aikaisemmin mitään:
”Kela-Kerttu neuvoo lapsiperheitä verkossa”
https://www.kela.fi/kerttu
Ilmoita asiaton viesti
Sailyyko koyhan prepaid-asiakkaan ongelma?
Ilmoita asiaton viesti
Juhani, siis mikä ongelma, kuvaatko vähän tarkemmin?
Ilmoita asiaton viesti
Jatkan vielä, että Kelan ko. tiedotteessa kerrotaan, että ”Uusi järjestelmä on helppokäyttöinen ja mukautuu mobiililaitteisiin, mutta edellyttää tunnistautumista ennen kuin voit varata ajan.” – –
Siis omilla pankkitunnuksilla voi ilmeisesti varata ajan ja sen voi varmaankin tehdä yhteiskäyttöisillä julkisilla laitteilla, jos ei ole itsellään puhelimella mahdollisuutta sitä tehdä..
Ilmoita asiaton viesti
Tässä myös hyödyllinen linkki kaikille niille, joilla on mahdollisuus ja halua asioida Kelan kanssa sähköisen asioinnin kautta:
Kela 25.8.2021
”Uudet ohjevideot ja verkkosivut avuksi verkossa asioinnin opetteluun”
https://www.kela.fi/ajankohtaista-yhteistyokumppanit/-/asset_publisher/WQHcJ3JiaK7b/content/uudet-ohjevideot-ja-verkkosivut-avuksi-verkossa-asioinnin-opetteluun?utm_source=uutiskirje&utm_medium=email&utm_campaign=Toimeentuloturvainfo
Ilmoita asiaton viesti