Kelan palvelu-uudistus torso: Aikuiset lapset eivät voi asioida paperisella valtakirjalla iäkkäiden vanhempiensa puolesta

Tämä kulkuneuvo tuottaa varmasti monta "Timosen tuoppia"...
Milloin me saamme valtakunnallisen vanhusasiavaltuutetun, joka huolehtisi iäkkäiden ja toimintarajoitteisten esteettömistä palveluista? (Kuva: Clip Art)

Pysyvätkö Kelan asiakkaat sähköisten palveluiden kehityksessä mukana? Onko Kelan ajanvarauksen kasvaneen suosion syy se, että asiakkaat eivät enää pysy kehityksen kelkassa?

Tulevaa uudistusta perustellaan ajanvarauksen suosiolla ja teknisten järjestelmien kehittämistarpeella. Ajanvarauksen kerrotaan sopivan nimenomaan niihin tilanteisiin, jos asia on monimutkainen tilanne ja siihen liittyy paljon selvitettäviä asioita.

Kelassa 20.9. lähtien vaiheittain tapahtuvasta verkkopalvelu-uudistuksesta kerrotaan muun ohella, että ”Toinen henkilö voi varata ajan täysi-ikäisen asiakkaan puolesta, jos asiakas on antanut hänelle valtuuden Suomi.fi-palvelussa.”

Miten tämä valtuutus tapahtuu, jos ikääntynyt Kelan asiakas ei itse pysty tai osaa valtuuttaa asiansa hoitoa Suomi.fi -palvelussa ja hänen aikuiset lapsetkaan eivät voi sitä hänen puolestaan tehdä? Aiheutetaanko tällä vain lisää ruuhkaisuutta Kelan palveluihin?

Miksi ei Kela voisi hyväksyä tässä kohdin paperista valtakirjaa, jossa on annettu iäkkään Kelan asiakkaan antama valtuutus käsin kirjoitetulla allekirjoituksella (tai hänen edunvalvojansa allekirjoituksella). Tämän paperisen valtakirjan skannaaminen Kelalle ei ole enää kovin vaikea juttu ja siihen varmasti saa apua helpommin.

Lähde

Vanhusasiavaltuutettua koskeva laki on tullut voimaan 19.8.2021

Lähde

 

 

 

 

+2

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu