Keski-Suomen 28.1.2020 lainvoiman saaneeseen rullaavaan maakuntakaavaan tulee tehdä 71 eri Natura-alueen tila-arviointia kiireellisenä!
(kuvituskuva)
—
Yhtään tuulimyllypuistoa tai kaivosvaltausta ei tule edistää Keski-Suomessa ennen kuin K-S:n rullaavaan maakuntakaavaan on Natura-päivitykset tehty ja kaava on lainvoimainen
—
EU:n jäsenmaat ovat ehdottaneet alueita Natura 2000 -verkostoon. Näitä luontodirektiivin mukaisia alueita kutsutaan SCI-alueiksi. Lopullisen päätöksen tietyn suojelualueen kuulumisesta Natura 2000 -verkostoon tekee Euroopan komissio.
Komission päätöksen jälkeen kukin jäsenmaa määrittelee verkostoon otetut alueet SAC-alueiksi eli erityisten suojelutoimien alueiksi, joilla toteutetaan kyseisten luontotyyppien ja lajien kannalta tärkeitä suojelutoimenpiteitä.
Verkostoon kuuluu lisäksi lintudirektiivin mukaisia SPA-alueita, jotka jäsenmaat valitsevat itse ja ilmoittavat komissiolle.
—
Natura 2000 -alueet Keski-Suomessa päivittämättä edelleen?
Keski-Suomen ELY-keskuksen toimialueella ts. Keski-Suomen maakunnassa on yhteensä 148 eri Natura-aluetta (yht. 85 000 ha). ELY-keskus on laatinut yhteistyössä Metsähallituksen luontopalvelujen kanssa Natura-alueiden hoidon ja käytön yleissuunnitelman.
Keski-Suomen ELY-keskuksen toimialueella 1/4 Natura-alueista on sellaisia, joiden ”suojelutavoitteiden edellyttämät toimenpiteet eivät edellytä erityistä suunnittelua”.
Tällaisia kohteita ovat mm. useat vanhan metsän kohteet. Hoito- ja käyttösuunnitelman päivitys- tai laatimistarve on tunnistettu yleissuunnittelun yhteydessä 5:lle Natura 2000 -alueelle.
Keski-Suomessa jopa 40:lle Natura-alueelle tarvitaan kiireellisesti toimenpidesuunnitelma tai sen päivitys, jonka avulla tarkennetaan esimerkiksi ennallistamisen ja luonnonhoidon toteuttamista.
Tämän lisäksi yli 50 Natura-alueelle on laadittava tai päivitettävä muu suunnitelma tai kaava, jolla täsmennetään muita alueilla tarvittavia toimenpiteitä.
—
Ns. NATA-arviointi* on arvioitu kiireelliseksi kaikkiaan 71:lle Keski-Suomessa sijaitsevalle Natura-alueelle.
Keski-Suomen Natura-alueiden yleissuunnitelma
Keski-Suomessa Natura 2000 -alueiden aluekohtaisia sivuja on ’kaikessa hiljaisuudessa’ päivitetty kesän ja syksyn 2019 aikana. Ajantasaiset alueiden ja suojelun tiedot voi tarkistaa karttapalvelusta kunkin Natura-alueen kohdalta (tiivistelmästä tai tietolomakkeesta):
Kaikkien Natura 2000 -kohteiden ajantasaiset tiedot ovat karttapalvelussa:
—
*NATA-arviointi on Natura-alueen tila-arviointi
Huom. Tiedot tähän blogiin on saatu alla olevasta ymparisto.fi -lähdelinkin artikkelista, jossa tiedot ovat 19.10.2020, klo 15.14 päivitykseen perustuvia, ja siten minulla ei ole tietoa reaaliajan tilanteesta kaikista 148:sta Natura-alueesta Keski-Suomessa.
—
KOMISSION MUISTIO ERITYISTEN SUOJELUTOIMIEN ALUEIKSI (SAC) NIMEÄMINEN
https://ec.europa.eu/environment/nature/natura2000/management/docs/commission_note/commission_note_FI.pdf
—
KOMISSION MUISTIO SUOJELUTAVOITTEIDEN ASETTAMINEN NATURA 2000 -ALUEILLE
https://ec.europa.eu/environment/nature/natura2000/management/docs/commission_note/commission_note2_FI.pdf
—
KOMISSION MUISTIO SUOJELUTOIMENPITEIDEN KÄYTTÖÖNOTTO NATURA 2000-ALUEILLA
https://ec.europa.eu/environment/nature/natura2000/management/docs/commission_note/comNote%20conservation%20measures_FI.pdf
—
Natura 2000 -alueiden suojelu ja käyttö, Luontodirektiivin 92/43/ETY 6 artiklan säännökset
https://ec.europa.eu/environment/nature/natura2000/management/docs/art6/FI_art_6_guide_jun_2019.pdf
—
Bryssel 18.11.2020 C(2020) 7730 final
Komission ilmoitus Tuulivoimahankkeita ja EU:n luontolainsäädäntöä koskeva ohjeasiakirja
https://ec.europa.eu/environment/nature/natura2000/management/docs/wind_farms_fi.pdf
—
Ohjeasiakirja
Energian siirtoinfrastruktuuri ja EU:n luonnonsuojelusäädökset
https://ec.europa.eu/environment/nature/natura2000/management/pdf/guidance_on_energy_transmission_infrastructure_and_eu_nature_legislation_fi.pdf
—
Ohjeasiakirja Energian siirtoinfrastruktuuri ja EU:n luonnonsuojelusäädökset
Yhteenveto
https://ec.europa.eu/environment/nature/info/pubs/docs/brochures/ELE_Summary_FI_PDF_HR_rev_19.pdf
—
Ohjeasiakirja vesivoimaa koskevista vaatimuksista EU:n luontolainsäädännön valossa
https://ec.europa.eu/environment/nature/natura2000/management/docs/hydro_final_june_2018_fi.pdf
—
Ohjeasiakirja Vesivoimalle asetetut vaatimukset EU:n luonnonsuojelusäädöksissä
Yhteenveto
https://ec.europa.eu/environment/nature/info/pubs/docs/brochures/HYD_Summary_FI_PDF_HR_rev_18.pdf
—
Natura 2000 ja metsät
Osa I-II
https://ec.europa.eu/environment/nature/natura2000/management/docs/Final%20Guide%20N2000%20%20Forests%20Part%20I-II-Annexes_fi.pdf
—
Natura 2000 and Forests
Part III – Case studies (ei ole saatavilla suomeksi)
https://ec.europa.eu/environment/nature/natura2000/management/docs/Final%20Guide%20N2000%20Forests%20Part%20III.pdf
—
NATURA 2000 AND FORESTS
FREQUENTLY ASKED QUESTIONS (ei ole saatavilla suomeksi)
https://ec.europa.eu/environment/nature/natura2000/management/faq_en.htm
—
Ohjeasiakirja Vesiviljely ja Natura 2000
Yhteenveto
https://ec.europa.eu/environment/nature/natura2000/management/docs/AQU_Summary_FI.pdf
—
Ohjeasiakirja
LINTU- JA LUONTODIREKTIIVIEN TÄYTÄNTÖÖNPANO JOKISUISTOISSA JA RANNIKKOALUEILLA erityisesti satamien kehittämisen ja ruoppauksen kannalta
https://ec.europa.eu/environment/nature/natura2000/management/docs/Estuaries-FI.pdf
—
Ohjeasiakirja Lintu- ja luontodirektiivien huomioon ottaminen suisto- ja rannikkoalueilla
Yhteenveto
https://ec.europa.eu/environment/nature/natura2000/management/docs/EST_Summary_FI.pdf
—
Ohjeasiakirja Energiasektorin ulkopuolinen kaivannaistoiminta ja Natura 2000
Yhteenveto
https://ec.europa.eu/environment/nature/natura2000/management/docs/NEEI_Summary_FI.pdf
Lähde edellä oleviin linkkeihin:
”Management of Natura 2000 sites”
https://ec.europa.eu/environment/nature/natura2000/management/guidance_en.htm
—
Ks. myös:
”Natura 2000 -verkostosta usein kysytyt kysymykset”
https://ec.europa.eu/environment/nature/natura2000/faq_fi.htm
https://ec.europa.eu/environment/nature/natura2000/index_en.htm
Ilmoita asiaton viesti
—
K-S:een ollaan parhaillaan suunnittelemassa useita tuuilimyllypuistoja ja nyt voimassa olevaan ’rullaavaan’ K-S:n maakuntakaavakarttaan ei ole merkitty kaikkia suojelua kaipaavia esim. hiljaisia alueita, pohjavesi- ja soranottoalueita, kulttuuriperinnealueita ja eikä K-S:n uudistettuun maakuntakaavan ole tehty lainvaatimia NATA- eli Natura-alueiden tila-arviointeja ja – päivityksiä.
K-S:n maakuntakaavalta puuttuu lainmukainen ohjausvoima näiden suhteen ja siten eri sidosryhmien, kansalaisten/kuntalaisten sekä asianosaisten oikeudet tuulimylly(kaava-)hankkeissa ovat vähintään epäselvät.
Kannattaa huomioida mm. seuraavat seikat K-S:een suunniteltujen tuulimyllypuistojen kohdalla:
s. 93: – – ”Euroopan unionin tuomioistuimen tuomioissa on pohdittu useaan otteeseen, mitkä suunnitelmista tai hankkeista aiheutuvat vaikutukset ovat merkittäviä vaikutuksia. YVA-direktiivin yhteydessä tuomioistuin katsoi äskettäin (vuonna 2017), että merkittävät vaikutukset ovat luontodirektiivillä (tai kansallisella lainsäädännöllä) suojeltuihin lajeihin kohdistuvia mahdollisia vaikutuksia.
[Alaviite 44: Unionin tuomioistuimen tuomio 7.11.2018, Holohan ym., C-461/17, ECLI:EU:C:2018:883, jossa viitataan tuomioon 24.11.2011, komissio v. Espanja (Alto Sil / ruskeakarhu), C-404/09, EU:C:2011:768, 86 kohta.]
Tarkempia tietoja merkityksen arvioinnista on tämän [linkissä alla olevan] ohjeasiakirjan luvuissa 4.2 (maatuulivoima) ja 6 (merituulivoima) luontotyyppejä ja eri lajiryhmiä koskevissa kappaleissa.” – –
https://ec.europa.eu/environment/nature/natura2000/management/docs/wind_farms_fi.pdf
Ilmoita asiaton viesti
Tässä edellä mainittu Asia C-461/17 (1), Unionin tuomioistuimen tuomio (toinen jaosto) 7.11.2018
Ennakkoratkaisupyyntö — Ympäristö — Direktiivi 92/43/ETY — Luontotyyppien suojelu — Luonnonvaraisen eläimistön ja kasviston suojelu — Tienrakennushanke — Ympäristövaikutusten asianmukainen arviointi — Perusteluvelvollisuuden laajuus — Direktiivi 2011/92/EU — Tiettyjen hankkeiden vaikutusten arviointi — Liitteessä IV oleva 3 kohta — 5 artiklan 3 kohdan d alakohta — Käsitteen ”tärkeimmät vaihtoehdot” ulottuvuus)
(2019/C 16/25)
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/PDF/?uri=CELEX:62017CA0461&from=FI
—
Tässä edellä mainittu C-404/09
UNIONIN TUOMIOISTUIMEN TUOMIO (neljäs jaosto) 24 päivänä marraskuuta 2011
*Asiassa C-404/09, jossa on kyse EY 226 artiklaan perustuvasta jäsenyysvelvoitteiden noudattamatta jättämistä koskevasta kanteesta, joka on nostettu 20.10.2009, Euroopan komissio, asiamiehinään D. Recchia, F. Castillo de la Torre ja J.-B. Laigne-lot, prosessiosoite Luxemburgissa
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/PDF/?uri=CELEX:62009CJ0404&from=EN
—
Ks. myös:
JULKISASIAMIEHEN RATKAISUEHDOTUS, JULIANE KOKOTT, 11 päivänä tammikuuta 2007 1(1)
Asia C-508/04 Euroopan yhteisöjen komissio vastaan Itävallan tasavalta
Luontotyyppien sekä luonnonvaraisen eläimistön ja kasviston suojelu – Direktiivin 92/43 täytäntöönpano
http://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?docid=61840&mode=req&pageIndex=1&dir=&occ=first&part=1&text=&doclang=FI&cid=2257320
Ilmoita asiaton viesti