Keskustalle kysymys: oletteko lopettamassa nykyiset omaishoitajien, hoidettavien potilaiden saamat tuet ja kunnan tuet?
Kuntavaalien alla luvataan jälleen yhdeksän hyvää ja kymmenen kaunista, mutta mikä niistä lopulta toteutuu..” (kuvituskuva)
—
Veronmaksajien Taloustaito-artikkeli ”Viisi pointtia omaishoitajan verotuksesta – mitä kuluja saa vähentää?”
Artikkelissa eritellään ansiokkaasti nykyisiä omaishoitajien ja hoidettavien saamia palkkioita ja verovähennyksiä sekä sitä, miten kotitalousvähennys huomioidaan tässä yhteydessä.
Onko keskustan vaaliteemana nyt esiinotetussa ikäihmisten toimeentulo-ongelmien vähentämisessä ja omaishoitojärjestelmän rukkauksessa huomioitu jo nykyiset omaishoitajien ja hoidettavien eri palkkio- ja tukijärjestelmät?
Onko keskustan tarkoitus poistaa nykyiset tuet ja uudistaa koko omaishoitojärjestelmä? Miten keskusta lähestyy tätä kovin laajaa ja monimutkaista aihekokonaisuutta, jossa on yhdistelmiä useista eri laeista ja korvausten vastuutahoista ja maksajista?
Lähitulevassa ollaan aloittamassa myös sotu-uudistus eli sosiaaliturvauudistus
Eikä omaishoidon palkkio- ja tukijärjestelmää voitaisi paremminkin uudistaa sotu-uudistuksen yhteydessä?
Onko tämä keskustan uusin vaaliteema omaishoidosta vain yksi kaunis korkealle kohoava ”vaali-ilmapallo”, josta ilmat lasketaan pihalle vaalien mentyä.. 😉
Me emme todellakaan tarvitse enää näitä ”vaali-ilmapalloja” tai ”vappusatasia”.. 🙁
Mitä muut puolueet vastaavat keskustan avaukseen?
—
Vero.fi: Omaishoidon menot (antopäivä 30.4.2020, diaarinumero: VH/257100.01.00/2020
Tässä kannanotossa kerrotaan omaishoidon menojen vähentämisestä verotuksessa:
– Voiko omaishoitaja vähentää hoidosta aiheutuneita kustannuksia verotuksessaan?
– Voiko omaishoitaja vähentää matkakustannuksia verotuksessaan?
– Voiko omaishoitaja saada työhuonevähennyksen?
Taustaa
Omaishoidon tuesta annetun lain (937/2005, Finlex) 2 §:n mukaan omaishoitajalla tarkoitetaan hoidettavan omaista tai muuta hoidettavalle läheistä henkilöä, joka on tehnyt omaishoitosopimuksen hoidon järjestämisestä vastaavan kunnan kanssa.
Lain 5 §:n mukaan kunta maksaa omaishoitajalle hoitopalkkiota, jonka taso määräytyy hoidon sitovuuden ja vaativuuden mukaan. Hoitopalkkio on omaishoitajan veronalaista ansiotuloa (työkorvausta). Hoitopalkkiota ei makseta hoidosta aiheutuneiden kustannusten kattamiseksi vaan se maksetaan omaishoitotyöstä.” – – (jatkuu)
https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohjeet/kannanotot/70903/omaishoidon-menot2/
Ilmoita asiaton viesti
—
”Palvelut ja etuudet iäkkäille”
https://stm.fi/ikaantyneiden-palvelut
—
Alaotsikoilla:
Omaishoito
https://stm.fi/omaishoito
Kuntoutus
https://stm.fi/sotepalvelut/kuntoutus
Veteraanit ja sotainvalidit
https://stm.fi/veteraanit-sotainvalidit
Asumispalvelut ja asunnon muutostyöt
https://stm.fi/asumispalvelut-asunnon-muutostyot
Kotihoito ja kotipalvelut
https://stm.fi/kotihoito-kotipalvelut
Laitoshoito
https://stm.fi/laitoshoito
Muistisairaiden palvelut
Sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstö ohjaa ja neuvoo muistisairaiden tarvitsemissa erityispalveluissa. Useissa kunnissa on muistihoitajia, -neuvojia tai -koordinaattoreita. Myös muistihäiriö- ja dementiayhdistysten alueelliset asiantuntija- ja tukikeskukset eli Muistiluotsit tarjoavat neuvontaa ja ohjausta.
Suomen muistiasiantuntijat ry
https://sumut.fi/
Muistiliitto ry
https://www.muistiliitto.fi/fi/etusivu
Ilmoita asiaton viesti
Finlex: ”Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista”
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2012/20120980
Ilmoita asiaton viesti
—
Alla kysymykset keskustan pj Annika Saarikolle – toki muillekin puolueille. Mutta keskustalle osoitan sen nyt ensijaisesti, koska keskusta vahvimmin ajaa Suomeen 21 maakuntaa eli ns. hyvinvointialuetta. Huom. Keskusta ajaa Suomeen 21:tä maakuntaa vain n. 11,5 – 12,9 %:n kannatuksellaan.. (riippuen mitataanko kuntavaali- vai eduskuntavaalimenestystä):
Keskustalle: Kuka suunnitellussa sote- ja makujärjestelmäuudistuksessa valvoo ja kuinka ahkerasti sitä, että esim. ikäihmisiä, vammaisia ja sairaita koskevat sijoituspäätökset pitkäaikaishpoitopaikkoihin ovat puolueettomien sote-viranomaisten tekemiä eikä niihin vaikuta esim. maakunnan ts. hyvinvointialueen ’sisäiset markkinaehtoiset voimat’ ja ’hyväveliverkostot’?
Katson asiaa nyt Jyväskylässä asuvana kuntalaisena alla olevan esimerkin kautta:
Jos jyväskyläläinen vanhus tarvitsee sijoituspaikan hoitolaitoksesta tai palvelutalosta, koska hän ei yksin kotonaan enää pärjää, niin sijoitetaanko hänet Jyväskylään vai esim. Keuruulle?
Mitkä tekijät sijoituspäätökseen saavat vaikuttaa; ja voiko siihen esim. lähi- tai muut omaiset vaikuttaa? Mitäpä sitten, jos niitä lähiomaisia ei ole? Kenen etu ja päätösvalta menee silloin edelle?
Mikä on ko. sijoituspäätösperusteiden ensijaisuussjärjestys? Sijoitettavan oma mielipide asiassa, (lähi-)omaisten toive, ’hyvinvointialueen sisäiset markkinavoimat’ vai (maakunta-)päättäjiin kohdistunut lobbaus tai erilaiset hyväveliverkostot..?
Miten taataan vanhusten, vammaisten ja sairaiden sijoituspäätösten puolueettomuus ja tilanteen edellyttämä ammattitaito?
—
Ja kun puhutaan rahasta ja keskustan 21 maakunnan kautta saatavista säästöistä, niin kuten Lasse Lehtosen uusimassa blogissa jo kirjoitinkin, niin en näkisi, että mitään oikeita säästöjä ihan oikeasti voidaan uudella sote- ja maakuntamallilla saada aikaan muuten kuin vaan sen kautta, että jos silloin voidaan yhden tietyn maakunnan sisällä sijoittaa ’vapaasti’ pitkäaikaista laitoshuoltoa vaativat potilaat sen maakunnan sisällä oleviin kuntiin, joissa on vapaita paikkoja sillä hetkellä. Muussa tapauksessahan nuo laitospaikat tulisi ostaa yksityiseltä. Vai miten on?
Ja tässä kohtaa tulee se kysymys siitä, kuka tai mikä taho tekee nuo vanhusten, vammaisten, (muisti-)sairaiden sijoituspäätökset, ja mikä niissä päätöksissä on ratkaisevaa potilaan, läheisten, oman kunnan ja maakunnan, yksityisten palvelutarjoajien välisessä hierarkiassa?
Pahoin pelkään, että ko. potilaan ja esim. oman avio-/avopuolison toiveet pitkäaikaissijoituksesta omaan kuntaan eivät toteudu, vaan tämä henkilö on vaan yksi kasvoton numero oman maakunnan päätöksentekijöille, jolle tulee löytää ’sopiva loppusijoituspaikka´ – jostain päin maakuntaa..
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kirsiomp/anna-oma-kommenttisi-tai-yksiloity-saadosmuutosehdotus-ns-sote100sta-26-2-2021-mennessa/
Ilmoita asiaton viesti
—
Ohi blogin varsinaisen aiheen, mutta sosiaaliturvauudistusta kuitenkin koskien katso huomenna tämä:
Sosiaaliturvauudistuksen seminaari: Työ ja turva 09.02.2021, klo 13:00:00
Työ ja turva –seminaarin ohjelma
Sosiaaliturvauudistusta valmistelevan parlamentaarisen komitean kaikille avoin seminaari
Aika: 9.2. klo 13.00 – 14.45
Paikka: Suora verkkolähetys Helsingin yliopiston tiedekulmasta
https://tiedekulmamedia.helsinki.fi/fi/web/tiedekulma/player/webcast?playerId=38521893&eventId=85008620
Ilmoita asiaton viesti