Kokoontumislakiin ankarammat sanktiot mielenosoitusten ja yleisten kokousten ilmoitusvelvollisuuden rikkomisesta

 

Onko Suomessa riittävän kovat sanktiot erilaisiin mielenosoituksiin, yleisiin kokouksiin ym. yleisötilaisuuksiin osallistuville ja niissä tapahtuneille lain rikkomuksille?

Minkä tahon kuulua valvoa yleisötilaisuuksilta lain vaatimien ilmoitusvelvollisuuksien täyttymistä? 

Onko poliisille ja järjestyksenvalvojille annettava enemmän oikeuksia ja resursseja puuttua jo etukäteen ilmastoaktivistien ja muiden ”lain harmaalla alueella” toimivien kansalaisjärjestöjen,  ”vihreiden miesten” ym. toimintaan?

Voidaanko esim. lainvastaisesti ilmoittamatta jätetystä mielenosoitus- ja yleisötilaisuudesta seurata ko. järjestön tai kokoonpanon joutuminen laissa säädettyyn lakkautus- tai sanktiointimenettelyyn?    

Minulta on mennyt ohi tieto, oliko Elokapina ilmoittanut tästä manööveristaan lain velvoittein etukäteen; ja oliko poliisilla mahdollisuutta ihan käytännössä valvoa ja tarkastaa toimintaan osallistuneiden varusteita ym.?

Ks. ajantasainen (22.4.1999/530) Kokoontumislaki

– – ”7 § Ilmoitusvelvollisuus

Järjestäjän on tehtävä ulkona yleisellä paikalla järjestettävästä yleisestä kokouksesta suullisesti tai kirjallisesti ilmoitus kokouspaikan poliisille vähintään 24 tuntia ennen kokouksen alkamista. Myöhemminkin tehtyä ilmoitusta voidaan pitää pätevänä, jos kokouksen järjestämisestä ei aiheudu kohtuutonta haittaa yleiselle järjestykselle. (29.3.2019/435)

Ilmoitus voidaan tehdä myös sellaisesta ulkona yleisellä paikalla järjestettävästä mielenosoituksesta, joka on tarkoitettu ainoastaan yksittäisten henkilöiden mielipiteen ilmaisemista varten. Tällöin mielenosoitukseen sovelletaan tämän lain säännöksiä yleisestä kokouksesta 5 §:ää lukuun ottamatta. – –

23 § (1 ja 4 mom.)

Kielletyt esineet ja aineet

1. mom. Yleisessä kokouksessa tai yleisötilaisuudessa taikka niiden välittömässä läheisyydessä ei saa pitää hallussa ampuma-asetta, räjähdysainetta, teräasetta tai muuta sellaista esinettä tai ainetta, jota on perusteltua aihetta epäillä voitavan käyttää henkeen tai terveyteen kohdistuvan rikoksen tekemiseen.

4. mom. Järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämiseksi järjestäjällä ja poliisilla on myös oikeus määrätä järjestyksenvalvoja tarkastamaan tilaisuuden osanottajat ja näiden mukana olevat tavarat, jos tämä on tarpeen tilaisuuden erityisluonteen vuoksi tai on perusteltua aihetta epäillä, että tilaisuuteen osallistuvilla on hallussaan 1 momentissa tai 3 momentin nojalla kiellettyjä esineitä tai aineita. Järjestyksenvalvojan tekemästä tarkastuksesta säädetään yksityisistä turvallisuuspalveluista annetussa laissa. (21.8.2015/1090).

Saman lain 24 § (17.6.2011/664)

Kokousvälineiden ja rakennelmien poistaminen sekä alueen puhdistaminen

Yleisen kokouksen ja yleisötilaisuuden järjestäjän on huolehdittava siitä, että kokousvälineet ja tilaisuudessa käytetyt rakennelmat poistetaan tilaisuuden päätyttyä ilman aiheetonta viivytystä, jollei paikan omistajan tai haltijan kanssa ole toisin sovittu. Roskaantuneen paikan siivoamisesta säädetään jätelaissa (646/2011).

Saman lain

5 luku

Seuraamukset

25 §
Rikoslain rangaistussäännökset

Rangaistus syrjinnästä yleistä kokousta tai yleisötilaisuutta järjestettäessä säädetään rikoslain (39/1889) 11 luvun 11 §:ssä. (11.4.2008/214)

Rangaistus poliittisten toimintavapauksien loukkaamisesta säädetään rikoslain 14 luvun 5 §:ssä ja rangaistus kokouksen estämisestä rikoslain 14 luvun 6 §:ssä.

Rangaistus laittomasta naamioitumisesta säädetään rikoslain 17 luvun 13 a §:ssä. (26.11.2004/1007)

Lähde

 

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu