Ks. Luontoselvitysoppaan päivitys: Luontoselvityksen tilaajan ohjeistus ja tilaajan ja luontoselvityksen tekijän väliset vastuut
Alla tuoretta, päivitettyä hyödyllistä asiantuntijatietoa erityisesti ajankohtaiseen Hukkajoen ym. vielä muilla raakkujoilla esille tulevien luonnon monimuotoisuustuhojen vastuiden selvittelyyn sekä näiden tuhojen kompensointiin:
Ks. 26.1.2024 ym.fi: Opas luontoselvityksiin ja luontovaikutusten arviointiin on päivitetty
Luontoselvitysoppaan päivityksestä voi jokainen nyt opiskella luontoselvityksen tilaajan ohjeistuksen sekä perehtyä tilaajan ja luontoselvityksen tekijän välisiin vastuisiin.
—
syke.fi
Ks. ”Lisämateriaalia ja tietolähteitä”
”Lisämateriaalia ja tietolähteitä luontoselvitysten laadintaan ja luontovaikutusten arviointiin
Tälle sivulle [alla lähdelinkissä] on koottu luontoselvitysoppaan lukuun 13 ”Lisämateriaalia ja tietolähteitä” liittyviä paikkatietoaineistoja, tietojärjestelmiä sekä erilaisia oppaita, ohjeita ja muuta kirjallisuutta.
Ohjeet ja oppaat luontoselvityksiin ja luontovaikutusten arviointiin on ryhmitelty teemoittain. Esimerkit paikkatietoaineistoista ja muista tietojärjestelmistä annetaan niiden ylläpitäjätahon mukaisessa aakkosjärjestyksessä.
– Paikkatietoaineistoja ja tietojärjestelmiä
– Lajien määritys- ja inventointioppaita sekä levinneisyyskartastoja
– Luontotyyppien määritys-, luokittelu- ja inventointioppaita
– Oppaita ja ohjeita luontovaikutusten arvioinnin tueksi
– Erityisesti Natura-arvioitiin liittyviä oppaita, ohjeita ja raportteja
Lähde:
https://www.syke.fi/fi-FI/Tutkimus__kehittaminen/Tutkimus_ja_kehittamishankkeet/Hankkeet/Luontoselvitykset_ja_luontovaikutusten_arviointi_jatkohanke/Lisamateriaalia_ja_tietolahteita/Lisamateriaalia_ja_tietolahteita(66416)
Ilmoita asiaton viesti
—
Ks. alla
”Nilviäistyöryhmä
Suomen kotilot, etanat ja simpukat
Nilviäistyöryhmä aloitti toimintansa vuonna 2003. Keskeisin työryhmän tehtävä on tuottaa tietoa nilviäislajeista uhanalaisuusarviointeja varten. Nilviäislajien uhanalaisuutta on arvioitu yhteensä neljä kertaa. Työryhmä on vastannut nilviäisten arvioinnista vuosina 2010 ja 2019. Nilviäislajien uhanalaisuutta on arvioitu yhteensä viisi kertaa.” – –
https://www.syke.fi/fi-FI/Tutkimus__kehittaminen/Luonto/Eliotyoryhmat/Nilviaistyoryhma
Ilmoita asiaton viesti
– –
– – ”[Nilviäis-]Työryhmä keskittyi vuoden 2010 arvioinnissa maanilviäisiin ja vesinilviäisistä erityisesti uhanalaisiin raakkuun ja vuollejokisimpukkaan. Nyttemmin työtä on tehty myös muiden vesinilviäisten kanssa. Lajitietoja, lähinnä esiintymis- ja havaintotietoja on koottu eri lähteistä. Uhanalaisten, silmälläpidettävien ja puutteellisesti tunnettujen (DD) lajien havaintotietoja on tallennettu ympäristöhallinnon tietokantaan ja suojelusta vastaavien viranomaisten käyttöön. Työryhmä pyrkii yleisestikin lisäämään tietoa nilviäislajeistamme ja edistämään niiden suojelua.” – –
https://www.syke.fi/fi-FI/Tutkimus__kehittaminen/Luonto/Eliotyoryhmat/Nilviaistyoryhma
Ilmoita asiaton viesti
–
Hieman kärjistettynä edellisestä, jos esim. raakkujen sijaintitiedot on salattu:
Jos raakkuesiintymien ja esim. uhanalaisten luontotyyppien sijainti- ja uhanlaisuustiedot on julkisuuslailla salattua tietoa, niin tulisiko jatkossa jokaisesta metsänhakkuusta tai muusta luonnon monimuotoisuutta e h k ä tärvelevästä hankkeesta tehdä virallinen luonnonvarojen ”h y ö d y n t ä m i s h a k e m u s” suojelusta vastaavalle viranomaiselle, jos aikoo metsä- tai vesiluonnossa tehdä hakkuita tai muuta maastoa tai vesistöä muokkaavaa työtä tai ainesten ottoa?
Tulisiko tällaisen em. hakemuksen epäävä päätös olla mahdollista jokaisen asiaan osallisen/ asianosaisen saattaa muutoksenhaun kautta (hallinto-)tuomioistuimen arvioitavaksi PL 20 §:n mukaisesti ja Århusin sopimuksen mukaisesti?
eli
PL 20,1 § mukaan, jossa ”Vastuu luonnosta ja sen monimuotoisuudesta, ympäristöstä ja kulttuuriperinnöstä kuuluu kaikille.
ja
PL 20,2 § mukaan, jossa ”Julkisen vallan on pyrittävä turvaamaan jokaiselle oikeus terveelliseen ympäristöön sekä mahdollisuus vaikuttaa elinympäristöään koskevaan päätöksentekoon.”
ja edelleen myös
PL 14,4 § mukaan, jossa ”Julkisen vallan tehtävänä on edistää yksilön mahdollisuuksia osallistua yhteiskunnalliseen toimintaan ja vaikuttaa häntä itseään koskevaan päätöksentekoon.”
Ilmoita asiaton viesti
– –
Suomen ympäristökeskuksen raportteja 43 | 2023
Luontoselvitykset ja
luontovaikutusten arviointi
Opas tekijälle, tilaajalle ja viranomaiselle
2. korjattu painos
Katariina Mäkelä ja Pälvi Salo
s. 89:
– – ”Luontoselvityksestä tiedottaminen selvitysalueen maanomistajille on ensisijaisesti selvityksen tilaajan vastuulla. Kaavaa varten teetettävistä luontoselvityksistä tiedotetaan yleisesti julkaisemalla kaavan osallistumis- ja arviointisuunnitelma, jossa kuvataan muun muassa kaavatyön yhteydessä laadittavat selvitykset.
Alueellinen ELY-keskus tiedottaa YVA-menettelyjen yhteydessä tehtävistä luonto- ja muista selvityksistä kuuluttamalla arviointiohjelman ja arviointiselostuksen vireilläolosta hankkeen vaikutusalueella. Luontoselvityksen tekijän on ennen maastotöitä hyvä varmistaa tilaajalta, että selvityksestä on tiedotettu asianmukaisesti.
Tilaajan tulee myös ottaa selvää selvitysalueella mahdollisesti voimassa olevista liikkumisrajoituksista ja ilmoittaa näistä luontoselvityksen tekijälle. Tällaisia kohteita voivat olla muun muassa puolustusvoimien alueet, tehdasalueet ja luonnonsuojelualueet. Myös selvitysalueen yksityisteillä ajamiseen tarvitaan lupa
.
Tilaajan ja tekijän on tapauskohtaisesti sovittava, kumpi hakee alueella tarvittavat kulkuluvat. Luontoselvityksen tekijä liikkuu yksityismailla jokaisenoikeuksilla (aiemmin jokamiehenoikeudet; Tuunanen ym. 2012). Mikäli selvityksen aikana on tarpeen kulkea esimerkiksi piha-alueen poikki, tulee tekijän pyytää tähän maanomistajaan lupa ja kertoa lyhyesti
• mihin hankkeeseen tai suunnitelmaan luontoselvitys liittyy ja mitä tietoja maastossa kerätään
• missä selvityksen tulokset ovat myöhemmin saatavilla tai mistä niitä voi pyytää.
Maanomistaja ei piha-alueita lukuun ottamatta pääsääntöisesti voi kieltää luontoselvityksen tekemistä maillaan, eikä hän myöskään voi kieltää luontoselvityksen aikana tehtyjen havaintojen tallentamista tietojärjestelmiin.
Joissakin luontoselvityksissä voi olla tarvetta esimerkiksi erilaisten pyydysten tai tallennuslaitteiden sijoittamiseen maastoon, rauhoitettujen eläinlajien pyydystämiseen ja käsittelyyn tai lajinäytteiden keräämiseen esimerkiksi sammalista tai perhosista. Näihin tarvittavat luvat on haettava aina hyvissä ajoin etukäteen.
Luontoselvitystä tilattaessa on sovittava, kenen tehtävä on hakea tarvittavat luvat ja tarvittaessa selvitysalueen maanomistajien yhteystiedot.”
https://helda.helsinki.fi/items/d2c3ab28-1ebe-42a0-9712-0da31675578f
Ilmoita asiaton viesti
Jos et muuta osaa niin mene veronmaksajalle töihin.
Ilmoita asiaton viesti
–
Quis custodiet ipsos custodes?
Ilmoita asiaton viesti