Kuluttaja-asiamiehen tulee VR:n kohdalla seurata ja ohjeistaa tarkoin myös VR:n vastuuta raideliikennevahingoissa – ei vain lippuehdoissa
VR on jo pitkäaikaisesti rikkonut – ja rikkoo edelleen – ilmeisellä tavalla EU:n rautatievastuuasetusta ja EU:n sopimusehtodirektiiviä.
Miksi VR ei tiedota yleisesti julkisuudessa – tai edes omilla nettisivuillaan, eikä edes yksittäisille raideliikennevahingossa loukkaantuneille junamatkustajilleen – lainkaan lakisääteisistä raideliikennevahinkojen vakuutusturvista, korvauskäytännöistä, junamatkustajalla olevasta vahingonkorvausoikeudesta ja hänen muusta oikeusturvastaan?
VR:n junalipuissa kuluttajaille suunnatut vakiomuotoiset lippu-, matkustus- ja kuljetussopimusehdot ovat ns. EU:n sopimusehtodirektiivin vastaisia vakiomuotoisten m e r k i t t ä v i e n sopimusehtojen puuttuessa erilaisissa junamatkustamiseen liittyvissä onnettomuus-, vahinko- ja tapaturmatilanteissa.
Kuinka moni US:n Puheenvuoro-palstan lukija mahtaa tietää sen, että liikennevakuutusturvan lisäksi on Suomessa ollut ja on edelleenkin olemassa ns. raideliiikennevahinkosääntely (Raideliikennevastuulaki), jota olisi tullut ja tulee edelleen noudattaa, jos esim. junassa tai juna-asemalla sattuu yksityishenkilölle onnettomuus tai tapaturma, josta voidaan katsoa VR:n tai muun VR:n yhteistyökumppanin (esim. Väylävirasto? Traficom? Tukes? yksityiset junaliikennöijät/-toimitsijat ) olevan vastuussa?
Myös ns. ankarassa vastuussa ilman ko. matkustajan tai kenenkään muukaan tahon tai toimijan varsinaista tuottamusta tai tahallisuutta? Ankarassa vastuussa myös tällaisen raideliikennevahingon hoidossa sattuneessa potilas- tai lääkevahingossa?
—
Rautatieyrityksen uudelleenreitityskäytännöt kaukojunamatkojen peruuntuessa lakon tai ratavian takia
Päivämäärä
19.7.2024
Diaarinumero
KKV/185/14.08.01.05/2024
Tiivistelmä
Kuluttaja-asiamies kiinnitti huomiota VR-Yhtymä Oyj:n (jälj. VR) käytäntöihin ja matkustajien oikeuksien toteutumiseen kaukojunamatkojen peruuntuessa 12.2.2024 poliittisen lakon ja 13.2.2024 ratavian takia. VR ei tarjonnut matkustajille peruuntuneen matkan tilalle kulutonta uudelleenreititysmahdollisuutta ja tiedotti matkustajan oikeuksista puutteellisesti. Kuluttaja-asiamies katsoi VR:n menettelyn olevan rautatieliikenteen matkustajien oikeuksista ja velvollisuuksista annetun EU-asetuksen (jälj. rautatievastuuasetus) ja kuluttajansuojalain vastaista. VR sitoutui vastaisuudessa menettelemään kuluttaja-asiamiehen edellyttämällä tavalla sekä oikaisi matkustajille antamansa virheelliset tiedot ja ilmoitti hyvittävänsä matkustajille aiheutuneet taloudelliset menetykset. – –
- Kuluttaja-asiamies kuitenkin painotti, että se tulee seuraamaan sitoumuksen noudattamista, ja mikäli VR vielä vastaisuudessa menettelee sitoumuspyynnössä kuvatulla tavalla rautatievastuuasetuksen ja kuluttajansuojalain vastaisesti, kuluttaja-asiamies harkitsee vakavasti kiellon antamista.
—
VR:n matkustajilla on vahvoja kuluttaja- ja matkustajaoikeuksia saman em. EU:n rautatievastuuasetuksen mukaan myös mahdollisissa raideliikennevahinkotilanteissa ja -tapaturmissa.
Siis onnettomuus-, vahinko- ja tapaturmatilanteissa, joiden tulisi olla t i e l l ä liikkuvia koskevan liikennevakuutuskäytännön tapaan lakisääteisten ”automaattisten” raideliikennevahinkoja ja vastuita koskevien vakuutusturvien piirissä myös r a i t e e l l a liikuttaessa; ja myös esim. juna-asemilla junaan noustessa ja siitä pois jäädessä
–
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) 2021/782, annettu 29 päivänä huhtikuuta 2021, rautatieliikenteen matkustajien oikeuksista ja velvollisuuksista (uudelleenlaadittu) (ETA:n kannalta merkityksellinen teksti)
14 artikla
Vakuutus ja vastuun kattaminen
Rautatieyrityksellä on oltava riittävät vakuutukset tai riittävät markkinaehtoiset takuut vastuidensa kattamiseen direktiivin 2012/34/EU 22 artiklan mukaisesti.
15 artikla
Ennakkomaksut
1. Jos matkustaja kuolee tai loukkaantuu, liitteessä I olevan 26 artiklan 5 kohdassa tarkoitetun rautatieyrityksen on viipymättä ja viimeistään 15 päivän kuluttua siitä, kun korvaukseen oikeutetun luonnollisen henkilön henkilöllisyys on todettu, suoritettava ennakkomaksut, jotka kattavat välittömät taloudelliset tarpeet ja jotka ovat suhteessa kärsittyyn vahinkoon.
2. Kuolemantapauksessa ennakkomaksun on oltava vähintään 21 000 euroa matkustajaa kohti, sanotun kuitenkaan rajoittamatta 1 kohdan soveltamista.
3. Ennakkomaksun suorittaminen ei merkitse korvausvastuun tunnustamista, ja se voidaan vähentää tämän asetuksen perusteella maksettavista myöhemmistä summista, mutta se on maksettava takaisin ainoastaan, jos vahinko on aiheutunut matkustajan huolimattomuudesta tai virheestä tai jos henkilö, jolle ennakkomaksu suoritettiin, ei ollut korvaukseen oikeutettu henkilö.
16 artikla
Korvausvastuun kiistäminen
Vaikka rautatieyritys kiistäisi olevansa vastuussa kuljettamalleen matkustajalle aiheutuneista ruumiinvammoista, sen on ryhdyttävä kaikkiin kohtuudella vaadittaviin toimiin avustaakseen matkustajaa hänen kolmansille osapuolille kohdistamassaan korvausvaatimuksessa.
—
Onko Suomessa junalla matkustaessa heikompi oikeusturva kuin tiellä ajoneuvolla liikkuttaessa?
Tulisiko näin olla (PL 6 §)?..
Ks. alla
”Hallituksen esitys HE 10/2024 vp Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi liikennevakuutuslain, Liikennevakuutuskeskuksesta annetun lain ja vakuutusyhtiölain muuttamisesta”
2 § Määritelmät
Tässä laissa tarkoitetaan:
1) ajoneuvolla sellaista moottoriajoneuvoa, joka kulkee mekaanisella voimalla maata mutta e i r a i t e i t a pitkin, ja jonka suurin rakenteellinen nopeus on yli 25 kilometriä tunnissa tai suurin nettopaino yli 25 kilogrammaa, sekä painosta riippumatta vuokrattua sähköpotkulautaa, sekä kytkettyä tai irrallista perävaunua, ei kuitenkaan ajoneuvolain (82/2021) 28 §:n 1 momentissa tarkoitettua sähköavusteista polkupyörää;
Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois
21) sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä vastaavalla viranomaisella hyvinvointialueesta annetun lain (611/2021) 5 §:ssä tarkoitettuja hyvinvointialueita sekä Uudenmaan maakunnan hyvinvointialueita, Helsingin kaupunkia ja HUS-yhtymää siltä osin kuin ne järjestävät sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämisestä Uudellamaalla annetun lain (615/2021) mukaisesti sosiaali- ja terveydenhuoltoa;
22) vuokratulla sähköpotkulaudalla sellaista 1 kohdassa tarkoitettua sähkömoottorilla varustettua astinlaudalla seisten ohjattavaa ja ohjaustangolla varustettua kaksipyöräistä ajoneuvoa, jonka rakenteellinen nopeus on enintään 25 kilometriä tunnissa, joka elinkeinotoiminnassa vuokrataan yleisön saataville henkilöiden kuljettamista varten;
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/HallituksenEsitys/Sivut/HE_10+2024.aspx
(tekstin tummennukset ja harvennukset omia)
Ilmoita asiaton viesti
—
Document 32012L0034
Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi 2012/34/EU, annettu 21 päivänä marraskuuta 2012 , yhtenäisestä eurooppalaisesta rautatiealueesta (uudelleenlaadittu) ETA:n kannalta merkityksellinen teksti
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/?uri=celex%3A32012L0034
—
”Yhtenäinen eurooppalainen rautatieverkko”
TIIVISTELMÄ ASIAKIRJASTA:
Direktiivi 2012/34/EU yhtenäisestä eurooppalaisesta rautatiealueesta
– – ”MISTÄ ALKAEN SÄÄNTÖJÄ SOVELLETAAN?
Direktiivi 2012/34/EU oli saatettava osaksi kansallista lainsäädäntöä 16. kesäkuuta 2015 mennessä.
Muutosdirektiivillä (EU) 2016/2370 käyttöön otettuja sääntöjä alettiin soveltaa 1. tammikuuta 2019 ja 14. joulukuuta 2020 välisenä aikana (direktiivin 3 artiklan 2 kohdan mukaisesti).” – –
https://eur-lex.europa.eu/FI/legal-content/summary/a-single-railway-network-for-europe.html
—
”Saattaminen osaksi kansallista lainsäädäntöä”
”Saattaminen osaksi kansallista lainsäädäntöä on prosessi, jossa EU:n antamat direktiivit sisällytetään EU:n jäsenvaltioiden kansalliseen lainsäädäntöön.
Toisin kuin asetuksia ja päätöksiä, direktiivejä ei sovelleta suoraan kaikissa jäsenvaltioissa, vaan direktiivien säännösten sisällyttämiseksi kansalliseen lainsäädäntöön tarvitaan kansallisia lakeja. Jäsenvaltioiden on toteutettava nämä kansalliset toimenpiteet direktiivissä säädettyyn määräaikaan mennessä. Jäsenvaltioiden on ilmoitettava kansallisista täytäntöönpanotoimenpiteistään Euroopan komissiolle.
Komissio
– tutkii tiedot varmistaakseen, että jäsenvaltioiden toimenpiteet vastaavat direktiivin tavoitteita
– varmistaa, että siirretty laki on pantu täytäntöön ja annettuja määräaikoja on noudatettu.
Komissio voi saattaa asian Euroopan unionin tuomioistuimen käsiteltäväksi tapauksissa, joissa jäsenvaltio ei ole toteuttanut kansallisia toimenpiteitä direktiivin saattamiseksi osaksi kansallista lainsäädäntöä tai on toteuttanut toimenpiteitä, mutta komissio katsoo, että toimenpiteet eivät ole tyydyttäviä. Jos tuomioistuin on komission kanssa samaa mieltä rikkomisesta ja jäsenvaltio ei noudata tuomiota, tuomioistuin voi määrätä komission pyynnöstä uhkasakon tai kiinteämääräisen hyvityksen.
Jos jäsenvaltio ei ilmoita kansallisista täytäntöönpanotoimenpiteistään komissiolle määräajassa, komissio voi täsmentää jäsenvaltion maksaman kertakorvauksen tai uhkasakon määrän. Jos tuomioistuin vahvistaa, että rikkominen on tapahtunut ja että komission vahvistama määrä ei ylitä tuomioistuimen vahvistamaa määrää, maksuvelvoite tulee voimaan (Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen 260 artiklan 3 kohta)”- –
.https://eur-lex.europa.eu/FI/legal-content/glossary/transposition.html
Ilmoita asiaton viesti
—
Ajantasainen (28.12.2018/1302) Raideliikennelaki ei selväsanaisesti suoraan kerro tai määrittele, että se koskee ajoneuvoja ja moottoriajoneuvoja, jotka kulkevat
r a i t e i t a p i t k i n.
Vrt. edellä HE 10/2024, jossa ”Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi liikennevakuutuslain, Liikennevakuutuskeskuksesta annetun lain ja vakuutusyhtiölain muuttamisesta” vp:n 2 §:n Määritelmässä suljetaan raiteilla kulkevat moottoriajoneuvot pois Hallituksen HE 10/2024 -esityksen lakimuutoksista.
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20181302
—
Raideliikennelain 13 §:n mukaan ”Kansallinen turvallisuusviranomainen” on Liikenne- ja viestintävirasto (Traficom), joka ”toimii rautatiejärjestelmän kansallisena turvallisuusviranomaisena”, jonka tehtävänä on muun ohella
kohdan 9) mukaan ”valvoa ja edistää rautatieturvallisuutta ja sen mukaista sääntelykehystä ja kansallisten oikeussääntöjen sekä lain 38 §:ssä tarkoitettujen teknisten kansallisten oikeussääntöjen järjestelmää sekä valvoa sääntöjen soveltamista;
sekä
kohdan 10) mukaan ”valvoa rautatieliikenteen harjoittajia ja rataverkon haltijoita;” – –
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20181302
—
– – ”Rautateiden turvallisuuden vuosikertomus 2021
Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin rautateiden turvallisuuskertomuksessa 2021 kuvataan rautatieturvallisuuden tilaa Suomessa vuonna 2021. Turvallisuuskertomuksessa kuvataan lisäksi viraston rautateihin liittyvien lupa-, valvonta- sääntelytoimintojen keskeiset asiat vuoden 2021 osalta. Turvallisuuskertomus on raideliikennelain 1302/2018 17 §:n mukainen Traficomin rautateiden vuosikertomus. Raideliikennelain mukaan Traficomin on vuosittain laadittava kertomus edeltävän vuoden toiminnastaan sekä Suomen rautatieturvallisuuden kehittymisestä ja toimitettava kertomus Euroopan Unionin rautatievirasto ERAlle syyskuun loppuun mennessä. Turvallisuuskertomus toimitetaan lisäksi liikenne- ja viestintäministeriölle sekä julkaistaan Traficomin verkkosivuilla. Tässä turvallisuuskertomuksessa esitettyjen turvallisuutta koskevien tietojen pääasiallisina lähteinä on käytetty rataverkon haltijoiden ja rautatieliikenteen harjoittajien turvallisuuskertomuksia, rautatietoimijoiden onnettomuus- ja vaaratilanneilmoituksia sekä onnettomuustutkintakeskuksen tutkintaselostuksia.
Traficomin toimintaa koskevat tiedot on koottu Traficomin toimintaa koskevista asiakirjoista sekä haastattelemalla Traficomin asiantuntijoita. Turvallisuuskertomuksen rakenne noudattaa ERAn aihetta koskevan ohjeen uusinta versiota, joka annettiin huhtikuussa 2020. Liitteen 1 tiedot on koottu vuoden 2022 liitepohjaan.” – –
”Rautateiden turvallisuuden vuosikertomus 2021”
https://www.traficom.fi/sites/default/files/media/publication/Rautateiden%20turvallisuuden%20vuosikertomus%202021.pdf
Lähde:
https://www.traficom.fi/fi/julkaisut/rautateiden-turvallisuuden-vuosikertomus-2021
—
Ilmoita asiaton viesti
—
490/2024
Helsingissä 5.7.2024
Laki
valtion vahingonkorvaustoiminnasta annetun lain 1 §:n muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan valtion vahingonkorvaustoiminnasta annetun lain (978/2014) 1 §:n 1 momentti, sellaisena kuin se on laissa 127/2024, seuraavasti:
1 §
Soveltamisala
Tätä lakia sovelletaan valtioon kohdistuvan vahingonkorvausvaatimuksen käsittelyyn, jos vaatimus perustuu valtion viranomaisen virheeseen tai laiminlyöntiin taikka toimintaan, josta valtio vastaa tahallisuudesta tai huolimattomuudesta riippumatta. Tätä lakia sovelletaan myös kolmannen osapuolen esittämään korvausvaatimukseen, jonka Suomen valtio on sitoutunut käsittelemään Suomea sitovan joukkojen tai kansainvälisen sotilasesikunnan asemaa koskevan sopimuksen tai puolustusyhteistyöstä Suomen tasavallan hallituksen ja Amerikan yhdysvaltojen hallituksen välillä tehdyn sopimuksen perusteella. Kun kyse on Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen tuomioon tai ihmisoikeuksien ja perusvapauksien suojaamiseksi tehdyn yleissopimuksen (SopS 19/1990) 39 artiklan mukaiseen sovintoratkaisuun perustuvasta korvauksesta taikka muun kansainvälisen lainkäyttö- tai tutkintaelimen tuomioon tai päätökseen perustuvasta korvauksesta, lakia sovelletaan kuitenkin vain korvauksen maksamiseen valtion varoista.
Tämän lain voimaantulosta säädetään valtioneuvoston asetuksella.
HE 58/2024
UaVM 5/2024
EV 67/2024
Helsingissä 5.7.2024
Tasavallan Presidentti
Alexander Stubb
Ulkoministeri
Elina Valtonen
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2024/20240490
Lähde: Alma Talentin uutiskirje
L valtion vahingonkorvaustoiminnasta
voimaantulon muutos 519/2024, V:1.9.2024
—
Ilmoita asiaton viesti
—
valtiokonttori.fi
”Valtion vastuuseen perustuva vahingonkorvaus”
https://www.valtiokonttori.fi/palvelut/korvaus-ja-vahinkopalvelut/valtion-vastuuseen-perustuva-vahingonkorvaus/#yleista_missa-tilanteissa-vahingonkorvausta-voidaan-myontaa
Ilmoita asiaton viesti
—
– – ”VALTIOKONTTORI KÄSITTELEE PÄÄSÄÄNTÖISESTI SEURAAVIA VAHINKOJA
* Tosiasiallisessa hallintotoiminnassa aiheutunut vahinko
* Julkisen vallan käyttämisessä aiheutunut vahinko
* Tuottamuksesta riippumattomaan ankaraan vastuuseen perustuva vahingonkorvausasia” – –
https://www.valtiokonttori.fi/palvelut/korvaus-ja-vahinkopalvelut/valtion-vastuuseen-perustuva-vahingonkorvaus/#yleista_missa-tilanteissa-vahingonkorvausta-voidaan-myontaa
—
Sähköiseen hakemukseen tästä:
https://asiointipalvelu.valtiokonttori.fi/valtion_vastuuseen_perustuva_vahingonkorvaus/
Ilmoita asiaton viesti