Kuluttaja-asiamiehen tulee VR:n kohdalla seurata ja ohjeistaa tarkoin myös VR:n vastuuta raideliikennevahingoissa – ei vain lippuehdoissa

VR on jo pitkäaikaisesti rikkonut – ja rikkoo edelleen – ilmeisellä tavalla EU:n rautatievastuuasetusta ja EU:n sopimusehtodirektiiviä.

Miksi VR ei tiedota yleisesti julkisuudessa – tai edes omilla nettisivuillaan, eikä edes yksittäisille raideliikennevahingossa loukkaantuneille junamatkustajilleen – lainkaan lakisääteisistä raideliikennevahinkojen vakuutusturvista, korvauskäytännöistä, junamatkustajalla olevasta vahingonkorvausoikeudesta ja hänen muusta oikeusturvastaan?

VR:n junalipuissa kuluttajaille suunnatut vakiomuotoiset lippu-, matkustus- ja kuljetussopimusehdot ovat ns. EU:n sopimusehtodirektiivin vastaisia vakiomuotoisten  m e r k i t t ä v i e n   sopimusehtojen puuttuessa erilaisissa junamatkustamiseen liittyvissä onnettomuus-, vahinko- ja tapaturmatilanteissa.

Kuinka moni US:n Puheenvuoro-palstan lukija mahtaa tietää sen, että liikennevakuutusturvan lisäksi on Suomessa ollut ja on edelleenkin olemassa ns. raideliiikennevahinkosääntely (Raideliikennevastuulaki), jota olisi tullut ja tulee edelleen noudattaa, jos esim. junassa tai juna-asemalla sattuu yksityishenkilölle onnettomuus tai tapaturma, josta voidaan katsoa VR:n tai muun VR:n yhteistyökumppanin (esim. Väylävirasto? Traficom? Tukes? yksityiset junaliikennöijät/-toimitsijat ) olevan vastuussa?

Myös ns. ankarassa vastuussa ilman ko. matkustajan tai kenenkään muukaan tahon tai toimijan varsinaista tuottamusta tai tahallisuutta? Ankarassa vastuussa myös tällaisen raideliikennevahingon hoidossa sattuneessa potilas- tai lääkevahingossa?

kkv.fi/päätökset

Rautatieyrityksen uudelleenreitityskäytännöt kaukojunamatkojen peruuntuessa lakon tai ratavian takia  

Päivämäärä

19.7.2024

Diaarinumero

KKV/​185/​14.08.01.05/​2024

Tiivistelmä

Kuluttaja-asiamies kiinnitti huomiota VR-Yhtymä Oyj:n (jälj. VR) käytäntöihin ja matkustajien oikeuksien toteutumiseen kaukojunamatkojen peruuntuessa 12.2.2024 poliittisen lakon ja 13.2.2024 ratavian takia. VR ei tarjonnut matkustajille peruuntuneen matkan tilalle kulutonta uudelleenreititysmahdollisuutta ja tiedotti matkustajan oikeuksista puutteellisesti. Kuluttaja-asiamies katsoi VR:n menettelyn olevan rautatieliikenteen matkustajien oikeuksista ja velvollisuuksista annetun EU-asetuksen (jälj. rautatievastuuasetus) ja kuluttajansuojalain vastaista. VR sitoutui vastaisuudessa menettelemään kuluttaja-asiamiehen edellyttämällä tavalla sekä oikaisi matkustajille antamansa virheelliset tiedot ja ilmoitti hyvittävänsä matkustajille aiheutuneet taloudelliset menetykset. – –

  • Kuluttaja-asiamies kuitenkin painotti, että se tulee seuraamaan sitoumuksen noudattamista, ja mikäli VR vielä vastaisuudessa menettelee sitoumuspyynnössä kuvatulla tavalla rautatievastuuasetuksen ja kuluttajansuojalain vastaisesti, kuluttaja-asiamies harkitsee vakavasti kiellon antamista.

Lähde

VR:n matkustajilla on vahvoja kuluttaja- ja matkustajaoikeuksia saman em. EU:n rautatievastuuasetuksen mukaan myös mahdollisissa raideliikennevahinkotilanteissa ja -tapaturmissa.

Siis onnettomuus-, vahinko- ja tapaturmatilanteissa, joiden tulisi olla  t i e l l ä  liikkuvia koskevan liikennevakuutuskäytännön tapaan lakisääteisten ”automaattisten” raideliikennevahinkoja ja vastuita koskevien vakuutusturvien piirissä myös  r a i t e e l l a  liikuttaessa; ja myös esim. juna-asemilla junaan noustessa ja siitä pois jäädessä

Ks. Document 32021R0782

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) 2021/782, annettu 29 päivänä huhtikuuta 2021, rautatieliikenteen matkustajien oikeuksista ja velvollisuuksista (uudelleenlaadittu) (ETA:n kannalta merkityksellinen teksti)

14 artikla

Vakuutus ja vastuun kattaminen

Rautatieyrityksellä on oltava riittävät vakuutukset tai riittävät markkinaehtoiset takuut vastuidensa kattamiseen direktiivin 2012/34/EU 22 artiklan mukaisesti.

15 artikla

Ennakkomaksut

1.   Jos matkustaja kuolee tai loukkaantuu, liitteessä I olevan 26 artiklan 5 kohdassa tarkoitetun rautatieyrityksen on viipymättä ja viimeistään 15 päivän kuluttua siitä, kun korvaukseen oikeutetun luonnollisen henkilön henkilöllisyys on todettu, suoritettava ennakkomaksut, jotka kattavat välittömät taloudelliset tarpeet ja jotka ovat suhteessa kärsittyyn vahinkoon.

2.   Kuolemantapauksessa ennakkomaksun on oltava vähintään 21 000 euroa matkustajaa kohti, sanotun kuitenkaan rajoittamatta 1 kohdan soveltamista.

3.   Ennakkomaksun suorittaminen ei merkitse korvausvastuun tunnustamista, ja se voidaan vähentää tämän asetuksen perusteella maksettavista myöhemmistä summista, mutta se on maksettava takaisin ainoastaan, jos vahinko on aiheutunut matkustajan huolimattomuudesta tai virheestä tai jos henkilö, jolle ennakkomaksu suoritettiin, ei ollut korvaukseen oikeutettu henkilö.

16 artikla

Korvausvastuun kiistäminen

Vaikka rautatieyritys kiistäisi olevansa vastuussa kuljettamalleen matkustajalle aiheutuneista ruumiinvammoista, sen on ryhdyttävä kaikkiin kohtuudella vaadittaviin toimiin avustaakseen matkustajaa hänen kolmansille osapuolille kohdistamassaan korvausvaatimuksessa.

Lähde

 

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu