Malmin lentokenttäkompromissiin YVA:n ja SOVA:n kautta? Olisiko se niin vaikeaa – hakea kompromissia?
Olisiko se niin mahdotonta hakea Malmin lentokenttätoiminnan jatkoon kompromissia perusteellisen YVA-, SOVA-, YRVA- ja IVA-selvitysten ja -arviointien jälkeen huomioiden luonnon ja rakennusperinnön ulottuvuudet? Alla hyvä avaus asiaan (HS 30.12.2019)

Katso video alla:
https://www.youtube.com/watch?v=yIDCDTM1V3c
—
”Päätösten vaikutusten ennakkoarviointi”
https://thl.fi/fi/web/hyvinvoinnin-ja-terveyden-edistamisen-johtaminen/hyvinvointijohtaminen/paatosten-vaikutusten-ennakkoarviointi
Ilmoita asiaton viesti
Erinomaista että Malmin lentoaseman ystävät käyttävät kaikki lailliset keinot, jotta Suomen pääkaupunkiseudun ainoa ja ainutlaatuinen kevyen liikenteen lentoasema, joka on myös kulttuurihistoriallinen aarre, säilytettäisiin ilmailukäytössä.
Malmin kenttää pitää verrata Brommaan ja muihin citykenttiin. Malmille pitää ja on mahdollista saada kevyttä reittiliikennettä. Kaikki pikkusuihkut Malmille eikä Helsinki-Vantaalle. Malmin pohjois-eteläsuuntaista pääkiitorataa voisi hieman pidentää ja asentaa radalle ILS-lähestymistekniikka. Tällöin Malmia voisi käyttää hyvinkin huonolla säällä.
Jos melua haluaa paeta, niin Suomessa on vapaus valita asuinpaikkansa. Jos Malmin pikkukoneiden sirinä, joka jää täysin Lahden moottoritien ja Helsinki-Vantaan suurien liikennekoneiden jalkoihin, jota kuta todella kismittää, muuttakoon muualle. Sama koskee moottoriteitä. Moottoritiet ovat nopeaa autoilua varten ja niiden lähialueille ei pidä ehdoin tahdoin muuttaa asumaan ja sitten valittaa.
Asuinrakentamiselle on Helsingissä valtavasti tilaa muualla, kuin Malmin kenttäalueella. Esimerkkinä vaikka Viikin pellot, rakentamaton pakkoliitetty Östersundomin seutu ja golfkentät.
https://www.malmiairport.fi/helsingin-kaupunki-uhmaa-suomen-hallituksen-ja-eduskunnan-paatoksia-malmin-lentoaseman-asiassa/
Ilmoita asiaton viesti
– – ”Myös Museovirasto on puolustanut voimakkaasti lentoaseman säilyttämistä varhaisena ja hyvin säilyneenä siviililentoliikenteen maalentoasemana.
Lausunnossaan ympäristöministeriölle Museovirasto katsoi, että kentän täyttäminen asuinkortteleilla tuhoaa historiallisesti ja rakennustaiteellisesti ainutlaatuisen monumentin huolimatta siitä, että pari rakennusta säilyisi ja kiitotietä hyödynnetään katulinjana.
– Malmin asuntorakentamiselle löytyy muita vaihtoehtoja. Valtio omistaa muun muassa Helsingin keskustan välittömässä läheisyydessä Ilmalassa merkittävät maa-alueet, joille nyt Malmin lentoasemalle kaavailtu asuntorakentaminen voitaisiin täysimääräisesti toteuttaa, Hyvönen sanoo.” – –
https://www.suomenmaa.fi/?app=NeoDirect&com=6/3/569071/57af923d46&utm_source=Suomenmaa+-+p%C3%A4iv%C3%A4n+uutisotsikot&utm_medium=email
Ilmoita asiaton viesti