Miten toimin, jos työttömyysturvan maksu edellyttää Kelan lausuntoa ja lausunto viipyy kohtuuttoman kauan tai puuttuu kokonaan?

Suomi ei ole oikeusvaltio, vaikka se sellaiseksi itsensä lukee ja kokee. Suomen tilanne, ihan aikuisten oikeasti, ei ole kovin erilainen verrattuna Unkarin tilanteeseen. Me moitimme Unkaria oikeusvaltioperiaatteiden rikkomisesta, mutta emme huomaa omia ihmisoikeusloukkauksiamme. Useat muutoksenhakijat hakevat turhaan vuosikausia – jopa vuosikymmeniä – oikeutta Suomen tuomioistuimien kautta sekä kanteluilla oikeuskanslerilta ja eduskunnan oikeusasiamieheltä. Oikeutta Suomessa ei saa.

elämässä.fi

”Työttömyysturvan maksu edellyttää lausuntoa – entä jos lausunto viipyy?”

Kela ja työttömyyskassat maksavat työttömyysturvaa TE-palveluiden tai kuntakokeilun antaman työvoimapoliittisen lausunnon perusteella. TE-palvelut ja kuntakokeilut siirtyvät vuodenvaihteessa käyttämään uutta henkilötietojärjestelmää. Muutoksella on vaikutusta työvoimapoliittisten lausuntojen antamiseen alkuvuonna. Tämä voi puolestaan vaikuttaa siihen, milloin asiakas saa rahansa.

– – ”Jos sitten käy niin, että jonkin syyn vuoksi TE-palvelut tai kuntakokeilu joutuu selvittämään työttömyysturvaoikeutta, siitä tulee Kelaan tai työttömyyskassaan tieto. Tiedon saatuaan Kela tai kassa joutuu keskeyttämään työttömyysturvan maksamisen, ettei liikamaksua pääsisi muodostumaan. Asiakkaat yleensä havahtuvat tilanteeseen vasta tässä vaiheessa ja ottavat yhteyttä kysyäkseen missä rahat viipyvät.

Kela tai työttömyyskassa ei kuitenkaan tuossa vaiheessa voi asialle mitään, sillä meidän on odotettava työvoimapoliittista lausuntoa ja sen saamisessa saattaa vierähtää pitkäkin tovi. Asiakkaan kannattaakin tuossa vaiheessa kääntyä TE-palveluiden tai kuntakokeilun puoleen ja tarkistaa, onko kaikki siellä kunnossa. Kela ei voi kiirehtiä lausunnon antamista.

Asiakkaat voivat tarkkailla Kelaan saapuvien työvoimapoliittisen lausuntojen tilannetta OmaKelassa. Työvoimaviranomaisen antamat lausunnot tulevat sinne näkyville aikajärjestyksessä, ja sieltä asiakas voi tarkistaa millaisen lausunnon Kela on viimeksi saanut. Kelaan ei siis tarvitse ottaa yhteyttä kysyäkseen onko lausunto jo tullut, vaan sen voi tarkistaa OmaKelasta. Kela käsittelee saapuneet lausunnot niin pian kuin mahdollista.” – –

Lähde

🙂 Huom. Kaikki Kelan etuuksia ja päätöksiä saavat!

Jos saatte Kelasta lausuntopyynnön, siihen kannattaa ehdottomasti vastata annetussa määräajassa.

Esimerkkinä:

Jos Sinä, työttömyysturvalla opiskelusta laittomasti evätty opiskelija, et ole saanut lainkaan virallista päätöstä Kelasta, vaadi sitä heti ja vaadi saada oikeutta tuulla kuulluksi omassa asiassasi asiantilan oikaisemiseksi.

Enää vuosien päästä perusoikeuksiesi palauttaminen voi olla erittäin vaikeaa – jopa mahdotonta..