Muutoksenhaussa olevien tapaturma-, potilas- ja lääkevahinkopäätöksistä valittavat tulee rinnastaa vammaisiin (HE 19/2014 vp)
Voiko Suomi rajata tuomioistuinten lainkäyttötoiminnan Yhdenvertaisuuslain mukaisen valvonnan ulkopuolelle? Tällä hetkellä tällaista rajausta ei ole eikä tulossa oleva rajaus perustune nykyisen Yhdenvertaisuuslain HE 19/2014 vp -esitöihin. (Ks. ajantasainen Yhdenvertaisuuslaki 18 §; 1.6.2023 voimaan astuva muutos).
KHO:2019:155 -vuosikirjapäätöksen lainkäyttötoiminnan rajaus ei perustu ajantasaiseen Yhdenvertaisuuslakiin (huom. PL 2,3 §). Ja oliko rajauksesta tässä yhteydessä edes tarpeen päättää? (Yhdenvertaisuuslaki – Syrjintä – Valvonta – Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunnan toimivalta – Avoimien ovien päivän järjestelyt ylimmissä tuomioistuimissa – Pääsyn estyminen tilaisuuksiin)
—
Mitä tämän blogin varsinaiseen aiheeseen tulee, niin HE 19/2014 vp:ssä sanotaan vammaisten kohdalla, että
- Mukautusten kohtuullisuutta arvioitaessa lähtökohtana on vammaisen ihmisen tarve kyseisessä yksittäisessä tilanteessa. Toisaalta etenkin laajaa toimintaa harjoittavalta tavaroiden tai palvelujen tarjoajalta voidaan edellyttää jonkinasteista, yleisen elämänkokemuksen perusteella ennakoitavissa olevaa varautumista mahdollisiin yleisimpinä pidettäviin mukautustilanteisiin, kuten esimerkiksi liikunta- ja näkövammaisten asiointiin. Koska vammaisten ihmisten mukautustarpeet ja -tilanteet vaihtelevat, mukautustarve ilmenee toimijalle usein siten, että vammainen ihminen pyytää mukautusta kun katsoo sitä tarvitsevansa.
- Yhdenvertaisuuslain säätämisen yhteydessä eduskunta edellytti hallituksen valmistelevan esityksen sellaiseksi yhdenvertaisuuslainsäädännöksi, jossa lähtökohtana on suomalainen perusoikeusjärjestelmä ja kaikkien syrjintäperusteiden asettaminen samanlaisten oikeussuojakeinojen ja seuraamusten piiriin (EV 95/2003 vp).
- Syrjintäsäännöksellä ei ole kielletty kaikenlaista erontekoa ihmisten välillä. Olennaista on, voidaanko erilainen kohtelu perustella perusoikeusjärjestelmän kannalta hyväksyttävällä tavalla. Perustelulle asetettavat vaatimukset ovat erityisesti säännöksessä lueteltujen kiellettyjen erotteluperusteiden kohdalla kuitenkin korkeat (HE 309/1993 vp, s. 44; PeVL 14/2006 vp, s. 2; PeVL 25/2006 vp, s. 2; PeVL 46/2006 vp, s. 2). Säännös ei estä esimerkiksi niin sanottua positiivista erityiskohtelua eli tosiasiallisen yhdenvertaisuuden turvaamiseksi tarpeellisia sellaisia toimia, joilla pyritään tietyn ryhmän aseman ja olosuhteiden parantamiseen (HE 309/1993 vp, s. 44).
- Perustuslakivaliokunnan käytännössä on erottelun hyväksyttävyyden lisäksi kiinnitetty huomiota myös valitun keinon oikeasuhtaisuuteen (ks. esim. PeVL 38/2006 vp, s. 2; PeVL 60/2010 vp, s. 3; PeVL 23/2012 vp, s. 2).
- Syrjintäkielto koskee myös toimenpiteitä, jotka välillisesti johtavat syrjivään lopputulokseen. Menettelyn syrjivyyttä on arvioitava sen tosiasiallisten seurausten kannalta. Suosinta tai jonkin yksilön tai ryhmän asettaminen etuoikeutettuun asemaan on kiellettyä, jos se asiallisesti merkitsee toisiin kohdistuvaa syrjintää (HE 309/1993 vp, s. 44; PeVL 28/2009 vp, s. 2). Keskeiseksi hyväksyttäväksi perusteeksi joidenkin henkilöiden tai ryhmien erityiskohtelulle on muodostunut jonkun toisen perusoikeuden turvaaminen (ks. esim. PeVL 3/1997 vp, s. 3; PeVL 57/2001 vp, s. 2). Myös esimerkiksi kunnallisen itsehallinnon turvaaminen on katsottu hyväksyttäväksi erotteluperusteeksi (PeVL 9/2000 vp, s. 2; PeVL 43/2002 vp, s. 2).
- Perustuslain 6 §:n 3 momentin mukaan lapsia on kohdeltava tasa-arvoisesti yksilöinä, ja heidän tulee saada vaikuttaa itseään koskeviin asioihin kehitystään vastaavasti. Perustuslain 6 §:n 4 momentti puolestaan sisältää erityissäännöksen sukupuolten välisestä tasa-arvosta. Säännös edellyttää sukupuolten tasa-arvon edistämistä yhteiskunnallisessa toiminnassa sekä työelämässä, erityisesti palkkauksesta ja muista palvelussuhteen ehdoista määrättäessä, sen mukaan kuin lailla tarkemmin säädetään.
- Perustuslain yhdenvertaisuussääntely koskee lähtökohtaisesti vain ihmisiä. Yhdenvertaisuusperiaatteella voi kuitenkin olla merkitystä myös oikeushenkilöitä koskevan sääntelyn arvioinnissa etenkin silloin, kun sääntely voi vaikuttaa välillisesti luonnollisten henkilöiden oikeusasemaan. Näkökulman merkitys on sitä vähäisempi mitä etäisempi tämä yhteys on (PeVL 11/2012 vp, s. 2).
- Perustuslain 22 §:ssä on säädetty perus- ja ihmisoikeuksien yleisestä turvaamisvelvoitteesta. Säännös korostaa pyrkimystä perusoikeuksien aineelliseen turvaamiseen muodollisen, menettelyvaatimuksiin liittyvän perus-oikeusturvan rinnalla. (tummennus oma)
Lähde: HE 19/2014 Hallituksen esitys eduskunnalle yhdenvertaisuuslaiksi ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
–
Tuleeko Suomen tuomioistuinten ja muiden lainkäyttöelinten lainkäyttötoiminnasta ulkoisen yhdenvertaisuusvalvonnan poistumisen jälkeen täysin sääntelemätön ja mielivaltaan perustuva ”pimeä alue”? Vrt. tuomioistuinten sisäinen valvonta, tuomioistuinten ja muiden lainkäyttöelinten omat työjärjestykset.
Esimerkiksi KHO:ssa on tällä hetkelläkin lainkäyttöön sisältyviä toimintoja, jotka ovat ilmeisen selvästi perustuslain 21 §:n ja 22 §:n vastaisia ja samalla HE 78/2000 vp:n vastaisia, mm. esittelijöiden ja tuomareiden esteellisyydet, koska käsiteltäviä asioita ei heille jaeta sattumanvaraisesti kuten HE 78/2000 vp:ssä edellytetään, vaan ne jaetaan asian jo aikaisemmissa vaiheissa käsitelleille esittelijöille ja tuomareille.
KHO:ssa (ja muissa hallinto-oikeuksissa) jaetaan esittelijöille ratkaistavaiksi heidän omista esittelyistään tehdyistä päätöksistä jätetyt ilmeisen kohtuuttomia oikeudenkäyntimaksuja koskevat oikaisuvaatimukset (vrt. EU:n estellisyystestin subjektiivinen ja objektiivinen esteellisyys).
Jos Suomen oma lainkäyttötoiminta rajataan pois Yhdenvertaisuuslaista 1.6.2023 alkaen, miten voidaan valvoa, että esim. Yhdevertaisuuslain 18 §:n ja perustuslain PL 2,3 §, 6 §, 21 § ja 22 § mukainen ja HL 31 § ja 32 § (muutoksenhakuasioiden selvittämisvastuu viranomaisella) ja HL 44 § ja 45 § (muutoksenhakijan vaatimuksiin perustuva päätöksen perusteluvelvollisuus viranomaisella) on tosiasiallisesti käytännössä myös toteutettu – ja että annetut päätökset ovat samalla myös EU:n perusoikeuskirjan ja muiden Suomea sitovien kv-ihmisoikeus- ja ympäristöoikeussopimusten mukaisesti kaikkia suomalaisia – siis eu-kansalaisia – sitovia?
—
18 § (20.12.2022/1192)
Valvontaviranomaiset
Tämän lain noudattamista valvovat yhdenvertaisuusvaltuutettu, yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunta sekä työsuojeluviranomaiset.
Tämän lain noudattamista työelämässä valvovat yhdenvertaisuusvaltuutettu ja työsuojeluviranomaiset. Mainittujen viranomaisten tehtävistä ja toimivaltuuksista säädetään lisäksi yhdenvertaisuusvaltuutetusta annetussa laissa (1326/2014) ja työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta annetussa laissa (44/2006).
Eduskuntaan ja eduskunnan toimielimiin tämän lain säännöksiä valvonnasta sovelletaan vain, jos kysymys on eduskunnan tai sen toimielimen toiminnasta viranomaisena tai työnantajana.
Tämän lain säännöksiä valvonnasta ei sovelleta tasavallan presidentin, valtioneuvoston yleisistunnon, valtioneuvoston oikeuskanslerin eikä eduskunnan oikeusasiamiehen toimintaan.
Tämän lain säännöksiä valvonnasta ei sovelleta tuomioistuinten ja muiden lainkäyttöelinten toimintaan, jos kysymys on niiden lainkäyttötoiminnasta.
L:lla 1192/2022 muutettu 18 § tulee voimaan 1.6.2023. Aiempi sanamuoto kuuluu:
18 §
Valvontaviranomaiset
Tämän lain noudattamista valvovat yhdenvertaisuusvaltuutettu, yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunta sekä työsuojeluviranomaiset.
Eduskuntaan ja eduskunnan toimielimiin tämän lain säännöksiä valvonnasta sovelletaan vain, kun kysymys on eduskunnan tai sen toimielimen toiminnasta viranomaisena tai työnantajana.
Tämän lain säännöksiä valvonnasta ei sovelleta tasavallan presidentin, valtioneuvoston yleisistunnon, tuomioistuinten ja muiden lainkäyttöelinten eikä valtioneuvoston oikeuskanslerin ja eduskunnan oikeusasiamiehen toimintaan.
Lähde:(30.12.2014/1325) Yhdenvertaisuuslaki
—
– – ”KP- sopimuksen 26 artiklan mukaan kaikki ihmiset ovat oikeudellisesti yhdenvertaisia ja oikeutettuja ilman minkäänlaista syrjintää yhtäläiseen lain suojaan. Sopimuksen kansallista noudattamista valvova YK:n ihmisoikeuskomitea on katsonut tämän sopimusmääräyksen edellyttävän, että suojan syrjintää vastaan tulee kattaa viranomaistoiminta kokonaisuudessaan sekä yksityisten väliset oikeussuhteet keskeisillä elämänaloilla kuten työ ja asuminen. Syrjityksi tulleella on sopimuksen 2 artiklan perusteella oltava käytettävissään tehokkaat oikeussuojakeinot.” – –
https://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2014/20140019
Ilmoita asiaton viesti
—
UNIONIN TUOMIOISTUIMEN TUOMIO (suuri jaosto)
6 päivänä lokakuuta 2015 ( * )
”Ennakkoratkaisupyyntö — Henkilötiedot — Yksilöiden suojelu henkilötietojen käsittelyssä — Euroopan unionin perusoikeuskirja — 7, 8 ja 47 artikla — Direktiivi 95/46/EY — 25 ja 28 artikla — Henkilötietojen siirto kolmansiin maihin — Päätös 2000/520/EY — Henkilötietojen siirto Yhdysvaltoihin — Tietosuojan riittämätön taso — Pätevyys — Luonnollisen henkilön, jonka tiedot on siirretty Euroopan unionista Yhdysvaltoihin, tekemä kantelu — Kansallisten valvontaviranomaisten toimivalta”
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/HTML/?uri=CELEX:62014CJ0362&from=en
Ilmoita asiaton viesti
—
Näissä tämän blogin aiheena olevissa tapaturma-, potilas- ja lääkevahinkotilanteissa kun Yhdenvertaisuusvaltuutettu tai muu asiassa toimivaltainen viranomainen havaitsee ”EU:n oikeuden vastaista syrjintää ja kun ei ole toteutettu toimenpiteitä yhdenvertaisen kohtelun palauttamiseksi, kansallisen tuomioistuimen on jätettävä soveltamatta syrjivä kansallinen säännös [oma lisäys: vrt. tulossa oleva 1.6.2023 voimaanastuva Yhdenvertaisuulaki 18 §; lainkäyttötoiminnan rajaus]. Sen ei tarvitse pyytää tai odottaa, että lainsäätäjä sitä ennen kumoaisi kyseisen säännöksen, ja sen on sovellettava epäedullisessa asemassa olevan ryhmän jäseniin samaa järjestelmää kuin muihin työntekijöihin57.
Esimerkki: velvollisuus myöntää etuuksia epäedullisessa asemassa olevalle ryhmälle Asiassa Milkova oli kyse Bulgarian työlaista. Laissa säädettiin oikeudellisesta kehyksestä, jolla annetaan erityistä ennakkosuojelua, jos vammaisia työntekijöitä irtisanotaan, mutta kyseinen tae ei ulottunut virkamiehiin, joilla oli samat vammat. Euroopan unionin tuomioistuin katsoi, että jos asiaa käsittelevä tuomioistuin havaitsisi, että yhdenvertaisen kohtelun periaatetta ei ollut noudatettu, tuomioistuimen pitäisi palauttaa yhdenvertainen kohtelu myöntämällä vammaisille
virkamiehille, jotka olivat nykyisessä järjestelmässä epäedullisessa asemassa, samat etuudet kuin järjestelmän etuuksia saaville vammaisille työntekijöille. Näin ollen velvollisuus noudattaa EU:n oikeutta edellyttäisi, että työntekijöitä, joilla on erityinen vamma, suojaavien kansallisten sääntöjen soveltamisalaa laajennettaisiin siten, että kyseiset suojaavat säännöt koskisivat myös virkamiehiä, joilla on sama vamma.”
Lähde:
”Euroopan unionin perusoikeuskirjan soveltaminen kansallisessa lainsäädännössä ja päätöksenteossa” (2019)
Ohjeet
– – ”Euroopan ihmisoikeussopimuksen 6 artiklassa taataan oikeus oikeudenkäyntiin ja oikeus puolustautua vain siviilikanteissa ja rikossyytteissä. Perusoikeuskirjan 47 artiklassa mennään pidemmälle: EU:n oikeuden puitteissa siinä taataan oikeus tehokkaisiin oikeussuojakeinoihin ja puolueettomaan tuomioistuimeen kaikilla aloilla, myös hallinnollisissa menettelyissä, kuten turvapaikka- ja muuttoliikeasioissa sekä verolainsäädännössä” – –
https://fra.europa.eu/sites/default/files/fra_uploads/fra-2018-charter-guidance_fi.pdf
Ilmoita asiaton viesti
—
Oikeusministeriön julkaisuja Justitieministeriets publikationer 2023:4
Julkisyhteisön vahingonkorvausvastuu
Työryhmän mietintö
– – ”Kannekielto ei voi koskea korvausvaatimusta, joka perustuu Euroopan unionin oikeuden noudattamatta jättämiseen, koska se tekee korvauksen saamisen mahdottomaksi ja asettaa unionin oikeutta ankaramman lisäedellytyksen (tuomio 30.9.2003, Gerhard Köbler v. Itävallan tasavalta, C-224-01, EU:C:2003:513, KKO 2013:58). Kannekielto ei voi myöskään estää Euroopan ihmisoikeussopimuksessa turvatun ihmisoikeuden loukkaukseen perustuvan korvausvaatimuksen tutkimista. Korkeimman oikeuden ennakkopäätöksen KKO 2016:20 mukaan hallinto-oikeuden virheellisen menettelyn johdosta tehtyä vahingonkorvausvaatimusta ei voitu kannekiellon vuoksi sinänsä tutkia vahingonkorvauslakiin perustuvana, mutta korvausta tuomittiin hallinto-oikeuden ratkaisun perus- ja ihmisoikeuteen kohdistuneen loukkauksen perusteella.
Kannekieltoa on oikeustieteellisessä kirjallisuudessa arvosteltu, kun sen on katsottu perustuslain 21 §:n sekä Euroopan ihmisoikeussopimuksen 6 ja 13 artiklan vastaisesti rajoittavan oikeutta saada oikeuksia ja velvollisuuksia koskeva päätös tuomioistuimen tutkittavaksi.” – –
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/164562/OM_2023_4_ML.pdf?sequence=1&isAllowed=y
—
PIDÄ KIIRETTÄ! Alla oleva Lausuntopalvelu.fi -palvelun lausuntoaika päättyy tänään 15.3.2023!!
Julkisyhteisön vahingonkorvausvastuuta koskevan lainsäädännön uudistamista koskeva työryhmämietintö
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/18255/2021
https://www.lausuntopalvelu.fi/FI/Proposal/Participation?proposalId=018621f8-eab9-40cb-8e6f-575bdd295957&proposalLanguage=da4408c3-39e4-4f5a-84db-84481bafc744%C2%A0
Ilmoita asiaton viesti
—
Oikeusministeriö
Julkaisuajankohta
19.1.2023 15.13
Tiedote
Työryhmä ehdottaa julkisyhteisön korvausvastuun uudistamista
”Oikeusministeriön työryhmä ehdottaa muutoksia julkisyhteisön vahingonkorvausvastuuta koskevaan lainsäädäntöön. Työryhmän tehtävänä oli selvittää, miten tulisi uudistaa valtion ja muun julkisyhteisön sekä julkista valtaa käyttävän muun tahon velvollisuus korvata toiminnassaan aiheutunut vahinko. Työ on osa pääministeri Sanna Marinin hallituksen ohjelmaa.
Muutosehdotusten tavoitteena on edistää perus- ja ihmisoikeuksien toteutumista, parantaa vahinkoa kärsineen oikeusturvaa sekä varmistaa mahdollisimman yhtenäisen oikeus- ja korvauskäytännön toteutuminen. Tavoitteena on myös parantaa vahinkoa kärsineen oikeutta korvaukseen vapaudenmenetyksistä ja viranomaisten muista pakkotoimista.
Työryhmä ehdottaa, että julkisyhteisön korvausvelvollisuutta laajennettaisiin tilanteissa, joissa vahinko on aiheutunut julkista valtaa käytettäessä. Tätä nykyisin rajoittava niin sanottu standardisäännös poistettaisiin kokonaan. Kannekielto taas lähtökohtaisesti estää korvauskanteen tutkimisen valtioneuvoston, tuomioistuimen tai hallintoviranomaisen virheellisen päätöksen perusteella. Lisäksi työryhmä ehdottaa lievennettäväksi säännöstä, joka velvoittaa vahingonkärsijän hakemaan muutosta viranomaisen virheelliseen ratkaisuun.
Työryhmän ehdotuksessa pyritään parantamaan julkishallinnon asiakkaan asemaa lisäämällä vahingonkorvauslakiin säännös, jonka perusteella julkisyhteisö on korvausvelvollinen antamastaan virheellisestä tiedosta aiheutuneesta taloudellisesta vahingosta. Vahingonkorvauslakiin tulisi työryhmän mukaan lisätä myös perus- ja ihmisoikeuden loukkauksella aiheutetun vahingon korvaaminen. Lisäksi julkisyhteisö olisi korvausvelvollinen, jos julkista valtaa käyttävä yksityinen yhteisö ei pystyisi korvaamaan aiheuttamaansa vahinkoa.
Muutoksia ehdotetaan myös vapaudenmenetysten ja muiden pakkotoimien korvaamiseen
Työryhmä ehdottaa, että perusteettomaksi osoittautuneiden pakkotoimien aiheuttamien vahinkojen korvaamisesta tulisi säätää erillinen laki. Se laajentaisi valtion vastuuta vahingoista, jotka aiheutuvat aiheettomista rangaistuksista, vapaudenmenetyksistä ja muista rikosoikeudellisista pakkokeinoista sekä viranomaisten muista pakkotoimista.
Keskeinen uudistus olisi, että rikoksesta epäillyllä olisi mahdollisuus saada valtiolta korvausta aiheettoman pakkokeinon käytöstä myös silloin, kun kyse ei ole vapauden menetyksestä tai sen rajoituksesta. Tällaisia pakkokeinoja ovat esimerkiksi kotietsintä, vakuustakavarikko ja televalvonta. Aiheettomien rangaistustuomioiden lisäksi työryhmän mukaan korvaukseen olisi oikeus myös esimerkiksi aiheettomasta liiketoimintakiellosta, eläintenpitokiellosta tai metsästyskiellosta. Viranomaisten pakkotoimista aiheutuneita vahinkoja voitaisiin jatkossa korvata myös muille kuin rikoksesta epäillylle tai toimenpiteen kohteelle.
Aiheettomasta vapauden menetyksestä tai rajoituksesta maksettavan korvauksen aikaraja alennettaisiin vuorokaudesta 12 tuntiin. Ehdotus tarkoittaa sitä, että myös aiheettomasti rikosepäilyn vuoksi kiinniotetulla olisi oikeus korvaukseen.
Ehdotuksen mukaan jatkossa vahingonkorvaus voitaisiin määrätä myös muusta kuin rikokseen perustuvasta vapauden menetyksestä tai rajoituksesta, jos se osoittautuu selvästi aiheettomaksi. Tämä koskisi esimerkiksi aiheettomasti tahdosta riippumattomaan hoitoon määräämistä sosiaali- ja terveydenhuollossa.”
Lähde:
https://valtioneuvosto.fi/-//1410853/tyoryhma-ehdottaa-julkisyhteison-korvausvastuun-uudistamista
Ilmoita asiaton viesti