O. Mäenpää 15.2.2023, HE 274/2022 vp, saamelaiskäräjistä annetun lain ja rikoslain 40 luvun 11 §:n muuttamisesta
(kuvituskuva)
—
Olli Mäenpää (15.2.2023)
Perustuslakivaliokunnalle
Hallituksen esitys laeiksi saamelaiskäräjistä annetun lain ja rikoslain 40 luvun 11 §:n
muuttamisesta (HE 274/2022 vp)
- ”Muutoksenhaku oikaisuvaatimukseen annetusta vaalilautakunnan päätöksestä”, s. 7:
– – ”Valituslautakunnat, jollaisena lakiehdotuksen mukaista muutoksenhakulautakuntaa on perusteltua pitää, ovat sellaisia muutoksenhakuelimiä, joista on perustuslain 98 §:n 3 momentin ilmentämän periaatteen mukaisesti säädettävä lailla ja joiden toiminnassa perustuslain 21 §:n 2 momentissa tarkoitettujen oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin takeiden tulee täyttyä (PeVL 25/2004 vp, s. 2, PeVL 15/2002 vp, s. 3, PeVL 55/2002 vp, s. 3). Näiden valituslautakuntaa koskevien kriteerien voidaan katsoa täyttyvän, kun lakisääteisyyden vaatimuksen kannalta ehdotettua sääntelyä voidaan pitää riittävänä ja lautakunta soveltaisi asiaa käsitellessään oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annettua lakia (41 h §).
Arvioitaessa sitä, täyttääkö muutoksenhakulautakunnan asemaa koskeva sääntely myös perustuslain 21 §:n 1 momentissa tarkoitetun riippumattoman lainkäyttöelimen kriteerit, on lähtökohtana se, että perustuslain ilmaisulla muu riippumaton lainkäyttöelin tarkoitetaan perusoikeusuudistuksen esitöiden (HE 309/1993 vp, s. 74) mukaan paitsi toimielimen riippumattomuutta suhteessa toimeenpanovaltaan, myös sen puolueettomuutta suhteessa asian eri osapuoliin. Epäilemättä se edellyttää riippumattomuutta myös suhteessa ulkopuolisiin tahoihin.
Saamelaiskäräjien yhteydessä toimiva muutoksenhakulautakunta olisi lakiehdotuksen mukaan itsenäinen ja riippumaton toimielin (41.2 §), jossa asian käsittelyyn sovellettaisiin oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annettua lakia (41 h §). Muutoksenhakulautakunnan puheenjohtajalta ja jäseneltä edellytettäisiin riippumattomuutta tuomiovallan käyttämisessä, ja he toimisivat tuomarin vastuulla (41 § §).” – –
—
Ks. kaikki Valiokuntien asiantuntijalausunnot
—
Oikeus tulla merkityksi vaaliluetteloon (3 §), sivu 1:
– – ”Voimassa olevasta laista poiketen säännösehdotus ei sisällä saamelaisen määritelmää, vaan se koskee ainoastaan vaaliluetteloon ottamisen edellytyksiä. Edellytyksenä olisi samoin kuin voimassa olevassa laissa se, että henkilö pitää itseään saamelaisena. Tämän lisäksi säännösehdotuksessa määriteltäisiin objektiivisesti arvioitavat perusteet oikeudelle tulla merkityksi vaaliluetteloon Tarkoituksena on tältä osin ottaa huomioon ja mukauttaa lainsäädäntö vastaamaan Suomen kansainvälisiä ihmisoikeusvelvoitteita. Sääntelyllä pyritään saattamaan Suomen lainsäädäntö vastaamaan ensinnäkin kansalais- ja poliittisia oikeuksia koskevan yleissopimuksen (KP-sopimus) 25 artiklan vaalioikeuden määrittelyyn kohdistuvat vaatimukset. Tältä osin voidaan todeta myös, että YK:n ihmisoikeuskomitea on 1.2.2019 antamissa ratkaisuissaan arvioinut, että vuosien 2011 ja 2015 saamelaiskäräjävaalien vaaliluetteloa koskevat, saamelaiskäräjälain 3 §:n soveltamiseen perustuvat korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisut muodostivat KP-sopimuksen loukkauksen. Ihmisoikeuskomitea kiinnitti erityistä huomiota saamelaisten itsemääräämisoikeuteen koskien omaa asemaansa ja yhteisönsä jäsenyyttä ja totesi tarpeen saamelaiskäräjälain 3 §:n uudelleenarviointiin.” – –
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/JulkaisuMetatieto/Documents/EDK-2023-AK-11153.pdf
Ilmoita asiaton viesti
–
Ks. myös 28.2.2023 US-blogi alla:
”Tulisiko KHO:2021:45 ”saamelaispäätös” purkaa perus- ja ihmisoikeusnäkökulma huomioiden HL 31 § ja 32 § vastaisena?”
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kirsiomp/tulisiko-kho202145-saamelaispaatos-purkaa-perus-ja-ihmisoikeusnakokulma-huomioiden-hl-31-%c2%a7-ja-32-%c2%a7-vastaisena/
—
Ks. myös 27.2.2023 US_blogi alla:
”Suomen tulee muodostaa yksi yhtenäinen perus- ja ihmisoikeuksia koskeva ei-poliittinen saamelaislinjaus”
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kirsiomp/suomen-tulee-muodostaa-yksi-yhtenainen-perus-ja-ihmisoikeuksia-koskeva-ei-poliittinen-saamelaislinjaus/
—
Ks. myös 25.2.2023 US-blogi alla:
”Voiko tuomioistuin tietää paremmin kuin muutoksenhakija itse, mikä on hänen henkilökohtaisessa tilanteessaan edunmukaista?”
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kirsiomp/voiko-tuomioistuin-tietaa-paremmin-kuin-muutoksenhakija-itse-mika-on-hanen-henkilokohtaisessa-tilanteessaan-edunmukaista/
—
Ilmoita asiaton viesti
—
Katsaus asian menneisiin vaiheisiin, tässä vuoden 2019 alun tilanne:
”Hallitus vetää pois eduskunnasta ILO 169 -sopimuksen ratifiointiesityksen, Oikeusministeriön tiedote, julkaisuajankohta 24.1.2019 14.24 | Julkaistu suomeksi 24.1.2019 klo 14.25
”Tiedote
ILO 169 -sopimuksen ratifiointi ei etene tällä hallituskaudella Valtioneuvosto antoi tänään eduskunnalle kirjelmän, jolla se peruu vuonna 2014 annetun hallituksen esityksen itsenäisten maiden alkuperäis- ja heimokansoja koskevan yleissopimuksen ratifioinnista. Hallituksen esitys on teknisesti vanhentunut johtuen muista lainsäädäntömuutoksista.
Sopimuksen ratifiointiesitys on ollut eduskunnan käsittelyssä vuodesta 2014, jolloin sitä ei ehditty käsitellä ennen vuoden 2015 eduskuntavaaleja. Hallituksen esitys on teknisesti vanhentunut muun muassa Metsähallitusta koskevien lainmuutosten takia. Koska perustuslakivaliokunta on jo antanut mietintönsä asiasta, ei hallituksen esitystä voi enää täydentää. (tummennus oma)
ILO 169 -sopimuksen ratifioiminen edellyttäisi uuden hallituksen esityksen valmistelua yhteistyössä saamelaiskäräjien kanssa. Käytännössä valmistelua ei ehditä tehdä tällä hallituskaudella. Oikeusministeriö on neuvotellut asiasta Saamelaiskäräjien kanssa.
Esityksen peruuttaminen ei sisällä kannanottoa siitä, ratifioidaanko sopimus myöhemmässä vaiheessa.
ILO 169 -sopimuksen ratifiointi, pohjoismainen saamelaissopimus ja saamelaiskäräjälain uudistaminen tulevat seuraavan hallituksen harkittavaksi.”
Lisätietoja: neuvotteleva virkamies Yrsa Nyman, puh. 02951 50293, etunimi.sukunimi@om
Lähde:
https://valtioneuvosto.fi/en/-//1410853/hallitus-vetaa-pois-eduskunnasta-ilo-169-sopimuksen-ratifiointiesityksen
—
Monin eri verukkein asiaa on aina siirretty..
Ilmoita asiaton viesti
—
Milloin on metsälait ja milloin on kaivoslait esteenä saamelaisten perus- ja ihmisoikeuksille
Ks. 15.12.2021 US-blogi alla:
”Toteutuuko kaivoslakiin Saamelaiskäräjien esitys ”vähäistä suurempi haitta tai heikennys” – ”olennaisen heikennyksen” sijaan?”
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kirsiomp/toteutuuko-kaivoslakiin-saamelaiskarajien-esitys-vahaista-suurempi-haitta-tai-heikennys-olennaisen-heikennyksen-sijaan/
—
Ks. 13.11.2022 US-blogi
”Saamelaislakeja koskeva riita on ratkaistava, koska se koskee myös ns. saastuttaja maksaa -periaatteen soveltamista ympäristöä koskien”
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kirsiomp/saamelaislakeja-koskeva-riita-on-ratkaistava-koska-se-koskee-myos-ns-saastuttaja-maksaa-periaatteen-soveltamista-ymparistoa-koskien/
Ilmoita asiaton viesti
—
Ks. US-blogi 29.4.2022
”Suomi on Bulgarian tavoin saatava vastaamaan YVA-direktiivin ilmeisestä rikkomisesta aiheutuneita vahinkoja yksityisille henkilöille”
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kirsiomp/suomi-on-bulgarian-tavoin-saatava-vastaamaan-yva-direktiivin-ilmeisesta-rikkomisesta-aiheutuneita-vahinkoja-yksityisille-henkiloille/
Ilmoita asiaton viesti
—
Siirrän kaivos- ja räjähdeasioihin omasta kokemuksestaan ja laajasta tietopohjastaan tunnetun US-blogistin ja asiantuntijan, Sanna Tenkulan, kommentin (#3561666 16.12.2021 10:18) suorana lainauksena tänne:
”Ympäristövaikutusten arvioimisen riippumattomuus ei toimi Suomessa, tämä on nähty Talvivaarassa ja monessa muussa kaivostoiminnassa Suomessa. Vääryydellä voidaan polkea Alkuperäiskansojen saamelaisten ihmisoikeudet.
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/satuhassi/105322-hyvat-veljet-kaivoksilla/
”Siihen, että alueelliset ympäristöviranomaiset näyttävät katsovan kaivoksia läpi sormien, vaikuttaa ehkä myös pyöröovi, joka kieppuu vinhasti viranomaisten ja kaivosyhtiöiden välillä.”
https://bin.yhdistysavain.fi/1586428/FxuuG4uTSk165YDAuOTJ0WHozG/Alkuperaiskansa%20saamelaiset%20ja%20ihmisoikeudet%20koulutuskokonaisuus.pdf
ALKUPERÄISKANSA SAAMELAISETJA IHMISOIKEUDET
https://bin.yhdistysavain.fi/1586428/FxuuG4uTSk165YDAuOTJ0… · PDF tiedosto
selvittää miten nämä vaikuttavat saamelaisiin ja heidän yhteisöönsä nykyisessä tilanteessa ja ehdottaa, miten voitaisiin edistää yhteyttä saamelaisten ja Suomen valtion välillä sekä..
Mistään ei oteta opiksi vaikka näytöt on järkyttäviä;
https://kaivostutkijat.blogaaja.fi/oulaisten-kivilouhimo/
https://kaivostutkijat.blogaaja.fi/metsamontun-kaivos/
https://kaivostutkijat.blogaaja.fi/aijalan-kaivos/
https://kaivostutkijat.blogaaja.fi/paukkajanvaaran-uraanikaivos-osa-ii/
https://kaivostutkijat.blogaaja.fi/kolin-uraaniesiintymat/
https://kaivostutkijat.blogaaja.fi/kaustisen-litiumkaivoshanke/
Lähde:
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kirsiomp/toteutuuko-kaivoslakiin-saamelaiskarajien-esitys-vahaista-suurempi-haitta-tai-heikennys-olennaisen-heikennyksen-sijaan/
—
Sannan linkittämässä Satu Hassin vuonna 2012 julkaistun US-blogin luettuani kirjoitin näin: – – ”Hassi kirjoittaa, että ”Ympäristönormisto ja lait ovat kehittyneet niin, että tehtaiden edellytetään toimivan pilaamatta kenenkään toisen kotia, mökkiä, järveä, maatilaa, matkailuyritystä. Eikö tämä koskekaan kaivoksia? Pitääkö kaivoksissa aloittaa samasta missä paperi- ja kemian tehtaat olivat 50 vuotta sitten?”
Tämä kysymys on juuri se oikea, mihin pitää saada perusteltu vastaus ja työkalut kaivoslain uudistuksella.”
—
Tänään kysyn Hassin yli 10 vuotta sitten julkaistua blogia lainaten, saatiinko me nyt sellainen kaivoslaki, että ”tehtaiden edellytetään toimivan pilaamatta kenenkään toisen kotia, mökkiä, järveä, maatilaa, matkailuyritystä”?
Ilmoita asiaton viesti
—
HE 126/2022 vp
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi kaivoslain muuttamisesta
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/KasittelytiedotValtiopaivaasia/Sivut/HE_126+2022.aspx
—
HE 76/2022 vp
Hallituksen esitys eduskunnalle luonnonsuojelulaiksi ja eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/KasittelytiedotValtiopaivaasia/Sivut/HE_76+2022.aspx
—
Ajantasainen
Kaivoslaki (10.6.2011/621)
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2011/20110621
Ilmoita asiaton viesti
—
Ks. US-blogi 8.2.2023:
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kirsiomp/oletko-tullut-syrjityksi-hyvitysvelvollisuus-syntyy-kun-syrjinta-todetaan-uhrilla-on-oikeus-saada-vahinko-korvattua/
”Oletko tullut syrjityksi? Hyvitysvelvollisuus syntyy kun syrjintä todetaan. Uhrilla on oikeus saada vahinko korvattua.”
– – ”Yhdenvertaisuusvaltuutettu ei pidä riittävänä, että yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunta voisi antaa suosituksen hyvityksestä, kuten hallituksen esityksessä nyt ehdotetaan. Työryhmän esitykseen kriittisesti suhtautuneet tahot ovat virheellisesti rinnastaneet hyvityksen vahingonkorvaukseen, ja näin tulkinneet hyvityksen yksityisoikeudelliseksi asiaksi. Tämä ei kuitenkaan vastaa syrjintädirektiivien taustalla olevaa ajattelua: hyvityksessä on kyse syrjinnän ehkäisemisestä, ja hyvittämisestä seuraamusmaksulla, joka maksetaan syrjinnän uhrille.” – –
https://syrjinta.fi/documents/25249352/42721244/YVVTyVYhdenvertaisuuslaki171022.pdf/9805c3f2-b985-5534-c137-13eaa70c5d7a/YVVTyVYhdenvertaisuuslaki171022.pdf?t=1666089342460
Ilmoita asiaton viesti
–
”Syrjintä kielto EU:ssa”
– – ”Yleisesti ottaen lainsäädäntö kieltää kaiken välittömän ja välillisen syrjinnän. Välittömän syrjinnän kielto tarkoittaa sitä, että samassa tilanteessa olevia henkilöitä ei saa kohdella eri tavalla henkilöön liittyvän perusteen vuoksi. Tämä kieltää kaiken epäedullisen kohtelun henkilöön liittyvällä perusteella. Välillisellä syrjinnällä tarkoitetaan sen sijaan sitä, että eri tilanteissa olevia henkilöitä olisi kohdeltava eri tavoin, silloin kun se voisi olla tarpeen. Välillistä syrjintää voi olla huomattavasti vaikeampi todentaa. Välillinen syrjintä voi kuitenkin tulla kyseeseen tilanteessa, jossa sanamuodoltaan neutraali säännös aiheuttaa jollekin ryhmälle suhteetonta haittaa.” – –
https://www.minilex.fi/a/syrjint%C3%A4-kielto-eussa
Ilmoita asiaton viesti
—
Voidaanko keskustan katsoa syrjivän saamelaisia ja heidän perus- ja ihmisoikeuksia? Voisiko Unkari ehkä nopeammin hyväksyä Suomen Nato-jäsenyyden, jos Suomi laittaisi tämän saamelaisasian nyt heti, vielä ennen lomia, kuntoon? Tai vaikka lomat keskeyttäen?
”Esitys hyväksyttiin äänin 11 – 3. Ministeri Kurvinen jätti esitykseen eriävän mielipiteen, johon ministerit Lintilä ja Kaikkonen yhtyivät.”
”Keskustan ministeriryhmän eriävä mielipide hallituksen esitykseen
eduskunnalle laeiksi saamelaiskäräjistä annetun lain ja rikoslain 40 luvun
11 §:n muuttamisesta”
https://valtioneuvosto.fi/documents/10184/30147935/Keskustan+ministeriryhm%C3%A4n+eri%C3%A4v%C3%A4+mielipide+17.11.2022_saamelaisk%C3%A4r%C3%A4j%C3%A4laki.pdf/a9b456b7-fc9e-be65-b611-3b3452f81f12/Keskustan+ministeriryhm%C3%A4n+eri%C3%A4v%C3%A4+mielipide+17.11.2022_saamelaisk%C3%A4r%C3%A4j%C3%A4laki.pdf?t=1668684591793
Lähde: Hallituksen esitys OM/2022/189
Valtioneuvoston yleisistunto 17.11.2022 12.30
Oikeusministeriö
Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi saamelaiskäräjistä annetun lain ja rikoslain 40 luvun 11 §:n muuttamisesta
HE 274/2022
https://valtioneuvosto.fi/paatokset/paatos?decisionId=0900908f807f3650
Ilmoita asiaton viesti
—
”Keskustan ministeriryhmän eriävä mielipide hallituksen esitykseen eduskunnalle laeiksi saamelaiskäräjistä annetun lain ja rikoslain 40 luvun 11 §:n muuttamisesta.”
3. Lappalaisperuste (s. 5 – 6)
– – ”Ensimmäiset saamelaiskäräjävaalit pidetiin vuonna 1999. Saamelaiskäräjät kuitenkin hylkäsivät kaikki lappalaisperusteella hakeneet. Myös korkein hallinto-oikeus, johon asiasta valitettiin, hylkäsi käytännössä kaikki tällä perusteella valittaneet.
Myös tämän jälkeen saamelaiskäräjien hallitus on hylännyt lappalaisperusteella hakeneet. Toisaalta saamelaiskäräjien hyväksynyt lappalaisperusteen, jos henkilö on haluttu merkitä vaaliluetteloon. Henkilö hakeutui vaaliluetteloon muun muassa sillä perusteella, että hän oli 1739 maakirjaan merkityn lappalaisen jälkeläinen. Saamelaiskäräjien hallitus hyväksyi henkilön saamelaiskäräjälain 3 §:n 1–3 kohdan perusteella. Toisen kohdan osalta hallitus totesi päätöksessä, että »saamelaiskäräjälain saamelaismääritelmä ei ole enää ajanmukainen, se sulkee pois vaaliluettelosta henkilöitä, jotka ovat saamelaisia mutta ovat menettäneet kielen vahvan suomalaistamisen myötä».7
Saamelaiskäräjien käytäntö näyttäytyy syrjivänä. Laki on sinällään selvä ja yksiselitteinen ja jokaisella hakijalla on ollut arkistoviranomaisen antama todistus siitä, että henkilö polveutuu kyseisiin luetteloihin merkityistä saamelaisista. Tästä huolimatta valitukset on hylätty. Perusteena on käytetty sitä, että lain esitöissä oli maininta, jonka mukaan asetuksella olisi voitu määrätä, että osa laissa tarkoitetuista luetteloista voitaisiin jättää huomioimatta. Eduskunta kuitenkin poisti tämän mahdollisuuden ja sääti sen sellaisena kuin se on nykyisessä laissa. Lähtökohtana tulisi kuitenkin olla, että lakia sovelletaan sen sanamuodon mukaisesti. Enemmistö viittaa tässä yhteydessä oikeuskirjallisuuteen ja Leena Heinämäkeen.
Saamelaiskäräjätoimikunnalle antamassaan lausunnossa Heinämäki toteaa, että ”on sangen ongelmallista, että meillä on laki, jota ei ole tarkoitettukaan noudattaa sanamuodon mukaisesti”.8 Epäselväksi kuitenkin jää, mihin tällainen kannanotto perustuu. Vallitsevan käsityksen mukaan laintulkinnan osalta ratkaisevaa on lainsäätäjän kanta. Jos selvää ja riidatonta säädöstekstiä ei noudateta, eduskunnan tahto ei toteudu.
Käytäntö, jossa lappalaisperustetta ei sovelleta, on jatkunut aina nykyhetkeen asti. Tämä tulee esille myös hiljattain annetuissa KHO:n päätöksissä. Oikeuden linja näyttää myös muilta osin olevan sellainen, että yhdenvertaisuus ei ole kovinkaan keskeinen kriteeri. Vuoden 2019 saamelaiskäräjävaaleja koskeviin KHO:n päätöksiin sisältyy useita päätöksiä, joissa KHO on hylännyt sisaruksia, vaikka samojen henkilöiden täyssisaruksia on aikaisemmin hyväksytty KHO:n päätöksillä saamelaiskäräjien vaaliluetteloon.9
Ulkopuolisesta voi tuntua yllättävältä minkä vuoksi lappalaisperuste halutaan poistaa. Nimenomaan saamelaiskäräjille valittujen saamelaispoliitikkojen enemmistö on ollut tämän vaatimuksen takana. Vaikka asiaa onkin pyritty perustelemaan oikeudellisilla argumenteilla, asian taustalla voi löytää myös poliittisia syitä. Toisin kuin monen muun vaaleilla valittavan toimielimen osalta, saamelaiskäräjävaaleissa kysymys on siitä, että samalla, kun saameleiskäräjille valitut saamelaispoliitikot päättävät henkilön merkitsemisestä saamelaiskäräjin vaaliluetteloon, samalla päätetään myös siitä, kenellä on oikeus äänestää seuraavissa saamelaiskäräjävaaleissa. Kun saamelaiskäräjille on mahdollista päästä jo muutamalla kymmenellä äänellä ja valituksi tulo ratkeaa monissa tapauksissa muutaman äänen erolla, on selvää, että jo muutamalla uudella äänestäjällä on merkitystä vaalituloksen kannalta.” – –
s. 7:
Lappalaisperusteella hakeneet ovat pääsääntöisesti inarinsaamelaisia/ metsäsaamelaisia, jotka todennäköisesti tulisivat äänestämään omaan ryhmäänsä kuuluvaa ehdokasta. He ovat etnisesti saamelaisia, mutta he ovat menettäneet kielen suomalaistamispolitiikan seurauksena tai kysymys on henkilöistä, jotka olisivat täyttäneet kielikriteerin vuonna 1962, mutta heidän vanhempiaan, isovanhempiaan tai isoisovanhempiaan ei haastateltu. Korkeimpaan hallinto-oikeuteen heistä on valittanut neljän vuoden välein, eli vaaleihin liittyen, noin 100-200 henkeä. (tummennus oma)
Mikäli hakijoita hyväksyttäisiin vaaliluetteloon lappalaisperusteella, tällä olisi vaikutusta myös saamelaiskäräjien vaalitulokseen. Saamelaispoliitikkojen näkökulmasta on siis ymmärrettävää, että osalla saamelaispoliitikkoja on intressi säilyttää lappalaisperuste ja vaatia lain noudattamista, toisten intressissä on taas lappalaisperusteen poistaminen. Lainsäädännön ei tulisi kuitenkaan perustua tällaisiin syihin.” – –
https://valtioneuvosto.fi/documents/10184/30147935/Keskustan+ministeriryhm%C3%A4n+eri%C3%A4v%C3%A4+mielipide+17.11.2022_saamelaisk%C3%A4r%C3%A4j%C3%A4laki.pdf/a9b456b7-fc9e-be65-b611-3b3452f81f12/Keskustan+ministeriryhm%C3%A4n+eri%C3%A4v%C3%A4+mielipide+17.11.2022_saamelaisk%C3%A4r%C3%A4j%C3%A4laki.pdf?t=1668684591793
Ilmoita asiaton viesti