Onko kaivoslain uudistukseen huomioitu TEM:in ”Kaivostoimintaa ohjaavan lainsäädännön toimivuuden arvioinnin” (2019) palautteet?
Työ- ja elinkeinoministeriön julkaisuja • Yritykset • 2019:44
Kaivostoimintaa ohjaavan lainsäädännön toimivuuden arviointi
Onpa todella haastava tehtävä saada kaikkien eri sidosryhmien intressit sovitettua toisiinsa kaivoslain uudistuksessa. Ja vieläpä samaan aikaan MRL-uudistuksen ja luonnonsuojelulain uudistuksen yhteensovittamiseksi kaivoslain kanssa sekä EU-komission antamien YVA-direktiivin ”muikkareiden” kanssa..
Suomi pääsisi kaikkein vähimmällä kun se säätäisi YVA- ja SOVA-arvioinnit pakollisiksi kaikille kaivos- ja tuulimyllyhankkeille – ja muille merkittäville hankkeille, esim. aurinkovoimaenergian tuotantoalueet – jo niiden varhaisessa suunnitteluvaiheessa ennen kuin niiden sijaintipaikkaa ei ole vielä sitovasti päätetty sekä antaisi niihin Århusin sopimuksen mukaiset ’suuren yleisön’ ja ’yleisön, jota asia koskee’ kuulemis- ja valitusoikeudet.
—
Alla TEM:in julkaisusta koostettu sidosryhmäpalaute
Yksityiset kansalaiset:
− laki ei huomioi paikallisia intressejä
− ympäristövalvontaa tulee kehittää
− tarvitaan verojärjestelmä
− varauksen pitäisi tulla voimaan vasta kaivosviranomaisen päätöksellä ja siinä tulisi olla hehtaariperusteinen hinta
− yritystuet tulisi poistaa
− verolainsäädännön mahdollistamat poistot ja vähennykset tulisi poistaa
− maanomistajakorvaus olisi parempi kumotun 1965-vuoden lain mukaisena
− arvonlisäveron palautus kaivosyhtiölle on yritystuki ja tulisi poistaa
− verosuunnittelu tulisi estää
− kaivoslaki ei tunnista eikä edistä kaivostoiminnasta poistuvan alueen uusiokäyttöä
—
Valtionhallinto:
− kaivoslain suhde lunastuslakiin on jännitteinen
− rajaamistoimitusta koskeva sääntely vanhojen, epäselväksi jääneiden rajojen osalta
− viranomaisten käsitys lain soveltamisalasta vaihtelee
− jätealueet ei saisi palautua maanomistajille, sillä mukana siirtyy merkittävät vastuut
− kaivoslain ”ympäristövaikutusten” määrittely tulisi määritellä tarkemmin
− eri lakien suhdetta tulisi selkeyttää: kaivoslaki, ympäristönsuojelulaki, vesilaki; näihin liittyvät korvaukset ja vakuudet sekä haitat ja niihin liittyvät korvaukset
− malminetsintäluvan lupamääräykset edellyttäisivät ELY-keskuksen tarkastamaa suunnitelmaa ympäristövaikutuksista
− ympäristövalvojan mahdollisuuksia valvoa pitäisi edistää, 51.7 §:n mukaisia ilmoituksia ei tehdä
− vakuuksien taso on liian alhainen
− kaivosluvan ja ympäristöluvan suhde on epäselvä
− No go –alueet, missä malminetsintä tai kaivostoiminta ei ole mahdollista
− kaivosviranomaisen asiantuntemus ympäristöasioissa on puutteellinen
− verotus, rojaltit ja vakuusrahasto
− haitankärsijän asema on heikko
− sosiaalisten vaikutusten arviointia pitäisi kehittää, sosiaalista toimilupaa ei ole operationalisoitu
− sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys ja sen arviointi
− kulttuuriympäristön huomiointi jää vähäiseksi
− onnettomuudet ja konkurssitilanteet, kulujen kattaminen
− toiminnanaikainen kunnostus eli jatkuva jälkihoito
− ekologiset kompensaatiot
− valvonnan resurssit
− kaivosviranomaisen toimivallan rajat epäselvästi kirjoitettu, löytyy lakia tulkitsemalla
− kaivosalueen ulkopuolisten haitankärsijöiden oikeudet
− eri lakien roolia toiminnan kokonaisluvituksessa tulisi selkeyttää myös viestinnällisesti
− malminetsintäluvan vaatimukset ylimitoitetut suhteessa siihen, että samaa toimintaa voi tehdä maanomistajan suostumuksella
− lähialueiden asukkaiden oikeudet viranomaisprosesseissa
− muutoksenhaun keskittäminen johonkin hallinto-oikeuteen
− kaivosten sivutuotteiden (jäte) hyödyntäminen kaivoslain mu–kaisten menettelyiden mukaisesti mahdolliseksi
− 46.1 § 7, milloin selvitysmenettely voi korvata oikeusvaikutteisen kaavoituksen ja millainen menettely
− kaivosviranomaisella ristiriitainen rooli valvojana ja edistäjänä
− kaivoslupa voisi olla puhdas hyödyntämislupa, jossa ei ole ympäristöelementtejä
− lupien eriaikaisuus ei mahdollista niiden toisiaan täydentävää luonnetta
− toimivaltaisen luonnonsuojeluviranomaisen lausunnon sitovuu
den tarkentamista lupaharkinnassa tulisi pohtia
− lupahakemuksen asiakirjojen julkisuus, kun mukana on liikesalai–suuksia
− hakemusaineisto tulee olla sähköisesti saatavilla ja julkista
− kaivosvero tulisi kohdistua louhittavan tuotteen arvoon
− poikkeussäännösten soveltaminen viranomaisessa
− kaivoslain 169 ja 69 §:ien suhde, luvan muuttamisen edellytyksenä tulisi olla lainvoimainen lupapäätös
− lupamääräyksen ovat muodoltaan kaavamaisia, eikä tapauskohtainen harkinta näy
− kaivoslain tavoitesäännön merkitys tulisi tarkentaa muinaisjäännösten ja paikallisen kulttuuriperinteen huomioimisen osalta
− asianosaisten osallistamisprosessit ja niiden rajapinnat ovat epäselvät, mitkä määräykset ovat missäkin luvassa
− luonnonsuojelulain ja muinaismuistolain osalta inventointien tekeminen ja selvitysten laajuus ovat tulkinnanvaraisia
− 38 §:n toteuttaminen vaatisi täsmentämistä
− varauksen oikeudelliset vaikutukset tulisi selkiyttää
− viranomaisen tulee varmistaa kaivosalueen riittävä koko ja toiminnan ympäristöllinen kestävyys
− viranomaisten välistä tiedonkulkua tulee parantaa
− maanomistusolosuhteen voivat aiheuttaa kustannuksia: maanvuokraaja saattaa menettää tukia maankäytön muuttuessa
− vähäinen näytteenotto tulisi määritellä tarkemmin
− perustutkimus olisi hyvä mainita laissa, ei kaipaa erityissääntelyä
− ”yhden luukun periaate” olisi tavoiteltava tilanne
− olisi hyvä määritellä olennainen heikennys elinkeinojen ja kulttuurin harjoittamiselle tai huomattava haitta poronhoidolle (saamelaisten kotiseutualueella)
− varausalueiden kokoa tulisi rajoittaa
− karenssiaikojen ja kaivosalueiden suoja-alueiden mielekkyyttä tulisi pohtia
− myös maanomistajan luvalla tehtävällä tutkimuksella saatu tietoaineisto tulisi luovuttaa kaivosviranomaiselle, esimerkiksi varausalueilta
− lentogeofysiikan aineisto tulisi ottaa luovutusvelvollisuuden piiriin koko aineiston osalta, ei vain lupa-alueen osa-aineisto
− suojaetäisyyden suuruus puolustusvoimien käytössä olevien alueiden ympärille tulisi harkita tapauskohtaisesti
− jatkuvan sulkemisen mahdollisuus ja ympäristöasioiden huomiointi voi edellyttää kaivoksen lopettamisen uudelleenmäärittelyä tai täsmentämistä
—
NGO:t, organisaatiot:
− tiedottaminen, tiedoksisaanti on haasteellista, jos asianosainen ei asu paikkakunnalla
− kaivosaluelunastusluvan toimivuus, miten määritellään valtakunnallinen merkittävyys
− maankäyttö- ja rakennuslaki, maankäytön ohjausmekanismi
− vakuuksien taso
− YVA-menettely pitäisi määrätä pakolliseksi
− kaivosverosta pitäisi tehdä selvitys
− sosiaalinen toimilupa
− kullanhuuhdonnan osalta yhteisvaikutusten arviointi
− YVA-menettely pitää olla päätetty ennen luvan hakemista
− kaivoslupa pitäisi yhdistää muihin lupiin
− viranomaisten neuvottelut pois
− viranomaisten resurssit on turvattava
− ryhmäkanteen mahdollisuus
− poronhoitopykälien pitäisi kattaa koko poronhoitoalue, neuvotteluvelvoite tulee laajentaa ja määräyksiä kehittää
− aiheuttaja maksaa
–periaatteen noudattaminen, viranomaisten keinot selkeytettävä, jos toimija maksukyvytön
− kollektiivinen korvausvastuu
− ulkopuolisten haitankärsijöiden asema
− kaivosten pitkäaikaisten ympäristövaikutusten huomiointi sääntelyssä ja lupaharkinnassa
− toiminnanharjoittajan vaihtumisen vaikutus lupien voimassaoloon
− CETA-sopimuksen investointisuojan vaikutuksen kaivostoimintaa koskevaan lainsäädäntöön
− kaivoslain 11 ja 18 §:ien suhdetta tulisi selventää
− muiden elinkeinojen asema on heikko
− lupamenettelyiden yhdentäminen
− kunnan tulee voida vastustaa malminetsintää alueillaan, jollei kunta katso kaivostoiminnan sinne sopivan
− kaivoslain yleisten ja yksityisen etujen turvaamiseksi annettavia määräyksiä ei ole toteutettu laissa tarkoitetusti
− kaivosluvan tulisi aina edellyttää oikeusvaikutteista kaavaa
− kuntien oikeutta alueiden käytön määrittelyssä tulisi vahvistaa
− vireillä oleva kaavoitus tulisi sisällyttää luvan myöntämisen esteisiin
− mitkä ovat erityiset syyt, joilla kaavoituksellinen este voidaan sivuuttaa?
− Kaivoslaissa muualla oleva ”ei saa aiheuttaa olennaista haittaa muulle elinkeinotoiminnalle” tulisi lisätä luvan myöntämisen este -pykälään
− kaivokset tulisi saattaa erillisen kiinteistöverotuksen piiriin (kaivannaisten arvo tai kaivoksen vuotuisen käytön arvo)
− verotusarvo voitaisiin määritellä soveltaen kuten kiven, soran, saven ym ottopaikan verotus
− hakemusten kuulutuskynnystä tulisi nostaa (hakemuksen liitteiden sisältö)
− oikeusprosesseja tulisi nopeuttaa
− kuntien ja maakuntien näkemykset ja tahtotila tulee huomioida paremmin
− mahdollinen verotuotto tulisi tulouttaa paikallistasolle
− kaivosrahasto voisi edistää kotimaisten toimijoiden asemaa
− YVA-prosessien selkeyttä, sisältöä ja puolueettomuutta tulee lisätä
− toimijan, kunnan ja muiden asianosaisten jatkuva yhteistyö
– tiedonkulku
− uusien teknologioiden hyödyntäminen päästöjen rajaamiseksi
− kaivoslaki ei tunnista kaivoksen uusiokäyttöä, vain maisemoinnin
− miten suljetun kaivosalueen ympäristön jälkiseuranta ja valvonta järjestetään
− valtion tukimuodot alueille elinkeinomurroksessa kaivostoiminnan päättyessä
− kaivosvero kunnan suoriin ja välillisiin kaivostoiminnan aiheuttamiin investointeihin
− kiinteistöverotus, jotta verotuotto alueille
− eri intressien yhteensovittaminen edelleen hankalaa tai mahdotonta
− kaivoshankkeiden etusija maankäytössä tulisi purkaa
− kaivoshankkeiden perustuslailliset ongelmat, ympäristöoikeudet, maaomistuksen oikeudet ja alkuperäiskansojen oikeudet
− lupaprosessien erillisyys lisää eri lakien huomiointia ja soveltamista hankkeissa
− ympäristövaikutukset arvioitava koko elinkaaren ajalta
− viranomaisten osaaminen ei aina riittävää
− lupapäätösten perustelut suppeita ja tulkinnanvaraisia
− toimeenpano muutoksenhausta huolimatta tulisi harkita, ei olla pääsääntö
− YVA-ja natura-arvioiden toimittamisen ajankohta tulisi arvioida uudestaan
− kaivosviranomaisen ympäristölainsäädännön resurssit
− yleisen ja yksityisen edun kannalta tarpeelliset määräykset ovat puutteellisia
− lupien keskinäiset riippuvuussuhteet arvioitava, ympäristölupa ja vesilupa kaivosluvan edellytyksiksi
− vesilupa pääsääntöisesti tarpeen
− varaus vaikuttaa kiinteistön käyttömahdollisuuksiin
− kaavallinen tarkastelu hankkeiden monenlaisten ja laaja-alaisten maankäyttötarpeiden ja vaikutusten takia tarpeen
− lainvoimaisen kaavan vaihtoehto, selvittäminen, ei ole selkeästi määritelty
− kaavoitus ja kunnanvaikutusmahdollisuudet
− No go –alueet
− malminetsintäluvan edellytykset lakiin samoin kuin esteet
− maankäyttö- ja rakennuslakiin erityissäännöksiä kaivoksia koskevan kaavan sisällöistä
− kunnan päätösvaltaa tulee lisätä
− kaivoslain suhde jätelakiin tulisi tarkastella, kiertotalouden edistäminen
− tarkennuksia kaivannaisjäteasetuksen 8 §:ään kaivosten jätealueiden riskien pienentämiseksi
− sosiaalisen toimiluvan edistäminen lainsäädännön keinoin
− siirtymäsäännösten noudattamisen ja niiden selkeyttäminen
− viranomaispäätösten perustelut ovat vaillinaiset tai puutteelliset
− viranomaistoimintojen keskittäminen ja lupamenettelyiden integrointi
− luottamus viranomaisiin on heikentynyt
− toteutuuko ympäristöperusoikeudet?
− kunnalle ja maakunnalle veto-oikeus
− maanomistajalle veto-oikeus
− kaivosten vesistövaikutukset tulisi huomioida painavammin
− lupamääräysten noudattaminen ja jälkikäteinen valvonta
− kaivosten ympäristövakuudet ja ympäristöohjaava verotus, ym–päristövastuujärjestelmä ja rahasto
– tulee varmistaa ympäristö tilan turvaaminen
—
Konsultit, malminetsintä- ja kaivosyhtiöt:
− puolustusvoimien käytössä olevat alueet selkeästi tietoon
− Natura-statuksen roolin kirkastaminen, tulkinta
− lupapäätösten epäselvyys lupamääräysten osalta
− vakuudet ovat pieniä
− lupakäsittelyiden yhdistäminen, yhteiskuuleminen
− viranomaisresurssit
− tonniperusteinen vero tai rojalti kunnalle, maisemointiin, ja osa geologian tutkimuskeskukselle
− varauksen yhteyteen tutkimussuunnitelma ja sen rahoitus
− toiminnanaikainen entisöinti
− lupien yhteiskäsittely, yhdistäminen: kaavoitus, YVA, kaivoslain edellyttämät ympäristöselvitykset
− selkeä dokumentointi siitä mitkä vahinkoerät sisältyvät asianosaisten korvauksiin
− tiedoksianto, ei tavoita erityisesti metsämaanomistajia, jotka eri puolilla maata
− 46.1 § 3 kohta
– karenssi
− Malminetsintäaika 15 vuotta on lyhyt
− 15 vuoden jälkeen tutkimustiedot on lain mukaan luovutettava valtiolle, vaikka toimijalla olisi halua jatkaa kaivoslupavaiheeseen
− kaivoslaissa tulisi selvemmin huomioida teollisuusmineraalien eroavaisuudet metallimalmeista
− tapauskohtaisesti voisi olla tarpeen 3-ulotteinen kaavoitus, kun maanalaista kaivostoimintaa on lähellä asutusta
− kaavoituksessa tulisi huomioida olemassa olevan kaivostoiminnan vaikutukset asumisviihtyvyydelle
− täsmennyksiä kaivoslupapäätöksen vesi-, ympäristö- ja luonnonsuojelulain vaatimusten selvittämisen osalta
– rajaus ehdotto–mien luvan esteiden tarkasteluun?
− viranomaisten roolit, osaaminen ja resursointi, ja niiden riittävyys
− malminetsintäluvan jaksotus 5-vuotiseksi
− luvan peruuttaminen eli luvasta luopuminen helpommaksi
− vähäinen näytteenotto tulisi määritellä tarkemmin
− maanomistajakorvausten kohtuullistaminen
− luonnonsuojelulakiin täytäntöönpano-oikeus muutoksenhausta huolimatta, kuten on muissa laeissa
− lehdissä julkaistu yleistiedoksianto on ongelmallinen
− lupa- ja valitusprosessien yhdistäminen, osallistumisprosessit selkiytyisi
− käsittelyajat
− kaivostoiminnan YVA ja SOVA elinkaaren mittaiseksi
− metsähallituksen roolien selkiytys, on sekä lupaviranomainen että maanomistaja
− ympäristö- ja luonnonsuojelupuolelle yksi kansallinen lupaviranomainen Tukesin tapaan
− viranomaisten toimivallassa välillä epäselvyyttä
− eri lupaprosessien keskinäiset riippuvuudet olisi käytävä läpi, jätealueiden lupaprosessien koordinointi lupapäätöksiä annettaessa
− eri lupalakien rajapinnat epäselvät
− toiminnanharjoittajan eri lupien vakuudet tulisi voida yhdistää
− erilliset lupapäätökset
− kaivosveroa ei pidä ulottaa pienimuotoiseen toimintaan
—
”Kaivoslain uudistaminen: hallituksen esitys siirtyy ensi vuoden alkuun”
https://tem.fi/-/kaivoslain-uudistaminen-hallituksen-esitys-siirtyy-ensi-vuoden-alkuun
Ilmoita asiaton viesti
Niina Susannan puhe eduskuntatalon portaalla.
https://m.facebook.com/groups/617198872226493/permalink/973666759913034/
Ilmoita asiaton viesti
—
Sanna, kiitos tärkeästä linkistä ja ksantaattejen vaarallisuudesta kaivostoiminnan myrkyllisinä päästöinä vesistöihimmme.
—
Tässä myös tärkeää infoa kaikille luonnon- ja ympäristönsuojeluyhdistyksille – myös meille kaikille :
”Järjestöjen valitusoikeus YVA-hankkeiden rakennusluvista laajenee 1.12.2021 lähtien”
(Lähde: Alma Talentin toimituksen uutiskirje 15.11.2021):
Artikkelin mukaan 1.12.2021 astuu voimaan maankäyttö- ja rakennuslain muutos (927/2021), joka laajentaa ympäristövaikutusten arviointia (YVA) edellyttävien rakennushankkeiden rakennusluvan kuulemismenettelyä. Muutoksen kerrotaan koskevan kaikkia 1.12.2021 j ä l k e e n tehtäviä lupapäätöksiä ja niiden valitusosoituksia.
Artikkelin mukaan ”Jatkossa YVA-menettelyä edellyttävien rakennushankkeiden rakennusluvista voivat valittaa myös rekisteröidyt yhteisöt, joiden tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun edistäminen. Järjestöt voivat valittaa esimerkiksi tuulivoimahankkeisiin kuuluvista yksittäisistä rakennusluvista, jos rakentamisen mahdollistava kaava on edellyttänyt ympäristövaikutusten arviointia.”
Artikkelin mukaan tällä lakimuutoksella toimeenpannaan eräiden tiettyjen julkisten ja yksityisten hankkeiden ympäristövaikutusten arvioinnista annetun direktiivin (2011/92/EU) ja sitä muuttaneen direktiivin (2014/52/EU) m i n i m i v a a t i m u k s e t.
Tällä lakimuutoksella toimeenpannaan k i i r e e l l i s i ä EU:n säännöksiä, minkä takia se on v a l m i s t e l t u e r i l l i s e n ä käynnissä olevasta MRL:n kokonaisuudistuksesta. Artikkelin mukaan tehty muutos huomioidaan laajemmassa lakiuudistuksessa s e l l a i s e n a a n.
Tasavallan presidentti vahvisti lakimuutoksen (927/2021) 5.11.2021, joka on alla:
https://finlex.fi/fi/laki/alkup/2021/20210927
Alkuperäinen lähde em. Alma Talentin tietoihin on ympäristöministeriön tiedote 12.11.2021 (klo 16.19) alla:
https://ym.fi/-/jarjestojen-valitusoikeus-yva-hankkeiden-rakennusluvista-laajenee-1.12.-lahtien
Lämmin kiitos jälleen Alma Talentin toimitukselle tärkeistä ajankohtaisista lakimuutoksista kertovista uutiskirjeistä! 🙂
Ilmoita asiaton viesti
—
Tästä linkistä löydät näistä ksantaateista lisää (PSAVI/3224/2015):
https://tukes.fi/documents/5470659/16028695/NETTILIITTEET12F.pdf/ffd68d36-d1b6-7c7c-2a45-8d6894a9dbbf/NETTILIITTEET12F.pdf?version=1.0&t=1571584457000
—
”Lausunto Hannukaisen ja Rautuvaaran kaivoshankkeen ympäristö- ja vesitalouslupa, Kolari (PSAVI/3224/2015)
Suomen Vapaa-ajankalastajien Keskusjärjestö (SVK) on tutustunut asiakohdassa mainittuun hankkeeseen ja pyytänyt 5.10.2017 Pohjois-Suomen aluehallintovirastolta lupaa muistutuksen tekemiseen hankkeen lupahakemuksesta ja lausuu hankkeesta seuraavaa” – – :
– – ”Hannukainen Mining Oy:n rauta-kupari-kulta kaivoksen ympäristö- ja vesilupahakemuksen sisältö on saanut laajaa kritiikkiä asiantuntijapiireissä. Suurin kritiikki koskee mahdollisen kaivostoiminnan prosesseissa käytettäviä ja syntyviä kemikaaleja kuten ksantaatteja. Prosessivesien mukana jokiin päätyvät ksantaatit ovat myrkyllisiä kaloille ja selkärangattomille eläimille jo pieninä pitoisuuksina. Erityisesti ksantaattien hajoamisen kylmän veden ja talven aikana nähdään olevan hidasta, jonka takia päästöistä voidaan olettaa syntyvän merkittävää haittaa Äkäsjoen ja sen sivupurojen, sekä Tornionjoen kalakannoille ja selkärangattomille eläimille, joita kalat käyttävät ravintonaan.” – –
https://www.vapaa-ajankalastaja.fi/hannukaisen-ja-rautuvaaran-kaivoshankkeen-ymparisto-ja-vesitalouslupa-kolari-psavi32242015-13-10-2017/
Ilmoita asiaton viesti