Onko Metsään.fi -palvelu, jonka ympäristötiedon luovutukset perustuvat erillisiin suostumuksiin, ympäristötietodirektiivin mukaista?
Rikkooko Suomi ympäristötietodirektiivin 4 artiklan 2 kohtaa, jonka mukaan jäsenvaltioiden on varmistettava tietosuojadirektiivin velvoitteiden noudattaminen?
Täyttyykö Metsäkeskuksen Metsään.fi -palvelussa Ympäristötietodirektiivin 16. johdantolauseen vaatimus siitä, että ympäristötietojen luovuttamisen tulee olla pääsääntö?
Onko Metsäkeskuksen Metsään.fi -palvelussa toisella metsänomistajalla parempi yksityiselämän ja omaisuuden suoja kuin toisella?..
—
Eräänlaista ”metsäkartellia” tämäkin?
Metsään.fi -palvelussa on voinut ja voi edelleen (?) kieltää tietojensa luovutukset joko Metsäkeskuksen tallentamien paperimuodossa annettujen suostumusten tai palvelussa annettujen sähköisten suostumusten perusteella.
Hallituksen esitys HE 170/2017 vp:n mukaan ”metsätietoja on luovutettu, kattavat noin 25 prosenttia yksityismetsien ajantasaisen metsävaratiedon pinta-alasta”..
Esityksen mukaan ”Perustuslakivaliokunta on katsonut, että toisen perusoikeuden edistäminen voi olla sellainen välttämätön syy, jonka vuoksi viranomaisen hallussa olevien tallenteiden julkisuutta on mahdollista perustuslain 12 §:n 2 momentin nojalla erikseen rajoittaa (PeVL 2/2008 vp, PeVL 40/2005 vp ja Pe VL 3/2009).” – –
Esimerkkinä alla suunnitteilla oleva kesämökkikauppa & mahdollisten kesämökkinaapureiden perusoikeudet:
Kuvittele tilanne, että olet ostamassa kesämökkikiinteistön ja haluat tarkistaa tulevan mökkinaapurisi Metsään.fi -palvelusta löytyvät metsätiedot (esim. metsäilmoitus tulevista avohakkuista ym.), mutta tämä mökkinaapurisi onkin kieltänyt Metsäkeskusta luovuttamasta ko. tietoja.
Jos molemmat henkilöt em. esimerkissä ovat yksityishenkilöitä, niin onko sinulla oleva ympäristötiedonsaantioikeus vai naapurillasi oleva yksityisyyden- ja omaisuudensuoja perusoikeuksien edistämisen kannalta välttämättömintä? Entäpä sinun perustuslain mukaisen omaisuuden suojan perusteella? Kummallako on välttämättömintä suojata omaisuutta?
Tai jos/kun otetaan mukaan PL 20 §:n ja PL 21 §:n ?
Tai PL 22 §:n oikeudet?..
—
Hallituksen esitys HE 170/2017 vp:
– – ”Tietojen luovutus
Metsätietolaissa säädetään tietojen luovutuksesta sivullisille. Metsätietolain mukaan metsätietojärjestelmästä saa antaa henkilötietoja sisältävän kopion tai tulosteen tai sen tiedot sähköisessä muodossa, jos julkisuuslain 16 §:n 3 momentissa säädetyt tietojen luovuttamisen edellytykset täyttyvät. Julkisuuslain 16 §:n 3 momentin mukaan viranomaisen henkilörekisteristä saa antaa henkilötietoja sisältävän kopion tai tulosteen tai sen tiedot sähköisessä muodossa, jollei laissa ole toisin erikseen säädetty, jos luovutuksensaajalla on henkilötietojen suojaa koskevien säännösten mukaan oikeus tallettaa ja käyttää sellaisia henkilötietoja. Metsätietolaissa on säännökset tietojen luovuttamisesta suoramarkkinointia ja muita osoitteellisia lähetyksiä varten, tutkimusta varten ja kaukokartoitusaineistojen puustotulkintaa varten. Laissa on myös säännös julkisten tietojen luovuttamisesta teknisen käyttöyhteyden avulla.
Metsätietojärjestelmän tiedot ovat pääosin julkisia tietoja. Siltä osin kuin kyse on julkisten henkilötietojen luovuttamisesta, luovutuksensaajalla tulee olla metsätietolain, henkilötietolain tai muun lain nojalla oikeus käsitellä pyytämiään tietoja.
Oikeus käsitellä luonnolliseen henkilöön liittyviä metsätietoja perustuu käytännössä useimmiten maanomistajan antamaan suostumukseen.
Metsäkeskuksen Metsään.fi -palvelu on maanomistajille ja metsäalan toimijoille suunnattu sähköinen asiointipalvelu, jonka kautta tietoja on voitu luovuttaa teknisen käyttöyhteyden avulla. Metsäkeskukselle toimitetut suostumukset, joiden perusteella metsätietoja on luovutettu, kattavat noin 25 prosenttia yksityismetsien ajantasaisen metsävaratiedon pinta-alasta. Suostumus on voitu antaa yhdelle tai useammalle metsäalan toimijalle.
Metsään.fi -palveluun liittyvissä suostumuksissa on tehty ero sen suhteen, onko luovutuksensaajalla oikeus tallettaa tiedot omaan tietojärjestelmäänsä. Osassa suostumuksia annetaan oikeus ainoastaan tietojen katseluun ilman oikeutta tallettaa tietoja luovutuksensaajan omaan tietojärjestelmään.
Näitä niin sanottuja siirto- tai selailulupia on annettu yhteensä 348 000 kappaletta. Suurin osa suostumuksista on annettu paperimuotoisina asiakirjoina. Suostumusten hallinnointi ja ajan tasalla pitäminen vie vuosittain 3–5 henkilötyövuotta metsäkeskuksen työaikaa.
Metsävaratietoja on luovutettu noin kahden miljoonan hehtaarin alalta. Luovutettu tieto on ollut kuviomuotoista metsävaratietoa. Metsätietojen luovutukset ovat pääosin tapahtuneet metsätietolain 13 a §:ssä säädetyn menettelyn mukaisesti.
Tiedot on luovutettu joko metsäkeskuksen tallentamien paperimuodossa annettujen suostumusten tai palvelussa annettujen sähköisten suostumusten perusteella.
Metsätietojen luovuttaminen teknisen käyttöyhteyden kautta ei ole ainoa luovutustapa. Tietoja voidaan luovuttaa myös kopiona tai tulosteena taikka sähköisesti. Näitä muita tietopyyntöjä metsäkeskukseen on saapunut 50–100 kappaletta vuosittain.” – –
– – ”Metsätietojärjestelmän ympäristötiedot kuvaavat metsäympäristöä ja metsien hoitoa ja käyttöä. Euroopan unionin valtiontukisääntöjen mukaan luonnolliset henkilöt, jotka omistavat metsää, katsotaan yrityksiksi, koska he harjoittavat taloudellista toimintaa (myyvät puuta markkinoilla). Ammatin- ja elinkeinonharjoittamiseen liittyvät tiedot eivät kerro henkilön henkilökohtaisista oloista. Metsiä sekä metsien hoitoa ja käyttöä kuvaavat tiedot eivät myöskään kuvaa luonnollisen henkilön ominaisuuksia, perhesuhteita tai asumista.
Metsiä sekä metsien hoitoa ja käyttöä kuvaavat tiedot ovat sellaista tietoa, joka on kenen tahansa hankittavissa eivätkä sellaisenaan kerro kenenkään henkilökohtaisista oloista. Jokamiehen oikeuden nojalla metsissä voi liikkua vapaasti. Tällöin kuka tahansa voi tehdä havaintoja metsäympäristöstä ja siihen kohdistuvista toimenpiteistä.
Edellä olevan perusteella esityksessä katsotaan, ettei metsätietojärjestelmään sisältyvien ympäristötietojen osalta ole kyse yksityisyyden suojan ydinalueeseen kuuluvista seikoista etenkin, kun otetaan huomioon, että nämä tiedot luovutetaan ilman maanomistajien tai muiden luonnollisten henkilöiden nimi-, osoite- ja muita yhteystietoja taikka henkilötunnusta.” – –
Ks. myös 16.10.21 US-blogi ”Oikeusministeri(ö)lle: Onko Suomen metsäkartellissa kyse siitä, että Suomi ei ole noudattanut YVA-direktiiviä metsähakkuissa?”
Suurin hulluus tässä Metsään.fi jutussa on että siellä esitetyt tiedot metsistä ovat täysin tuulesta temmattuja eikä niistä vastaa kukaan. Minulle oli eräälle kuviolle merkitty että 3,5 hehtaaria on aukkoa jossa ei kasva yhtään puuta vaikka siinä kohdassa on noin 45-vuotias koivikko joka on harvennettu jo useampaan otteeseen vuosien varrella. Kun kyselin tilannetta sain hyvin viisaan vastauksen jossa todettiin että satelliittikuvissa tuolla alueella on aukko joka pitää mätästää ja istuttaa kuuselle. Satelliitti ei valehtele.
Ilmoita asiaton viesti
—
Metsäkeskus 9.11.2018:
”Tulkintasuosituksia metsälain 10 §:n tarkoittamien erityisen tärkeiden elinympäristöjen rajaamisesta ja käsittelystä”
7 Poikkeuslupa
Poikkeusluvan myöntämisestä säädetään metsälain 11 pykälässä:
”Jos metsälain10 a ja 10 b pykälässä tarkoitettujen velvoitteiden täyttämisestä tai rajoitteiden noudattamisesta aiheutuu maanomistajalle taikka hallintaoikeuden tai muun sellaisen erityisen oikeuden haltijalle metsäntuoton vähenemistä tai muuta taloudellista menetystä tai haittaa, mikä ei ole vähäistä, Metsäkeskuksen tulee maanomistajan tai erityisen oikeuden haltijan hakemuksesta myöntää poikkeuslupa toteuttaa hoito- ja käyttötoimenpiteet tavalla, josta asianomaiselle aiheutuva menetys jää vähäiseksi.
Ennen poikkeusluvan hakemista kannattaa aina olla yhteydessä Metsäkeskukseen ja selvittää tarkemmin poikkeusluvan hakemiseen liittyvät menettelyt.
Suositeltava vaihtoehto poikkeusluvalle on vähäisen haitan ylittävien menetysten korvaaminen Kemera-lain mukaisella ympäristötuella. Ympäristötukea haetaan Metsäkeskukselta.
Ympäristötukea voidaan myöntää lakikohdetta laajemmalle alueelle.
Ympäristötuen periaatteista ja kohteiden valinnasta on laadittu oma Metsäkeskuksen ohjeistus, joka on saatavissa http://www.metsakeskus.fi/ymparistotuki -sivustolta, [ks. alla]:
https://www.metsakeskus.fi/fi/metsatalouden-tuet/kemera-tuet/ymparistotuki
Poikkeusluvan perusteena on maanomistajalle 10 §:n mukaisten kohteiden käyttörajoituksista aiheutuva vähäistä suurempi taloudellinen menetys. Vähäisen haitan arvioinnissa käytetään kynnysarvoa.
Kynnysarvo on neljä prosenttia hakijan sen metsäkiinteistön markkinakelpoisen puuston arvosta, jolla käsittelyalue sijaitsee tai alle 3000 euroa. Markkinakelpoisella puustolla tarkoitetaan valtioneuvoston asetuksen 16 §:n mukaisesti metsäkiinteistöllä olevaa kasvatuskelpoista puustoa, jolle arviointihetkellä muodostuu kantohinta. Joskus poikkeusluvan myöntäminen perustuu muuhun taloudelliseen menetykseen, esimerkiksi puun kuljetuskustannusten lisääntymiseen.
https://www.metsakeskus.fi/sites/default/files/document/metsalain-10-pykalan-kohteiden-tulkintasuositus.pdf
Tästä Metsäkeskus antaa alla olevan esimerkin:
Puron välitön lähiympäristö katsotaan metsälain erityisen tärkeäksi elinympäristöksi. Maanomistajalle tarjotaan ympäristötukea, mutta hän haluaa hakata kohteen.
Hakkuu on ensisijaisesti tehtävä varovaisena poimintaluonteisena hakkuuna niin, että kohteen ominaispiirteet säilyvät. Jos ominaispiirteet säilyttävän hakkuun jälkeen kohteelle jäävän puuston arvo jää vähäisen haitan kynnystä pienemmäksi, on loppu puustosta jätettävä hakkaamatta.
Jos kohteen ominaispiirteet säilyttävän varovaisen poimintaluonteisen hakkuun jälkeen kohteelle jäävän puuston arvo ylittäisi vähäisen haitan kynnyksen, on poikkeuslupa hakkuuseen myönnettävä.
Metsälain 11 §:n 3 momentin mukaan tällöinkin kohdetta on käsiteltävä niin, että sen arvokkain osa säilyy, eli käytännössä vähäisen haitan kynnyksen alle jäävä osa puustosta jätetään kohteen monimuotoisuuden kannalta arvokkaimmalle osalle.
Jos hakkuuta ei voi tehdä ominaispiirteet säilyttävällä tavalla, on arvioitava, täyttyykö poikkeusluvan edellytykset, eli aiheutuuko hakkuun estymisestä maanomistajalle vähäistä suurempaa haittaa.
Jos kohteella olevan puuston määrä ei ennalta arvioiden ylitä vähäisen haitan kynnystä poikkeusluvan myöntämiselle ei ole perusteita. Tällainen haitta jää vähäisenä maanomistajan kärsittäväksi.
—
Voisiko joku tällaisessa Metsälaki 10 §:n tilanteessa ollut metsänomistaja kertoa selvin T I K K U K I R J A I M I N minulle, onko tämä siis todellisuutta vielä nykyäänkin?!
Missä vaiheessa tätä em. prosessia tulee arvioitavaksi esim. uhanalaiset eläimet ja kasvit? Vai tuleeko ne arvioitavaksi lainkaan?! 🙁
Ja kerääkö Metsään.fi -palvelu näistä mitään tietoja?..
Ilmoita asiaton viesti
Mikähän se on tuo monimuotoisuuden raja numerona? Ihan kuivassa kangasmaastossakin jäkälien ja sammalten seassa vilisee jos jonkin näköistä pientä menijää eli ovat varsin monimuotoista porukkaa ja kärsivät hakkuista.
Ilmoita asiaton viesti
Jouni, hauska – mutta ihan relevantti – kysymys! 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Mitä kärsivät. Lisääntyvät kuin kanit,ja motonurissa sienet ja niistä riippuvat ryöpsähtävät elämään.
Näin jäkäläkankaalla.
Ilmoita asiaton viesti
Suomessa ei muuta tehdä, kuin rikotaan direktiivejä. Oli asia mikä hyvänsä.
Ilmoita asiaton viesti
Sanna, taidat olla valitettavasti oikeassa – tässäkin kohtaa 🙂
Ehkäpä siellä Metsään.fi -palvelussa ollaan nyt asiaa korjaamassa, koska siellä oli jo eilen näkyvissä teksti ”Metsään.fi-palvelussa on häiriöitä 18.-22.10.2021”
https://www.metsakeskus.fi/fi/asiointi/metsaanfi
—
Jospa näille EU-direktiivien väärille täytäntöönpanoille oltaisiin jotakin vihdoin tekemässä, jotta metsäasiat eivät mene lopullisesti ihan ”metsään” 😉 ..
Ilmoita asiaton viesti
Toivotaan ainakin, että metsä asiat hoituisi oikein. Ettei vain kävisi kuten Kemikaaliturvallisuussäädöksille on käynyt. Kukaan ei piittaa koko direktiivistä.
Seveso-II- direktiivin maankäytön suunnittelua ja tuotantolaitosten turvallisuutta koskeva osuus on Suomessa saatettu voimaan kemikaali- ja maakäyttö- ja rakennuslain säädännöllä. Maankäyttöä koskeva artikla 12.
Keskeisimmät Seveso II –direktiivin vaatimukset on säädetty kemikaaliturvallisuus laissa.
Vaarallisten kemikaalien ja räjähteiden käsittelyn turvallisuudesta annetulla lailla (390/2005), jäljempänä kemikaaliturvallisuuslaki, ja sen nojalla annetuilla valtioneuvoston asetuksilla.
Lainsäädäntö räjähteistä ja direktiiveistä on vain hämäystä. Räjähdysaineiden käytöstä, käsittelystä ja varastoinnista on tullut Suomessa täysin villiä ja valvomatonta murskaamoilla ja louhimoilla.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2020/10/19/rajahteet-harhateilla-kasikirjoitus Oli järkyttävää katsoa viime vuoden puolella MOT ohjelma, kun poliisihallituksen mies antoi aivan perätöntä tietoa, MOT-ohjelmassa tuli esille myös selvät lain vastaisuudet niin Tukesin kuin poliisihallituksenkin. MOT-ohjelmassa käsiteltiin laittomia räjähdekuljetuksia. Samoin tuotiin esille, kuinka räjähteitä joutuu rikollisiin käsiin. Ohjelmassa Tukesin tarkastaja ja poliisi ei halunnut vastata siihenkään oikein. Vaan MM. poliisi MOT-ohjelmasta lainaus: ”Entä jos häviäisi vaikka 10 00 kiloa sitä dynamiittia enkä ilmoittaisi asiasta mihinkään, niin olisiko se rangaistava teko”?
Poliisihallituksen mies: ”No se ei ole sen enempää kuin 100 kilonkaan ilmoittamatta jättäminen”.
Miten näin väärän tiedon antaminen on mahdollista, koska jokainen räjähde kilo on pystyttävä jäljittämään ja tämän tietää varmasti ko. virka miehetkin.
Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivissä 2014/28/EU, jäljempänä siviiliräjähdedirektiivi, säädetyt räjähteiden vaatimustenmukaisuutta koskevat vaatimukset sekä siviilikäyttöön tarkoitettujen räjähdystarvikkeiden tunnistamista ja jäljitettävyyttä koskevan järjestelmän perustamisesta neuvoston direktiivin 93/15/ETY nojalla annetussa komission direktiivissä 2008/43/EY ja siviilikäyttöön tarkoitettujen räjähdystarvikkeiden tunnistamista ja jäljitettävyyttä koskevan järjestelmän perustamisesta neuvoston direktiivin 93/15/ETY nojalla annetun direktiivin 2008/43/EY muuttamisesta annetussa komission direktiivissä 2012/4/EU säädetyt vaatimukset.
– asetus 14 luku 65 – 66 § Räjähteiden kirjanpito ( kirjan pitoa säilytettävä 5 vuotta).
– lisäksi laki 390/2005 ja asetukset velvoittavat käyttö, käsittely varastointi vaatimukset jotka velvoittaa Tukesta ja poliisia. JOKAINEN räjähde kilo on löydettävä ja jokaisesta kadonneesta kilosta poliisille ilmoitus tehdä.
LAITTOMAT työ maat joissa katoaa valtavat räjähde määrät, poliisi ei voi tutkia, koska ei ole lupaa räjähde toimintaan Tukesilta ja poliisin valvonta on pettänyt myös !! Käsittämätöntä miten avointa laittomuus voi olla, kun ihmiset eivät tunne lakia ja asetuksia. Viranomaiset vielä omasta suustaan sammakoita päästävät.
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Kysymys/Documents/kk_1194+2010.pdf
JO 2012 vuonna eduskunta kysymys ja vastauksen antoi Vuonna 2012 tullee voimaan räjähteiden merkintädirektiivi, joka vaikuttaa lainsäädäntöön myös Suomessa. Direktiivi velvoittaa,
että jokainen räjähde merkitään yksilöllisellä
tunnisteella ja että räjähteiden käytölle ja hallussapidolle luodaan tiukka seurantajärjestelmä.
Seurantajärjestelmästä tulee olemaan myös ympäristöllistä hyötyä. Tieto siitä kuka on käyttänyt, kuinka paljon, missä ja milloin on reaaliajassa saatavilla.
Vielä vuonna 2020 vuonna poliisihallituksen räjähteistä vastaava virkamies ei toteuta direktiivin vaatimuksia vaan villi ja valvomaton toiminta jatkuu.
Ilmoita asiaton viesti
Sanna, kyllä kommenttisi todellakin pysäyttää.
En tiedä, mutta pitääköhän jotain todella katastrofaalista tapahtua aina ensin, ennen kuin tällaisiin mainitsemiisi räjähdeasioihin saadaan lailliset luvat ja niiden valvonta. Miksi aina pitää mennä vaikeimman kautta?..
Kuka viime kädessä vastaa, jos tapahtuu mainitsemillasi lainvastaisilla räjähteiden hallussapidolla vakava räjähdeonnettomuus?.. 🙁
Ilmoita asiaton viesti
Kukaan ei kanna vastuuta vaikka kautta maan ihmiset elävät hengen ja omaisuuden vaarassa joka päivä. Laiton valvomaton räjäytys toiminta on rikkonut ympäri maan savupiiput, takka irronnut seinästä, kaakelit hajallaan, räjäytyksissä kivet lentää pihoihin ym. kun tuhansista kiloista jopa 19 000 kilon kerta räjäytykset vaurioittavat kodit. Oma kotini vaurioitu myös Oma kotini vaurioitui räjäytyksistä ja se näytettiin toteen KHO:ta myöten ja lain vastaisesti tuhottu piha piiri on tuhottuna edelleen ja viranomaisten on yhteistyöllä peiteltävä tapahtunutta.
Pari näyttöä; Asukkaat ottavat yhteyttä Tukesiin; Soitin Tukesiin kysyäkseni onko louhija meidän tapauksessa laittanut lupa asiat vireille sain vastauksen ” ei kuulu meille vaan poliisille”.
Asukkaan yhteyden otto: Tukesista ehdotettiin yhteydenottoa aluehallintovirastoon, sieltä poliisiin ja sieltä ELY-keskukseen. ELY-keskuksesta soitti lopulta lakimies, joka sanoi suoraan, ettei oikein osaa sanoa asiasta mitään. Hän kysyi, että eikös tämä asia kuulu kunnan ympäristötarkastajalle ja ehdotti, että jospa ottaisin yhteyttä häneen. Kaikki asiaan liittyvät viisi viranomaista siis siirsivät asiaa toisilleen, kunnes koko kierros oli käyty, eikä kukaan edelleenkään ollut ottanut kantaa itse ongelmaan.
Kun lainsäädäntö ei anna mahdollisuutta ja kerta räjähdemäärät ovat 10 000 kilosta ylöspäin asutuksen vieressä ko. paukkuja ei saa edes käyttää, mutta valvonta viranomainen ei tiedä kenelle kuuluu asia? Missä on Tukesin vastuu ja mitä teemme eduskunnan säätämillä lailla, kun valvojakaan ei noudata niitä!
Ilmoita asiaton viesti
Sanna, tässä alla tärkeää tietoa myös sinun asiaasi koskien.
Olisiko sinun mahdollista saada asiasi vielä muutoksenhakuna (esim. menetettyjä määräaikoja koskevana hakemuksena, purkuna tai oikaisuvaatimuksena) käsittelyyn uudelleen sillä perusteella, että Suomi on rikkonut v. 2003 lähtien mm. EU:n YVA/SEA/SYA-direktiiviä ja Ympäristötietodirektiiviä?
Ks alla:
”Päivityksiä Euroopan unionin luontodirektiivin soveltamisohjeisiin”
Ympäristöministeriö 19.10.2021 (9.13)
https://valtioneuvosto.fi/-/1410903/paivityksia-euroopan-unionin-luontodirektiivin-soveltamisohjeisiin
Ks. erityisesti em. ”Päivityksiä Euroopan unionin luontodirektiivin soveltamisohjeisiin” -artikkelin alla olevat linkit, josta löytyy EU-komission 28.9.2021 ohjeet.
Ilmoita asiaton viesti
Osaatko Kirsi kertoa ilman kymmeniä linkkejä,miksi sinun pitäisi tietää minun metsäni tilanne?
Ilmoita asiaton viesti