Onko Valtiokonttoria koskevat lakimuutokset valmisteltu nyt siten, että ne voivat tulla voimaan jo 1.11.2024?

Ks. Hallituksen esitys HE 79/2024 vp Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi valtiokonttorista annetun lain muuttamisesta ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi

Ehdotetut lait on tarkoitettu tulemaan pääosin voimaan 1.11.2024.

Lähde

Ks. Lausuntopalvelu.fi-sivuston materiaaleista, alla olevan lähdelinkin kautta, löytyvä oikeuskanslerinviraston antama lausunto (28.05.2024 OKV/1144/21/2024, Asia: VN/22448/2023)

Lausuntopyyntö luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laeiksi valtiokonttorista annetun lain muuttamisesta ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi

Kostama Outi, Oikeuskanslerinvirasto – oikeuskansleri:

– – Totean, että yksilön oikeuksien ja velvollisuuksien perusteista on perustuslain 80 §:n mukaan säädettävä lailla. Yksilön oikeuksien ja velvollisuuksien perusteista on kyse myös esimerkiksi silloin, kun säädetään oikeudesta tietyn suuruiseen korvaukseen (ks. esim. lainkirjoittajan opas ”Yksilön oikeuksien ja velvollisuuksien perusteet”. (tekstin tummennus oma)

Myös säätämisjärjestysperustelut etenkin ehdotetun 4 b §:n osalta ovat puutteelliset.

Lähde

Ks. Lainkirjoittaajan opas

Kansallisten säädösten valmistelua koskevat ohjeet

Lakiviittaukset

Perustuslain 80 §:n 1 momentin mukaan lailla on säädettävä asioista, jotka perustuslain mukaan kuuluvat lain alaan.

Perustuslaissa on noin 70 lakiviittausta, joiden mukaan niissä mainituista asioista on säädettävä lailla. 1 Esimerkkeinä voidaan mainita perustuslain 81 §:n 1 momentti, jonka mukaan valtion verosta säädetään lailla, sekä 119 §:n 2 momentti, jonka mukaan valtion alue- ja paikallishallinnon perusteista säädetään lailla. Sääntelyvarausten ja lakiviittausten merkitystä käsitellään tarkemmin jaksossa 4.1.11.

Lainsäädäntövaltaa ei voida lakiviittausten kattamissa asioissa siirtää asetuksen antajalle (delegointikielto). Perustuslain mukaan lain alaan kuuluvista asioista täytyy olla ainakin perussäännökset lain tasolla. Lakiin voidaan kylläkin ottaa asetuksenantovaltuus, jonka nojalla asetuksella voidaan antaa asiasta tarkempia säännöksiä.

Lähde

– –

Esimerkkinä tästä yksilön oikeuksia ja velvollisuuksia koskevasta po. lailla säätämisen -velvoittavuudesta (ts. käytännössä lain velvoittamattomuudesta):

Olen jo v. 2016 lähtien (myös 5.7.2019 Ennakkopäätösvalituksellani) tuonut omassa opintolainaa ja opintolainavähennystä koskevassa asiassani useilla oikaisuvaatimuksillani Kelalle ja muutoksenhauillani Vakuutusoikeudelle ja eri hallintotuomioistuimille ja KHO:lle esiin sen, että opintolainavähennyksistä, jotka ovat käytännössä verovähennyksiä ja koskevat yksittäisen henkilön omia tuloveroja ja niistä tehtäviä verovähennyksiä, olisi tullut säätää lailla. Näin ei ole ollut asia.

Opintolainavähennyksistä on säädetty Kelan mukaan Opintotukilaissa, vaikka siellä niistä ei ole säädetty yhtään mitään.

Siten Kelan opintolainavähennysten kohdalta opiskelijoille annetut opintolainavähennysten veropäätökset ovat olleet perustuslain vastaisia.

Opintolainavähennyksistä säädetään vain Tuloverolaissa  l a i n  t a s o i s e n a. Puuttuvista opintolainavähennyksistä tulee voida tehdä perustevalitus. Tämä ei ole kohdallani toteutunut.

Kuka vastaa opiskelijoille aiheutuneista vahingoista ja edunmenetyksistä?..

Vastaako niistä Kela, Verottaja, Valtiokonttori (uudistetulla lainsäädännöllään 1.11.2024 jälkeen; ks. ko. lakiin tulossa oleva oikaisuvaatimusmenettely)

Vai vastaako puuttuvista opintolainavähennyksistä suoraan ja kiireellisenä Suomen Valtio ns. isännän vastuullaan EU:n sopimusehtodirektiivin vakiomuotoisten kuluttajaluottosopimusten vakavan pitkäaikaisen – ja siten ilmeisen – perustuslain ja lain rikkomisen vuoksi?..

Asian hoitaminen ei voi enää odottaa – edes kuukautta tai kahta(!)

 

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu