Peruslaintasoisen sääntelyn puuttuminen tuomioistuinlaitoksesta voi vastaisuudessa aiheuttaa ongelmia poikkeuksellisissa oloissa
Käsitteellä ”laillisesti perustettu” tarkoitetaan paitsi tuomioistuimen olemassaolon oikeudellista perustaa myös tuomioistuimen kokoonpanoa kussakin asiassa. (4.3.2021 Yhdistetyt asiat C-357/19 ja C-547/19).
Kuinka Suomi näinä epävarmoina maailman aikoina varmistaa ja valvoo sen, että tuomioistuimemme on ”laillisesti perustettuja” – ja se on sitä ”kussakin asiassa”?
–
Tuomaripäivä, perjantai 14.10.2022, Pikku-Finlandia
AOA Pölönen: Vahvaoikeusvaltio tarvitsee vahvoja tuomioistuimia
- Kun perustuslakia viimeksi yhtään suuremmin muutettiin vuonna 2010, siis samoihin aikoihin, kun Ruotsissa oli esillä mainittu pohdinta, perustuslain tarkistamiskomitea katsoi, että meillä tuomioistuinlaitoksen sääntely
perustuslaissa ei edellytä tarkistamista. Lausuntoa voi pitää kovin suppeana ja siitä voi perustellusti olla eri mieltä. Oikeusasiamies Jääskeläinen totesi tuolloin (OMML 9/2010; 8.3.2010; dnro 576/5/10), että ”Erityisesti tuomioistuimille oikeusvaltion puolustamiseksi kuuluvien oikeusturva- ja normikontrollitehtävien johdosta olisi yksityiskohtaisempi perustuslaintasoinen sääntely tuomioistuinten riippumattomuuden korostamiseksi myös meillä perusteltua.” Tähän näkemykseen yhdyn täysin.
—
JULKISASIAMIEHEN RATKAISUEHDOTUS
MICHAL BOBEK
4 päivänä maaliskuuta 2021 ( 1 )
Yhdistetyt asiat C-357/19 ja C-547/19
- 2. Oikeus etukäteen laillisesti perustettuun tuomioistuimeen
133. |
Toisella kysymyksellään asiassa C-357/19 ennakkoratkaisua pyytänyt tuomioistuin tiedustelee, onko perusoikeuskirjan 47 artiklan toista kohtaa tulkittava siten, että se on esteenä perustuslakituomioistuimen toteamukselle, jonka mukaan tuomarikollegio ei ole riippumaton ja puolueeton, jos kyseiseen kollegioon kuuluu tuomari, joka on vastuussa tuomioistuimen hallinnosta ja jota ei valittu sattumanvaraisesti, toisin kuin kollegion neljä muuta jäsentä. Tässä kysymyksessä viitataan siihen, että tällainen tuomari valitaan kollegion puheenjohtajaksi sellaisen läpinäkyvän säännön perusteella, joka on osapuolten tiedossa ja jota ne eivät riitauttaneet sekä jota sovelletaan yleisesti kaikkiin saman kollegion käsittelemiin asioihin. Ennakkoratkaisua pyytäneen tuomioistuimen mukaan tuomioistuinten riippumattomuuden ja oikeusvarmuuden periaatteet ovat esteenä perustuslakituomioistuimen tuomion nro 685/2018 sitoville vaikutuksille tuomioihin, jotka olivat tulleet lainvoimaisiksi kyseisen tuomion antamisajankohtana, ellei ole olemassa painavia syitä, jotka kyseenalaistaisivat oikeuden oikeudenmukaiseen oikeudenkäyntiin kyseisissä asioissa. |
134. |
Tähän kysymykseen vastaamiseksi on mielestäni tarpeen ensinnäkin tarkastella perusoikeuskirjan 47 artiklan toisesta kohdasta seuraavia vaatimuksia (a), jotta voidaan myöhemmin arvioida, onko unionin oikeutta ja etenkin kyseistä määräystä tulkittava siten, että ne ovat esteenä kyseessä olevalle perustuslakituomioistuimen tuomiolle (b). |
a) Unionin oikeudessa asetetut vaatimukset
135. |
Toisessa kysymyksessään ennakkoratkaisua pyytänyt tuomioistuin vaikuttaa esittävän epäilyjä ainoastaan oikeudenkäyntiä tuomioistuimessa, joka on etukäteen laillisesti perustettu, koskevan oikeuden osalta. Tämä on kuitenkin vain tarinan toinen puoli. Kyseessä olevasta perustuslakituomioistuimen tuomiosta ilmenee, että kyse on perusoikeuskirjan 47 artiklan toisen kohdan tulkinnasta paitsi oikeudenkäyntiä ”tuomioistuimessa, joka on etukäteen laillisesti perustettu” koskevan oikeuden myös oikeudenmukaista oikeudenkäyntiä koskevan oikeuden muiden osatekijöiden, kuten riippumattomuutta ja puolueettomuutta ja etenkin tuomarien ”sisäitä riippumattomuutta” koskevien vaatimusten, osalta. ( 74 ) |
136. |
Perusoikeuskirjan 52 artiklan 3 kohdan nojalla 47 artiklan toisen kohdan ensimmäistä virkettä on tulkittava Euroopan ihmisoikeussopimuksen 6 artiklan 1 kappaleessa taattujen oikeuksien merkityksen ja ulottuvuuden mukaisesti. Tavoitteena on turvata suojelulle taso, joka noudattaa Euroopan ihmisoikeussopimuksen, sellaisena kuin Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on sitä tulkinnut, tarjoamaa tasoa. ( 75 ) |
137. |
Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on ensinnäkin todennut, että etukäteen laillisesti perustettua tuomioistuinta koskevalla takeella pyritään välttämään se, että tuomioistuinlaitoksen organisaatio jäisi toimeenpanovaltaa käyttävien elinten harkintavaltaan. ( 76 ) Sen ei pitäisi olla myöskään riippuvainen tuomioistuimen organisaatiosta, vaikka tuomioistuimet voivatkin osittain määrätä omasta organisaatiostaan. Sovellettavista säännöistä olisi säädettävä lailla, jonka lainsäätäjä on antanut. ( 77 ) Lisäksi ilmaisu ”laillisesti perustettu” kuvastaa oikeusvaltion periaatetta. Se liittyy läheisesti tuomioistuinten riippumattomuuden ja puolueettomuuden vaatimuksiin. ( 78 ) |
138. |
Käsitteellä ”laillisesti perustettu” tarkoitetaan paitsi tuomioistuimen olemassaolon oikeudellista perustaa myös tuomioistuimen kokoonpanoa kussakin asiassa, ( 79 ) mistä on kyse nyt käsiteltävässä asiassa. |
139. |
Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen oikeuskäytännössä myönnetään, että oletusarvoiset säännöt siitä, mikä tarkasti ottaen on ”laillisesti perustettu tuomioistuin”, määritetään kansallisessa lainsäädännössä. Kansallisten säännösten rikkominen johtaa lähtökohtaisesti Euroopan ihmisoikeussopimuksen 6 artiklan 1 kappaleen rikkomiseen. ( 80 ) Tarkastelussa keskitytään siihen, rikottiinko ”lakia” (joka koostuu lainsäädännöstä ja muista säännöksistä, joiden rikkominen tekisi tuomareiden osallistumisesta asian ratkaisemiseen sääntöjenvastaista). ( 81 ) Esimerkiksi, jos kansalliseen lakiin sisältyy sääntöjä, jotka koskevat kollegion kokoonpanon muodostamista arpomalla, tämä on yksi kansallisessa laissa asetetuista vaatimuksista, jotka Euroopan ihmisoikeustuomioistuin ottaa huomioon yhtenä kansallisista oikeudellisista vaatimuksista, joita on noudatettava. ( 82 ) |
140. |
On kuitenkin otettava huomioon toissijaisuusperiaate. Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on katsonut, että kun otetaan huomioon kyseessä olevat tärkeät vastakkaiset edut (kuten oikeusvarmuus ja tuomareiden erottamattomuuden periaate) ja rikkomisen toteamisen mahdolliset seuraukset, Euroopan ihmisoikeussopimuksen 6 artiklan 1 kappaleen mukaista oikeutta oikeudenkäyntiin laillisesti perustetussa tuomioistuimessa ei pitäisi tulkita liian laajasti. ( 83 ) Tämä tarkoittaa, että jokainen kansallisen lain rikkominen ei merkitse Euroopan ihmisoikeussopimuksen 6 artiklan 1 kappaleen rikkomista: Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on kehittänyt ”kynnysarvoon perustuvan testin” sen arvioimiseksi, ovatko sääntöjenvastaisuudet niin vakavia, että ne merkitsevät oikeudenkäyntiin laillisesti perustetussa tuomioistuimessa koskevan oikeuden loukkaamista; tämä testi perustuu tällaisen rikkomisen ilmeiseen luonteeseen (i), tietyn rikkomisen vaikutukseen kyseisen oikeuden tarkoitukseen, jotta vältetään tarpeeton puuttuminen tuomioistuinten toimintaan ja taataan oikeusvaltioperiaatteen ja vallanjaon noudattaminen (ii) ottaen myös huomioon kansallisten tuomioistuinten rikkomisen oikeudellisista seurauksista tekemä arviointi (iii). ( 84 ) |
141. |
Nämä näkemykset vaikuttavat saman luonteisilta kuin unionin tuomioistuimen tuomiossa Simpson esittämät. Euroopan unionin virkamiestuomioistuimen tuomarin (väitetysti virheellisestä) nimittämismenettelystä unionin tuomioistuin totesi, että tuomareiden nimittämisen yhteydessä tapahtunut sääntöjenvastaisuus merkitsee perusoikeuskirjan 47 artiklan toisen kohdan ensimmäisen virkkeen rikkomista ”erityisesti silloin, kun tämä sääntöjenvastaisuus on luonteeltaan ja vakavuudeltaan sellainen, että se aiheuttaa todellisen vaaran siitä, että muut valtiovallan käyttäjät, erityisesti toimeenpanovallan käyttäjä, voivat käyttää perusteetonta harkintavaltaa, joka vaarantaa nimittämismenettelyn lopputuloksen integriteetin ja aiheuttaa siten oikeussubjekteille perustellun epäilyksen asianomaisten tuomareiden riippumattomuudesta ja puolueettomuudesta”. ( 85 ) Unionin tuomioistuimen mukaan näin on silloin, ”kun on kyse perustavanlaatuisista säännöistä, jotka liittyvät erottamattomasti kyseisen tuomioistuinjärjestelmän perustamiseen ja toimintaan”. ( 86 ) |
142. |
Toiseksi, siltä osin kuin kyse on tuomioistuimen riippumattomuuden ”sisäisestä ulottuvuudesta”, tätä kysymystä ei ole toistaiseksi käsitelty unionin tuomioistuimen oikeuskäytännössä. Tästä asiasta on kuitenkin olemassa huomattavasti Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen ohjeistusta. ( 87 ) Tuomiossa Parlov-Tkalčić v. Kroatia Euroopan ihmisoikeustuomioistuin totesi tuomioistuinten riippumattomuuden edellyttävän, että yksittäiset tuomarit ovat vapaita ”sekä oikeuslaitoksen ulko- että sisäpuolisten tahojen asiattomalta vaikutukselta. Tämä tuomioistuinten sisäinen riippumattomuus edellyttää, että he ovat vapaita muiden tuomareiden tai tuomioistuimessa hallinnollisia tehtäviä hoitavien henkilöiden, kuten tuomioistuimen presidentin tai jaoston puheenjohtajan, antamista toimintaohjeista tai heihin kohdistamasta painostuksesta – –. Sellaisten riittävien takeiden puuttuminen, joilla turvataan tuomareiden riippumattomuus oikeuslaitoksessa ja etenkin heidän esimiehiinsä nähden, voi saada Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen katsomaan, että valittajan tuomioistuimen (riippumattomuudesta ja) puolueettomuudesta esittämien epäilyjen voidaan todeta olleen objektiivisesti tarkasteltuina perusteltuja – –.” ( 88 ) |
143. |
Tämän tarkastelun yhteydessä Euroopan ihmisoikeustuomioistuin tutkii muun muassa, ovatko esimiehille, kuten tuomioistuinten presidenteille, annetut valtuudet sellaisia, että ne ”voivat luoda piileviä paineita, joiden seurauksena tuomarit ovat ikään kuin alisteisuussuhteessa esimiehiinsä nähden tai jotka ainakin tekevät yksittäisistä tuomareista vastahakoisia toimimaan presidenttinsä toiveiden vastaisesti, toisin sanoen niillä on ’jäädyttäviä’ vaikutuksia tuomareiden sisäiseen riippumattomuuteen – –”. ( 89 ) |
—
25.8.2016/673
Tuomioistuinlaki
8 luku
7 §
Asioiden jakaminen
Asiat on jaettava valmisteltaviksi ja ratkaistaviksi työjärjestyksessä vahvistettujen perusteiden mukaisesti. Näiden perusteiden on oltava selkeitä ja niiden on turvattava asianosaisten oikeus saada asiansa ratkaistuksi riippumattomasti, puolueettomasti ja joutuisasti.
8 §
Asian uudelleen jakaminen
Tuomarin käsiteltäväksi ja ratkaistavaksi jaettu asia voidaan vastoin asianomaisen tuomarin tahtoa jakaa uudelleen vain, jos siihen on tuomarin sairaudesta, asian viivästymisestä, tuomarin työmäärästä tai muusta vastaavasta seikasta johtuva painava syy.
Asian uudelleen jakamisesta 1 momentissa tarkoitetussa tapauksessa päättää päällikkötuomari. Korkeimmassa oikeudessa ja korkeimmassa hallinto-oikeudessa uudelleen jakamisesta päättää presidentti. Päätös on perusteltava.
—
14 luku
Toimiminen toisessa tuomioistuimessa ja siirtäminen
1 §
Esteettömän tuomarin määrääminen
Korkein oikeus voi tarvittaessa määrätä esteellisen tuomarin tilalle toisen, kelpoisuusvaatimukset täyttävän tuomarin hovioikeuteen ja työtuomioistuimeen. Korkein hallinto-oikeus voi vastaavasti määrätä tuomarin hallinto-oikeuteen, markkinaoikeuteen ja vakuutusoikeuteen.
Hovioikeus voi tarvittaessa määrätä käräjäoikeuteen esteellisen tuomarin sijaan lainoppineen tuomarin hovioikeudesta tai toisesta samaan hovioikeuspiirin kuuluvasta käräjäoikeudesta.”
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2016/20160673
Ilmoita asiaton viesti
—
KHO:2022:145 (annettu 21.12.2022)
Ylimääräinen muutoksenhaku – Esteellisyys – Korkeimman hallinto-oikeuden jäsen – Objektiivinen puolueettomuus – Ennakkoasenne – Akateeminen työtoveruus – Saamelaiskäräjävaalit
”Purkuhakemuksessa oli esitetty, että oikeusneuvos B:llä oli ollut esteellisyyden aiheuttava ennakkoasenne saamelaiskäräjävaalien vaaliluetteloon merkitsemistä koskevassa asiassa sillä perusteella, että hän oli ollut läheinen työtoveri saamelaiskäräjien hallituksen oikeudelliseksi neuvonantajaksi profiloituneen professori A:n kanssa.
Korkein hallinto-oikeus totesi, ettei pelkästään se seikka, että A:lla ja B:llä oli ollut yhteisiä julkaisuja ja muuta akateemista yhteistyötä sekä mahdollisesti yhteneväisiä näkemyksiä joistakin oikeudellisista kysymyksistä, antanut aihetta katsoa, että B:llä olisi ollut ennakkoasenne käsiteltävänä olleeseen asiaan. Akateeminen työtoveruus, ilman että asiassa olisi esitetty lähempiä objektiivista puolueettomuutta vaarantavia syitä, ei muodostanut esteellisyyttä.
Laki oikeudenkäynnistä hallintoasioissa 5 § 1 ja 3 momentti ja 117 §
Oikeudenkäymiskaari 13 luku 7 § 3 momentti
Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen tuomiot 15.10.2009 Micallef v. Malta ja 23.4.2015 Morice v. Ranska” – –
https://www.kho.fi/fi/index/paatokset/vuosikirjapaatokset/1671446217203.html#
Ilmoita asiaton viesti
—
Jaakko Markus
OTT, tutkijatohtori, Lapin yliopisto
OIKEUDENKÄYNNIN VIIVÄSTYMINEN JA SEN HYVITTÄMINEN
– – ”Tuomioistuimen toiminta voi puhua viivästymisen puolesta silloinkin, kun ei todeta yksittäisten tuomarien laiminlyöntejä. Hitaushan voi johtua esimerkiksi siitä, että asioita joudutaan jakamaan uudelleen tuomarin työmäärän käytyä liialliseksi tai tuomarin siirryttyä toisiin tehtäviin.65 Valtiolla on velvollisuus resursoida ja organisoida tuomioistuimet niin, että asiat käsitellään kohtuullisessa ajassa.66” – –
https://www.edilex.fi/artikkelit/28527.pdf
—
Oikeudenkäynnin viivästymisen korvaaminen esteellisen esittelijän tai tuomarin vuoksi kuuluu myös valtion vastuulla korvattavaksi; sen lisäksi, että muutoksenhakijalle hänen vireillä olevassa asiassa kuuluu määrätä ensi tilassa esteetön esittelijä tai tuomari.
Kuka tämän esteettömän esittelijän tai tuomarin hankkimisen kesken oikeusprosessin käynnistää – jos sitä ei ymmärrä esteellinen esittelijä, juttua käsittelevä(t) tuomari(t) tai tuomioistuin itse käynnistää?
Ilmoita asiaton viesti
—
”Suomen perustuslain takeet tuomioistuinten riippumattomuudelle
Perus- ja ihmisoikeudet lainsäädäntö- ja oikeuskäytännössä”
OM-työ
Laatija:
Iida Knaappila
10.05.2022
s. 35:
– – ”Venetsian komission vuoden 2010 raportin mukaan tuomioistuinlaitoksen riippumattomuuden kannalta merkitykselliset perusperiaatteet tulisi olla perustuslaissa tai vastaavissa säännöksissä. Perusperiaatteisiin kuuluu raportin mukaan tuomioistuinlaitoksen riippumattomuus muista valtion valtaelimistä, tuomareiden erottamattomuus ja se, että tuomareita velvoittaa vain laki. 194” – –
s. 36:
– – ”Venetsian komission mukaan on tärkeää, että kriisitilanteiden varalta on olemassa selvä oikeudellinen kehys, jolloin oikeusvaltioperiaatteeseen sekä perustuslaillisiin vaatimuksiin voidaan tukeutua myös kriisin keskellä.19” – –
s.70:
– – ”Toisaalta takeiden säätäminen perustuslaissa ei ole sen sijaan ehdoton suoja mahdollisia tuomioistuinten riippumattomuuden heikennyspyrkimyksiä kohtaan. Voimassaolevia perustuslakeja ei voida kuitenkaan muuttaa kovinkaan nopeasti perustuslainsäätämisjärjestyksen vuoksi, ja muutokset vaativat vahvan demokraattisen kannatuksen. Ellei kyseessä ole poikkeusolot, perustuslain muutokseen vaaditaan eduskunnan enemmistö ja kiireelliseksi julistamalla määräenemmistö. Perustuslainsäätämisjärjestykseen kuluva aika tarjoaa siten tilaa julkiselle keskustelulle.” – –
https://www.utupub.fi/bitstream/handle/10024/154066/Iida%20Knaappila%20pro%20gradu.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Ilmoita asiaton viesti
—
KKO:
”Korkeimman oikeuden uusi työjärjestys voimaan
Korkeimman oikeuden (KKO) uudistettu työjärjestys on tullut voimaan 1.6.2022. Työjärjestyksessä annetaan määräyksiä lainkäyttöasioiden ja hallintoasioiden käsittelystä korkeimmassa oikeudessa.” – –
– – ”Riippumattomien tuomioistuinten toimintaa ohjataan ulkopuolelta lähtökohtaisesti vain lailla.” – –
https://korkeinoikeus.fi/fi/index/ajankohtaista/tiedotteet/2022/korkeimmanoikeudenuusityojarjestysvoimaan.html
—
KHO:
2.12.2016/1206
Korkeimman hallinto-oikeuden työjärjestys
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2016/20161206
Ilmoita asiaton viesti
—
Sain alla olevat linkit Europe Direct keskustietopalvelusta tänään:
”Ymmärrämme, että viittaat oikeussuojakeinoihin. Saatat olla kiinnostunut seuraavilla sivuilla olevista tiedoista:
https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/policies/justice-and-fundamental-rights/civil-justice/access-justice_en
(verkkosivut eivät ole saatavilla suomeksi).
https://www.europarl.europa.eu/about-parliament/en/democracy-and-human-rights/fundamental-rights-in-the-eu/ensuring-access-to-justice
(sivusto ei ole saatavilla suomeksi).
https://fra.europa.eu/en/theme/access-justice
(verkkosivut eivät ole saatavilla suomeksi)”
Ilmoita asiaton viesti
—
Ks. KHO:n 5.1.2023 antama hallinto-oikeustuomareiden esteellisyyttä, asemakaavaa, yleissuunnitelmaa, liikennejärjestelmää ym. koskeva vuosikirjapäätös:
Maantie – Yleissuunnitelma – Valitusoikeus – E18 – Esteellisyys – Hallinto-oikeustuomarit
https://kho.fi/fi/index/paatokset/vuosikirjapaatokset/1672736509540.html
—
Ks. myös
KHO:2014:167-vuosikirjapäätös
Vammaispalvelu – Taloudellinen tukitoimi – Määrärahasidonnaisuus – Henkilöauto – Auton vaihtaminen – Määrärahojen kohdentaminen – Myöntämisperusteet – Etusijajärjestys
– – ”Eri mieltä olleen hallintoneuvos Outi Suvirannan äänestyslausunto, johon hallintoneuvos Alice Guimaraes-Purokoski ja hallintoneuvos Sakari Vanhala yhtyivät:
Hylkään valituslupahakemuksen. Velvollisena lausumaan valituksesta olen asian ratkaisusta samaa mieltä kuin enemmistö. Perusteluina viittaan hallinto-oikeustuomarin esteellisyyttä koskevan valitusperusteen osalta enemmistön esittämiin perusteluihin. Pääasian osalta viittaan hallinto-oikeuden esittämiin perusteluihin kuitenkin todeten, ettei hakemusta olisi kunnassa tullut hylätä pelkästään ammatilliseen opiskeluun ja säännölliseen ansiotyöhön liittyvillä perusteilla, vaan hakemusta olisi tullut arvioida nimenomaisesti myös perheen kokonaistilanteen kannalta.” – –
https://www.kho.fi/fi/index/paatokset/vuosikirjapaatokset/1416212570727.html
—
Jatkan vielä uudella blogilla samaan esteellisyyttä ym. koskevaan asiakokonaisuuteen.
Ilmoita asiaton viesti