Saarikko haluaa ympäristö- ja liikenneasiat ministeriöistä ”itsenäisiin” maakuntiin – mitä siitä seuraisi?
Jyväskylässä Tourujoen, Seminaarinmäen (Lounaispuiston), Kirkkopuiston ja Kankaan vanhan paperitehtaan rakennusperintö ja kulttuurihistoria on jo tärvelty. Jyväskylä, mikä on seuraava uhrisi?..
—
Ympäristön-, kulttuurin- ja luonnonsuojeluasioita ei pidä tuoda maakuntatason päätettäväksi
PL 6 §:n mukainen hallinnossa asioivien tasapuolinen kohtelu koko maan tasoisesti kun ei toteudu edes tässä nykyisessä hallinto-oikeusjärjestelmässäkään.
Lisäksi kuntien kaavoitusmonopoli, jota maakuntamuseot kritiikittä tukevat – Museoviraston uinuessa ruususen untaan – on myrkkyä kaikelle luonnon ja kulttuurin suojelulle.
Terveiset vaan täältä Jyväskylästä, jossa edes Maanmittauslaitos kiinteistörekisterin luotettavuuden takaajana ei voi valvoa kunnan alueella tapahtuvia tontinmuodostuksia ja toimivallan ylityksiä (vrt. KHO:2021:117 ja KKO:2021:67).
Valtakunnallisesti merkittävälle Kirkkopuiston ”kirkkomaalle” nousi suojellun kioskin toimenpideluvilla täysin maisemaan sopimaton saunaravintola.
Kirkkopuiston viereisen ns. Suomen Pankin talon ikkunakarmeista kuitenkin käydään kiivasta sotaa KHO:ssa.. Suuruusluokat ja proriteetit heittävät pahasti Jyväskylän luonnon- ja kulttuurinsuojelussa..
Tällaista menoa olisi siis luvassa laajemminkin, jos ympäristö- ja liikenneasiat luovutetaan maakunnille.
Huom! K-S:n maakuntakaavakin ”rullaa” parhaillaan ilman lainvaatimaa ohjausvoimaa..
Kirsi
Saarikko tahtoo vahvistaa vain sen mitä on jo toteutettu. Maakunnat ja kunnat ovat jo otetut mukaan liikenteen kehittämis toimiin, käytännössä jo silloin kun vuoden 2010 KTM /LVM toimet maakunnissa yhdistettiin ELY järjestelmään. Ja nyt viimeistään tänä vuonna kun maakuntien yhteenliittymät neljällä eri alueella ottivat yhteisvastuun LVM kanssa miljardi panostuksista raideliikenteen kehittämisiksi.
Siinä järjestelmässä vaan unohtui- yksi liikennemuoto ja sen arvionti. Eli vesiliikenteen osalta jätettiin kehittämisvastuita ainoastaan Saimaan alueelle tarkemmin Saimaan kanava on käsitetty ainoaksi sisävesiliikenne mahdollisuudeksi Suomessa koko 2010 luvun. Ja sen syväväylä mikä vastaa noin 10% maamme sisävesiväylä kapasiteetista. Ja VTT on jo todennut että sisävesiväylillämme voidaan korvata maantieliikenne siirtymiä vesille EU tavoitteiden mukaisesti. Siitä huolimatta mitään asian eteen ei tehdä valtion eikä maakuntien toimesta.
Nyt liikenneministeriö on muodostanut maakuntaliittoja, joiden tehtävänä on tukea poliittisesti valittua -neljän liikennemuodon varaan kehitettävää liikennejärjestelmää . https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/maakuntien-liitot-ja-liikenne-12/
Tässä LVM mallissa jako on neljän alueen malli jossa maantieteellisesti itä/länsi -pohjoinen ja etelä ovat kuitenkin vain ja ainoastaan saman poliittisesti valitun liikennejärjestelmän : ”Suomi on Saari” liikennejärjestelmä muodon samalaisia kehittämis osia.
Vaihtoehto olisi tutkia ja vertailla mitä etuja toisi se että liikennemaantieteellisesti maamme jaettaisiin kolmeen osaan eri liikennemuotojen saavutettavuuden perusteella.
Rannikko alueet-suurlaivat ja rekat
Järvi Suomen alue- suoralaivaliikenne Eurooppaan
Pohjois ja Koillis Suomen alueet- raideliikenne edellä vienti ja tuonti
+++
Nyt Esimerkiksi juuri Keski Suomen maakunta on liitetty länsi suomen liikennejärjestelmään ja sillä perusteella arvioitavaan saavutettavuuteen ja sen tavaraliikenne kehittämisiin pelkästään raide ja maantieliikenteen avulla .
On kokonaan jätetty sivuun että Järvi Suomi ja sen tuhannet sisävesi km voivat olla ( VTT:n arvio vuodelta 2009 ) tavaravolyymeissä maantieliikenteen korvaajana.
Laivoilla voidaan korvata ja vähentää maantieliikenteen ilmastopäästöjä kuin saada liikenteen energia säästöjä puhumattakaan sellaisen teollisuuden luomisessa ja kehittämisissä Järvi Suomen alueelle, mikä edellyttää suurta kuljetus kuljetuskapasiteettia – jota ei voi rekka liikenteen avulla saavuttaa ja kun raide liikenteen edellyttämät viennin ja tuonnin rannikkosatamien välilastaukset tekevät liikenteestä liian kallista.
Lisäksi voidaan todeta että valtio on jo tehnyt päätökset raideliikenne kuntien velanotosta raideliikenteen yksinomaiseksi kehittämisiksi erityisesti Järvi Suomen alueella.
Suunnittelupöydällä ja jo aloitettujen hankkeiden kuntien ja valtion yhteinen rahoitustarve on haarukassa 60-100 miljardia .
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/arialsio/demareiden-talouspolitiikka-toimii/#comment-3478998
+++
Tämä poliittisesti – ei liikennemaantieteellisesti tuettu- LVM-maakunta -kunta- suunta on ilmeisen ristiriitainen liikenteen osalta siihen mitä EU sssa on sovittu
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/kysymys-viranomaisille-uudesta-alue-ja-rakennepolitiikan-asetuksesta-13-8-2021/
Ilmoita asiaton viesti