TÄRKEÄÄ TIETOA kaikille tuulivoima- ym. hankkeita suunnitteleville kunnille, kuntapäättäjille ja kuntalaisille
Ympäristöministeriö pyytää Lausuntopalvelu.fi -palvelussa lausuntoja lakiesityksestä, joka sisältää kolme maankäyttö- ja rakennuslakia muuttavaa merkittävää säännöskokonaisuutta
- rakennusten uusiutuvalle energialle vähimmäisosuus
- laajennus YVA-kuulemiseen ja
- TUKES rakennustuotteiden yhteyspisteeksi
Lausuntopyynnön (VN/12383/2021) tekstissä kerrotaan, että ”Suomen hallitus on 28.11.2019 vastaanottanut Euroopan komission Suomen tasavallalle SEUT 258 artiklan nojalla osoittaman virallisen huomautuksen, jonka kohteena on eräiden tiettyjen julkisten ja yksityisten hankkeiden ympäristövaikutusten arvioinnista annetun direktiivin (2011/92/EU, sellaisena kuin se on muutettuna direktiivillä 2014/52/EU, jäljempänä ’direktiivi’ tai ’YVA-direktiivi’) säännösten täytäntöönpano Manner-Suomessa ja Ahvenanmaalla.
Komissio on katsonut, että useita direktiivin säännöksiä ei ole pantu Suomessa asianmukaisesti täytäntöön. Komission mukaan puutteet koskevat muun muassa ympäristövaikutusten arviointimenettelyn (jäljempänä YVA-menettely) soveltamisalan määräytymistä, YVA-menettelyn tulosten huomioon ottamista lupamenettelyissä sekä päätösten perustelemiseen ja muutoksenhakuoikeuteen liittyviä kysymyksiä.
Suomi on komissiolle 24.3.2020 antamassaan vastauksessa ilmoittanut, että Manner-Suomi ja Ahvenanmaa tulevat täydentämään lainsäädäntöään YVA-direktiivin säännösten täytäntöönpanon täsmentämiseksi. Lainsäädäntömuutokset ilmoitettu valmisteltavan niin, että ne tulisivat kokonaisuudessaan voimaan vuoden 2021 aikana.
Eduskunnalle on annettu virallisen huomautuksen johdosta ja direktiivin täytäntöönpanon täydentämiseksi 8.4.2021 erillinen hallituksen esitys HE 50/2021 vp ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annetun lain sekä siihen liittyvien lakien muuttamisesta.
Esityksellä täydennettäisiin YVA-direktiivin täytäntöönpanoa maankäyttö- ja rakennuslaissa (132/1999, myöhemmin MRL).”
—
Lausuntopyynnön ”Ympäristövaikutusten arviointimenettelyä vaativat hankkeet” -kohta
Tavoitteena on tehostaa ympäristövaikutusten huomioon ottamista YVA-menettelyä edellyttävissä hankkeissa myös rakennuslupakäsittelyn osalta. Keinona on laajentaa osallisten piiriä YVA-menettelyn alaisten hankkeiden osalta myös rakennuslupakäsittelyssä. Rakennuslupaan liittyvä kuuleminen laajennetaan koskemaan myös kunnan jäseniä ja osallisia.
– – ”Euroopan unionin tuomioistuin on tulkinnut YVA-direktiivin soveltamisalaa laajasti ja on viime vuosina antanut useita ratkaisuja, joissa keskeisenä kysymyksenä on ollut, mikä tulkitaan hankkeeksi.
Aiemmassa oikeuskäytännössään (mm. asiat C-2/07, C-275/09 ja C-121/11) unionin tuomioistuin on katsonut, että hankkeeseen tulee liittyä töitä tai kajoamista, joilla muutetaan paikan fyysistä olotilaa, jotta kyse on YVA-direktiivin mukaisesta hankkeesta.
Tuomioistuin on katsonut, että pelkkä toimintaa koskevan luvan uusiminen tai muuttaminen ei tarkoita alueen olosuhteiden fyysistä muuttamista, jolloin näihin ei tule YVA-direktiivi sovellettavaksi.
Tuomiossa C-411/17 tuomioistuin katsoi, että pysäytetyn ydinvoimalaitoksen teollisen sähköntuotantotoiminnan käynnistämiseksi uudelleen sekä toiminnassa olevan ydinvoimalaitoksen käytöstä poistamisen ja sen teollisen toiminnan lopettamisen määräajan lykkäämiseksi annetun lain säätäminen täytti YVA-direktiivin mukaisen hankkeen määritelmän.
Tuomioistuimen kanta perustui siihen, ettei kyseessä ollut pelkästään pysäytetyn laitoksen käynnistäminen uudelleen ja käyttöiän pidentäminen vaan kokonaisuuteen liittyi voimaloiden modernisointitöitä, jotka olivat omiaan vaikuttamaan alueen fyysiseen olotilaan siten kuin unionin tuomioistuimen oikeuskäytännössä tarkoitetaan.
Se, että voimassa oleva YVA-laki ei sisällä hankkeen määritelmää, ei ole YVA-direktiivin täytäntöönpanon ja nykyisen oikeustilan valossa paras ratkaisu. Hankkeen määritelmä ja sen tulkinta ovat keskeisessä asemassa esimerkiksi silloin, kun viranomainen on tekemässä päätöstä arviointimenettelyn soveltamisesta yksittäistapauksessa.” – –
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/HallituksenEsitys/Sivut/HE_50+2021.aspx
Ilmoita asiaton viesti
s. 42:
– – ”13. Virallinen huomautus 28.11.2019 (2019/2290); tiettyjen julkisten ja yksityisten hankkeiden ympäristövaikutusten arvioinnista annetun direktiivin 2011/93/EU muutettuna direktiivillä 2014/52/EU puutteellinen täytäntöönpano
Komissio katsoo, ettei Suomi ole pannut asianmukaisesti täytäntöön useita YVA-direktiivin 2011/93/EU säännöksiä Manner-Suomessa ja/tai Ahvenanmaalla. Komissio kiinnittää huomiota sekä YVA -laissa ja -asetuksessa että kansallista alakohtaisessa lupalainsäädännössä oleviin puutteisiin. Suomen vastauksen määräpäivä asiassa on 27.3.2020.” – –
https://vnk.fi/documents/10616/1046659/EU_toimintakertomus_2019.pdf/d6ca1f90-9eb2-dc49-3ac2-42a251a948cd/EU_toimintakertomus_2019.pdf
—
Ks. myös: huom. pvm 27.11.2019 (!)
INFR(2019)2290 27/11/2019
Virallinen ilmoitus, SEUT 258 artikla
INF-19-6304
IMPACT -A2J- Non-conformity of the Finnish legislation with the EIA Directive 2011/92/EU as amended by Directive 2014/52/EU
https://ec.europa.eu/atwork/applying-eu-law/infringements-proceedings/infringement_decisions/index.cfm?lang_code=FI&typeOfSearch=false&active_only=1&noncom=0&r_dossier=&decision_date_from=&decision_date_to=&EM=FI&title=&submit=Hae
Ilmoita asiaton viesti
– – ”Ympäristövaikutusten arviointia (YVA) edellyttävien hankkeiden rakennusluvan kuulemis-, lausunto- ja valitusoikeus laajennettaisiin koskemaan paikallisia, rekisteröityneitä yhteisöjä, joiden sääntöihin kuuluu luonnon, terveyden tai ympäristön suojelu. Muutos koskisi vuosittain arviolta 50–110 hanketta. Lisäksi valtakunnan rajat ylittävien YVA-hankkeiden menettelyt päivitettäisiin vastaamaan jo aikaisemmin muutettua YVA-lainsäädäntöä. Muutoksilla täydennettäisiin YVA-direktiivin toimeenpanoa.” – –
Lähde:
https://valtioneuvosto.fi/-/1410903/eu-saannoksia-toteuttava-lakiesitys-lausunnoille-rakennusten-uusiutuvalle-energialle-vahimmaisosuus-laajennus-yva-kuulemiseen-ja-tukes-rakennustuotteiden-yhteyspisteeksi
—
Itse en ymmärrä tätä yllä olevassa linkissä YM:n tuoretta uutisointia, koska valitusoikeushan on käsittääkseni jo ollutkin vakiintuneen oikeuskäytännön mukaan rekisteröityneillä yhteisöillä, joiden sääntöihin kuuluu luonnon, terveyden tai ympäristön suojelu
ks. esim. KHO:2019:97
https://www.kho.fi/fi/index/paatoksia/vuosikirjapaatokset/vuosikirjapaatos/1566192606519.html
—
ks. myös
KHO:2020:93
https://www.kho.fi/fi/index/paatokset/vuosikirjapaatokset/1599472157230.html
—
ks. myös
KORKEIMMAN HALLINTO-OIKEUDEN PÄÄTÖS Antopäivä 19.8.2019
Taltionumero 3695
Diaarinumero 5701/1/18 Vuosikirja
S. 19 – 21
– – ”Korkeimman hallinto-oikeuden oikeuskäytäntöä
Korkein hallinto-oikeus on maakaasuputken lunastuslupaa koskevassa ratkaisussaan KHO 2011:49 katsonut, että alueella toimivalla asukasyhdistyksellä oli valitusoikeus lunastusluvasta. Päätöksen perusteluissa on muun ohella todettu, että asukasyhdistyksellä ei olisi ollut asiassa valitusoikeutta hallintolainkäyttölain 6 §:n 1 momentin vakiintuneen tulkinnan mukaan. Kun kuitenkin otettiin huomioon muun ohella tiedon saantia, yleisön osallistumisoikeutta päätöksentekoon sekä muutoksenhaku- ja vireillepano-oikeutta ympäristöasioissa koskevan yleissopimuksen (SopS 122/2004; Århusin yleissopimus) liitteen I kappaleen 20 mukaisesti määräytyvä sopimuksen soveltamisala ja Århusin yleissopimuksen 9 artiklan 2 kappale sekä unionin tuomioistuimen oikeuskäytännöstä ilmenevä tulkintavaikutus arvioitaessa sopimuksen 9 artiklassa tarkoitettujen rekisteröityjen yhdistysten muutoksenhakuoikeutta kansallisten säännösten nojalla, yhdistyksellä oli kysymyksessä olevassa lunastusasiassa valitusoikeus.
Korkein hallinto-oikeus on toisaalta ydinvoimalaitoksen lunastuslupaa koskevassa ratkaisussaan KHO 2016:10 katsonut, että lunastusluvasta valittaneella yhdistyksellä ei ollut valitusoikeutta. Päätöksen perusteluissa on muun ohella todettu, että Suomessa muutettiin Århusin yleissopimuksen voimaan saattamisen yhteydessä ydinenergialakia siten, että valitusoikeutta lain 18 ja 19 §:n mukaisesta rakentamislupapäätöksestä laajennettiin koskemaan myös tiettyjä rekisteröityjä yhdistyksiä ja säätiöitä. Järjestöjen valitusoikeus on näin ollen turvattu laajasti ydinlaitoksen rakentamisen edellyttämissä maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999) mukaisissa kaavoitusmenettelyissä sekä ydinenergialain, vesilain (587/2011) ja ympäristönsuojelulain (527/2014) mukaisissa lupamenettelyissä.Korkein hallinto-oikeus on ammattikalastajien poikkeuslupaa koske-vassa ratkaisussa KHO 2018:50 katsonut, että kahdella vapaa-ajankalastajien etua ajavalla yhdistyksellä ei ollut valitusoikeutta.
Päätöksen perusteluissa on muun ohella todettu, että poikkeuslupapäätöksen ei voitu hallintolainkäyttölain 6 §:n 1 momenttia vakiintuneella tavalla tulkiten katsoa mainitussa lainkohdassa tarkoitetulla tavalla välittömästi vaikuttavan mainittujen yhdistysten oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun. Kalastuslain kokonaisuudistuksen yhteydessä tehdyt järjestöjen osallistumismahdollisuuksia koskevat sääntelyratkaisut eivät tukeneet valitusoikeutta laajentavaa tulkintaa. Poikkeuslupapäätöksen ennalta arvioidut ympäristövaikutukset tai merkitys unionin ympäristöoikeuden tehokkaan toteutumisen varmistamisen kannalta eivät tässä tapauksessa myöskään edellyttäneet valitusoikeuden laajentavaa tulkintaa. Unionin tuomioistuimen eräät ratkaisut Säätiön valitusoikeutta arvioitaessa on otettava huomioon myös unionin tuomioistuimen Århusin yleissopimusta koskevan oikeuskäytännön tulkintavaikutus.
Unionin tuomioistuimen suuri jaosto on todennut 8.3.2011 antamassaan tuomiossa asiassa C-240/09 (Lesoochranárske zoskupenie VLK v. Minis-terstvo životného prostredia Slovenskej republiky), jossa on ollut kysymys Århusin yleissopimuksen 9 artiklan 3 kappaleen tulkinnasta, että Århusin yleissopimuksen tarkoituksena on taata tehokas ympäristönsuojelu. Unionin tuomioistuin katsoi, että Århusin yleissopimuksen 9 artiklan 3 kappaleella ei ole unionin oikeudessa välitöntä oikeusvaikutusta. Kansallisen tuomioistuimen on kuitenkin tulkittava muutoksenhaulle hallinnon sisällä ja tuomioistuimissa asetettuja edellytyksiä koskevia menettelysääntöjä niin pitkälti kuin mahdollista sekä kyseisen yleissopimuksen 9 artiklan 3 kappaleen tavoitteiden että unionin oikeuteen perustuvien oikeuksien tehokasta oikeussuojaa koskevien tavoitteiden mukaisesti mahdollistaakseen sen, että zoskupenien kaltainen ympäristönsuojelujärjestö voi riitauttaa tuomioistuimessa hallinnollisessa menettelyssä tehdyn päätöksen, joka voi olla unionin ympäristöoikeuden säännösten vastainen.
Unionin tuomioistuin on vastaavasti asiassa C-664/15 (Protect Natur-, Arten-und Landschaftsschutz Umveltorganisation, Protect, v. Bezirkshauptmannschaft Gmünd) 20.12.2017 antamansa tuomion kohdassa 54 viitannut edellä mainittuun tuomioon C-240/09 ja todennut, että kansallisen tuomioistuimen on tulkittava muutoksenhaulle asetettuja edellytyksiä koskevia menettelysääntöjä niin pitkälti kuin mahdollista sekä Århusin yleissopimuksen 9 artiklan 3 kappaleen tavoitteiden että unionin oikeuteen perustuvien oikeuksien tehokasta oikeussuojaa koskevan tavoitteen mukaisesti mahdollistaakseen sen, että Protectin kaltainen ympäristönsuojelujärjestö voi riitauttaa tuomioistuimessa hallinnollisen menettelyn päätteeksi tehdyn päätöksen, joka voi olla unionin ympäristöoikeuden säännösten vastainen.” – –
https://unece.org/fileadmin/DAM/env/pp/compliance/C2019-174_Sweden/Annex_5_-_Judgment_of_the_Finnish_Supreme_Administrative_Court.pdf
Ilmoita asiaton viesti
—
Miksi YM haluaa kiinnittää huomion vain luontoa ja kulttuuria edistävien yhdistysten saamaan valitusoikeuteen, kun nyt pitäisi ko. lausuntopyynnön ja tehdyn lakiehdotuksen mukaan laajentaa osallisten piiriä YVA-menettelyn alaisten hankkeiden kohdalla ja osalta myös rakennuslupakäsittelyssä liittyvään kuulemiseen ja koskemaan laajempaa osallisten piiriä, kuten kunnan jäseniä ja osallisia.
Lähde:
YM 5.5.2021
”EU-säännöksiä toteuttava lakiesitys lausunnoille – rakennusten uusiutuvalle energialle vähimmäisosuus, laajennus YVA-kuulemiseen ja TUKES rakennustuotteiden yhteyspisteeksi”
https://valtioneuvosto.fi/-/1410903/eu-saannoksia-toteuttava-lakiesitys-lausunnoille-rakennusten-uusiutuvalle-energialle-vahimmaisosuus-laajennus-yva-kuulemiseen-ja-tukes-rakennustuotteiden-yhteyspisteeksi
Ilmoita asiaton viesti
—
Århusin sopimuksen sääntely ’yleisön’ ja ’yleisön, jota asia koskee’ osallistumis- ja valitusoikeudesta:
http://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf;jsessionid=706DE6B6094F68D9CD488B147470F477?text=&docid=228050&pageIndex=0&doclang=FI&mode=lst&dir=&occ=first&part=1&cid=89188
—
US 20.1.2021
”Kaivoslain mukaisen lupahakemuksen kuulutus kaikille asianosaisille – milloin me saadaan vastaava metsien avohakkuille?”
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kirsiomp/kaivoslain-mukaisen-lupahakemuksen-kuulutus-kaikille-asianosaisille-milloin-me-saadaan-vastaava-metsien-avohakkuille/
—
US 21.1.2021
”Annika Saarikko: kehoitan tutustumaan Suomen ympäristö- ja kaavoituslainsäädäntöön sekä Århusin sopimuksen osallistumisoikeuksiin”
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kirsiomp/annika-saarikko-kehoitan-tutustumaan-suomen-ymparisto-ja-kaavoituslainsaadantoon-seka-arhusin-sopimuksen-osallistumisoikeuksiin/
Ilmoita asiaton viesti
Tietoisku ohi blogin varsinaisen aiheen:
”Saimaan uudet kalastusrajoitukset suojelevat saimaannorppaa – Asetus astuu voimaan lauantaina 8.5.2021”
https://mmm.fi/-/saimaan-uudet-kalastusrajoitukset-suojelevat-saimaannorppaa-asetus-astuu-voimaan-lauantaina-8.5.2021
Ilmoita asiaton viesti