Telemaston kaatuminen, raakkujen tuhoutuminen, potilas- ja lääkevahingot yksityisillä ostosopimuksilla palkatuilla sote-toimijoilla..

 

Suomi rikkoo ilmeisellä tavalla omaa perustuslakiaan ja EU:n perusoikeuskirjaa vastaan – yksilön oikeudet ja velvollisuudet määritetään ja säädetään lailla 

Valtioneuvoston asetus tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä annetussa laissa säädettyjen laiminlyöntimaksujen enimmäis- ja vähimmäismäärien tarkistamisesta (TEM054:00/2024 Statute drafting)

Asetuksella määriteltäisiin tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä annetun lain (1233/2006) 9 §:n 2 momentin perusteella määrättävän korotetun laiminlyöntimaksun suuruus.

Lähde

Kuinka ns. tilaajan vastuusta voidaan ”määritellä”, määrätä ja säätää vain asetuksella? Perustuslain mukaan yksilön oikeuksista ja velvollisuuksista säädetään lailla (ei siis asetuksella).

Onko Tilaajavastuulain mukaisena ”selvittäjänä” ja ”tilaajana” vastuussa aina joku ”taho” (yritys, yrityksen hankintaosasto yms.)?

Vai voiko tilaajavastuuseen joutua ko. tilaajaorganisaation työsuhteinen tai esim. ostosopimuksella palkattu tai ”pestattu” yksittäinen työntekijä ja ”henkilö”, ”esihenkilö”, ”tiimivastaava”, ”hankintavastaava” tai toimeksiannon saanut ja ostosopimuksella sovittu tilaajayrityksen ulkopuolinen yrittäjä tai esim. sote-toimija (lääkäri, unihoitaja, terapeutti tms.) ..

Työsuojelu.fi -sivuston mukaan Laki tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä velvoittaa työn tilaajan selvittämään, että sopimuskumppani on hoitanut lakisääteiset velvoitteensa.

Sivustolla sanotaan, että Etelä-Suomen aluehallintoviraston työsuojelun vastuualue valvoo tilaajavastuulain noudattamista koko Suomessa.

Mikä viranomainen valvoo, että näin ihan käytännössä myös tapahtuu?..

Lähde

Asetus tulossa voimaan parin päivän päästä? (huom. alla, miksi väliotsikot englanniksi? missä nähtävänä täysin suomenkielinen versio – meille suomalaisille..)

Goals and results

Asetus on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.9.2024. Asetuksella kumottaisiin 19.8.2021 annettu valtioneuvoston asetus tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä annetussa laissa säädettyjen laiminlyöntimaksujen enimmäis- ja vähimmäismäärien tarkistamisesta (776/2021).

Summary

Asetuksella määriteltäisiin tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä annetun lain (1233/2006) 9 §:n 2 momentin perusteella määrättävän korotetun laiminlyöntimaksun suuruus.

Starting points

Lain 9 b §:n mukaan laiminlyöntimaksun ja korotetun laiminlyöntimaksun enimmäis- ja vähimmäismäärää tarkistetaan rahanarvon muutosta vastaavasti kolmivuotiskausittain valtioneuvoston asetuksella.

Lähde

Ihmettelen, eikö lailla tulisi ensin määrittää tarkasti kuka on kulloinkin kyseessä oleva ”työn tilaaja” (taho?, henkilö?) – ja vasta sen jälkeen ko. tahon tai henkilön lakiin perustuvat oikeudet ja velvollisuudet, ennen kuin korvausvastuista yksittäiselle taholle tai henkilölle asetuksella säädetään?

 

Ks. 776/2021

Helsingissä 19.8.2021

Valtioneuvoston asetus tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä annetussa laissa säädettyjen laiminlyöntimaksujen enimmäis- ja vähimmäismäärien tarkistamisesta

Valtioneuvoston päätöksen mukaisesti säädetään tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä annetun lain (1233/2006) 9 b §:n nojalla, sellaisena kuin se on laissa 678/2015:

1 §

Tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä annetun lain (1233/2006) 9 §:ssä tarkoitettu laiminlyöntimaksu on vähintään 2 110 euroa ja enintään 21 100 euroa sekä korotettu laiminlyöntimaksu vähintään 21 100 euroa ja enintään 68 500 euroa.

2 §

Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä syyskuuta 2021.

Tällä asetuksella kumotaan valtioneuvoston asetus tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä annetussa laissa säädettyjen laiminlyöntimaksujen enimmäis- ja vähimmäismäärien tarkistamisesta (745/2018).

Helsingissä 19.8.2021

Työministeri
Tuula Haatainen

Erityisasiantuntija
Elli Nieminen

Lähde

Samaan em. tilaajavastuita koskevaan periaatteelliseen asiakokonaisuuteen liittyen, yksilön oikeuksista ja velvollisuuksista – ja erityisesti veroista – määritellään/määrätään/säädetään perustuslain mukaan  l a i l l a (ei asetuksilla!)

Saman periaatteen mukaisena tulisi l a i l l a  (eikä asetuksilla!) määritellä ja säätää Tuomioistuinmaksulain maksut yksittäisille yksityishenkilöille maksettavaksi. Huom. esim. KHO:n määräämät oikeudenkäyntimaksut tällä hetkellä 530 euroa..

Ja esim. opiskelijat, jotka ovat nostaneet opintolainaa ja ovat saaneet aikanaan opintolainavähennyksiä (ts. verovähennyksiä omassa tuloverotuksessaan) ovat asiansa ”lailla-säätämättömyydestä” kärsineet, koska heidän tuloverovähennyksiinsä on kohdistettu EU:n sopimusehtodirektiivin ja Kuluttajasuojalain vastaisia vakiomuotoisia sopimusehtoja (vain asetusten tasoisena sääntelynä), vaikka ko. opintolainaehtoja heille ei ole markkinoinnissa tai kulutusluottoina myönnetyissä opintolainojen vakiomuotoisissa opintolainasopimusehdoissa kerrottu – ja siten opiskelijan kanssa ennen lainannostoa sovittu..

Kela perustaa opintolainavähennyspäätöksensä vain Opintotukilain mukaisiin asetuksiin, vaikka veroista säädetään perustuslain mukaan l a i l l a!

Huomaa, että opintolainavähennysjärjestelmä oli ennen nykyistä v. 2014 voimaan tullutta opintolainahyvitysjärjestelmää, jossa nykyään valtio maksaa pankille suoraan osan opiskelijan opintolainoista.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu