Voiko kuluttaja-asiamies jättää ryhmävalituksen sähkösopimusten irtisanomisista kuten datahub-maksuista? Syynä: lyhyt reagointiaika.

 

KKV: ”Säh­köyh­tiö Väre ei luo­pu­nut da­ta­hub-mak­suis­ta – ku­lut­ta­ja-asia­mies jät­ti ryh­mä­va­li­tuk­sen” (1

Artikkelin mukaan – – ”Kilpailu- ja kuluttajaviraston tiedossa ei ole, että mikään muu sähkönmyyntiyhtiö olisi toiminut vastaavalla tavalla, vaan alalla on noudatettu vakiintunutta periaatetta, jonka mukaan määräaikaiset sopimukset ovat sellaisenaan sitovia.” – –

Lähde

Kahden viikon mittainen järjestelyaika, saada itselleen uusi sähkösopimus, on ehdottomasti liian lyhyt

Yle uutisoi 7.9.2022 verkkoartikkelissaan, että toistaiseksi voimassa olevissa sähkösopimuksissa on molemmin puolin kahden viikon irtisanomisaika, ”jos kyseinen sähköyhtiö ei ole näille asiakkaille toimitusvelvollinen sähköntoimittaja.”

KKV:stä johtava asiantuntija Marttala esittää, että kun sopimusehtojen mukainen irtisanomisaika on vain kaksi viikkoa, ”siihen pitäisi laskea jonkinlainen puskuri, jotta kuluttajalla on aikaa reagoida”. Artikkeli jatkaa, että ”Ongelmallista on kuitenkin se, ettei puskuria ole määritelty laissa eikä sähkönmyyntiehdoissa.”

Kuka mahtaa vastata vahingoista, jos edellä kuvatussa ”lainsuojattomassa” tilanteessa esim. suorasähkölämmitteisen talon putket pakkasilla jäätyvät, kun kuluttaja ei ole ehtinyt/ voinut syystä tai toisesta hankkia itselleen uutta sähkösopimusta ja sähköntoimittajaa ja sähköt on katkaistu?

Lähde

 

 

 

 

 

 

 

0

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu