Ympäristömerkintä Suomi: Lausunto 04.10.2023; ”Luonnos julkisten hankintojen kokonaisarkkitehtuurikuvaukseksi”

 

Pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelmassa tavoitellaan julkisista hankinnoista merkittävää kustannussäästöä julkisen palvelutuotannon osalta. Yksi hallitusohjelmaan kirjatuista toimenpiteistä on sellaisen hankintatietokannan perustaminen, joka mahdollistaa kehitystoimien ja lainsäädäntömuutosten arvioinnin, parhaiden käytäntöjen levittämisen ja väärinkäytösten havaitsemisen. Toinen merkittävästi hankintojen tiedolla johtamista edistävä toimenpide on säätäminen julkisyhteisöjen ostolaskudatan avoimesti ja keskitetysti julkaistavaksi ilman erillistä pyyntöä.

Alla Ympäristömerkintä Suomi Oy (suora lainaus annetusta lausunnosta)

Lausunto
04.10.2023
Asia: VK/60005/04.00.01/2023

Luonnos julkisten hankintojen kokonaisarkkitehtuurikuvaukseksi

Lausunnonantajan lausunto:

– – Ympäristömerkintä Suomi Oy esittää oman lausuntonsa arkkitehtuurikuvausluonnokseen liittyen. Julkisten hankkijoiden sidosryhmänä ja yhteistyökumppanina Ympäristömerkintä Suomi seuraa omassa toiminnassaan aktiivisesti ympäristömerkittyjen tuotteiden käytettävyyttä julkisella sektorilla. Tietojen saaminen tapahtuu monen eri kanavan kautta, mukaan lukien tietopyyntöjen välityksellä, jotka esitetään hankintaorganisaatioille. Tarjouspyyntöjen ja niihin kuuluvien materiaalien saaminen on kuitenkin aikaa vievää ja vaivalloista. Hankintayksiköillä on myös lähtökohtaisesti aikaa vastata julkisuuslain määrittämällä tavalla esitettyihin tietopyyntöihin eli 14 vuorokautta, mutta pisimmillään monimutkaisemmissa tapauksissa 30 vuorokautta. Toiminnan sujuvoittamisen ja tietojen saatavuuden parantamiseksi olisikin suotavaa, että tiedot tarjoajista ja tarjouspyynnöistä olisi saatavilla julkisista, keskitetystä tietokannasta, johon muutkin organisaatiot kuin hankintayksiköt voivat päästä käsiksi. Tämä hyödyttäisi niin hankintayksiköitä ja kuin tietopyyntöjen esittäjiä. Kuten arkkitehtuurikuvausluonnoksen kohdassa 2.4.1.4 esitettiin, että tavoitetilassa kaikki tarjoukset olisivat sähköisinä ja ne olisivat julkisia niiltä osin, kun eivät sisällä salassa pidettävää tietoa.

  • Ideaalitilanteessa data-analyysipalveluiden avulla julkisista hankinnoista voisi saada myös muuta yksilöityä tietoa, esimerkiksi sopimuskauden aikaisesta ostotoiminnasta, joka mahdollistaisi arvioinnin siitä, miten Tilaaja (ostava osapuoli) käyttää varojaan muun muassa ympäristömerkittyjen tuotteiden ostamiseen. Tämä myötävaikuttaisi markkinakehityksen kohti ekologisesti kestävämpää hankintatoimintaa ja tarjoaisi eri sidosryhmille avoimempaa tietoa siitä, miten verovaroja käytetään ostavassa organisaatiossa. Pelkillä Excelissä olevien ostolaskudatojen pohjalta on vaikeata arvioida miten hankkiva osapuoli käyttää todellisuudessa varojaan ja mikä on esimerkiksi ympäristömerkittyjen tuotteiden osuus kokonaisvolyymistä. Yksilöidymmän tiedon tarjoaminen olisi linjassa myös kansallisen julkisten hankintojen strategian kanssa, jossa tahtotilana on myötävaikuttaa markkinoiden vastuullisuuden edistymiseen. Valtioneuvoston kanslian TEAS-tutkimuksessa (johon viitataan myös arkkitehtuurikuvausluonnoksessa) on ehdotettu harkittavaksi toimenpiteeksi hankintoja koskevan datan avaamista koko hankinnan elinkaaren osalta avoimessa datapankissa. – – (tekstin tummennus ja suoralinkki oma lisäys)

Lähde. Lausunnot jätettävä 4.11.2023 mennessä: Luonnos julkisten hankintojen kokonaisarkkitehtuurikuvaukseksi (Lausuntopyynnön diaarinumero: VK/60005/04.00.01/2023)

 

 

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu