Ympäristömerkintä Suomi: Lausunto 04.10.2023; ”Luonnos julkisten hankintojen kokonaisarkkitehtuurikuvaukseksi”
Pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelmassa tavoitellaan julkisista hankinnoista merkittävää kustannussäästöä julkisen palvelutuotannon osalta. Yksi hallitusohjelmaan kirjatuista toimenpiteistä on sellaisen hankintatietokannan perustaminen, joka mahdollistaa kehitystoimien ja lainsäädäntömuutosten arvioinnin, parhaiden käytäntöjen levittämisen ja väärinkäytösten havaitsemisen. Toinen merkittävästi hankintojen tiedolla johtamista edistävä toimenpide on säätäminen julkisyhteisöjen ostolaskudatan avoimesti ja keskitetysti julkaistavaksi ilman erillistä pyyntöä.
—
Alla Ympäristömerkintä Suomi Oy (suora lainaus annetusta lausunnosta)
Lausunto
04.10.2023
Asia: VK/60005/04.00.01/2023
Luonnos julkisten hankintojen kokonaisarkkitehtuurikuvaukseksi
Lausunnonantajan lausunto:
– – Ympäristömerkintä Suomi Oy esittää oman lausuntonsa arkkitehtuurikuvausluonnokseen liittyen. Julkisten hankkijoiden sidosryhmänä ja yhteistyökumppanina Ympäristömerkintä Suomi seuraa omassa toiminnassaan aktiivisesti ympäristömerkittyjen tuotteiden käytettävyyttä julkisella sektorilla. Tietojen saaminen tapahtuu monen eri kanavan kautta, mukaan lukien tietopyyntöjen välityksellä, jotka esitetään hankintaorganisaatioille. Tarjouspyyntöjen ja niihin kuuluvien materiaalien saaminen on kuitenkin aikaa vievää ja vaivalloista. Hankintayksiköillä on myös lähtökohtaisesti aikaa vastata julkisuuslain määrittämällä tavalla esitettyihin tietopyyntöihin eli 14 vuorokautta, mutta pisimmillään monimutkaisemmissa tapauksissa 30 vuorokautta. Toiminnan sujuvoittamisen ja tietojen saatavuuden parantamiseksi olisikin suotavaa, että tiedot tarjoajista ja tarjouspyynnöistä olisi saatavilla julkisista, keskitetystä tietokannasta, johon muutkin organisaatiot kuin hankintayksiköt voivat päästä käsiksi. Tämä hyödyttäisi niin hankintayksiköitä ja kuin tietopyyntöjen esittäjiä. Kuten arkkitehtuurikuvausluonnoksen kohdassa 2.4.1.4 esitettiin, että tavoitetilassa kaikki tarjoukset olisivat sähköisinä ja ne olisivat julkisia niiltä osin, kun eivät sisällä salassa pidettävää tietoa.
- Ideaalitilanteessa data-analyysipalveluiden avulla julkisista hankinnoista voisi saada myös muuta yksilöityä tietoa, esimerkiksi sopimuskauden aikaisesta ostotoiminnasta, joka mahdollistaisi arvioinnin siitä, miten Tilaaja (ostava osapuoli) käyttää varojaan muun muassa ympäristömerkittyjen tuotteiden ostamiseen. Tämä myötävaikuttaisi markkinakehityksen kohti ekologisesti kestävämpää hankintatoimintaa ja tarjoaisi eri sidosryhmille avoimempaa tietoa siitä, miten verovaroja käytetään ostavassa organisaatiossa. Pelkillä Excelissä olevien ostolaskudatojen pohjalta on vaikeata arvioida miten hankkiva osapuoli käyttää todellisuudessa varojaan ja mikä on esimerkiksi ympäristömerkittyjen tuotteiden osuus kokonaisvolyymistä. Yksilöidymmän tiedon tarjoaminen olisi linjassa myös kansallisen julkisten hankintojen strategian kanssa, jossa tahtotilana on myötävaikuttaa markkinoiden vastuullisuuden edistymiseen. Valtioneuvoston kanslian TEAS-tutkimuksessa (johon viitataan myös arkkitehtuurikuvausluonnoksessa) on ehdotettu harkittavaksi toimenpiteeksi hankintoja koskevan datan avaamista koko hankinnan elinkaaren osalta avoimessa datapankissa. – – (tekstin tummennus ja suoralinkki oma lisäys)
Lähde. Lausunnot jätettävä 4.11.2023 mennessä: Luonnos julkisten hankintojen kokonaisarkkitehtuurikuvaukseksi (Lausuntopyynnön diaarinumero: VK/60005/04.00.01/2023)
—
Ks. uunituore Kansalaispulssi – 49. kierros. Mihin kansalaisten mielestä nyt tulisi erityisesti kiinnittää huomiota lähitulevassa:
– – ”55. Mihin yhteiskunnallisiin teemoihin hallituksen pitäisi mielestäsi erityisesti kiinnittää huomiota lähitulevaisuudessa?
Valitse seuraavista 3 tärkeintä:
Kestävä julkinen talous;
Työllisyyden parantaminen;
Yritysten toimintaedellytykset ja investointimahdollisuudet;
Ilmastotoimien edistäminen;
Luontokadon ehkäiseminen;
Toimiva terveydenhuolto;
Laadukas koulutus ja varhaiskasvatus;
Köyhyyden vähentäminen;
Syrjäytymisen ehkäiseminen;
Ihmisten yhdenvertaisuus;
Arjen ja lähiympäristön turvallisuus;
Sotilaallinen maanpuolustus;
Jokin muu, mikä?; En osaa sanoa
(tekstin tummennukset omia)
Ks. tulokset alla:
https://valtioneuvosto.fi/documents/10184/49252202/Kansalaispulssi+19.10.2023.pdf/1e07c226-1d8f-4514-a125-e143031656f0?t=1697799636737
—
Ilmoita asiaton viesti
—
”Uudet tuulet puhaltavat komissiosta – eFormsit pian myös Hilmassa”
9.1.2023
– – ”EU:n jäsenmailleen asettama takaraja eForms-käyttöönotolle on 24.10.2023, jonka jälkeen TED ei enää vastaanota vanhoja sähköisiä lomakkeita. Suomen asettama takaraja eForms-uudistuksen julkaisulle meillä on 1.9.2023. Kehitystiimimme järjestää uudistuksiin liittyvää koulutusta elokuussa ennen varsinaista julkaisua, joten niitä ei tarvitse kohdata yksin.
Aikataulu on todella kireä ja ketterällä kehitystavalla varmistamme, ettemme tee ylimääräistä työtä ja saamme tärkeimmät ilmoitukset käyttöönne heti 1.9.2023. Jokainen askel eteenpäin on aina heti testiympäristössämme kokeiltavissa, ja kannattaa tulla myös kuulolle säännöllisesti järjestettäviin Tutustu Hilmaan -tietoiskuihin, joissa kerromme työn etenemisestä. Kehitystyömme on täysin avointa ja kehitysideat ovat arvokkaita ja tervetulleita koko ajan.” – –
https://www.hankintailmoitukset.fi/fi/blog/eformsit-pian-hilmassa
Ilmoita asiaton viesti
Siis mikä yhtiö tämä Ympäristömerkintä Suomi Oy on?
Jokin moderni sähköinen suojeluraha- / pay to play järjestelmä, jolle maksetaan suojelusta ja myynninedistämisestä?
Missä menee kilpailun häirinnän raja?
Ympäristömerkintä Suomi Oy hallituksessa on kaupparekisteritietojen mukaan
HALLITUS (Rekisteröity 25.04.2023 07:02:54)
Puheenjohtaja:
Thors Astrid Gunilla Margareta
Jäsenet:
Kostamo Jari Kalevi
Lunabba Johan Mikael
Moisio Elina Inkeri
”Suomessa Pohjoismaista ympäristömerkkiä eli Joutsenmerkkiä hallinnoi Ympäristömerkintä Suomi Oy. Ympäristömerkinnän asiantuntijat osallistuvat merkin kriteerien laadintaan, käsittelevät hakemuksia ja valvovat merkin luvanhaltijoita. Ympäristömerkinnän tehtäviin kuuluu myös merkkien viestintä ja markkinointi”
https://joutsenmerkki.fi/tietoa-meista/
Onko kyse julkisista tehtävistä/-hallintotehtävistä?
”Olemme valtion kestävän kehityksen yhtiö, joka kannustaa energian ja materiaalien tehokkaaseen ja kestävään käyttöön. Tarjoamme julkishallinnolle, yrityksille, kunnille ja kuluttajille tietoa, ratkaisuja ja palveluja, joiden avulla ne voivat tehdä resurssitehokkaita, vaikuttavia ja kestäviä valintoja.”
https://www.motiva.fi/motiva
Motivan (Rekisteröity 07.06.2023 06:42:34)
Toimitusjohtaja on Moisio Elina Inkeri
(2017) ”Elina Moisio Miltton Networksin osakkaaksi ja johtavaksi asiantuntijaksi”
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/elina-moisio-miltton-networksin-osakkaaksi-ja-johtavaksi-asiantuntijaksi/1b219c61-2fa5-3c77-87f1-65c491dd8978
(2020) ”Lobbauskohu: Elina Moisio pois hallitusneuvotteluista: ”Selvyyden vuoksi on parempi etten jatka vihreiden neuvotteluryhmässä””
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/fcc89998-9411-4fbf-879b-2817f4da8c77
Elina Moisio on Motiva Oy:n toimitusjohtaja.
”Moisio aloittaa tehtävässä 2.5.2023. Hän siirtyy yhtiöön Miltton Networks Oy:n toimitusjohtajan tehtävästä.
Moisio on työskennellyt yritysten ja organisaatioiden sidosryhmäsuhteiden konsultoinnissa vastaten yhtiön liiketoiminnan kasvusta sekä kannattavuudesta.”
https://www.jarviseutu-lehti.fi/uutiset/elina-moisiosta-motiva-oyn-toimitusjohtaja
Onko tämä Moisio kuitenkin edelleen Milttonin osakas?
Ilmoita asiaton viesti
–
Erika, en tiennyt asian taustoja. Katsoin vain, että heidän näkemys ko. lausuntopyynnössä olisi kannatettava.
Julkisten hankintojen hankintamenettelyt tulisi saada julkisiksi, helpoiksi ja yhdenvertaisiksi kaikille osapuolille; ja hankintojen tulisi olla koko elikaarensa ajan avointa, julkista ja puolueetonta kaikilta osiltaan.
Ilmoita asiaton viesti
Siis lausunto on kannatettava kyllä, kun itsekin tietopyyntöjä olen tehnyt ja lukenut lakimiesten termikikkailuja ja sepityksiä.
Nytkin kahden tietopyynnön päätökset KHO:ssa täysin turhaan oikeudenkäyntikuluineen + 260€ perusteeton laskuttaminen kopioinnista, vaikka olin pyytänyt valituskelpoista päätöstä laskutuksesta jo ennen tietojen lähettämistä maksullisena.
Lähinnä kiinnostaa onko nämä yhtiöt yksityisen, kolmannen vai julkisen sektorin toimijoita ja mikä on heidän juridinen asema vaikuttaa kilpailutuksiin yhteistyökumppaneidensa eduksi ja hyötyä taloudellisesti?
Ilmoita asiaton viesti
–
Erika, saanko kysyä, minkä kokoisia oikeudenkäyntimaksuja olet saanut tai tullut tietoosi viime vuosilta eri tuomio- ja erityistuomioistuimista?
Hallinto-oikeuksissa, Vakuutusoikeudessa ym. on ollut kovin vaihtelevia laskutuskäytäntöjä – laskuja on ollut 250, 260 ja 270 euron määräisinä ja KHO:sta 500, 510, 530 euron määräisinä samoista käsittelyistä samoina aikoina; siis perusteiltaan samantyylisistä käsittelyistä..
Tiedustelin asiaa 6.10.2023 myös Kuntaliitosta ja asiaa luvattiin selvittää, mutta asian selvittely tuntuu nyt kovin kestävän..
Ks. ajantasainen Finlexin antama tieto:
11.12.2015/1455
Tuomioistuinmaksulaki
https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2015/20151455
Ilmoita asiaton viesti
Minulla ei ole tietoa. Eikä myöskään tietoa millä perustein esittelijät arpoo oikeudenkäyntimaksuja.
Minulta peritään 270€ per valituskelpoinen päätös.
Esittelijä on ollut oikeudellisena neuvonantajana monirooliverkoston keskeisessä organisaatiossa, jonka sidonnaisuuksia ja eturistiriitoja tutkin ja joista olen aiemmin kannellut. Valitin myös esteellisyydestä.
Yksi asia koskee tietopyyntöä, joka lähetettiin minulle kiellostani huolimatta maksullisena saantikirjeenä. Olin pyytänyt valituskelpoista päätöstä maksullisuudesta, jo ennen kuin olivat ehtineet lähettämään mitään. Sain laskutuksesta valituskelpoisen päätöksen vasta kun olin kannellut asiassa OKV:lle. Pyysin HAO:a käsittelemään laskutusasian yhdessä laskutusperusteiden kanssa. Kävi kuitenkin niin, että laskutusperusteita koskeva asia lähetettiin uudelleen ratkaistavaksi ja se ratkaistiin minun eduksi siten että pyydetyt tiedot lähetettiin sähköisestä järjestelmästä sähköpostiin maksutta.
Laskutusasiasta tuli päätös että tulosteiden määrä vastaa laskussa ilmoitettua, joten päätöstä ei muutettu.
HAO ei huomioinut lainkaan valitustani perusteettomuudesta. Eihän viranomainen voi lähettää maksullisia tulosteita jos vastaanottaja kieltää ja pyytää valituskelpoista päätöstä. Nyt haen valituslupaa KHO:sta.
Saantitodistuksessa ei lue, sisältääkö noudettava lähetys maksullisia tulosteita, vai valituskelpoisen päätöksen. Aikaisemmin olivat lähettäneet valituskelpoisia päätöksiä saantitodistuksella.
Laskuttamisen tavoitteena on mitä ilmeisimmin kuormittaa talouttani, jotta luopuisin tietopyynnöistäni ja rakenteiden tutkimisesta.
Tuomioistuinmaksulain 4 § mukaan oikeudenkäyntimaksua ei voisi senkään takia periä, kun asia oli palautettu uudelleen ratkaistavaksi, mutta koska laskutusta ja laskutusperusteita koskevat asiat käsiteltiin erillään toisistaan, vaikka niillä oli sama esteellinen esittelijä, niin laskua koskevaa päätöstä ei muutettu.
Ilmoita asiaton viesti
—
Erika, kuulostaa kovin tutulta: ”Laskuttamisen tavoitteena on mitä ilmeisimmin kuormittaa talouttani, jotta luopuisin tietopyynnöistäni ja rakenteiden tutkimisesta.”
Erona vain se, että minä yritän ajaa omaa ja perheeni asiaa.
Vertaankin näitä tilanteita ns. SLAPP-oikeudenkäynteihin, mutta erona se, että oikeuslaitos- ja järjestelmämme sallii tälllaisen muutoksenhakijaan kohdistuvan painostuksen virallisten oikeusinstanssien taholta, johon ei voi mitenkään tällä hetkellä vaikuttaa.
Yhdenvertaisuuslain 18 §:ääkin mentiin vain hiljaisuudessa muuttamaan 1.6.2023 lähtien, joka heikentää näiden asioiden valvontaa ja muutoksenhakijoiden turvaa entisestäänkin..
Tilanne on se, että edes Yhdenvertaisuusvaltuutettu ei puuttunut kohdallani näihin useiden tuomioistuinten menettely-, prosessi- ja asiakirjojen salaamisiin, EU-direktiivien ja perustuslain vastaisuuksiin 8.2.2023 syrjintäilmoituksellani eikä syyttäjälle tekemäni 16.5.2023 vireillepanoonikaan ole mitään asioissani vastattu.
Todella tuskallista.. 🙁
Erika, voisinko siirtää tämän Sinun viimeisen kommentin uusimpaan blogiini samaan aihekokonaisuuteen osin liittyen?
Ilmoita asiaton viesti
Toki.
Kirjoitin viime keväällä blogin Slapp ja Lawfare ilmiöistä.
Lawfare, eli lakivalta, on oikeusjärjestelmien ja instituutioiden käyttämistä vastapuolen vahingoittamiseksi tai estämiseksi käyttää oikeuksiaan.
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/erikakeski-korhonen/slapp-lawfare-korruption-ja-vakivallan-uhkat/
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos, Erika, siirrän ko. asian viestikokonaisuuden uusimpaan blogiini.
Kiitos kaikista hyvistä ja perustelluista neuvoistasi 🙂
Jatketaan harjoituksia! 🙂
Ilmoita asiaton viesti
—
YTJ.fi -palvelusssa Ympäristömerkintä Suomi Oy:
Päätoimiala
74909 Muu ammatillinen, tieteellinen ja tekninen toiminta
https://tietopalvelu.ytj.fi/yritys/2901139-5
—
Tähän ko. päätoimialaluokitukseen saa kyllä mahtumaan monelaista ”toimintaa” ;)..
Ilmoita asiaton viesti