Ympäristöministeri Mykkänen: ”Ennakkovalvonnan lisäksi tarvitsemme myös jälkivalvontaa, jotta sanktiopelote on riittävän voimakas”

(kuvituskuva, ei liity suoraan blogin aiheeseen)

Yle.fi uutisoi verkossa 21.8.2024, että biologi ja tutkimussukeltaja oli Suomussalmen Hukkajoella tekemässä jokihelmisimpukoiden eli raakkujen lajikartoitusta, eli laskemassa joen pohjasta löytyvien simpukoiden lukumäärää yhdessä työparinsa kanssa.

Artikkelissa kerrotaan, että heidät oli lähetetty Suomussalmelle sillä jokihelmisimpukka on lajina äärimmäisen uhanalainen.

Artikkelin mukaan [l]ajikartoituksen oli tilannut alihankintana Metsähallitus.

Oliko tämä kaikki vain puhdasta sattumaa, että biologit olivat paikalla kameroineen, kun metsäkone ajoi Hukkajoen raakkujen ylitse?

Ks. Ministeri Mykkänen: Luottamus metsäteollisuuden vastuullisuuteen on palautettava teoilla

Ministeri Mykkänen: – – “Ennakkovalvonnan lisäksi tarvitsemme myös jälkivalvontaa, jotta sanktiopelote on riittävän voimakas” – –

Jälkivalvonnalla tarkoitettaneen tässä kohdin eu-jäsenmaiden ja eu-oikeuden antamia ennakkopäätöksiä ympäristörikoksista.

Lähde

Ks. Ympäristörikosdirektiivin täytäntöönpano

OM034:00/2024 Säädösvalmistelu

Lähde

Euroopan unionissa on keväällä 2024 hyväksytty uusi ympäristörikosdirektiivi, joka sisältää vähimmäissäännökset mm. rangaistavaksi säädettävistä teoista ja niistä säädettävistä seuraamuksista. Hankkeessa valmistellaan direktiivin kansallista täytäntöönpanoa. Direktiivin täytäntöönpanoaika on kaksi vuotta.

2024/1203

30.4.2024

EUROOPAN PARLAMENTIN JA NEUVOSTON DIREKTIIVI (EU) 2024/1203,

annettu 11 päivänä huhtikuuta 2024,

ympäristön suojelusta rikosoikeudellisin keinoin ja direktiivien 2008/99/EY ja 2009/123/EY korvaamisesta

– – (4) Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2008/99/EY (3) ja unionin alakohtaisen ympäristölainsäädännön mukaisilla seuraamuksia koskevilla voimassa olevilla säännöillä ei ole pystytty riittävästi varmistamaan ympäristönsuojelua koskevan unionin oikeuden noudattamista. Tällaista noudattamista olisi parannettava siten, että käytettävissä on tehokkaita, oikeasuhteisia ja varoittavia rikosoikeudellisia seuraamuksia, jotka vastaavat rikosten vakavuutta ja joista yhteiskunnan paheksunta voi välittyä voimakkaammin kuin hallinnollisten seuraamusten käytöstä. Rikosoikeuden ja hallinto-oikeuden täydentävyys on keskeistä, jotta voidaan ehkäistä ja estää ympäristöä vahingoittavaa laitonta menettelyä. – –

(7)

 Lakisääteisen toimimisvelvollisuuden laiminlyömisellä voi olla sama kielteinen vaikutus ympäristöön ja ihmisten terveyteen kuin aktiivisella menettelyllä. Sen vuoksi tässä direktiivissä säädetyn rikosten määritelmän olisi katettava soveltuvin osin sekä teot että laiminlyönnit. (tekstin tummennus oma)

(8) Jäsenvaltioiden olisi säädettävä kansallisessa lainsäädännössään rikosoikeudellisia seuraamuksia ympäristönsuojelua koskevan unionin oikeuden vakavista rikkomisista. Yhteisen kalastuspolitiikan puitteissa unionin oikeudessa on vahvistettu neuvoston asetusten (EY) N:o 1224/2009 (4) ja (EY) N:o 1005/2008 (5) mukaista valvontaa ja täytäntöönpanoa koskevat kattavat säännöt vakavien rikkomisten varalta, mukaan lukien vakavat rikkomiset, jotka aiheuttavat vahinkoa meriympäristölle. Näiden sääntöjen nojalla jäsenvaltiot voivat valita, käyttävätkö ne hallinnollisia vai rikosoikeudellisia seuraamuksia vai molempia. Komission 11 päivänä joulukuuta 2019 antaman tiedonannon ”Euroopan vihreän kehityksen ohjelma” ja 20 päivänä toukokuuta 2020 antaman tiedonannon ”Vuoteen 2030 ulottuva EU:n biodiversiteettistrategia. Luonto takaisin osaksi elämäämme” mukaisesti tietty asetuksen (EY) N:o 1224/2009 ja asetuksen (EY) N:o 1005/2008 piiriin kuuluva tahallinen laiton menettely olisi määritettävä rikokseksi.

(9) Jotta menettely voisi olla ympäristörikos tämän direktiivin nojalla, sen olisi oltava laitonta. Jotta menettely voisi olla laitonta, siinä olisi rikottava sellaista unionin oikeutta, jolla myötävaikutetaan jonkin SEUT 191 artiklan 1 kohdassa vahvistetun unionin ympäristöpolitiikan tavoitteen saavuttamiseen riippumatta tällaisen unionin oikeuden oikeusperustasta, joita voivat olla esimerkiksi SEUT 91, 114, 168 tai 192 artikla, tai siinä olisi rikottava tällaisen unionin oikeuden täytäntöön panemiseksi annettuja jäsenvaltion lakeja, asetuksia tai hallinnollisia määräyksiä tai jäsenvaltion toimivaltaisen viranomaisen tekemiä päätöksiä. Tässä direktiivissä olisi täsmennettävä, millainen laiton menettely voi olla rikos, ja asetettava tapauksen mukaan määrällinen tai laadullinen kynnysarvo, jonka on tarpeen ylittyä, jotta tällainen menettely voi olla rikos. Tällaisen menettelyn olisi oltava rikos silloin, kun se on tahallista, ja tietyissä tapauksissa myös silloin, kun se toteutetaan ainakin törkeästä huolimattomuudesta. Erityisesti sellaisen laittoman menettelyn, joka aiheuttaa kuoleman tai vakavan vamman ihmiselle tai huomattavaa vahinkoa tai merkittävän riskin huomattavasta vahingosta ympäristölle tai jonka muutoin katsotaan olevan erityisen haitallista ympäristölle, olisi niin ikään oltava rikos, kun se toteutetaan ainakin törkeästä huolimattomuudesta. Jäsenvaltiot voivat antaa tai pitää voimassa tiukempia sääntöjä rikosoikeuden alalla. – –

– – 28 artikla

Saattaminen osaksi kansallista lainsäädäntöä

1. Jäsenvaltioiden on saatettava tämän direktiivin noudattamisen edellyttämät lait, asetukset ja hallinnolliset määräykset voimaan viimeistään 21 päivänä toukokuuta 2026. Niiden on viipymättä ilmoitettava tästä komissiolle.

Kyseisissä jäsenvaltioiden antamissa säännöksissä on viitattava tähän direktiiviin tai niihin on liitettävä tällainen viittaus, kun ne julkaistaan virallisesti. Jäsenvaltioiden on säädettävä siitä, miten viittaukset tehdään.

2. Jäsenvaltioiden on toimitettava tässä direktiivissä säännellyistä kysymyksistä antamansa keskeiset kansalliset säännökset kirjallisina komissiolle.

29 artikla

Voimaantulo

Tämä direktiivi tulee voimaan kahdentenakymmenentenä päivänä sen jälkeen, kun se on julkaistu Euroopan unionin virallisessa lehdessä.

30 artikla

Osoitus

Tämä direktiivi on osoitettu jäsenvaltioille perussopimusten mukaisesti.

Tehty Brysselissä 11 päivänä huhtikuuta 2024.

Euroopan parlamentin puolesta
Puheenjohtaja
R. METSOLA

Neuvoston puolesta
Puheenjohtaja
H. LAHBIB

Lähde: EUVL L, 30.4.2024 FI
ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2024/1203/oj 27/28

 

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu