Apulaispormestari Razmayar ei ymmärrä, miten yhteiskunta toimii

Yhteiskunta ei toimi sillä tavalla, että ensin luodaan ongelma, jonka hoitamiseen keksitään sitten ongelmallisia ratkaisuja.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008252488.html

Positiivinen diskriminointi ei ole ratkaisu mihinkään ongelmaan, vaan sellainen siirtää ongelmia kumulatiivisesti yhä eteenpäin. Positiivistä on kuitenkin se, että Razmayar myöntää segregoitumisen olemassaolon. ””Erot ovat ihan valtavia. Meillä on alueita, joissa 40 prosenttia perheistä elää toimeentulotuen varassa.”

Razmayar puhuu Helsingistä käyttäessään sanaa ”meillä.” Segregoitumisongelma on kuitenkin levinnyt jo koko pääkaupunkiseudulle sekä mm. Turkuun ja koskettaa yhä useampia perheitä sekä asuinalueita. Olemme mm. saaneet jo ensimmäiset maahanmuuttajajengit Ruotsin mallin mukaisesti.

Miten joku voi olla niin tyhmä, että ääneen esittää palkkojen korottamista ”haavoittuvilla alueilla” työskenteleville opettajille. Palkkausmallit tuntevat jo Helsinki-, pääkaupunki- ja pohjoisen alueen lisät ja joillain aloilla maksetaan korkean paikan- tai pakkaslisiä, mutta ”haavoittuvan alueen” lisä olisikin jo jotain aivan uutta.

Miten Razmayar kuvittelee, että palkkaa voitaisiin suomalaisessa palkkaussysteemissä korottaa vain ”haavoittuvilla alueilla” sijaitsevien koulujen opettajille? Korotushan tulisi osoittaa tasapuolisesti kaikille ”haavoittuvilla alueilla” työskenteleville työntekijöille. Ongelma laajenisi sitten keskusteluun, miten ”haavoittuva alue” määritellään ja millä perustein korotettua palkkaa maksettaisiin.

Lähtokohtana ei voi olla se, että työntekijöiden palkkaus perustuu siihen, montako maahanmuuttajaa tai ongelmia aiheuttavaa ihmistä alueella asuu. Rasismia ja ennakkoluuloja syntyy vähemmilläkin toimenpiteillä. Rasmayarin ehdotus vain lisäisi vastakkainasettelua.

Koulujen häiriöongelmat vähenevät siten, että a) vähennetään humanitäärista maahanmuuttoa ja keskitytään tarveharkintaiseen, työperäiseen siirtolaisuuteen ja b) hajasijoitetaan maahanmuuttajalapset ympäri Helsingin kouluja, jolloin he integroituvat paremmin eikä ns. korttelijengejä muodostu niin helposti c) muutetaan lainsäädäntöä ja siirretään pahimpia ongelmia aiheuttavat oppilaat sisäoppilaitoksiin, joissa heidän ongelmiinsa voidaan pureutua keskitetysti. Nämä sisäoppilaitokset voisivat sijaita missäpäin tahansa Suomea paitsi pääkaupunkiseudulla, jolloin nuoret pääsisivät eroon ongelmallisesta kaveripiiristä tai epäterveestä perheyhteisöstä.

Razmayarin tulisi myös muistaa se, että koulunkäynti ei vain kiinnosta osaa porukkaa. Heidän kohdallaan eivät toimi edes pakkokeinot. Razmayarin tulisi pohtia ratkaisuja heidän ongelmiinsa. Siinä ei auta, vaikka heidän opettamistaan yrittäville maksettaisiin viisinkertaista palkkaa.

Neuvostoliitossa heidän ongelmansa ratkesivat joko armeijassa, työsiirtolassa tai mielisairaalassa. Suomessa nämä mallit lienevät kuitenkin poissuljettuja.

 

+22
kosonenjuhapekka
Sitoutumaton Helsinki

Sisukas suomalainen ilman puoluetaustaa. Mitään vaihtoehtoa ei pidä poissulkea. Maalaisjärjen rippeiden vakaa puolustaja.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu