Elämme jo aikaa, jossa aitoa ei erota väärästä

Ukraina jäi sodan alkukuukausina kertaalleen kiinni esittämällä videomateriaalia, joka oli leikattu PC-sotapelistä.

Kyseisessä videoklipissä, jota myös Suomen media esitti, ukrainalaiset ampuivat alas useamman venäläisen Kamov-KA52 taistelukopterin.

Tietokoneiden maailma mahdollistaa nykyisin jopa hyvinkin realistisia kuvauksia taistelukentältä, vaikka mitään taistelua ei olisi edes käyty. Erilaiset tähtäinkuvat ja asejärjestelmät ovat niin realistisia, ettei edes asiantuntija kykene varmuudella erottamaan onko kuvassa aito vai simuloitu kuvamateriaali.

Eurogamer julkaisu kirjoittaa Call of Duty Modern warfare sotasimulaatiopelin uusimmasta painoksesta, jossa Amsterdam on kuvattu suorastaan valokuvamaisen realistisesti. Näytönohjainten teho alkaa riittää myös ihmisten kuvaamiseen suhteellisen realistisella tasolla.

https://www.eurogamer.net/call-of-duty-fans-praise-realism-of-modern-warfare-2s-amsterdam-level?utm_source=social_sharing

Emme voi enää varmuudella tietää, tuhottiinko suomalainen Pasi panssariauto Ukrainassa vaiko videopelissä tai onko Dronen kuvaama maisema tai räjähtävä tankki mahdollisesti War Thunder videopelistä kuvattua materiaalia.

Sodan aiheuttamaa tuskaa ja kärsimystä pelit eivät onneksi simuloi, mutta ne vääristävät vahvasti sitä maailmankuvaa, jossa me elämme.

Kun luoti löytää kohteensa, elävässä elämässä ei ole palauta painiketta eikä kerran menetettyä elämää tai terveyttä voi ladata uudelleen.

+3
kosonenjuhapekka
Sitoutumaton Helsinki

Sisukas suomalainen ilman puoluetaustaa. Mitään vaihtoehtoa ei pidä poissulkea. Maalaisjärjen rippeiden vakaa puolustaja.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu