Päivän iltasanomien nettiversio uutisoi Pirkkalan HX-testeissä tapahtuneesta F-35 hävittäjän vikaantumisesta, joka esti lennot koneella.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006425097.html
Veikkaisin kyseessä olevan erään F-35:n pahimman tyyppivian, eli koneen tietokoneita ei saada käyntiin tarvittessa. Kyseistä ongelmaa on kaluttu jo pariinkiin otteeseen TV2:ssa esitettävässä tosielämän TOP GUN lentäjät dokumentissa, jossa brittisotilaslentäjiä koulutetaan Yhdysvalloissa F-35 pommittajan piloteiksi.
Kyseinen lentokone on lentävä tietokone, jossa jokaisen komponentin toiminta vaikuttaa sen suorituskykyyn. Lentäjä on käytännössä operaattori, joka antaa tietokoneelle määräyksiä tehdä jotain ja tietokone toteuttaa käsketyt toimenpiteet. Ilman tietokoneita kyseinen härpäke ei pysy edes ilmassa.
TV2:n dokkarissa F-35 on hyytynyt jo kahdesti. Se ei brittien päätökseen enää vaikuta, koska koneet on tilattu ja maksettu, lensivät ne sitten tai ei.
https://www.f35.com/global/participation/finland/translate/fi
Tätä valmistaja ei mielellään kerro:
Tom Stagliano, MIT:ssa opiskellut aerodynamiikan ja avaruusteknologian insinööri kertoo nykyhävittäjien ominaisuuksista:
Certainly the F-22A, F-35A, and the B-2A are designed to be aerodynamically efficient and to have an excellent Lift to Drag ratio at each point of the flight envelope.
However, don´t forget one thing. These aircraft need Stability and Control and that is done through the fly-by-wire or hydraulically operated flight control system. If there is no engine power at all to pressurize the hydraulics and provide electricity to the computers and flight data system, then the aircraft may go unstable.
The B-2A could land safely with one engine operational, but not certain about no engines operational. The F-22A has two engines and will be able to land with one engine operational, and the F-35A only has one engine.
I am not certain that either would be stable in gliding from (say) 40,000 feet MSL to an airbase with no engines operational. Most likely the pilot would head the aircraft in a safe direction and then “punch out” (eject).
Stability and Control are Essential and most modern USAF jet fighters/bombers need at least one engine to support that. My opinion. Enjoy your parachute ride back to Earth.
Lyhyt suomennos selkokielellä: Jos koneen ainoa moottori sammuu lennon aikana, se putoaa, ei ehken kuin kivi, mutta tulee alas vauhdilla.
Sama koskee tietysti myös esim. yksimoottorista Gripeniä.
Kaikki nykyaikaiset sotakoneet tarvitsevat sähköä tietokoneilleen, että niitä voitaisiin lentää. Ne ovat luonnostaan epästabiileja, eli niitä on ohjattava koko ajan.
Ennen vanhaan rakennettiin stabiileja lentokoneita. Trimmattuina ne lensivät ilman, että niitä tarvitsi koko ajan ohjata. Se aika on historiaa.
Ilman moottoritehoa nykyaikaisella sotakoneella ei voi laskeutua turvallisesti, vaan se suuntaaminen mahdollisimman vaarattomaan suuntaan ja heittoistuimen käyttö on normaalia.
Ilmoita asiaton viesti
No ovatko Suomen harkitsemat koneet ostamisen arvoisia?
Ilmoita asiaton viesti
Hornetit olivat erinomaisen hyvä hankinta. Niistä alkavat lentotunnit loppua noin vuonna 2025, eli koneita poistuu käytöstä lentokieltoon.
Hornettien tilalle on hankittava vähintään se maaginen 64 kpl uusia monitoimihävittäjiä. Ilmavoimat osaavat kyllä valita oikean ratkaisun – mutta osaako hallitus tehdä oikeanlaisen tilauksen onkin jo ihan eri asia.
Ilmoita asiaton viesti
Pikkupoikien dronet?
Helposti näyttää isojen koneiden liikenne sekoavan kun pikku lennokit astuvat kuvaan.
Pysähtyvätkö Hx- hävittäjät myös saman kaltaisessa tilanteessa?
Jos Hx- koneiden ostaminen on kallista, niin viholliselle niiden tuhoaminen on halpaa, jos lennokit riittävät siihen työhön.
Hs> ”Lennokkihavainto sulki Frankfurtin lentokentän ….
…..VILKAS Frankfurtin lentokenttä Saksassa suljettiin maanantaina lyhyesti lennokkihavainnon vuoksi…..
…..Lentokoneet eivät voineet nousta kentältä tai laskeutua sille, ja lentokentän verkkosivujen mukaan lukuisia lähtöjä ehdittiin perua…. ”
Tällaiset tapahtumat eivät innosta kansalaisia antamaan rahaa koneiden ostoon.
¨¨¨¨
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000006425314.html
Ilmoita asiaton viesti
Droonien torjuntaan on työkalut olemassa. Suomen Ilmavoimien tukikohdissa pitää olla sellaiset työkalut.
Ilmoita asiaton viesti
Tulee mieleen, että ne raskaat droonit ( jotka kykenevät kantamaan täsmäpommin ja tarvittavan maalinosoittimen sekä jolla on riittävä toiminta-aika ) eli pitääkö sanoa UAV:t , eivät todellakaan ole mitään ketteriä hävittäjäkoneita. Siinä ei tarvitse olla kovin ihmeellinen harjoitushävittäjä, joka sellaisen pudottaa joko konetykillä tai ohjuksella. Kovin kallista ohjustahan ei moiseen kannata uhrata.
Muutama päivä sittenhän julkaistiin se video-klippi jossa ilmeisesti turkkilainen UAV oli saanut osuman ( mistä ? ) ja putosi palavana maahan. Voi vain arvailla kenen ilmavoimat sen UAV:n kävi hoitamassa.
Ilmoita asiaton viesti
Turkki pudotti ensin kaksi Syyrian venäläisvalmisteista Suhoita, ne eivät suinkaan olleet UAVita. Sen jälkeen Turkki ampui alas ilmeisesti syyrialaisen harjoitushävittäjän sekään ei ollut UAV.
En ole huomannut uutista, että turkkilainen UAV olisi ammuttu alas, mutta sekin on tietysti mahdollista.
Turkilla on käytössään länsikalusto, esimerkiksi jenkkilästä. Kyllä niillä peittoaa venäläiskaluston, jota Syyrialla etupäässä on – jos osaa.
Turkin propaganda on kuitenkin niin törkeää, että pelkästään Turkin lähteisiin ei voi luottaa, tietoa pitää saada myös muualta.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos kommentista. Viittaan oheisen Hesarin julkaisemaan juttuun ja siinä esitettyyn videoklippiin ( Jukka Huusko HS, Anne Viljamaa HS
Julkaistu: 1.3. 15:13, Päivitetty 1.3. 22:40 )
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000006424516.html
Kun tuota videoklippiä katsoo, niin kyllä ainakin minulle tuli se kuva, että kyseessä oli UAV. Päättelen sen siitä mm. että kuvissa näkyy pitkät siivet, jotka ovat tavanomaisia UAV -koneille, kun niiden pitää kyetä toimimaan pitkiä aikoja ilmassa. Putoaminen on melkolailla ”leijailua” ei tyypillistä raskaan reilun kymmenen tonnin hävittäjän syöksyä kohti maan kamaraa.
Muistan kyllä senkin videoklipin kun marraskuussa 2015 sen venäläisen SU-24:n turkkilainen hävittäjä ampui alas. Se oli hieman erilaisen näköistä ”putoamista”. Siitähän taisi molemman lentäjät hypätä ( varjot näkyy tuossa alla olevan klipin kuvissa ) , mutta heidän kohtalonsahan taisi olla sitten surkea, kun pääsivät maahan saakka. Paikalliset ”hoitivat” lentäjät.
https://www.youtube.com/watch?v=-Z6CMEnRY34
Totta on sekin, että turkkilaisten ( virallisen hallinnon ) lausuntoihin pitää suhtautua nykyjään melko suurella varauksella. Sen on heidän nykyinen presidenttinsä saanut ainakin aikaan.
Ilmoita asiaton viesti
En yleensä käytä uutislähteenäni punavihreää Hesaria, mutta nyt luin linkkisi takaa löytyvän artikkelin. Kuinka ollakaan jo otsikossa sanotaan Turkin ampuneen alas kaksi syyrialaista hävittäjää, eikä suinkaan, että olisi ammuttu alas turkkilainen UAV.
Videota en katsonut, mutta lue ihmeessä se itse artikkeli.
Ilmoita asiaton viesti
”Päivän iltasanomien nettiversio uutisoi Pirkkalan HX-testeissä tapahtuneesta F-35 hävittäjän vikaantumisesta, joka esti lennot koneella.”
Olen itsekin seurannut suurella mielenkiinnolla tuota ohjelmaa. Tuli mieleen, että mitenkähän jenkkit ovat päästäneet moisen ongelmatilanteen julkisuuteen ? Eihän se todellakaan ole kovin hyvää mainosta tehtaalle F-35:sta ja sen lähtövalmiudesta.
Yksi selitys voisi olla se ( tämä on täyttä omaa maallikon oletusta ) että jenkit ovat ajatelleet, ”antaa mennä, koska kaikilla muillakin valmistajilla on koneidensa ( tietokoneidensa ) kanssa samat ongelmat.
Itse kuulun vielä siihen ( jo eläkkeellä olevaan ) sotilassukupolveen, joka sai valmistautua sotimaan sellaisilla tulenjohtojärjestelmillä ( Tykkiveneiden Turunmaan ja Karjalan HSA Signal Apparaten 69 ) joissa tieto käsiteltiin jo digitaalisesti, mutta ohjelmisto toimi kuin ”junan klosetti” eikä siihen voinut viiruksia ujuttaa. Toki joskus joku piirikortti saattoi vikaantua. Silloin hätiin tuli kokenut tutkamestari, joka avasi räkin ( johon piirikortit oli sijoitettu ) kannen ja sanoi : ”Yleensä tuo kortti tahtoo joskus jumittaa” . Mestari vaihtoi piirikortin ja katso, tulenjohtolaite alkoi taas ”ropottaa”.
Näissä piirikorteissa komponetit olivat – eivät mikroprosessoreita – vaan kondensaattoreita, vastuksia sekä transistoreita ja muisti muodostui ferriittirenkaiden ja niiden läpi kulkevista langoista ( kolme lankaa jokaisen renkaan lävitse ).
Jos haluat enemmän tutustua tykkiveneiden asejärjestelmiin ja laivatykistöön, niin klikkaa oheista linkkiä:
https://puolustusvoimat.fi/documents/1948673/9261842/PEVIESTOS_Laivaston+sanomat+2018.pdf/c2e71f59-d9bb-653a-b998-06c011fc10bb/PEVIESTOS_Laivaston+sanomat+2018.pdf ja katso sivut 29 – 33. Toki kannattaa katsoa muutkin Laivaston Sanomien sivut, mielenkiintoista asiaa.
Ilmoita asiaton viesti
Minäkin olen sitä ikäluokkaa, jolloin Turunmaa ja Karjala olivat uusinta ja parasta puolustusmateriaalia – toki myös meritorjuntaohjuksilla varustettu ohjuslautta.
Tiedän jotakin myös sen aikaisesta sotilaselektroniikasta – myös Merivoimissa. Ihan konkreettisesti, henkilökohtaisesti.
Ilmoita asiaton viesti