Helsinki ei itse tee niin kuin sanoo

Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksessa kritisoitiin vahvasti Helsingin katujen talvikunnossapitoa ja syystäkin. Kirjoituksen kommenteissa kritiikki jatkuu.

Kevyen liikenteen väylät ja jalkakäytävät ovat olleet tänä talvena poikkeuksellisen huonossa kunnossa. Tämä on korostunut, kun kovat pakkaset lauhtuivat ja asfalttipinnoille kertyi jäätä. Jään poistaminen on monin paikoin jätetty lähinnä luonnon vastuulle.

Olen pohtinut jopa rikosilmoituksen tekemistä huonosti tai jopa hoitamatta jätetyistä katuosuuksista. En vain ole keksinyt, mikä rikosnimike asiassa tulisi kyseeseen tai ylipäätään menestyisi rikosprosessissa.

Kaaduin itse melkein ajoradalle männäviikolla Teollisuuskadulla Sturenkadun alituksessa työmatkapyöräillessäni kyseistä tien pätkää. Sillan alta menevä, äärimmäisen kapea yhdistetty jalkakäytävä ja pyörätie oli jätetty todella vaaralliseen kuntoon ollen umpijäässä ja täynnä teräviä polanteita. Pyörää oli pakko taluttaa pitkän matkaa, jotta eteneminen oli millään tasolla turvallista. Kyseistä pätkää ei pidetty kunnossa päiväkausiin, kunnes vihdoin siitä ajettiin jollain koneella kertaalleen läpi. Polanteet tasoittuivat, mutta jää jäi pintaan. Työn jälki oli kelvotonta.

Eilen edelläni polkenut pyöräilijä kaatui alamäessä, ei onneksi kuitenkaan aivan suoraan eteeni. Vaikka vammoilta vältyttiin, niin kirosanoilta ei. Tämäkään pyöräilijä ei kiitellyt katujen kunnossapitoa. Kaatumiseen riitti yksi jäinen polanne, joka oli jäänyt sulamatta ilman lämpötilan ollessa plussan puolella. Kaikkia tien epätasaisuuksia ei vain näe iltapäivän hämärtyessä pimeydeksi.

Tyypillistä on se, että ajoradalle satanut lumi aurataan jalkakäytävälle. Omalla kotikadullani käveltävä tila on tällä hetkellä puolisen metriä-metri. Loppuleveys on valtavien lumikasojen alla. Ne korjattaneen vielä ennen kuin kevät sulattaa lumet.

Olen useana keväänä ihmetellyt sitä, että pääsiäisen tienoilla aurauskalusto on liikkeellä 100% teholla ja katuja aurataan niin että kipinät lentävät jo lumettomasta asfaltista. Missä tämä kalusto on silloin, kun lunta oikeasti sataa?

Helsingillä on vielä valtavasti kirittävää, jotta se voi kutsua itseään talvi- tai pyöräilykaupungiksi. Se, että olosuhteet ovat hyvät huhtikuusta lokakuuhun, ei vielä tee Helsingistä Kööpenhaminaa tai Amsterdamia , eikä kyllä sen enempää lisää autoilijankaan nautintoa.

Monin paikoin ajoradoilla on ollut niin syvät jäiset raiteet, ettei niistä pääse edes nousemaan pois ilman kikkailua.

Kesäisin nämä talvella laiminlyödyt tienpätkät ovatkin sitten työmaita.

Teollisuuskadun alkupäässä oleva tunnelityömaa kestää ainakin kuluvan vuoden 2024. Oikein mukavaa ruuhkissa seisomista idän suunnasta tuleville autoilijoille siihen saakka. Työmaa on aiheuttanut pahimmillaan kilometrin mittaisia jonoja. Odottakaa vain, kunhan Kulosaaren silta menee remonttiin. Siitä se helvetti repeää.

kosonenjuhapekka
Sitoutumaton Helsinki

Sisukas suomalainen ilman puoluetaustaa. Mitään vaihtoehtoa ei pidä poissulkea. Maalaisjärjen rippeiden vakaa puolustaja.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu