Iltalehti syyllistyy jälleen kerran liioitteluun plus artikkelissaan
Iltalehden Pauli Reinikainen kirjoittaa historiallisessa plus artikkelissaan Messerschmitt bf 109 hävittäjistä nykytyyliin liioitellen, jotta saadaan klikkiotsikolla lukijoita.
”Suomi sai viime tipassa käyttöön sodan pelätyimmän ilma-aseen. Täysin ylivoimainen.”
Ilmavoimat.fi kuvaa realistisemmin Messerschmitt bf-109 G2 ja G6 hävittäjiä Suomen ilmavoimissa.
Messerschmitt Bf 109 G oli saksalainen yksipaikkainen hävittäjä. Koneita saatiin ostettua Saksasta yhteensä 164 kappaletta, neljä jäi vaurion takia tulematta ja yksi piti heti palauttaa. Tyyppi edusti hankintahetkellä täysin käyttökelpoista kalustoa
toisen maailmansodan mitassa ja oli jatkosodan loppupuolella ainoa ajanmukainen ja siten ylivoimaisesti tärkein hävittäjämme. ”Mersuistamme” alatyyppi G-2:ta edusti 49, G-8:aa kolme, G-6 AS:ää kolme ja G-6:tta 109 konetta, ja niitä käytettiin vuosina 1943–1954.
Konetyypin suurin nopeus oli 620 km/h.
Konetyyppiä ei suinkaan saatu viime tipassa, vaan niitä hankittiin jo 1943 vahvasti vanhentuneen Brewster Buffalon korvaajaksi.
Mersu ei ollut enää vuonna 1944 millään tasolla lentokoneena ylivoimainen. Päin vastoin. Konetyypin rakenne esti sen jatkokehittelyn ja sitä paranneltiin Saksassa vain hienokseltaan lisäämällä moottoritehoja, parantelemalla ahdinta ja muuttamalla kuomu Erla tyyppiseksi. Vanhemmissa malleissa lentäjä näki todella heikosti ulos koneesta ja pilotin näkökenttään jäi valtavasti katveita verrattuna vaikkapa Brewster-hävittäjään. Tämä heikkous, eli huono näkyvyys ulos ohjaamosta, oli vaarallista lennettäessä vihollisen ilmatilassa. ERLA-kuomu paransi tilannetta huomattavasti, muttei riittävästi.
Mersua ei suunniteltu kantamaan mm. pommeja ja aseistuksen lisääminen heikensi koneen jo muutoinkin useimpia muita hävittäjäkoneita heikompaa kaartokykyä. Vuoden 1944 malleissa olleet konsoleihin sijoitetut 20mm siipitykit poistettiin Suomessa, vaikka ne lisäsivät tulivoimaa dramaattisella tavalla, mutta samaan aikaan hidastivat konetta, heikensivät sen lento-ominaisuuksia ja lyhensivät jo muutoinkin tarpeettoman lyhyttä lentoaikaa.
Messerschmitin merkittävin ongelma olivat pienet polttoainetankit ja siten sen suhteellisen lyhyt lentoaika, mikä tarkoitti, että Mersujen oli usein irtauduttava taisteluista ennen aikojaan polttoaineen ollessa vähissä. Koneella ei myöskään kannattanut langeta kaartotaisteluihin, koska niissä vastustajan, lähinnä brittien ja venäläisten uusimmat koneet olivat usein ominaisuuksiltaan etevämpiä. Sen sijaan ylhäältä syöksymiseen ja nopeasti takaisin korkeuksiin nousemiseen perustuva taistelutapa oli mersulle soveliain.
Messserschmittin ongelma oli myös sen valtava teho suhteessa koneen kokoon ja massaan sekä kapea laskuteline. Moni pilotti veti koneen metsään kiihdyttäessään konetta nousuvaiheessa liian rajusti, jolloin moottorin valtava kiertovoima ylitti ohjainten ohjausvoiman. Tämä ominaisuus yllätti myös jokusen kokeneemman ohjaajan. Kone myös sakkasi suhteellisen korkeassa nopeudessa. Mersulla laskeudutaan n. 200km/h nopeudella, mikä oli paljon verrattuna mihin tahansa muuhun konetyyppiin. Saksalaisia hämmästytti suuresti se, että suomalaiset operoivat metsäisiltä ja pienikokoisilta korpikentiltä, jollaisille mersua ei oltu suunniteltu. Konetta ajettiin maassa täysin sokkona, kuten käytännössä kaikkia kannuspyörällisiä koneita ja pilotti näki mahdolliset kiitoradalla esteet vasta pyrstön noustessa irti maasta.
Se, mikä teki Messerschmitistä ”ylivoimaisen” oli suomalaispilottien pitkä ja vaativa lentokoulutus. Sama oli nähtävissä myös saksalaispilottien osalta. Pitkän kokemuksen ja hyvin lentotaidon omanneet pilotit selvisivät sodasta useimmin hengissä.
Mitä tulee vastustajan koneisiin, niin esim. JAK-9, joka usein sotkettiin Spitfire hävittäjiin ja LA-5 koneet aiheuttivat jo suoranaisen hengenvaaran suomalaispiloteille, jos puikoissa oli hyvä lentäjä. On hyvä muistaa, että Neuvostoliitossakin oli ässiä. Heistä tunnetuin oli Aleksandr Pokryskin (65 todennettua pudotusta). Joissain muistelmissa väitetään Pokryskinin lentäneen myös suomalaispilotteja vastaan.
Lähteinä olen käyttänyt mm. Ilmari Juutilaisen, Hans Windin, Eino Luukkaisen ja Joppe Karhusen muistelmia. Lisäksi lähteinä suuri joukko saksalaispilottien, kuten Hartmann, Mölders, Lutzow ja Rall unohtamatta Gallandia, muistelmia
”Mitä tulee vastustajan koneisiin, niin esim. JAK-9, joka usein sotkettiin Spitfire hävittäjiin ja LA-5 koneet aiheuttivat jo suoranaisen hengenvaaran…”
Venäläiset ihmeaseet mainittu.
Katsoin dokumentin brittien ja saksalaisten yhteenotoista ilmassa WW2 aikaan ja siinä nostettiin esiin myös saksalaispilottien korkeampi osaaminen. Brittilentäjien kerrottiin olleen varsin kokemattomia. Dokumentissa esiteltiin brittien erikoinen radiotutkatoiminta josta väitettiin koituneen briteille suuri apu.
Ilmoita asiaton viesti
Briteillä oli sodan alussa haittana heidän jäykät lentomuodostelmansa, joista ei saanut poiketa ja jotka käytännössä hidastivat sotamanöövereja.
Saksalaiset hioivat sotalentotaktiikoita jo Espanjan sisällissodassa, jonka kokemuksiin perustuen keksittiin kolmen koneen muodostama ”kette” lentue, joka oli tehokkaampi, kuin brittien neljän koneen perinteinen muodostelma.
Ilmoita asiaton viesti
Nyt meni kyllä ihan metsään. Asia oli juurikin päinvastoin. Espanjassa Mölders ja kumppanit kehittivät nimenomaan joustavan neljän koneen muodostelman ”schwarm” joka tarvittaessa jakaantui kahteen pariin eli ”rotteen”. Muodostelma tuli myöhemmin tunnetuksi ”finger four” nimellä. Kette on taas kolmen koneen tiivis kiila ja perua ensimmäisen rähinän ajalta. Myöhemmin kaikki vaihtoivat perusmudostelmaksi sen parin ja nelikon mikä lienee käytössä nykyäänkin.
Ilmoita asiaton viesti
Joo, puurot ja velli, eli britit ja saksalaiset sekaisin. Kaikkea ei jaksa muistaa enää tässä iässä.
Ilmoita asiaton viesti
Me 109 oli jo vanhentunut sodan lopulla. Hyvien lentäjien ja taktiikoiden avulla sillä vielä pärjäsi. Uudet lentäjät saksassa katosivat nopeasti. Koneistahan ei sinäsä ollut pulaa vaan hyvin koulutetuista lentäjistä varsinkin sodan lopulla. Suomen ilmavoimien paras kone se tietenkin oli. Suomen ilmavoimat pärjäsivät lähinnä hyvän koulutuksen ja johdon ansiosta. Eivät moranet, fiatit tai brewsteritkään olleet mitään ylivoimaisia ihme laitteita. Muutakaan ei ollut.
Saksalaisiltahan muut maat kopioivat nopeasti hävittäjä taktiikan, joka sodan alussa oli erittäin kovalla tasolla.
Osasto Kuhlmey näyttikin miten ammattitaitoinen ilmaoperaatio toimii. Oli ihan eritasolla. No saksa hävisi ja hyvä. Mulla kun on paljon puolalaisia työkavereita, niin he kyllä muistavat venäjän toisen maailmansodan aloittaja valtiona. Miehittäjä ja sortaja vaihtui vain toiseen sodan lopulla.
Suosittelen Mike Spiken kirjaa saksalaiset hävittäjä ässät aiheesta kiinostuneille. On toki monta muutakin erittäin hyvää teosta esim raision kirjastosta saatavilla.
Ilman muuta venäjällä oli jo ihmeaseita toisessa maailmansodassa, kuten nykyääkin, Se on vähän kuin saksalla sodan lopulla. Videolla putin puristeli sotilaiden käsivarsia ja hymyili kauniisti. Ihan tuli mieleen aatu vastaavissa kuvissa.
Ilmoita asiaton viesti
Eivät venäläisten sodan loppuvaiheen uusimmat koneet mitään ihmeaseita olleet, mutta toisin kuin esim. IL antaa nuoremman polven lukijoidensa ymmärtää, ne olivat tietyiltä ominaisuuksiltaan osin jo reilusti Me-109 konetta edellä.
Suurimmat puutteet olivat nimenomaisesti NL:n lentäjien pikakoulutuksessa. Osa suomalaispilottien pudotuksista tapahtui, kun kohdattiin siirtolennoilla olevia venäläislentueita. Niiden pilotit osasivat nousta ja laskeutua ja lentää suoraan. Tämä tulee esille useammassakin muistelmateoksessa.
Saksassa ME-109 konetta tekohengitettiin sodan loppuun saakka Hitlerin mahtimääräyksellä, vaikka Luftwaffelle olisi ollut tyrkyllä huomattavasti parempiakin koneita. Niihin voi perehtyä vaikkapa Manfred Griehlin kirjasta Luftwaffen koekoneet.
”Uudet lentäjät saksassa katosivat nopeasti.”
Tässä olet aivan oikeassa. 1944-1945 Saksassa aloitettiin pilottien pikakoulutus ja nuoret lentäjät pääsivät hävittäjiin jo kahden kuukauden kokemuksella. Aiemmin hävittäjälentäjän koulutus keski useita vuosia, kuten se kestää nykyäänkin.
Nykyaikaisia hävittäjiäkin kestää sodassa menettää, mutta pilottien korvaaminen onkin jo eri asia.
Ilmoita asiaton viesti
Pulinat pois, täkäläiset olivat suvereenin ylivoimaisia joka tasolla vaikka saivatkin lievästi takkiin.
Ilmoita asiaton viesti
Venäjällä oli ja näyttää edelleen olevan ylivoimainen kyky tapattaa omiaan täysin piittaamattomasti.
Ilmoita asiaton viesti
En voi kommentoida itse artikkelia kun en ole tilaaja mutta siinähän on kyllä eri otsikko kuin sinun mainitsemasi joka löytyy sieltä pääsivulta. Ehkä hieman raflaava mutta olihan kone täysin ylivoimainen muuhun Suomen kalustoon verrattuna ja totta on sekin että viime tipassa niitä saatiin sitten lisää että voitiin muodostaa toinenkin Mersu laivue ennen suurhyökkäyksen alkua.
Tuskin mistään muusta lentoneesta on ollut niin paljon parran pärinää kuin Bf 109stä. Myyttejä, legendoja, mielipiteitä ja väittämiä. Varmastikin kiistellyin kone ilmailuhistorian aikana ja olihan se myös kautta aikojen eniten valmistettu hävittäjä. Ainoastaan IL2 konetta tehtiin enemmän.
Täytyy muistaa myös että Mersu lensi ensilentonsa jo keväällä 1935 ja se oli suunniteltu sen ajan vaatimusten mukaan kevyeksi lyhyen matkan torjuntahävittäjäksi. Siihen nähden kone kesti ajan hammasta yllättävän hyvin mukautuen myös hävittäjäpommittajaksi, tiedustelu ja valokuvauskoneeksi ja ilmaherruushävittäjäksi. Ainoa vertailukelpoinen kone joka pystyi samaan oli Spitfire. Melkoinen suunnittelutyön mestarinäyte oikeastaan.
Ilmoita asiaton viesti
”kone kesti ajan hammasta yllättävän hyvin.”
Tästä olen eri mieltä. Kuten jo J-P Lehdolle vastasin, saksalaisilla insinööreillä olisi ollut tarjolla tukku huomattavasti Mersua parempia ja kehityskelpoisempia konemalleja, mutta Hitler hirttäytyi Me-109 malliin ja kevyisiin pommikoneisiin. Sillä lennettiin, mitä tehtaat tuottivat. FW-190 D eri variaatioineen ja ME-262 olisivat olleet ne konetyypit, joihin olisi pitänyt panostaa. Niillä olisi saatettu vielä saavuttaa alueellinen ilmaherruus, jos koneita olisi ollut enemmän kuin kourallinen.
Itse asiassa Me-109 ei kehittynyt enää kovinkaan paljoa sitten F-mallin, jota pidettiin ja pidetään parhaana Messerschmitt bf-109:n evoluutioversiona.
Ilmoita asiaton viesti
Sataysin viimeinen tuotanto versio oli 109K. Suoritusarvoiltaan se ei hävennyt yhtään Liittoutuneiden hävittäjille. Ja nousi kuin hissi.
F- sarjaa ovat monet lentäjät pitäneet parhaana koska silloin konetta uudistettiin merkittävästi verrattuna e-sarjaan. Mutta vaatimukset muuttuivat ja sitten piti lisätä kaiken maailman härpäkkeitä koneisiin ja paino alkoi nousemaan. Mutta olihan nyt K-sarja aivan helvetin paljon suorituskykyisempi kuin F. Moottoritehokin oli kasvanut jotain 800 heppaa.
Olisihan sakuilla ollut paljon parempiakin koneita protoasteella Mutta ei se paljon lämmitä jos niitä ei saada rintamalla taisteleville yksiköille. Riesana polttoainepula ja korkeaoktaanisen bensan puute niin eihän niitä vaihtoehtoja nyt sitten paljon käytännössä ollut.
Ilmoita asiaton viesti
Luin tuon Iltalehden jutun ja vaikuttaa siltä, että kirjoitit juttusi vain halutaksesi loistaa tiedoillasi. Samat asiathan on kerrottu Iltalehden jutussa oikeaan asiantuntijaan viitaten. Voi, voi…
Ilmoita asiaton viesti
Kuinka monta Me-109 asiantuntijaa Suomessa on vielä hengissä? Viimeisin koneella lentänyt taisi kuolla pari vuotta sitten.
Ilmoita asiaton viesti
Tuolla on koottu asioita niin puolesta kuin vastaankin. Ja ihan niillä koneilla lentäneiden sanomisista. Toiset tykkää äidistä ja toiset tyttärestä ja onpa sitten niitäkin jotka pitävät molemmista.
http://www.virtualpilots.fi/feature/articles/109myths/
Ilmoita asiaton viesti
Ai, että kun ajan Toyotalla, niin olen toyota asiantuntija?
Ilmoita asiaton viesti
IS ja IL ovat tosiaan jo otsikkotasoilla harhaanjohtavia tienatakseen enemmän. Mersujen ylitsevuotava kehu on liioittelua. Kone oli alkuunsa kova luu, mutta sodan edetessä yhä useampi liittoutuneiden konetyyppi oli parempi lentää, nopeampi ja kehitti korkeutta vauhdikkaammin.
Toki mersujen alkumallit kehittyivät myös reippaasti sodan kestäessä kuutisen vuotta.
Selkeästi omaa luokkaansa oli vain Mersun 262. Sitä vain ehdittiin valmistaa onneksi vähän ja sen huoltoväli onnettoman lyhyt
Ilmoita asiaton viesti
Pitäisi lukea koko juttu.
Tässä yksi lainaus Iltalehden jutusta:
Mersun merkityksen jatkosodan ilmataisteluihin tuntee parhaiten mies, joka on laatinut kansien väliin lähes kaiken mahdollisen Suomen ilmavoimien historiasta. Kari Stenman on kirjoittanut Messerchmittistä 400-sivuisen tiiliskiven, joka on yksi kirjailijan lähes sadasta nimikkeestä. Kirjan nimi on Mersu, ja se on julkaistu vuonna 2017.
– Suomen olosuhteisiin nähden Mersu oli täysin ylivoimainen kaikkiin muihin sen ajan lentokoneisiin verrattuna. Se pärjäsi sodan loppuvaiheisiin asti, kun lentäjät oppivat käyttämään koneen hyviä ominaisuuksia, Stenman kertoo.
Mersustakin löytyi puutteita. Se oli suorituskyvyltään loistelias, kunhan ilmataistelua käytiin pystysuunnassa. Vaakasuunnassa Messerschmitt ei sen sijaan ollut kovin ketterä.
– Ylös ja alas se meni kuin hissi, koska koneen aerodynamiikka oli erinomainen ja painoon nähden siinä oli riittävän vahva moottori. Messerschmitt 109 oli vuonna 1944 ainoa lentokone, joka kykeni kiipeämään kuuteen kilometriin alle viidessä minuutissa. Sillä pääsi aina karkuun, jos lähti ylöspäin, Stenman sanoo.
Ilmoita asiaton viesti
Ja:
Osa suomalaisista lentäjistä oli oppinut lentämään vanhoilla, perinteisillä koneilla. Sellaisella lentotyylillä tuli automaattisesti vaikeuksia Mersun kanssa. Messerschmitt oli siinä mielessä vaikea kone, että sen moottorin vääntö oli niin voimakas, että kone lähti helposti startissa kiertämään, Stenman selvittää.
Ilmoita asiaton viesti
Jos jutun lähteenä on Stenman niin ei kai se nyt aivan huono voi olla ja ainakin noiden lainaamiesi pätkien mukaan ei ne otsikotkaan nyt mitään kauhean raflaavia olleet.
Ilmoita asiaton viesti
”Mersulla laskeudutaan n. 200km/h nopeudella, mikä oli paljon verrattuna mihin tahansa muuhun konetyyppiin.”
Mistä sinä tämän tiedon tempaisit? Minulla on koneella suomalaisten laatima käyttöohjekirja MT-koneesta ja siinä mainitaan että laskunopeus n.160 km/h eikä se ole mitenkään korkea jos verrataan vastaavan suorituskyvyn koneisiin.
Muutenkin nämä Mersun ongelmat olivat hyvin tyypillisiä kaikissa tuon ajan hävittäjissä , joissain enemmän joissain vähemmän.
Ilmoita asiaton viesti
Iltapäivälehdykäiset liioittelevat aina uutisoinneissaan.
Ilmoita asiaton viesti