Mielenkiintoinen asiantuntijakannanotto sähköautoiluun

Autoteollisuus kärsi taannoin diesel-gaten seurauksista. Diesel-moottorien päästöarvoja manipuloitiin surutta alakanttiin ja tämä johti sanktioihin, vaikkei toiminnalla ollut kuluttajan kannalta pienintäkään merkitystä. Diesel toimii käytännössä sitä paremmin, mitä enemmän sinne kakkua syöttää. Saastearvot alittavat dieselit kärsivät sen sijaan hengenahdistuksesta.

Uudessa Auto Bild lehdessä, jota pidän puolueettomampana autotestaajana kuin ilmuun hurahtanutta Tekniikan Maailma lehteä, oli vertailu Hyundai Ionic 5 ja VW ID.4 sähköautojen välillä. Testissä tuli esille jopa sähköautogateen viittaavia tuloksia.

Tehtaiden ilmoittamat WLTP-kulutukset ovat silkkaa paskaa.

Auto Bild-lehden päivittäisessä testiajossa Hyundain tehtaan ilmoittamasta toimintasäteestä 481km todellinen toimintasäde putosi 300kilometriin ja VW:llä vastaavasti 410km kutistui 319 kilometriin. Vastaavia kokemuksia taitaa olla jo kaikilla sähköautoihin hurahtaneilla. Sinänsä käytännön kulutuksella ei ole merkitystä, koska suurin osa suomalaisautoilijoista ajaa alle 100km päivämatkoja. Kysymys on kuitenkin siitä, miten sähköautoja markkinoidaan.

lähde: Auto Bild Suomi 14/2021

Nauratti, kun tulin ykköstietä (motari) Turusta kohti Helsinkiä ja matkalla tuli ohitettua parikin sähköautoa, jotka ajelivat hissukseen n. 80-90km/h nopeudella. Dieselillä 120km/h nopeudessa ajotietokone näytti tasaista 4.9l kulutusta. Sähköautolla kun tuuppaat moottoritienopeudella, niin matka katkeaa, kuten entisen miehen linja-autossa aikoinaan. Tunnelma ei kuitenkaan ole samaa tasoa, koska sähköautossa saa katsella kulutusmittaria sillä silmässä. Ja voi sitä vitutuksen määrää, kun latauspisteet ovatkin varattuina ja akussa virtaa 5km edestä.

Miksi sähköautojen toimintasäteitä ei voi markkinoida rehellisesti. Ilmoittaa ostajalle, että Nissan Leafilla et talvipakkasilla pääse Helsingistä Hämeenlinnaan ainakaan moottoritietä ajamalla.

Sähköautojen kehityksen hyvä puoli on kuitenkin se, että latausnopeudet kasvavat. Saat sen 200 realistista kilometriä akkuihin keskimäärin n. 40min latauksella. Testatulla Hyundailla jopa 18 minuutissa, jos löydät Suomesta 125kW laturin.

Miksi muuten sähköautojen kehityksessä lähdettiin perse edellä puuhun. Markkinoilta on vaikeaa löytää sähköautoja, joissa olisi alle 200kW tehoja. Mihin kuluttajat tarvitsevat urheilu- tai jopa kuorma-auton tehoja ja vääntöä, kun kaikilla sähköautoilla ei saa edes vetää muulikärryä kummoisempaa, jos sitäkään.

+13
kosonenjuhapekka
Sitoutumaton Helsinki

Sisukas suomalainen ilman puoluetaustaa. Mitään vaihtoehtoa ei pidä poissulkea. Maalaisjärjen rippeiden vakaa puolustaja.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu