Mikä Helsingin tietöissä mättää
Helsinki on sulutettuna jokaisesta ilmansuunnasta samanaikaisten tietyömaiden katkaistessa liikenteen ympäri kaupunkia. Yhteistä näille tietyömaille on se, että työt etenevät hyvin hitaasti tai eivät etene ensinkään. Haitta liikenteelle on pahimmillaan todella suuri.
Vantaan Sanomat paljastivat yhden syyn sille, miksi työt seisovat tietyömailla.
Kysymys on osin siitä, että urakoitsijat haalivat enemmän töitä kuin mitä ehtivät tai pystyvät hoitamaan. Koska firman pitää tuottaakin jotain, henkilökuntaa ei palkata riittävästi tekemään voitettuja urakkakilpailutuksia, vaan tehtäviä priorisoidaan ja käytännössä tehdään kun ehditään työntekijöiden siirtyessä työmaalta toiselle. Sinänsä loogista. Ongelma poistuisi, jos urakkasopimuksissa vaadittaisiin tiukkoja aikatauluja. Nythän ne ovat malliin: ”valmistuu 2025.”
Toki halvimmat firmat säästävät kaikessa mahdollisessa muutenkin, joten sekin lienee yksi syy, miksi työt eivät etene. Yhden keskeisen työntekijän sairastuminen saattaa pysäyttää koko työmaan, kun tiukaksi kilpailtu hinta ei mahdollista korvaavan työntekijän palkkaamista.
Toinen asia mikä tietyömailla mättää, on alihankintaketjun toimivuus. Työmaa saattaa seistä ihan vain siksi, ettei esim. tarvittavia betonirakenteita saada valimolta aikataulun puitteissa tai työkoneen rikkoutuessa uutta ei saada paikalle viikkoon pariin.
Joskus ollaan niin tiukoilla, että urakoitsija menee konkurssiin kesken kaiken, jolloin työmaa jää tietysti muiden harteille.
Työt pitäisi teettää, kuten asfalttifirmat tekevät. Hommia painetaan tauotta niin kauan, kunnes työ valmistuu pl. väyläviraston työmaat, joissa noudatetaan virka-aikaa. Niissä koneet pysähtyvät ja hanskat heilahtavat naulaan heti klo 16.00.
Kuljen noin kerran viikossa Helsingin päärautatieaseman läpi eri ajankohtina, mutta kuitenkin normaalina työaikana. Sinne ilmestyi alkukesällä noin puolet hallista peittävät rakennustelineet, joiden väleistä ihmiset puikkelehtivat ja kioskiyrittäjät yrittävät myydä ohikulkijoille tuotteitaan.
Surkuhupaisaa on kuitenkin se, että ko.telineillä en ole kertaakaan sattunut näkemään ainuttakaan työmiestä, joten väkisin tulee mieleen, että telineet on pystytetyt vain siksi, että niiden vuokra on saatu rullaamaan mahdollisimman aikaisessa vaiheessa.
Ehkäpä työmiehetkin saapuvat vielä ennen Joulua tai sitten keväällä.
Normaali kaupunkilaisjärki sanoo, että tällaisessa paikassa, jos missä kannattaisi tehdä kolmivuorotyötä, jotta uudet rakennettavat uuden kioskit saataisiin tuottamaan mahdollisimman nopeasti. Nyt on kuulemma aikataulu, että projekti kestää 2 vuotta.
Todettakoon, että kaksi vuotta on rakentamisessa niin pitkä aika, että siinä ehdittäisiin tehdä jo vaikka kokonainen ostoskeskus.
VR:llä on näemmä aikaa mielin määrin. Ei ihme, että junaliput maksavat esim. Savonlinnaan niin paljon, että dieselautolla yksin ajaminen tulee halvemmaksi.
Ilmoita asiaton viesti
Liian suuria projekteja on niputettu päällekkäin. Hakaniemi- Kruunusillat. Koko runkoreitin remontti ratikalle.
Nämä sekoittavat totaalisesti koko kaupungin. Puhumattakaan Espan sekoilua samaan nippuun.
Mutta nyt vain pitää vaatia, että mikään projekti ei saa viivästyä.
Onko urakoiden toteutuksessa otettu oppia Tampereen allianssimallista- ei ! Joten menee syteen ja saveen hinnoissa ja aikataulussa selityksineen ilman sanktioita.
Ilmoita asiaton viesti
Vihreet töissä ettei luonto saastu.
Ilmoita asiaton viesti