Miksi apinaa koijataan systemaattisesti?
Miten on mahdollista, että varmuudella määräaikaisena vuodeksi tilattu lehden tilaus jatkuukin automaattisesti, ellei itse sitä älyä perua? Edelleen, miten on mahdollista, että kun tämän pyytämättä automaattisen jatkotilauksen, jossa lehden hinta on täysimääräinen, eli perkeleen kallis, peruu, niin viikon sisään tarjotaan saman lehden uutta tilausta -50% alennuksella?
Miten on mahdollista, että jos vaihtaa kalliiksi mieltämänsä teleoperaattorin toiseen, niin edelliseltä teleoperaattorilta tulee alta aikayksikön reilusti vanhaa sopimusta edullisempi tarjous?
Miksi kuntosalit laskuttavat 30pv. välein, eikä kerran kuukaudessa, jolloin laskuja tuleekin pahimmillaan 13 kpl per vuosi ja miksi uudet asiakkaat saavat treenata jopa kuukauden ilmaiseksi ja saavat muikeita liittymisetuja?
Miksi kuluttomassa ja korottomassa luotossa on kuitenkin parin euron käsittelymaksu per kuukausi ja kenelle menevät ns. luottovakuutusmaksut? Ovatko ne piilomaksuja luotontarjoajalle, joka tosiasiassa omistaa kyseisen luottovakuuttajan nimen?
Ovatko ns. vanhat asiakkaat apinoita, joita voi koijata mielin määrin, koska suurin osa käyttäytyy kuin apinat, eikä valita huonosta kohtelusta vanhoina asiakkaina?
Nää ovat vain räikeimpiä esimerkkejä vedätyksestä, joihin kuluttaja nyky-yhteiskunnassa törmää.
Listaa voisi jatkaa vaikka tarjouskusetuksilla, jossa ovh. ensin nostetaan keinotekoisesti ja sen jälkeen alennus lasketaan nostetusta hinnasta tai torien litrahinnoittelusta, jolloin tuotteen kilohinta voi olla ihan mitä sattuu tai jos et tankkaa tänään halvalla, niin huomenna samalla mittarilla hinta voi olla jopa 40snt kalliimpi kuin eilen ja putoaa huomiseksi taas senttikaupalla ikäänkuin hinnoittelu menisi samalla kaavalla kuin pörssisähkön myynnissä!
Kuluttaja-asiamiehellä ja yhdenvertaisuusvaltuutetulla riittää Suomessa työsarkaa.
Pitäisi itsekin vaikka ihan vaan päiväksi vaihtaa taas telefooni liittymä vaikka Moi:lle niin taattuun Elisa soittaisi jo huomenna että nyt saa kaikin tavoin rajattoman liittymän pilkkahintaan. On näet hinta taas kivunnut sen verran. Elisa tossa pari viikkoa sitten soittelikin ja tarjoili jotain uutta liittymää mutta normaalihintaan. Koska ”vanha” asiakas. Kuulemma vaan uusille (tai ”uusille”) saa erityisdiilejä tehdä.
Viimeeksi (jotain 4v sitten) kun tein näin niin eikös ne heti kun huomasivat, soittivat, että nyt ”yhtäkkiä” olisi supertarjous ja rajaton liittymä kahdeksi vuodeksi vitosella kuukausi ja silloin otinkin sen. Näin se tässä maassa vaan menee vaikka ärsyttävää onkin.
Luulen, että ne tekee ton sen takia, että laskevat ettei suurin osa kuitenkaan laiskuuttaan jaksa sen liittymän kanssa puliveivata kun hinta ”normalisoituu” ja sitten sillä tekevät tulonsa? Itsekään jaksanut nyt pariin vuoteen keplotella, mutta pitäisi. Btw. Elisallahan menee erittäin hyvin ja isot osingotkin taas maksavat. Eli osaavat tuon bisnespuolen…
Ilmoita asiaton viesti
Jep, puhut asiaa. Ns. uskollinen asiakas on se kaikkein tyhmin apina. Vaikka eihän se niin pitäisi olla. Elämme outoja aikoja…
Ilmoita asiaton viesti
Turhahan tuollaista on kysyä – siis MIKSI.
Markkinataloudessa pyritään maksimoimaan kannattavuus kunkin yhtiön itse hahmottelemalla aikaperspektiivillä.
Joku kirjoitteli aikoinaan lehden yleisönosastolla, että miksi marketeissa on maidot ja jokapäiväiset tuotteet kaikkein perimmällä ja makeiset tiskin vieressä. Yhtä selvä vastaus tähänkin on se, että näin tienataan enemmän rahaa. Tyhmä kysymys siis.
Ilmoita asiaton viesti
Niin voisi kuvitella, ja jos yhtiö ei tee oikeita päätöksiä markkinoinnissaan ja hintapolitiikassaan, se ei tule menestymään.
Koska useimmat lehtitalot ja puhelinpalvelujen tarjoajat noudattavat blogissa kuvailtua samaa kaavaa, on ilmeistä, että se on yhtiöille tuottoisin menettelytapa.
Ilmoita asiaton viesti
Niin, jaloillaan äänestäminen on juuri oikea tapa vaikuttaa markkinataloudessa.
Ilmoita asiaton viesti
Se on markkinataloutta. Get over it.
Ilmoita asiaton viesti
Kaunis ajatus toi vanha asiakkuus, itse siihen heräsin aikoinaan hesarin kanssa ( olin ollut asiakas n 40v ) kun joku kakruista tilasi saman tuotteen uutena asiakkaana, puoleen hintaan ja kertoi minulle, sanoin irti kusetuksen, enkä ole lukenut kuin ilmaisotoksia, jos tarpeen 🤣
Ilmoita asiaton viesti
Samaa saarnaa olen minäkin kertonut monelle asiamiehelle erityisesti tele-, mutta myös esim. lehti- ja vakuutusalalla. Ihmettelen miten täysin samaa tuotetta voidaan myydä aivan eri hinnoilla samanlaisille ostajille. Vastaus on aina sama. Hinnoitteluperusteet tulevat johdolta ja ilmeisesti vanhoille asiakkaille ovat a ja uusille b listalta.
Parhaat katteet (=törkein rahastus) saadaan uskollisimmilta asiakkailta. Sitä törkeämpi mitä varmempi on tunne yhtiöllä, että asiakas ei ole jalka oven välissä tai esitä olevansa innokas kilpailuttaja. Käytännössä erityisesti vanhemmat ihmiset eivät jaksa vaadittavaa kilpailutusrulettia pyörittää vaan päätyvät rahastetuiksi. Ainakin omien vanhempieni tele- ja vakuutuslaskut ovat olleet kalliin oloisia.
Mitään muutosta ei tule niin kauan kuin törkeys kuitataan vain markkinatalouteen kuuluvana. Vastuullinen markkinatalous edellyttäisi, että vastuullinen johto pitäisi useammin laittaa julkisuuteen selittämään. Näin härskille toiminnalle tulisi vähän pidäkkeitä. Huonompiakin aiheita on käsitelty esim. Ylen MOT-ohjelmassa.
Ilmoita asiaton viesti
Mielestäni autokorjaamot ja putkimiehet ovat huonoja esimerkkejä monopoleista. Niissä on kyllä valinnanvaraa, mutta hintataso saattaa pysyä korkeana siksi, että alalle ei ole paljon tunkua ja lafkat tai yksityisyrittäjäputkimiehet tuppaavat aina olemaan kiireisiä.
Ilmoita asiaton viesti
Vain apinoita koijataan. Fiksumpia ei pysty.
Ilmoita asiaton viesti
Fiksu ei ota huonoa tarjousta. Hän tuntee markkinatilanteen. Siitähän tässä on kyse. Ei kannata heti pillastua.
Ilmoita asiaton viesti
Yksi suurimmista vanhojen asiakkaiden ”ylilaskuttajista” ovat vakuutusyhtiöt. Tarkista / kilpailuta kaikki vaikutuksesi vähintään kolmen vuoden välein, max viiden.
Vakuutusyhtiöillä on paljon näitä uskollisia asiakkaita jotka maksavat laskunsa kiltisti vuosikymmenestä toiseen, kyseenalaistamatta niitä.
Ilmoita asiaton viesti
Noh, turha maksaa punttisalimaksuja. Onhan olemassa se -uhm- köyhien punttisali, jossa oman ruumiin paino on se aina mukana kulkeva punttisarja ja kuntosalivehkeiden joukko.
https://www.menshealth.com/uk/building-muscle/a756325/10-best-bodyweight-exercises-for-men/
Lehdet voi lukea kirjastossa. Lisäetuna siellä on myös sieviä opiskelijatyttöjä rivissä, niitä voi silmäillä lehden yli vaivihkaa.
Ilmoita asiaton viesti