Miksi MTV-uutiset otsikoi ikään kuin onnettomuuden syy olisi ollut sähköpyörässä

MTV kirjoittaa nettisivuillaan seuraavasti: ”Kirsi polki ensimmäistä kertaa sähköpyörällä, kun tapahtui jotain yllättävää – pyöräilykypärä pelasti hengen: ”Ajattelin, kun lensin tangon yli, että nyt tuli kuolema.”

Koko artikkeli antaa ymmärtää, että syy onnettomuuteen olisi perimmiltään ollut sähköpyörässä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kirsi-polki-ensimmaista-kertaa-sahkopyoralla-kun-tapahtui-jotain-yllattavaa-pyorailykypara-pelasti-hengen-ajattelin-kun-lensin-tangon-yli-etta-nyt-tuli-kuolema/8215296#gs.8vp4za

Sähköpyörät ovat loistava tapa siirtyä lyhyitä tai keskipitkiä välimatkoja paikasta A paikkaan B sellaisille ihmisille, joille pelkällä lihasvoimalla polkeminen ei välttämättä nappaa tai haluaa pyöräillä nopeasti ilman väsymistä/hikoilua. Pitkille matkoille ne taas eivät oikein sovellukaan samasta syystä kuin sähköautotkaan, eli siksi, että matka tyssää, jos akkua ei saa ladattua.

Fysiikan lakeja sähköpyörätkään eivät kumoa. Silti uutisoitu kaatuminen ja kaatumistapa kuulostavat kokeneen pyöräilijän korviin hieman oudolta.

Olen itse kaatunut polkupyörällä tehden täydellisen 360 asteen voltin. Se tapahtui siten, että törmäsin eteeni juosseeseen koiraan. Vaikutus oli sama kuin törmäämisellä betoniporsaaseen. Pyörä pysähtyi, mutta kuski jatkoi matkaa.

Polkupyörä voi toki kipata myös jarrutettaessa voimakkaasti, mutta se edellyttää sitä, että ajetaan alamäkeen ja jarruttaessa polkija päästää painopisteensä siirtymään liiaksi eteen. Tällöin pyörähdysakseli (tasapainopiste) muodostuu etunavan kohdalle. Näin ajavat lähinnä kokemattomat pyöräilijät, jotka eivät osaa ennakoida liikenteessä.

Syy ei ole koskaan polkupyörässä, jos lentää stongan yli, vaan kuskin osaamattomuudessa tai sitten jossain ulkoisessa syyssä (törmääminen johonkin objektiin). Vaikka nykyisten polkupyörien levyjarrut ovatkin melkoisen kehittyneitä hydraulisine levyjarruineen, eivät ne silti ole mitenkään ylettömän tehokkaita. Yleensä voimakas jarrutus saa renkaan liukumaan kitkan rajamailla ja keulan ”elämään”, jolloin polkija vapauttaa jarrun painetta. Hätäjarrutuskin johtaa yleensä kaatumiseen sivulle, paitsi tilanteessa, jossa polkija päästää oman painopisteen liiaksi eteen. Vielä silloinkin tilanne on korjattavissa päästämällä jarru vapaaksi.

Polkupyörää on silti turha syyttää oli se sitten tavallinen tai sähköpyörä.

Sama kuin syytettäisiin ampuma-asetta hengen riistäneestä laukauksesta.

+1
kosonenjuhapekka
Sitoutumaton Helsinki

Sisukas suomalainen ilman puoluetaustaa. Mitään vaihtoehtoa ei pidä poissulkea. Maalaisjärjen rippeiden vakaa puolustaja.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu