Miksi sähköautoilun hyvä idea ulosmitataan järjettömyyksillä

Olen elänyt aikakautta, jolloin auton renkaiden vakiokoko oli 13 tuumaa ja suurissa ja painavissa autoissa, esim. amerikkalaisvalmisteisissa autoissa suurin käytännön koko oli 15 tuumaa. Nuoren miehen auton tuunaamista oli laittaa omaan pirssiin alle 14 tuumaiset renkaat, jotka saivat menopelin näyttämään ärhäkämmältä. Nyt rengaskoot alkavat sähköautoissa olemaan halkaisijaltaan 18-20 tuumaisia ja leveys tasoa, jolla takavuosina ajettiin ratakisoja. Rengas ja vannesettien hinnat tietysti uusien kokoluokkien mukaiset.

Sähköautoissa kilpaillaan myös sähkömoottorien tehoilla. Markkinoilta on hankalaa löytää sähköautoa, jossa olisi tehoa vähemmän kuin 100kW. +200kW vaikuttaisi uudelta normilta. Jos sähköauto ei kiihdy 0-100km/h alle seitsemässä sekunnissa, se ei kiinnosta ketään. Toisaalta, kun kerran polkaiset sähköautossa kaasun pohjaan, leikkautuu kantamasta, eli jäljellä olevasta ajomatkasta samoin tein 10%.

Edellä mainitut ominaisuudet vaikuttavat pitkälti siihen, että sähköautoilla ei käytännössä pääse yli 300km välillä lataamatta tai sitten autoon asennetaan valtava ajoakku kompensoimaan kovaa sähkön kulutusta.

Bensamoottorisilla autoilla rengaskoko on pääsääntöisesti vakiintunut 16-tuumaiseksi ja moottorin teho noin 100kW paikkeille plus miinus 10%. Näillä eväillä päästään nykytekniikalla ihan kohtuullisiin kulutuslukemiin ja auton hintakin pysyy kuluttajan ulottuvissa.

Sähköautoissa sen sijaan näytettäisiin menevän perse edellä puuhun. Miksi valmistajat eivät tee sellaista perheautomallistoa, jossa olisi järkevä sähkömoottorin teho ja rengaskoko? Mietin myös sähköautojen digitaalisia mittaristoja ja sitä, kuinka paljon esim. näyttöön ilmestyvä pikselivika ketuttaa käytetyn sähköauto ostajaa. Koko näyttöpaneeli on vaihdettava ja sen hinta tietysti on hunajaa.

Normikuluttajalla ei ole sen enempää varaa itse sähköautoon kuin ennemmin kuin myöhemmin uusittavaan rengassettiin saatikka uuteen akustoon. Harva muistaa sitäkään, että sähköauton alusta kuluu nopeammin kuin normiautoissa johtuen ylimitoitetusta painosta sekä tehoista. Jarrulevyä ei saakaan Biltemasta kahdella kympillä, kuten perus-Nissaniin. Mahtaako sellaista pystyä enää itse edes vaihtamaan sähköautoon, koska niiden jarruissakin on jo paljon ylimääräisiä ominaisuuksia.

Kyssäri: Kuinka pitkälle jollain Renault Zoella tms. pääsisi, jos siihen kytkisi Teslan 100kWh:n akun?

https://yle.fi/a/74-20003554

+5
kosonenjuhapekka
Sitoutumaton Helsinki

Sisukas suomalainen ilman puoluetaustaa. Mitään vaihtoehtoa ei pidä poissulkea. Maalaisjärjen rippeiden vakaa puolustaja.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu