Miksi Sarastian kaltaiset uudistukset epä­onnistuvat yksi toisensa perään?

Se ei yllätä AALTO-YLIOPISTON tietoverkkotekniikan professoria Jukka Manneria

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008935750.html

Eikä minuakaan, mutta eri syistä.

Mannerin mukaan ongelmat johtuvat usein siitä, että liian monimutkaisia tietojärjestelmiä pyritään tuottamaan liian edullisesti.

Itse näkin ongelmien perussyyn olevan siinä, että liian monimutkaisia tietojärjestelmiä kehitetään tahallisesti, jotta niistä voidaan laskuttaa maksimaalisesti.

Kun tähän lisätään se, että tilaaja on yleensä sokea omille tarpeilleen ja tietotekninen osaaminen puuttuu, järjestelmän käytettävyys ei koskaan ole käytännön tasolla hyvä.

Vai olisiko peräti niin, että maksajaa ei voisi vähempää kiinnostaa, miten työt käytännössä sujuvat?

Jos autot toimisivat, kuten monet tänä päivänä työntekijöiden riesana olevat ohjelmistot, käyttäjän tulisi aina autoa käynnistäessään osata täyttää tietyt valikot oikeilla parametreilla.

Ikävä kyllä tähän suuntaan autotekniikkakin on menossa, kun pian autot päättävät ja kuljettaja muuttuu lähinnä matkustajaksi. Huomionarvoista toki on se, että käyttäjä ajan kanssa saisi autonsa käyntiin ja loppujen lopuksi käynnistysprosessista tulee sujuvaa, mutta olisiko se auton käyttämisen ja sitä kautta tuottavuuden kehittämisessä askel eteenpäin, vai loikka taaksepäin?

Tosiasia on se, että tietoteknisen sisällön tuottajat eivät kehtaa tehdä helppoja ja käytettävyydeltään yksinkertaisia järjestelmiä ja laskuttaa niistä.

Joka ikiseen uuteen tietojärjestelmään kehitellään grafiikkaa, sitä visualisoidaan, luodaan paljon valikoita, shortcutteja, väyliä, miljoona tapaa tehdä sama asia eri tavalla sen sijaan, että tyydyttäisiin täyttämään tilaajan perustarpeet. Informaatioähky suorastaan tappaa työn tehokkuuden.

Poliisi rakentaa uutta tietojärjestelmäänsä täysin väärän käyttöjärjestelmän päälle ja hinnan siitä maksavat tulevaisuudessa kansalaiset jo nyt hitaasti etevien prosessien hidastuessa entisestään rivipoliisien kohdatessa samanlaiset ongelmat, kuin mitä Apotissa oli.

HUS:n henkilöstöpula johtuu osin juuri Apotista. Tiedän muutaman sosiaali- ja terveysalalla työskentelevän, jotka eivät hae sellaisiin työpaikkoihin, joissa käytetään Apottia.

PS. En odota kommentteja, joissa kehutaan Apottia. Tiedän, että se on joiltain osiltaan jopa erinomainen ja helpottaa työpainetta, mutta monin paikoin se on hidastanut työn tekemistä entisestään, joka taas vesittää uuden tietojärjestelmän koko idean.

esimerkkinä: Kuka ostaisi Windows 11:n, jos se nopeuttaisi tietokoneen käynnistämisen äärimmilleen, mutta vaikkapa Wordin tai Internetin käyttäminen muuttuisi entistä hankalammaksi.

+1
kosonenjuhapekka
Sitoutumaton Helsinki

Sisukas suomalainen ilman puoluetaustaa. Mitään vaihtoehtoa ei pidä poissulkea. Maalaisjärjen rippeiden vakaa puolustaja.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu