Onko synteettinen maakaasu sähköautojen ”tappaja”

Luin artikkelin Formulamaailman tulevista innovaatioista. Autourheilun kuninkuusluokassa ei olla järin innostuneita sähköformuloihin siirtymisestä. Niillehän on jo oma sarjansa eli formula-E, joka ei oikein ole saanut tuulta siipiensä alle. Tämä johtunee siitä, etteivät ne sytytä autourheilun kiihkeimpiä faneja. Auto eivät ole järisyttävän nopeita ja koska sähkö loppuu kilpa-autossa suhteellisen nopeasti, on talleilla oltava vaihtoauto, jotta matka jatkuisi ripeästi. Kukaan ei jaksa katsella mekaanikkojen äheltämistä vaihtoakun parissa.

https://www.iltalehti.fi/formulat/a/447eea6f-0ac6-4950-9e01-8936475e9684

Kova talvi on samaan aikaan tuonut esille sähköautojen kipupisteitä. Niitä saa olla lataamassa yhtenään, eikä halpa sähkökään ole enää niin halpaa. Uhkaava energiapula saattaa pahimmillaan poikia jopa sähköautojen latauskieltoja, jotta sähköä riittää tärkeämpiin kohteisiin.

Formulapiireissä ollaan vakavasti pohtimassa synteettistä maakaasua polttomoottoreiden voimanlähteenä. Mitä formulat edellä, sitä muu autoteollisuus perässä. Formuloistahan on siirretty lähestulkoon kaikki merkittävät parannukset siviiliautoihin aina levyjarruista alkaen.

https://qpower.fi/fi/synteettinen-metaani-miksi-miten-mita/

Päästötön polttoaine polttomoottoreihin saattaa jatkaa polttomoottorien valtakautta vielä vuosikymmeniä.

Miksi ostaa jumalattoman kallis ja jossain tapauksissa ongelmallinen sähköauto, kun ratkaisu perinteisen polttomoottorin käytön jatkamiselle on olemassa? Maakaasu on päästötöntä ja jos otetaan huomioon sähköautojen tuotannon aikaiset päästöt, niin synteettisen maakaasun päästösuhde on jopa negatiivinen.

+1
kosonenjuhapekka
Sitoutumaton Helsinki

Sisukas suomalainen ilman puoluetaustaa. Mitään vaihtoehtoa ei pidä poissulkea. Maalaisjärjen rippeiden vakaa puolustaja.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu