Sähköautojen akkujen lataussykleistä

Maahan tuodaan laadukkaita 18650 sormiakkuja, joihin mm. Teslan akut perustuvat.

18650 akkuja käytetään mm. tehovalaisimissa.

Kyseisten akkujen valmistajat antavat akuilleen 500+ latauskerran takuun, jonka jälkeen akun varauskyky alkaa valmistajien (kautta linjan) mukaan heikkenemään. Se, kuinka ja missä määrin varauskyky heikkenee, on pitkälti valmistajakohtaista, mutta 500+ lienee eräänlainen nyrkkisääntö litium-akuille, joka näkyy kuluttajalle parhaiten ajan kanssa mm. matkapuhelimen akun varauksen heikkenemisenä, jos ei kuulu siihen kuluttajaryhmään, joka uusii puhelimensa kerran vuodessa. 500+ latauskertaa tarkoittaa sitä, että matkapuhelimen akku säilyy keskimäärin noin puolitoista vuotta uuden veroisena, jonka jälkeen se kannattaa myydä vaikka Afrikkaan.

Sähköautoa harva ostaa joka vuosi uutta.

Omassa taskulamppukäytössäni akut kestävät mitä kestävät. Välillä tuntuu siltä, ettei yhdenkään valmistajan sormiakku kestä sitä mitä luvataan. Joskus myös matkapuhelimen akku on mennyt takuuseen, kun virtaa ei ole riittänyt kuin muutaman tunnin tarpeiksi. Tässä tulee suorastaan ikävä vanhoja Noksuja, jotka kestivät valmiustilassa kaksi viikkoa.

Kuten kaikissa sähkölaitteissa, sähköautojen hyvistä akuista nauttivat autonsa uusina ostavat.

Ne, jotka joutuvat tyytymään tulevaisuudessa käytettyyn sähköautoon, ottavat harkitun riskin, joka pahimmillaan pilaa koko sähköauton idean ja tulee huomattavan kalliiksi. Siis huomattavasti kalliimmaksi kuin polttomoottoriautossa moottorin tai vaihdelaatikon uusiminen, jos puhutaan tarpeesta uusia koko akusto.

Jos puhutaan yli 90kWh:n akuista, niin sellaisen hinnalla saa jo ihan näppärän polttomoottoriauton.

Amerikan hinta on Amerikan hinta. Euroopassa ja varsinkin Suomessa hinta voidaan hyvinkin tuplata.

Teslaa on hyvä käyttää verrokkina, koska jotkut ovat ajaneet niillä taksikäytössä yhdellä akustolla jopa yli 500 000 km. Tämä tarkoittaa n. 1000 lataussykliä.  Tämä tarkoittaa samalla, että kyseinen autoyksilö menettää jälleenmyyntiarvonsa tyystin, koska akku on totaalisessa vaihtokunnossa, jos se on ns. OEM. Eli halvat ajokilometrit kostautuvat siinä, että autolla ei ole latin latia vaihtoarvoa, ellei sille tee ”saksalaisia” ja ruuvaa mittarista muutama sata tuhatta ajettua kilometriä.

Kannattaa muistaa, että mitä pienempi akku, sen vähäisemmillä kilometreillä siitä tulee ns. syklit täyteen.

Tämä koskee kaikkia litium-perustaisia akkuja, joista 18650 ja siihen pohjautuvat ratkaisut ovat vain yksi monista.

Mielelläni ostaisin sähköauton, mutta vain uutena. Aika näyttää, mitä tulevaisuus tuo tullessaan, kun näitä nyt uusia ja uudenkarheita alkaa tulla myyntiin hintaluokassa, jossa suurin osa suomalaisista ostaa autonsa.

Hybridien hyvä puoli on se, etteivät ne hyydy siinä vaiheessa, kun akku hyytyy. Vielä pääsee palavilla nesteillä eteenpäin.

Akkuja kehitetään nyt raivoisalla tahdilla ja lupaavia innovaatioita on jo olemassa. Niiden tuotantoon saaminen vie kuitenkin vielä vuosikausia, joten aikamoinen määrä ongelmajätettä ehtii kertymään romuttamoiden nurkkiin ennen kuin kehitetään se akku, joka ei paina paljon mitään, latautuu nopeasti ja kestää isältä pojalle.

kosonenjuhapekka
Sitoutumaton Helsinki

Sisukas suomalainen ilman puoluetaustaa. Mitään vaihtoehtoa ei pidä poissulkea. Maalaisjärjen rippeiden vakaa puolustaja.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu