Sähköautojen merkittävä lisääntyminen pakottaa uusien liikenteen verotusmuotojen etsimiseen.

Sähköautot lisääntyvät ja niiden nykyiset omistajat paukuttelevat kenties tarpeettomasti henkseleitään niiden edullisista käyttökustannuksista. Tämä henkseleiden paukutus tulee nimittäin kostautumaan lähitulevaisuudessa, kun valtio joutuu tosissaan pohtimaan liikenteen uusia verotusmuotoja mm. kerätyn polttoaineveron määrän laskiessa merkittävästi.

Mitä meillä on sitten edessä?

Sähköveron korotus on tietysti yksi keino. Sähköveroa ei kuitenkaan voi nostaa samalla tavalla kuin polttoaineveroa, koska sähköä käyttävät muutkin kuin ajoneuvot. Kaikki eläminen kallistuisi sähkön hinnan noustessa.

Haluammeko sitten tiekohtaiset maksut ja rajatullit? Matka Helsingistä Lahteen vitosen suuntaansa ja tullimaksu Helsingin rajalla euron per rajan ylitys?

Tyrmäsimme jo kertaalleen ajoneuvojen GPS seurannan ja siihen perustuvan käyttömaksun.

Ikävä kyllä se tulee olemaan ainoa järkevä ja tasapuolinen tapa hoitaa se mikä valtiolle kuuluu, eli liikenteen verottaminen. Ajetut kilometrit voivat olla samalla alueellisesti halvempia tai kalliimpia ja yrityksille voidaan leipoa omat veromallit, koska vero olisi ajoneuvokohtainen.

Asiaa pohtii jo valtionvarainministeriö, joka on muodostanut työryhmän:

https://api.hankeikkuna.fi/asiakirjat/2f19da3e-acef-4909-bf27-856da8603f1b/54a88aee-352f-44c7-acf8-6c1cf801f0e7/KIRJE_20200821102936.PDF

0
kosonenjuhapekka
Sitoutumaton Helsinki

Sisukas suomalainen ilman puoluetaustaa. Mitään vaihtoehtoa ei pidä poissulkea. Maalaisjärjen rippeiden vakaa puolustaja.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu