Sähköautonhypen loppu häämöttää

Tesla irtisanoo 10% työntekijöistään ja VW vähentää tuotantoaan 25%. Stellantis käynnistää jälleen polttomoottoritehtaitaan.

Sähköautojen myyntihinnat laskevat ja niiden jo entisestään tappiollinen tuotanto muuttuu konkurssikypsäksi tuotannoksi. Käytetyn sähköauton ostaminen on edelleen valtava riski ostajalleen, koska vikojen korjaaminen maksaa maltaita.

Suomeen sähköautot soveltuvat vain tyydyttävästi. Pitkä talvi ja teiden suolaus ovat myrkkyä sähköiselle tekniikalle. Autojen suuri paino kuluttaa teitä entistä pahemmin ja sähkön hintakin arveluttaa, se voi olla mitä tahansa ilmaisesta huippukalliiseen riippuen pitkälti siitä, mistäpäin kulloinkin tuulee.

Nämä ovat viime aikojen uutisia autoteollisuudesta.

Toyotalla taputetaan käsiä yhteen ja nyökytellään toinen toisilleen. Olimme viisaampia kuin kilpailijamme. Kaikkia munia ei kannata laittaa samaan koriin.

Kuten jossain mainittu, tapahtumat viittaavat siihen, että ne, jotka sähköauton kykenevät hankkimaat, ovat sellaisen jo hankkineet ja jokainen sähköauton hankkinut ei välttämättä hanki uutta sähköautoa.

Norja on oma lukunsa eräänlaisena eurooppalaisena poikkeuksena. Maailman yhtenä rikkaimpana valtiona, jossa myös kansalaisten ostovoima on korkea, se on voinut tukea sähköautojen ostamista valtavilla summilla, joten paljon niitä on myös ostettu.

Sähköautot ovat toki mukavia ja suorituskykyisiä, mutta herää kysymys, kannattiko niitä lähteä tunkemaan markkinoille suorastaan lain voimalla?

Markkinavoimat eivät olleet valmiita siihen ja nyt sähköautoteollisuus on henkitoreissaan, vaikka sähköauton ostamiseen yritetään pakottaa pakkokeinoin.

Sähköautoilun tulevaisuus on vielä edessä päin, elleivät uudet innovaatiot ja hintojen raju lasku muuta trendiä.

kosonenjuhapekka
Sitoutumaton Helsinki

Sisukas suomalainen ilman puoluetaustaa. Mitään vaihtoehtoa ei pidä poissulkea. Maalaisjärjen rippeiden vakaa puolustaja.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu