Sähköllä kulkevien ja sähköavusteisten kulkuvälineiden virittäminen on aivan liian helppoa.
Espoon poliisi ihmettelee sähköpotkulautaa , joka kulki rapiat 80km/h Espoossa Kehä I:llä. Poliisi ei voi kuin ihmetellä, koska mitään lähtökohtia selvittää kuljettajaa ei ole, ellei joku automaattisen liikennevalvonnan tolpista ole rekisteröinyt kuljettajan garderoobia poliisin naamakirjaan.
Nopeakulkuisen sähköpotkulaudan tai polkupyörän voi joko ostaa valmiina Kiinasta tai sitten virittää itse niin kutsutuilla speedbox-ohjaimilla, joilla ohitetaan rautapohjaisesti lain edellyttämä nopeudenrajoitin vain pari ruuvia irrottamalla.
Kiinalaisille tai yhdysvaltalaisille valmistajille jopa 80km/h kulkeva potkulauta tai sähköfillari ei ole mikään ihme tai hämmästelyn aihe. Kyseisissä maissa ei ole mitään keinotekoisia 25km/h avustusrajoituksia. Saat ajaa niin lujaa kuin kantti kestää. Toki sähköfillarilla se onnistuu myös Suomessa, mutta yli 25km/h nopeudessa sähkömoottorin keskimäärin 250W teho täytyy tuottaa omista jaloista. Olen mittauttanut sähkömagneettijarrulla varustetulla trainerilla itseltäni 1kW huipputehon, jota tosin en kyennyt pitämään kuin muutaman sekunnin. 250W tehoilla polkeminen toki onnistuu pidemmän aikaa. En siis ainakaan vielä tarvitse sähköavustusta.
Yhtä kaikki. Kevyen liikenteen väylillä havaitsee päivittäin sähköpotkulautoja (ei vuokrattavia kuitenkaan) sekä sähköavusteisia polkupyöriä, jotka kulkevat reilusti yli 25km/h eikä niissä ole lain edellyttämää vakuutuskilpeä (mopokilpi) Tämä johtuu siitä, että nopeasyklisessä liikenteessä kaikki eivät tyydy normaaliin kevyen liikenteen tahtiin, vaan hakevat kuljettimeltaan tehoja. Idea on sama kuin auton virittämisessä, mutta potkulaudassa tai fillarissa teho on kouriintuntuvampaa. Ja onhan se merkittävä ajansäästö, jos työmatkalla säästää aikaa 50%
Rajoittimen ohituslaitteet maksavat vajasta satasesta sataseen eikä sellaisen asentamisessa tarvita edes ammattikoulun ensimmäisen vuoden opintopisteitä. Usein laatikossa on mukana varsin seikkaperäiset asennusohjeet. Jos kotoa löytyy ristipäämeisseli tai torx-avain, niin hommassa ollaan jo pitkällä. Laudan tai fillarin saa kulkemaan niin kovaa kuin moottorin tehot tai akku antavat myöten. 250W ei vielä kovin kummoista vauhtia tarjoa. Siksi vähemmän fiksut vaihtavat moottorin kilowatin tai jopa kahden tehoiseksi. Sellaisella pääsee jo tuon 80km/h ja ylikin.
Harrastaminen on kivaa, kun tietää, ettei se poliisia kiinnosta. Kaupungit ovat täynnä sähköpotkulautoja ja sähköavusteisia fillareita, eikä niitä kukaan jaksa ratsata tai mittailla niiden ajonopeuksia muutoin kuin erillisestä määräyksestä. Muutakin tekemistä poliisilla on yllin kyllin.
Toista se on autojen kanssa. Moottorin optimointi on mitä paheksuttavin rikos ja jos samalla on ohitettu pakokaasujen kierrätysjärjestelmät, niin rangaistus voi olla taloudellisesti kovempi kuin vaikkapa törkeässä pahoinpitelyssä. Ehkä joku on mieltänyt asian siten, että pakokaasujärjestelmän manipulointi on luonnon törkeää pahoinpitelemistä. Omistin itse ennen lainmuutosta Diesel-Golfin, joka oli stage II-optimoitu, eli laskennallisesti tehoja ja vääntöä oli tullut 50% lisää. Sillä oli mukava kiusata Bemareita liikennevaloissa, kun auton kiihtyvyys vastasi hauen lähtöä kaislikosta. Harmi vain, että sen auton taru loppui kolariin, jossa tulin kylkeen ajetuksi.
Koska hyppäsimme kevyestä liikenteestä autoihin, niin lienee paikallaan ennustaa, että sähköautoihin tulee lähitulevaisuudessa vastaavanlaisia tee-se-itse purkkeja, joilla sähkö-KIA saadaan kulkemaan kuin Tesla. Nuorisoa ei kiinnosta akun varauksen nopeampi purkautuminen, kunhan sähköt riittävät Kaivariin saakka ja ehkä vielä saatille aamuyöstä. Väliaika käytetään renkaiden vingutteluun, koska nuoret ovat nuoria.
Viritetty sähköfillari on sekin riski, mutta kyllä nuo sähköpotkulaudat ja sähköskootterit ovat vielä pahempia. Viritetyllä fillarilla saattaa ajella edes vähän järkeä päässä omaava tyyppi, mutta noilla pienipyöräisillä ja halvoilla häristimillä ihan kaikenlaiset valopäät.
Itse olin eilen yu-kentällä, kun äkkiä juuri radan ulkopuolelta suhahti noin nelikymppisen miehen kuljettama sähköskootteri. Vauhdiksi arvelisin reipasta 40 km/ h. Kun tuollainen tulee ilman ääntä kovaa vauhtia, niin miten siihen osaa varautua, varsinkaan lapset, joita ei nyt onneksi kentällä tai sen liepeillä ollut.
Ja muuten olen sitä mieltä, että sähköpotkulaudat pitää kieltää.
Ilmoita asiaton viesti
Vai dieselkolopallolla kiusattu bemareita 😆 , se Hauki on 10metrin päässä ennen kuin sun kolffi on liikkunu metriikään.
Ilmoita asiaton viesti
Siihen tarvittiin M-sarjan bemari, että edellisellä kinnerillä jäi jalkoihin. 2 litran dieselistä lähti vääntöä reilusti yli 400NM. Nyt on virittämätön 1.6. Enää ei pysty kiusaamaan edes sähköpotkulautoja.
Ilmoita asiaton viesti
Ostin Byd Sealin, kiihtyvyys 0-100km 3,8s. 530 hv, kyllä lähtee…
Ilmoita asiaton viesti
Minulla on, kuten kirjoitellutkin olen; E-go merkkinen s-scootteri. Levyjarrut kaikissa pyörissä, mukava istuma-asento ja turvallisen tuntuinen ja on.
Moottorina 1680W akku, 60V, 28 Ah molemmissa takapyörissä ja ajelemalla n 15-20 kmh, kertyy ajomatkaa kaikkiaan yli 50km ja sitten lataukseen. 5 tuntia ja taas liikkeelle tarvitessa.
Se on erittäin halpa ja mukava käyttää sulanmaan aikana ja sitten talvisin tarvittaessa taksilla. Systeemi toimii.
Vain nuo pienet scuutit, ne minua huolestuttavat; ympäristölleen vaarallisia kuin myöskin normikäytössä ajajalleen.
Ilmoita asiaton viesti