Sananen ultrakevyistä lentokoneista

Ultrakevyet lentokoneet ovat yksi- tai kaksipaikkaisia, ja kaksipaikkaisena se saa painaa tankattuna ja miehistöineen pyörävarustuksella korkeintaan 450 kg ja vesikoneena 495 kg (1-paikkaiset 300 kg ja vesikoneena 330 kg). Koko koneen painon kantavan rakettipelastusvarjon asentaminen nostaa maakoneen painorajaa 22,5 kg:lla eli 472,5 kg. Koska ultrakevyen lentokoneen tyhjämassa on yleensä 270–300 kg, ei kuormaa voi kovin paljon ottaa. Ultrakevyen lentokoneen kuormattavuus on yksipaikkaisena 95 kg. ja kaksipaikkaisena175 kg. Ultrakevyet-koneet toimivat normi 98E:tä bensiinillä.

Siviilikäytössä koneilla saa lentää vain näkölentosäännöissä (VFR) auringonnousun ja -laskun välisenä aikana, jolloin vaakasuoran näkyvyyden tulee olla vähintään 5 km ja pilvikaton minimikorkeuden vähintään 300 metriä.  Ultrakevyen lentokoneen sakkausnopeus saa olla korkeintaan 65 km/h. Nykyään B-luokan ultrien matkanopeudet ovat yleensä 150–210 kilometriä tunnissa. Huippunopeudet ovat jopa noin 300 km/h.

Ukrainan väitetään käyttävän vastaavan luokituksen lentolaitteita itseohjautuvina pommeina. Ultrakevyellä koneella lentäneenä hieman pohdituttaa lentomatka, joka koneiden täytyy suorittaa tavoittaakseen maalinsa.

Jotta ultrakevyellä lentolaiteella voi lentää jopa yli 1000km matkoja aina Muurmanskiin saakka, se tarvitsee polttoainetta minimissään noin sataviisikymmentä-parisataa litraa, jolloin hyötykuormalle ei jää juurikaan tilaa. 10 kg räjähdemassasta ei ole juurikaan hyötyä. Sellainen ei aiheuta kuin kiusaa korkeintaan. Ultrakevyt lentokone myös reagoi voimakkaammin esim. tuuleen, kuin raskaammat isoveljensä. Sopivalla vastatuulella ultrakevyellä koneella voi käytännössä leijailla paikoillaan. Niillä ei syyttä ole tuulirajoituksia. Kovalla tuulella ultrakevyet eivät lentele.

Jotta Ultrakevyt kone pääsee edes teoriassa perille, sään ja erityisesti tuulien on oltava suotuisia, muutoin kone ei pääse perille. Sivutuulessa peräsintä pitää tarjota huolella, jotta kone ei sorru sivuun. Ilmiö lie sama kuin purjeveneissä. Ilman korjaavia ohjaustoimenpiteitä laite ajautuu sivuun kurssiltaan.

En yhtään ihmettele sitä, miksi Venäjällä pohditaan, mistä näitä koneita oikein lähetetään, koska käytännössä niillä ei pysty lentämään edes Ukrainan pohjoisimmista kolkista Venäjän pohjoisosiin. Teoriassa toki kaikki on mahdollista. Asiassa on hyvä muistaa, ettei ultrakevyt kone tarvitse lentokenttää. Jyrätty pelto ja parisataa metriä tasaista suoraa riittää. Sinänsä uskottava teoria olisi, että nämä ultrakevyet pommikoneet lähetetäänkin jostain Venäjän sisältä.

Edes Kreml ei väitä, että Suomesta tai Norjasta.

 

kosonenjuhapekka
Sitoutumaton Helsinki

Sisukas suomalainen ilman puoluetaustaa. Mitään vaihtoehtoa ei pidä poissulkea. Maalaisjärjen rippeiden vakaa puolustaja.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu