Taksialan ahdingosta. Onko sellaista
Taksinkuljettajat valittavat huonoa taksilakia, koventunutta kilpailua ja kyytien riittämättömyyttä kannattavan liiketoiminnan jatkamiseksi.
Tolpilla kun katselee taksareiden autoja, niin ei voi välttyä näkemästä rivistössä Tesloja, sähkö-Audeja tai sähkö-Mersuja.
Miten bisnes voikaan kannattaa, jos pelkkään auton hankintaan käytetään 60-80 000 euroa + varusteet siihen päälle.
Liikenteessä olevien taksien määrän pitäisi perustua oletettuun kysyntään, kun kyytien hinnat ovat tietyllä tasolla. Ideaalitilanteessa jokainen taksi olisi lähes jatkuvasti ajossa. Kassaan kertyisi näin parhaiten rahaa. En vain tiedä, miten tämä olisi mitenkään mahdollista vapaassa kilpailussa. Ehkä taksimatkojen hintakin laskisi, jos asiakkaiden odottelusta aiheutuvat kustannukset pienenisivät.
On aika hyvin selvillä, että koventunut kilpailu ei toimi, kun asiakkaiden määrä on rajallinen. Taksi eivät voi käytännössä kilpailla kuin hinnalla, mutta eihän asiakkailla tällä hetkellä ole edes mahdollisuutta helposti selvittää halvinta kyytiä.
Ilmoita asiaton viesti
Seurasi taksilain uudistuksesta hyvääkin, Nykyään kyydin aina tarvittaessa saa, vanhan järjestelmän aikaan oli usein tilainteita, joissa ei toivoakaan.
Taksiyrittäjän pääomakuluissa olennaisinta ei ole auton hankintahinta vaan osto- ja myyntihinnan erotus. Sähköautojen suuri osuus johtunee niiden alhaisista käyttökuluista.
Ilmoita asiaton viesti
Lienee paikkakuntakohtaista jollain tapaa, sillä ainakin täällä omassa 16.500 asukkaan kylässä on käynyt päinvastoin.
Ennen uudistusta taksin sai aina. Nykyään siihen ei voi enää luottaa, että saa ollenkaan, tai ainakin voi joutua useita tunteja odottamaan.
Ilmoita asiaton viesti
Harmaa talous on se missä taksiuudistus floppasi. Minä olen tilannut auton käyttäen suurten yhtiöiden sovelluksia, homma on toiminut ihan ok ja kuitin on saanut. Kuljettajilla ei toki enää ole alkeellisintakaan paikallistuntemusta, mutta navigaattorit ovat korjanneet sen puutteen jo kauan. Kadulta taksia otettaessa saa olla tarkempana, ja Helsingin päärautatieaseman taksitolppaa ei voi suositella kenellekään, paitsi Anne Bernerille.
Ilmoita asiaton viesti