Tekniikka & talouslehtikin on sitä mieltä, ettei sähköautoa kannata ostaa
”Voi käyttää aseina” – kiinalaiset ajoneuvot Norjan F-35-hävittäjätukikohdassa herättivät huolen
Oslon yliopiston tietoliikennetekniikan professori Audun Jøsang arvostelee maan viranomaisia sinisilmäisyydestä. Nykyaikaiset autot ovat liikkuvia tietokoneita. Ne ovat jatkuvasti yhteydessä verkkoon ja niitä päivitetään jatkuvasti uusilla ohjelmistoilla. Samalla autot lähettävät telemetriaa valmistajalle. Ne voivat lähettää kuvia, videoita, ääntä ja sijaintitietonsa milloin tahansa”, Jøsang sanoo häntä haastatelleelle lehdelle.
”Teknisesti nykyaikaiset autot ovat myös kauko-ohjattavissa. On siis mahdollista, että auton valmistaja voi käyttää autoja aseina sotatilanteessa. Autoa voidaan esimerkiksi kauko-ohjata jarrujen sammuttamiseksi kaarteessa.”
Jo nyt viranomaiset voivat teoriassa etäsammuttaa sähköauton toiminnot. Kyseisestä toiminnosta suunnitellaan EU:ssa pakollista.
Professorin mielestä viranomaiset ja yhteiskunnan muut toimijat eivät välttämättä pysy turvallisuusnäkökulmasta riittävän hyvin nopeasti kehittyvän tekniikan perässä.
Sähköautoilun epäkohtia tuodaan esille vasta, kun niitä alkaa olla kuluttajilla.
Yhä useammat sähkölaitteet eivät ole enää 100% käyttäjänsä hallittavissa. Matkapuhelimet tarvitsevat Applen, Googlen tai Microsoftin tilin, jotta sellaisen saa ylipäätään otettua käyttöön. Auton on oltava netissä, jotta se päivittyy. Televisiot ovat toiminnoiltaan nykyään interaktiivisia ja tietokoneet elävät täysin omaa elämäänsä.
Mitä järkeä on ostaa ajoneuvo, jonka fyysisestä käyttämisestä voi päättää joku muu, olkoon sitten puolustusvoimat, muu viranomainen tai autotehdas tai jonka ulkopuolinen taho voi kääntää oikealle, vaikka ohjaat itse vasemmalle?
Jo tietokoneen suojaaminen viruksen ja hakkereiden kestäväksi maksaa maltaita. Kohta markkinoilla on yrityksiä, jotka suojaavat autot ”kohtuullisella” hinnalla.
Vaikuttaa kuitenkin siltä, että eniten suojaa tarvitaan valvovia viranomaisia vastaan.
”Nykyaikaiset autot ovat liikkuvia tietokoneita. Ne ovat jatkuvasti yhteydessä verkkoon ja niitä päivitetään jatkuvasti uusilla ohjelmistoilla. Samalla autot lähettävät telemetriaa valmistajalle. Ne voivat lähettää kuvia, videoita, ääntä ja sijaintitietonsa milloin tahansa”, Jøsang sanoo häntä haastatelleelle lehdelle.”
Ei uutta autoa omaksi kannata ostaa vaan maksaa kuukausimaksua käytöstä. Mielestäni liikaa riskejä ja kun ohjelmistoa kontrolloi joku muu, se ei oikeastaan ole oma.
”Matkapuhelimet tarvitsevat Applen, Googlen tai Microsoftin tilin, jotta sellaisen saa ylipäätään otettua käyttöön. ”
Käytännössä totta. Periaatteessa Androidin voi joku voi kustomoida itse kännykkään ja rapsia kaikki Googlen palvelut veks mutta harvemmin tuollaista tehdään ja on työlästä.
”Televisiot ovat toiminnoiltaan nykyään interaktiivisia ja tietokoneet elävät täysin omaa elämäänsä.”
Pöytäkoneita, palvelimia ja kannettavia tietokoneita saa helposti niin että ne ovat täysin omissa näpeissä.
”Jo tietokoneen suojaaminen viruksen ja hakkereiden kestäväksi maksaa maltaita. ”
Itseasiassa likimain kaikissa tarpeissa riittävällä tasolla turvallisena pitäminen ei maksa yhtään ylimääräistä. Erityisvaatimuksetkaan eivät välttämättä maksa. Melkoisen paljon turvallista teknologiaa millä rakennetaan kriittisiäkin järjestelmiä on kuluttajien saatavilla.
Ilmoita asiaton viesti
Niin kuinkahan tämän laatuinen yksityisen kansalaisen käytössä ja / tai omistuksessa oleva teknisen välineen ulkopuolinen hallinta sopii kansalaisen yksityisyyden suojaan ? Kun meillä jokaisessa pienessä yhdistyksessäkin on oltava tarkkana siitä, mitä tietoja yhdistyksen sihteerillä saa olla jäsenistöstä. Tai kun yhdistyksen johtokunnan uudet jäsenet on valittu, niin jotta yhdistyksen muutamien satojen eurojen rahaliikennettä voidaan hoitaa, tulee pankille antaa tarkat selvitykset siitä kuinka poliittisesti vaikutusvaltaisia johtokunnan jäsenet tai heidän läheisensä ovat. Ettei vain jäsenistöltään muutaman kymmenen hengen yhdistyksen, jonka vuosibudjetti on muutama tuhat euroa, varjolla harrasteta esimerkiksi rahanpesua.
Pitäisikö lainsäädäntöä uudistaa siltä osin, että se kattaisi myös yksilön teknisten laitteiden käytön ? Varsinkin kun käsittääkseni salakuuntelu ja -katselu on jo nyt tiukasti kielletty ilman erityisen painavia syitä ja sekin on vain sallittua viranomaisille.
Ilmoita asiaton viesti
”Niin kuinkahan tämän laatuinen yksityisen kansalaisen käytössä ja / tai omistuksessa oleva teknisen välineen ulkopuolinen hallinta sopii kansalaisen yksityisyyden suojaan ?”
Hyvä kysymys. Näissähän ei periaatteessa ole ulkopuolista hallintaa ellei käyttäjä itse niin halua mutta voi löytyä kyllä takaporttia. Tavallisesti ulkopuolinen hallinta kuluttajien vehkeissä on se että turvapäivitykset voi asentua pakotetusti.
Takaporttien varalta olisi hyvä idea pitää paikat puhtaina venäläisten ja kiinalaisten ohjelmistoista.
”Varsinkin kun käsittääkseni salakuuntelu ja -katselu on jo nyt tiukasti kielletty ilman erityisen painavia syitä ja sekin on vain sallittua viranomaisille.”
Jos tehdään salaa niin tilanne on eri mutta noin muuten sitten meininki on se, että käyttäjälle laitetaan sopimusehdot hyväksyttäväksi missä lukee pienellä präntillä että luetaan ja katsotaan kaikki ja jos tämä sopii käyttäjälle niin sitten niin tehdään.
Ehkäpä se rajuin vakoilutoiminto tuli nyt Windowsin Copilot+:ssa kun se tallentaa kaiken mitä ruudulla tapahtuu.
Ilmoita asiaton viesti
Aamulehti uutisoi muutama päivä sitten tesloista sun muista jotka olivat saaneet peräänajossa persuksiin pienen lommon. Bensavehkeissä se ei olis mitään mut akut noissa on melko pinnassa kuten koko akkukoneisto eikä niitten suojapanssari ole kaksinen. ihan hirvee lasku kun oli pitäny uusia joku osa jolla on niin hieno nimi etten osaa edes sanoa. Toinen tohelo oli peruuttanut kiveen ja kolmannella pohja osunu rotvalliin. Lähes säännöllisesti siitä oli seurannu joku 60 000e lasku tai muu hirmusumma jollaisia meikäpoika ei vois maksaa koskaan, olkoonkin et noilla tyypeillä on varmaan vakuutus maksanu ison osan
Ilmoita asiaton viesti
Eikös vakuutusbisneksessä taloudellinen vastuu jaeta kaikkien vakuutuksen ottajien kesken ?
Ilmoita asiaton viesti
Sähköautojen omistajat maksavat kollektiivisesti vikaherkän ajopelin vahingot.
Ilmoita asiaton viesti
Norjassa mielikuvitus singahti lentoon.
Tulevaisuus on joka tapauksessa sähköautojen.
Ilmoita asiaton viesti
Norjassa, jonka vauraus perustuu meren pohjasta pumpattavaan öljyyn ja kaasuun, fossiilisia kumpikin.
Ilmoita asiaton viesti
Eikös Teslan huolto hae rikkoutuneen auton huoltoon/korjattavaksi kotipihalta, että tuon verran on asiat Teslassa kunnossa. Mutta eivät tietenkään tuo korjattua Teslaa takaisin huoltopisteestä. Haettava Tesla on sieltä minne se on lähetettykin huoltoon tai korjattavaksi.
Ennen vanhaan Volgan takaikkkunassa oli tarra, että ”Volga tuo perille”. Tuosta sitten väännettiin, että ”Mersu vie myös takaisin”.
Ilmoita asiaton viesti