Tilaaminen helppoa, peruminen liki mahdotonta

Kun ihminen kuolee, monet hänen elämäänsä kuuluneet asiat on lopetettava tai peruutettava kuolinpesän toimesta.

Tietyt asiat tapahtuvat automaattisesti. Pankkitilit sulkeutuvat, puhelinliittymä sulkeutuu, eläkkeen tai palkanmaksu päättyy. Silti monet asiat jäävät kuolinpesän hoidettaviksi.

Sitä vaikeammaksi asia muuttuu, mitä aktiivisempi ja varakkaampi vainaja on eläessään ollut. Erilaisia tilauksia ja jäsenyyksiä saattaa olla kymmenittäin.

Havaintoni mukaan kuolinpesä törmääkin tässä vaiheessa sinänsä ikävään asiaan, jollaiseen ei vuonna 2022 enää pitäisi törmätä.

Tilausten ja jäsenyyksien peruuttaminen saattaa olla erittäin hankalaa ja monen mutkat ja soiton takana.  Usein tilaukset, ostot ja liittymiset voi tehdä ilmaiseksi, mutta peruutukset hoituvatkin maksullisen puhelinnumeron kautta.

Tilausten ja jäsenyyksien peruuttaminen on kuitenkin tärkeää laskutusvirran pysäyttämiseksi.

Usein peruutus- tai irtisanomistiedot ovat netissä piilotettuina linkin alla olevan linkin taakse ja todella usein asian hoitaminen on aloitettava puhelimitse, mutta joka tapauksessa päädytään kirjalliseen ilmoitukseen tarvittavine liitteineen.

Mitä ihmettä amerikkalainen Meta (Facebook) tekee suomalaisen ihmisen kuolintodistuksella, jos haluaa vainajan profiiliin in memorial muutoksen jne…

Näkisin, että tilauksen tai jäsenyyden peruutuksen tulisi olla vähintään yhtä helppoa kuin mitä on itse tilaaminen. Ei mitään kommervenkkeja tai jarrutoimintoja.

Piloillaan tai kiusallaan tehdyt peruutukset voisi sanktioida rikoslaissa, vai menisikö jo olemassa olevien identiteettivarkauden tai petoksen piikkiin?

Läheisen kuolema on omaisille tuskallista. Tarvitseeko tuskaa lisätä entisestään vaikeuttamalla tahallaan asioiden selvittämistä?

+4
kosonenjuhapekka
Sitoutumaton Helsinki

Sisukas suomalainen ilman puoluetaustaa. Mitään vaihtoehtoa ei pidä poissulkea. Maalaisjärjen rippeiden vakaa puolustaja.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu